دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۲ روش خانگی برای درمان یخ زدگی تمام نقاط بدن
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اگر چه ساختن آدم برفی یا بازی پرتاب برف در زمستان بسیار وسوسه انگیز، جذاب و هیجان انگیز است و اشتیاق هر فردی از هر سنی را بر می انگیزد، اما در کنار خاطرات خوش زمستان، سوزش سرما و یخ زدگی می تواند طاقت فرسا بوده و ممکن است فرد دچار یخ زدگی و سرمازدگی...

یخ زدگی چیست ؟

روش های خانگی درمان سرمازدگی بدن

هنگامی که بدن در معرض سرمای شدید قرار گرفته باشد، خطر ابتلا به شرایطی تحت عنوان یخ زدگی بروز می کند. یخ زدگی با حمله به دستان، نوک انگشتان، بینی، پاها، گوش ها و انگشتان، در واقع نوعی واکنش بدن برای محافظت از ارگان های خود در مقابل سرمای شدید است. در ابتدا شما ممکن است چیزی به نام "سرمازدگی خفیف" را تجربه کنید، در این وضعیت که خیلی هم حاد نیست پوست کمی کرخت و سفید می شود، اما در موارد جدی تر سایه های رنگارنگ رنگین کمان، تورم و سایر علائم در پوست بروز می کند.

علل و علائم یخ زدگی

یخ زدگی باعث می شود پوست شما به رنگ سفید یا زرد مایل به خاکستری تبدیل شود. سرمای شدید موجب می شود که پوست سفت و سخت و خشن شود. خارش، سوزش و بیحسی علائم شایع یخ زدگی است. بعد از اینکه بخش های یخ زده بدن شروع به گرم شدن می کند، پوست انداختن یک عارضه جانبی است. در موارد شدیدتر ممکن است با تاول و سخت شدن پوست مواجه شوید. هنگامی که بخش های یخ زده بدن شروع به گرم شدن می کند، گوشت بدن قرمز و دردناک می شود. سرمازدگی شدید می تواند پوست شما را متورم، آبی یا بنفش کند.

روش های خانگی یخ زدگی

روش های خانگی یخ زدگی بدن

هنگامی که اعضای بدن خیلی سرد می شود، گاهی اوقات مراقبت های پزشکی لازم می شود. یخ زدگی شدید به این معنی است که بافت های بدن در حال مرگ است و احتمال عفونت و یا از دست دادن جان بسیار افزایش می یابد که باید اقدامات فوری انجام بگیرد. برای درمان یخ زدگی انگشتان دست و پا در موارد نه چندان شدید ، داروهای خانگی زیر را امتحان کنید.

1. دوری از حرارت شدید و مستقیم

این یک واکنش طبیعی است که بلافاصله اعضای یخ زده بدن را مقابل حرارت نگه دارید، اما حرارت مستقیم، مانند آتش هیزم، شومینه یا لامپ حرارتی، پوست آسیب دیده و یخ زده را می سوزاند. از حرارت مستقیم دور بمانید.

2. حرارت بدن

گرما و حرارت بدنتان به طور موثر می تواند انگشتان دست و پایتان را گرم کند. یک روش رایج این است که انگشتان دست را زیر بغل خود قرار دهید و یا در رختخواب بدن خود را به شکل یک توپ حلقه کنید تا انرژی و گرمای بیشتری تولید کنید.

3. خیس نکردن دست و پای یخ زده

برخی افراد تمایل دارند که در ابتدا دست های سرخ و یخ زده شان را زیر آب گرم بگیرند، اما این کار به راحتی باعث کاهش بیشتر حرارت بدن می شود.

4. پرهیز از الکل

برخی معتقدند که نوشیدن الکل بدن را گرم خواهد کرد، اما در واقع نوشیدنی های الکلی باعث از دست رفتن حرارت بدن می شوند.

5. دستکش

با کمک دستکش از یخ زدگی انگشتان دست می توانید جلوگیری کنید. همچنین برای حفاظت گوش، بینی و صورت از یخ زدگی بی تاثیر نیست.

6. پرهیز از سیگار

از آنجایی که سیگار کشیدن سبب کاهش گردش خون محیطی می شود، این عادت غلط را برای افزایش مقاومت در برابر اثرات نامطلوب دمای بسیار سرد کنار بگذارید.

7. پوشیدن لباس های گشاد

پوشیدن لباس های گشاد باعث افزایش گردش خون می شود و اعضای یخ زده بدن را با سرعت بیشتری به حالت ریکاوری می رساند.

8. حذف جواهرات

هنگام یخ زدگی انگشتان دست، برای افزایش گردش خون و بهبودی، طلا و جواهرات را از انگشت در بیاورید.

9. بطری نوشابه

برای درمان یخ زدگی انگشتان پا، بطری 1 تا 2 لیتری نوشابه را با آب گرم پر کنید و زیر پایتان به عقب و جلو بغلطانید.

10. دوش گرم

پس از درمان اولیه یخ زدگی، بدن را با آب گرم شستشو دهید تا گردش خون افزایش یابد و به روند بهبودی کمک کنید.

10. کمپرس گرم و سرد

برای درمان پوست سرخ و یخ زده، ابتدا کمپرس گرم (به اندازه ای گرم باشد که بتوانید آن را تحمل کنید) انجام دهید و سپس کمپرس سرد جایگزین آن کنید. کمپرس گرم به مدت سه دقیقه انجام دهید و سپس یک کمپرس سرد به مدت 30 ثانیه جایگزین آن کنید. سه مرتبه تکرار کنید و در نهایت با کمپرس سرد به پایان برسانید.

11. فلفل کاین

فلفل کاین حاوی کپسایسین شباهت زیادی به فلفل چیلی دارد. ترکیبات موجود در فلفل کاین باعث افزایش گردش خون و کاهش درد و سوزش ناشی از یخ زدگی می شود

12. چای زنجبیل

راه دیگر افزایش گردش خون و تامین حرارات بدن، نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل داغ است.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

دلایل سرد شدن بدن به طور ناگهانی چیست؟

با سرمادرمانی بیشتر آشنا شوید.کاملترین مقاله در مورد سرما درمانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits