دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جریمه سبقت غیرمجاز : سبقت گرفتن از کدام سمت مجاز است؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سبقت غیرمجاز و بدون توجه به قوانین با احتمال بسیار زیادی به تصادف منجر خواهد شد. متاسفانه سبقت غیرمجاز یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات در ایران است.

به گزارش دلگرم به نقل از ساعد نیوز : شیوه درست سبقت گرفتن یکی از مهمترین تکنیک هایی است که هر راننده ای باید آن را بلد باشد. هر راننده حرفه ای که بخواهد به شیوه ای درست و ایمن رانندگی کند باید قوانین سبقت گرفتن را به خوبی بلد باشد و به آن ها احترام بگذارد.
رعایت نکردن قوانین سبقت و انجام حرکات خطرناک به ویژه در سرعت بالا نتیجه ای جز تصادف و آسیب برای خودروها و سرنشینان خودروها نخواهد داشت.
به همین دلیل ما در این مقاله قوانین سبقت را به طور کامل برای شما شرح می دهیم تا با رعایت آن ها از رانندگی ایمن خود لذت ببرید. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

در صورتی که مسیر حداقل دو لاین در هر طرف داشته باشد و محدودیت سرعت 70 کیلومتر در ساعت یا کمتر باشد، سبقت از سمت راست مجاز است. اگر وسیله نقلیه جلویی به سمت چپ بپیچد، شما باید از سمت راست آن سبقت بگیرید. اگر وسیله نقلیه در لاینی حرکت می‌کند که به مقصد دیگری منتهی می‌شود، می‌توانید از سمت راست آن سبقت بگیرید.

سبقت گرفتن در رانندگی

سبقت گرفتن در رانندگی به عملیاتی گفته میشود که در حال رانندگی از خودرو جلویی عبور کرده و با پیشی گرفتن از آن در مسیر حرکت او حرکت نمایید. در حین سبقت گرفتن باید خودرو جلویی را از عملکرد خود آگاه کنید و نیاز است که حتما سرعت خودرو شما بیشتر از خودرو جلویی باشد.

سبقت گرفتن

در هنگام سبقت گرفتن باید از وجود فاصله ایمن با خودرو جلویی اطمنان حاصل کنید و با بوق زدن و چراغ دادن خودروی مورد نظر را از سبقت خود مطلع نمایید و سپس از سمت چپ اقدام به سبقت گرفتن کنید.برای سبقت گرفتن حتما راهنما بزنید و همچنین زمانی که قصد دارید در مسیر قرار گیرید هم از راهنمای راست استفاده نمایید.برای اینکه مطلع شوید که چه زمانی به طور کامل ا ز اتوموبیل جلویی سبقت گرفته اید باید چراغ های جلو آن را در آیینه اتوموبیل خود مشاهده نمایید.

عده زیادی به اشتباه فکر می کنند که سبقت گرفتن در رانندگی به معنای انجام حرکات خطرناک برای جلو افتادن از دیگران است این در حالی است که سبقت گرفتن در حالت کلی به معنی پیشی گرفتن از خودروی جلویی در مسیر حرکت است و زمانی که از سمت چپ از کنار خودرویی عبور می کنید در حقیقت از آن سبقت گرفته اید. در بعضی موارد سبقت از خودروی جلویی مجاز و در بعضی موارد سبقت، غیر مجاز است که در قسمت بعدی آن ها را به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد.

شرایط سبقت گرفتن

برای سبقت گرفتن در خیابان و جاده حتما باید مراحلی را به ترتیب رعایت کنید تا در معرض خطر تصادف قرار نگیرید.

ابتدا مطئن شوید سبقت گرفتن در شرایط و مکانی که حضور دارید مجاز است یا خیر.
اگر جاده دو طرفه بود، مسیر مناسب و خالی از وسایل نقلیه و اجسام را رصد کنید.
به آینه چپ خودرو دقت کنید و مطمئن شوید خودرویی از عقب در حال سبقت گرفتن از شما نباشد.
با روشن کردن راهنمای سمت چپ خودرو، رانندگان دیگر را از تصمیم خود برای سبقت گرفتن، آگاه کنید. (سبقت تنها از سمت چپ مجاز است)
با رعایت نکات ایمنی سبقت بگیرید.
راهنمای سمت راست را روشن کرده و به مسیر خود باز گردید.

قوانین سبقت مجاز

قوانین سبقت مجاز و غیرمجاز

سبقت گرفتن های بی دلیل و لایی کشیدن های خطرناک در خیابان ها ممکن است جان بسیاری از افراد را به خطر بیندازد و احتمال وقوع تصادف را بالا ببرد. به همین دلیل قوانینی برای سبقت های غیرمجاز توسط پلیس راهنمایی و رانندگی وضع شده تا شاهد حوادث تلخ نباشیم.

سبقت در پیچ های تند و سربالایی ها به دلیل میدان دید کم راننده، ممنوع است.
از فاصله ۵۰ متری پیچ ها، تقاطع راه آهن و تقاطع هایی که با علائم و تابلوهای سبقت مجاز مشخص نشده اند، نباید سبقت بگیرید.
سبقت از اتوبوس و کامیون در خیابان و معابر شهری ممنوع است.
اگر خودرویی در حال سبقت گرفتن از شماست، نباید از او سبقت بگیرید.
از ۱۰۰ متر مانده به تونل و پل ها، سبقت گرفتن غیر مجاز است.
سبقت گرفتن در مکان هایی که تابلوی سبقت ممنوع دارند، غیرمجاز است.
اگر در خیابان یا جاده نور کافی وجود نداشته باشد، اجازه سبقت گرفتن ندارید.
اگر خودرویی با فاصله نزدیک یا سرعت بالا از روبه رو به سمت شما در حرکت است، نباید سبقت بگیرید.

مجازات سرعت غیرمجاز

مکان های سبقت ممنوع

خیابان یا جاده هایی که خط ممتد دارند
پیچ ها و شیب ها
تونل ها و زیرگذرهای یک بانده
تقاطع های همسطح با ریل قطار
مسیرهای دوچرخه سواری
تقاطع ها
سبقت از راست

چرا سبقت باعث تصادف می شود؟

سبقت آن هم از نوع غیر مجاز و غیر اصولی و سبقتی که در آن قوانین سبقت رعایت نشده باشد، بی تردید منجر به وقوع حادثه می شود و اتفاقات زیادی را دامن می زند. متاسفانه تخلف سبقت غیر مجاز یکی از تخلفات رایج و پر تکرار در سابقه رانندگان ایرانی است. حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که در یک مسیر مشخص که همه در حال حرکت هستند، ناگهان خودرویی با سرعت بسیار بالا و به صورت غیر مجاز از سمت راست سایر خودروها سبقت می گیرد تا به خیال خودش زودتر و سریع تر به مقصد برسد.

جریمه سبقت غیر مجاز

در حالی که چنین خودروهایی نه تنها جان و سلامتی خود را به خطر می اندازد، بلکه سلامتی سایر کاربران بی گناه ترافیک را نیز تهدید می کنند.
واقعیت امر این است که تخصیص جریمه برای این دست از خودروها هم خیلی کارساز و مشکل گشا نخواهد بود، زیرا اساسا فرهنگ رانندگی این دسته از رانندگان به شدت پایین است و متاسفانه با اعمال جریمه نمی توان آن را جبران کند.
قوانین سبقت زمانی به طور کامل و اصولی رعایت می شود که فرهنگ سازی و بسترسازی مناسبی از قبل صورت گرفته باشد.

حتماً بخوانید:
با چه راهکاری میتوان نمره منفی گواهینامه پاک کرد؟

با چه راهکاری میتوان نمره منفی گواهینامه پاک کرد؟

نمره منفی گواهینامه در واقع جریمه ای برای رانندگان متخلف می باشد که به شکل یک امتیاز منفی برای انها در نظر گرفته می شود و در سیستم راهنمایی رانندگی…

متاسفانه بسیاری از رانندگان کشور این طور تصور می کنند که می توانند پشت فرمان خودروی خود بنشیند و هر طور که مایل باشند رفتار کنند. در حالی که هرگز چنین نیست. در واقع چنین تصوری ناشی از کم کاری برای بالا بردن فرهنگ رانندگی در کشور است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits