دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی کامل رشته فوریت های پزشکی در ایران
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
رشته فوریت های پزشکی و مهارت های لازم برای تحصیل در این رشته: در صورتی که علاقمندید تا در رشته فوریت های پزشکی به تحصیل بپردازید. با این مطلب همراه ما باشید تا از دروس مربوطه و بازار کار این رشته بیشتر بدانید.

رشته فوریت های پزشکی یکی از رشته های پر متقاضی و محبوب می باشد که اهمیت بالایی هم دارد. برای رسیدن به این رشته نیاز به زحمت و تلاش فراوانی خواهد بود. برای آشنایی با رشته فوریت های پزشکی با ما همراه باشید.

آشنایی با رشته فوریت های پزشکی

همانطور که می دانید انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل مناسب از مواردی است که در آینده فرد تاثیر زیادی دارد. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل ارتباط نزدیکی با هم دارند و نمی توان آن ها را جدا از هم دانست. به این ترتیب اهمیت به رشته انتخابی تاثیر زیادی در آینده فرد خواهد داشت.
در این بین فوریت های پزشکی یکی از رشته های محبوب و پر متقاضی می باشد که اهمیت بالایی داشته و برای تحصیل در آن باید تلاش و پشتکار داشته باشید. داوطلبان کنکور سراسری برای قبولی در کنکور و ورود به این رشته باید مسیر مناسبی را طی کرده تا دچار خطا نشوند.

فوریت های پزشکی یکی از شاخه های پیراپزشکی می باشد که ورود به آن به مراتب ساده تر از ورود به رشته پزشکی است. در حقیقت در این رشته به افراد آموزش داده می شود که هنگام وقوع حوادث و آسیب ها، نخستین نفراتی باشند که به مصدوم رسیده و به وضعیتش رسیدگی می کنند.
فارغ التحصیلان و متخصصان فوریت های پزشکی در بخش های مختلفی از جمله بخش مراقبت ویژه، اورژانس، آمبولانس، درمانگاه های بین جاده ای و … می توانند به فعالیت بپردازند و خصوصیت بارز آن ها هم سرعت عمل خیلی بالا حین انجام مراقبت ها و معاینات اولیه می باشد.

معرفی رشته فوریت های پزشکی

مفهوم فوریت های پزشکی

همانطور که اشاره شد این رشته از رشته های متمرکز با شرایط خاص می باشد. متقاضیان می توانند علاقمندی خود برای تحصیل در فوریت های پزشکی را با انتخاب این رشته در کنکور سراسری اعلام نمایند. این رشته از بین داوطلبان مرد و زن در مقطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دارد.
بهتر است داوطلبان علاقمند به تحصیل در رشته فوریت های پزشکی پیش از شروع انتخاب این رشته اطلاعات کافی درباره دروس و بازار کار آن داشته باشند. چرا که انتخاب رشته کنکور یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین مراحل پذیرش در دانشگاه و پیدا کردن شغل مناسب در آینده می باشد.

از این رو باید در انتخاب آن نهایت دقت را مبذول داشت.
منظور از فوریت های پزشکی مجموع خدماتی می باشد که در ابتدایی ترین مرحله از امداد و نجات برای بیمار یا مصدوم در نظر می گیرند و روند درمان وی را تعیین می کند.
فوریت های پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد و نیروهای انسانی فعال در این شاخه و حوزه نقش مهمی در نجات جان افراد خواهند داشت. از این رو اصول معاینات و خدمات رسانی سریع به آن ها آموزش داده می شود.

توانایی های لازم برای تحصیل در این رشته

فوریت های پزشکی نیز مانند سایر شاخه های پزشکی بسیار حساس و پر مسئولیت می باشد و دائما با جان انسان ها در ارتباط است. از این رو نیاز است دانشجوی علاقمند به تحصیل در این رشته دارای توانایی های زیر هم باشد:

آشنایی با رشته فوریت های پزشکی

مسئولیت پذیری و تعهد بالا
اعتماد به نفس بالا
قدرت بینایی مطلوب
علاقه مند بودن به گذشت و ایثار
دقت و سرعت عمل بالا
توان بالا در کنترل استرس، هیجانات و ترس های خود
داشتن مهارت روانشناختی بالا تا در حین حادثه به مدیریت روانی مصدوم و اطرافیان وی اقدام کند.
داشتن سلامت کامل جسمانی و روانی
داشتن قدرت بدنی مطلوب و شاخص های بدنی مناسب
عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج مانند دیابت، فشار خون، نارسایی کلیه، آسم، بیماری های قلبی، صرع

همانطور که اشاره شد فوریت های پزشکی خدمات امداد و کمک های اولیه را به مصدومان و بیماران سوانح مختلف تا رساندن آن ها به مراکز درمانی ارائه می دهد. خدماتی که ممکن است افراد را در موقعیت های حساس و پر استرس شبانه روزی قرار دهد. از این رو نیروی داوطلب باید از لحاظ جسمی و روحی آمادگی کامل را برای خدمت در محیط های سخت مانند کوهستان، دریا، زلزله و … داشته باشد.

رانندگی آمبولانس، حمل مصدوم یا بیمار، کمک های اولیه، اطلاع رسانی و انجام دیگر خدمات مطابق دستور مافوق، قسمتی از خدمات این افراد می باشد. از این رو دانشجوی این رشته بایستی آمادگی فعالیت در شرایط سخت و قدرت ایجاد ارتباط مسئولانه با مصدوم یا بیمار و بستگان وی را داشته باشد.

دروس مرتبط این رشته

بعد از دانستن مفهوم فوریت های پزشکی نوبت به معرفی انواع دروس تخصصی و عمومی این شاخه تحصیلی می رسد. ممکن است برخی متقاضیان علاقمند به تحصیل در این رشته برخی دروس را دوست نداشته و این موضوع سبب ترک تحصیل یا انصراف از تحصیل در آینده گردد.

 رشته فوریت های پزشکی چچیست

همانطور که اطلاع دارید مدت مجاز تحصیل در مقطع کارشناسی حدود ۴ سال یا برابر با ۸ نیم سال تحصیلی است. البته این مهلت مطابق تبصره و قوانینی که از سوی وزارت علوم به دانشگاه ها اعلام شده متغیر است. و دانشجو تا زمانی که همه واحدهای کارشناسی را پاس کند می تواند در چارچوب قوانین دانشگاه به تحصیل ادامه دهد.

به این ترتیب دانشجویان کارشناسی فوریت های پزشکی باید در طی ۴ سال دروس پایه از جمله تشریح و فیزیولوژی، میکروب شناسی و انگل شناسی، بهداشت عمومی و زبان تخصصی را بگذرانند. همچنین دروس اصلی این رشته شامل موارد زیر می باشد.
داروشناسی، نشانه شناسی و معاینات بدنی، فرایند عملیات و اطلاعات فنی، اخلاق و مقررات حرفه ای، جابجایی و حمل بیمار، آشنایی با سازمان های امدادی، بهداشت روانی، فوریت پزشکی در حوادث طبیعی، فوریت های روانپزشکی، کلیات پزشکی.

از دروس تخصصی فوریت های پزشکی شامل احیای قلبی ریوی، اختلالات سیستم قلبی عروقی، مسمومیت ها و گزیدگی ها، شکستگی ها و در رفتگی ها، فوریت های پزشکی در وضعیت خاص خونریزی ها، کاهش سطح هوشیاری، سرما زدگی، گرما زدگی و سوختگی .

بازار کار فوریت های پزشکی

مهمترین قسمت انتخاب رشته که مستقیما بر آینده داوطلب تاثیر می گذارد بخش موقعیت شغلی و بازار کار آن می باشد. زیرا برخی از دانشجویان امیدوارند بعد از تحصیل در دانشگاه بتوانند شغلی مناسب یافته تا جبران هزینه ها و شهریه های پرداخت شده را نماید.

پیشتر نیز به بازار کار این رشته اشاره شد از جمله این که می توانند در مراکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در سراسر کشور، آمبولانس های خصوصی یا سازمان های مرتبط به فعالیت مشغول شوند.
البته می توان گفت دانش آموخته این رشته فرصت های شغلی زیادی در اختیار دارد و به عنوان یک نیروی ارزشمند و ماهر شناخته می شود و عموما بعد از فارغ التحصیلی این افراد اغلب در مراکز درمانی متعددی به کار گرفته می شوند.

از جمله فرصت های شغلی این رشته به اختصار می توان به موارد زیر اشاره داشت:

اشتغال در قسمت اورژانس بیمارستان ها و یا در بخش امداد و حمل بیمار با آمبولانس
استخدام در راهداری ها و مراکز امداد و نجات بین جاده ای و کوهستانی
قبول مسئولیت امدادی یا پرستاری در مراکز درمانگاهی
اشتغال در بخش امداد و نجات هوایی
اشتغال در سازمان های مختلف امدادی مانند هلال احمر
ارائه خدمات آموزشی و اشتغال به عنوان استاد این رشته تحصیلی
اشتغال در بخش خصوصی و فعالیت در بیمارستان های خصوصی

بازار کار رشته فوریت های پزشکی

ادامه تحصیل در شاخه فوریت های پزشکی

در حال حاضر در کشور این رشته در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشجو می پذیرد که بعد از اتمام تحصیل به بازار کار وارد می شوند و در مراکز درمانی مختلف مشغول به کار می شوند. اما مسئولان در حال اجرای برنامه هایی برای امکان تحصیل در مقطع ارشد این رشته نیز هستند.

قابل ذکر است فعلا هیچ دانشگاهی در مقطع دکترا این رشته را ارائه نمی دهد و علاقمندان به تحصیل می توانند دکترا خود را در سایر گرایش های مرتبط و تخصص ها دریافت نمایند. همچنین امکان ادامه تحصیل این رشته و مهاجرت و بورسیه شدن وجود دارد که البته به نمرات دانشجو و سوابق عملیاتی و شغلی وی بستگی دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits