دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تغییرات فصلی و آب و هوایی چه تاثیری در ریزش مو دارد؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بدون شک اغلب افراد از تماشای بالش یا شانه ای پر از مو احساس خوبی پیدا نمی کنند. نگاه کردن به آینه در حالی که هر روز بخشی از موهای سر کم می شوند اتفاق خوشایندی نیست.

تغییرات آب و هوا گاه می‌تواند در تشدید ریزش مو موثر باشد. به طور معمول هر روز ۵۰ الی ۱۰۰ عدد از تارهای موی انسان می‌ریزد و جایگزین می‌شود. با تغییر فصل ممکن است گاه متوجه شوید که ریزش موهایتان بیش از حد نرمال شده است. چرا این اتفاق می‌افتد؟ در کدام فصول سال بیشتر با ریزش موی فصلی ممکن است مواجه شویم؟

آیا می‌توانیم با خوردن قرص تقویت مو ریزش موی فصلی را برطرف کنیم؟ ریزش مو با تغییر فصل موضوعی است که در این مطلب از دلگرم به آن می‌پردازیم.

افزایش ریزش مو در فصل بهار و پاییز

بیشترین فصلی که افراد ممکن است در آن ریزش موی فصلی را تجربه کنند، فصل پاییز است. در این حالت مثلا اگر ریزش موی فرد قبلا روزانه ۱۰۰ عدد بوده است، به حدود ۱۵۰ عدد خواهد رسید. موهای ما در فصل تابستان در فاز تلوژن (استراحت) قرار گرفته و در پاییز وارد فاز اگزوژن (ریزش) می‌شود. این اتفاق با تغییر فصل در بهار نیز ممکن است روی دهد. در بهار افزایش گرده‌های گل، بروز آلرژی و تغییر در رژیم غذایی ممکن است منجر به ریزش مو شود. اما دقت کنید که ریزش مو در هیچ فصلی به اندازه پاییز شایع نیست.

چرخه رشد مو به طور کلی ۳ فاز دارد: آناژن، کاتاژن و تلوژن. آناژن مرحله رشد مو است. در فاز کاتاژن مو دیگر رشد نکرده و برای افتادن و جای خود را به یک تار موی جدید دادن آماده می‌شود. فاز تلوژن نیز فازی است که در آن موها دیگر رشد نمی‌کنند. برخی از کارشناسان فاز اگزوژن را نیز برای چرخه مو در نظر گرفته و ریزش مو را مربوط به این فاز می‌دانند.

 ریزش مو

فرق ریزش موی فصلی با تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم نوعی از ریزش مو است که علت بروز آن به استرس، شوک و ناراحتی‌های عصبی مرتبط می‌شود. مهم‌ترین علامت ریزش مو با تغییر فصل بیشتر شدن تعداد موهایی است که در طول شبانه‌روز می‌ریزد. به طوری‌که بعد از شانه کردن ممکن است متوجه شوید که برس شما بیش از همیشه تارهای مو را در خود جمع کرده است.

در ریزش موی مرتبط با فصل موها به طور پراکنده و از نواحی مختلف پوست سر می‌ریزند و علت این امر به تغییر دما مرتبط است. در حالی‌که تلوژن افلوویوم بر اثر استرس رخ می‌دهد و گاهی فقط در یک ناحیه از پوست سر دیده می‌شود.

علت ریزش مو در فصل بهار

به گفته متخصصان علت ریزش مو در فصل پاییز بیش از هر چیز به کاهش نور خورشید و کمبود ویتامین D در بدن مرتبط است. اما چرا ریزش موی فصلی در فصل بهار هم دیده می‌شود؟ به عوامل زیر دقت کنید:

تغییر آب و هوا و تغییرات هورمونی در بدن

همزمان با بهار، بدن انسان دچار تغییرات هورمونی می‌شود. تغییرات هورمونی یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو به ویژه در زنان است. این مسئله موجب می‌شود تا موها در فاز ریزش قرار بگیرند و فرد روزانه تعداد موی بیشتری را از دست بدهد.

افزایش تابش نور خورشید

پس از عبور از دو فصل سرد سال یعنی پاییز و زمستان، وارد فصلی می‌شویم که کم‌کم میزان تابش نور خورشید افزایش می‌یابد. یکی از دلایل ریزش مو با تغییر فصل به شدت آفتاب مرتبط است. اگر شدت تابش نور خورشید در بعضی مناطق خیلی زیاد باشد، اشعه مضر UV (فرابنفش) روی سلول‌ها و فولیکول‌های مو اثر منفی گذاشته و ریزش مو را افزایش می‌دهد. اگر جنس موهایتان نازک است، بیشتر در خطر ریزش موی فصلی خواهید بود.

ریزش مو در چه فصلی بیشتر است

مسدود شدن منافذ پوست سر و افزایش ریزش مو

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که در بهار بسیار گرم می‌شوند، علت افزایش ریزش موی شما همزمان با فصل بهار ممکن است به بسته شدن منافذ پوست سر بر اثر تعریق زیاد مرتبط باشد. انسداد منافذ پوست سر سبب می‌شود تا تغذیه و رطوبت‌رسانی به فولیکول‌های مو به درستی صورت نگیرد و در نتیجه با توقف رشد موها و همچنین ریزش مو مواجه شویم.

بهترین راهکارها برای درمان ریزش مو با تغییر فصل

جالب است بدانید که بر اساس آمار می‌توان گفت که ریزش موی فصلی در خانم‌ها بیش از آقایان دیده می‌شود. ریزش موی فصلی اغلب بدون نیاز به هیچ نوع درمان خود بخود برطرف می‌شود. اما اگر خیلی حساس هستید و به طور کلی موهای پرپشت و مستحکمی ندارید، از راهکارهای زیر نیز می‌توانید کمک بگیرید:

مواد غذایی سالم و مقوی بخورید

کراتین یک پروتئین حیاتی برای رشد مو است. اگر مایلید رشد مو و سلامت موهای خود را بهبود بخشید، به مقدار مصرف پروتئین در رژیم غذایی خود حتما باید توجه داشته باشید. مقادیر بالایی از پروتئین با خوردن گوشت گوسفند، گاو، مرغ و ماهی برای بدن شما تامین خواهد شد. همچنین از تخم مرغ و پروتئین‌های گیاهی مثل سویا نیز می‌توانید استفاده کنید. از میوه، سبزیجات و اسیدهای چرب امگا ۳ نیز غافل نشوید تا شاهد کمترین ریزش مو در پوست سر خود باشید.

از مکمل های تقویت کننده مو کمک بگیرید

برای رشد موهای سالم مصرف همه ریز مغذی‌ها ضروری است. اما در این میان بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل ویتامین‌های گروه B (به ویژه بیوتین) و زینک (روی) نقش کلیدی‌تری دارند. خوشبختانه امروزه در داروخانه‌ها مکمل‌های بسیار باکیفتی را می‌توانید بیابید که در کاهش ریزش مو و افزایش رشد موها تاثیری چشمگیر از خود به جای می‌گذارند. همچنین در صورت دلخواه می‌توانید از آمپول‌هایی مثل بیوتین و بپانتین نیز استفاده کنید.

در کنار تزریق این آمپول‌ها که منابعی از ویتامین‌های ب هستند معمولا مصرف قرص تقویت کننده مو نیز توصیه می‌شود. برای نتیجه‌گیری بهتر می‌توانید از محلول‌ها و لوسیون‌های ضد ریزش مو نیز استفاده کرده و یک شامپوی ضد ریزش نیز برای خود انتخاب کنید.

ریزش مو در اثر تغییرات آب و هوایی

از موهای خود به درستی مراقبت کنید

به جای اینکه مدام موهای خود را ببندید، اجازه دهید رها باشند زیرا سفت بستن موها خود عاملی برای ریزش مو می‌تواند باشد. همچنین سعی کنید از سشوار، اتوی مو و حالت‌دهنده‌های مو کمتر استفاده کنید تا آسیب کمتری به موهایتان وارد شود. هر شب به مدت حداقل ۱۰ دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید تا افزایش گردش خون به رشد بهتر موهایتان کمک کند.

حتماً بخوانید:
بررسی تاثیر مصرف ب کمپلکس بر رشد و جلوگیری از ریزش مو

بررسی تاثیر مصرف ب کمپلکس بر رشد و جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو و یا نازک شدن تار مو می تواند در روحیه همه افراد تاثیر منفی بگذارد و یک تجربه نگران کننده برای افراد باشد. اما یکی از راه حل های رشد و تقویت…

سالیانه چکاپ انجام دهید

درست است که ریزش مو با تغییر فصل در بسیاری از افراد شایع است اما هر نوع ریزش مویی را به این عامل نمی‌توان ربط داد. بهتر است هر سال یا سالی ۲ بار آزمایش خون بدهید تا تغییرات هورمونی و کمبود مواد مغذی در بدن شما به خوبی مورد بررسی قرار گیرد. فراموش نکنید که اختلالات تیروئید یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو است.

ریزش موی فصلی چه زمانی قطع می شود ؟

همان‌طور که شرح دادیم هنگام ریزش مو، موها وارد فاز تلوژن می‌شوند. به طور دقیق نمی‌توان تعیین کرد که چقدر طول می‌کشد تا موها دوباره وارد فاز آناژن یا رشد مو شوند. اما مسلما هنگامی‌که پوست سر و موها خود را با شرایط جدید آب و هوا وفق دهند، از شدت ریزش مو کاسته خواهد شد. ریزش موی فصلی موقتی است و نباید نگران بروز آن باشید. با این حال اگر شدت ریزش مو در شما زیاد است، ممکن است عوامل دیگری دخیل باشند و نیاز است به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

ریزش مو با تغییر فصل بیشتر در فصول پاییز، تابستان و گاه بهار دیده می‌شود. تغییر آب و هوا و میزان شدت نور خورشید از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل است. اگرچه ریزش موی فصلی نگران کننده نیست اما راه‌هایی را برای درمان این عارضه در این مطلب به شما پیشنهاد دادیم تا در توقف ریزش مو موفق‌تر عمل کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits