دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۵ قدم طلایی برای تشخیص کم کردن کیلومتر خودرو
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کارکرد خودرو رابطه مستقیمی با قیمت گذاری خودروهای دست دوم مخصوصا در نمونه های گرانقیمت دارد از همین رو خریداران همیشه با این دغدغه روبرو هستند که آیا کارکرد خودروی مورد نظرشان واقعی است یا کاهش یافته است. با ما باشید .

تشخیص کم کردن کیلومتر خودرو

روش تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

کارکرد خودرو رابطه مستقیمی با قیمت گذاری خودروهای دست دوم مخصوصا در نمونه های گرانقیمت دارد از همین رو برخی از مالکان یا شاید بهتر بگوییم دلالان به منظور کسب مبلغ سود بیشتر یا بعبارتی کسب مال حرام اقدام به کاهش کیلومتر خودرو از طریق راههای گوناگون می نمایند.

از همین رو خریداران همیشه با این دغدغه روبرو هستند که آیا کارکرد خودروی مورد نظرشان واقعی است یا کاهش یافته است.

1. استفاده از دیاگ

همانطور که اشاره شد در برخی از خودروهای امروزی میزان کارکرد خودرو علاوه بر یونیت پنل پشت فرمان در ECU های دیگر هم ثبت می گردد .

از همین رو ممکن است با دیاگ زدن بتوانید اطلاعات ثبت شده را بازیابی کنید و با پنل پشت فرمان مقایسه کنید. البته به یاد داشته باشید که همانطور که خودروسازن پیشرفت کرده اند.

متقلبان هم بیکار نبوده و همگام با آنها پیشرفت کرده اند . از همین رو امکان این نیز وجود دارد که در خودروهای گرانقیمت دلال محترم تمامی اطلاعات های موجود در ECU را بروزرسانی کرده باشند.

تشخیص کم کردن کیلومتر خودرو | دستکاری کیلومتر ماشین

دستگاه کم کردن کیلومتر

2. چک کردن شکل ظاهری خودرو

خودرو وسیله ای مصرفی است که پس از طی مدت زمان و همچنین استفاده مداوم ،برخی از قطعات آن مستهلک می گردد .

از همین رو یکی بهترین روشهای تشخیص میزان کارکرد واقعی خودرو بررسی قسمت مختلف ظاهری خودرو است.

برای مثال فرمان ،سر دنده های ، روکش صندلی ها و کف پایی ها در صورت کارکرد بیش از حد مستهلک شده و کمی دچار خودرگی و پوست پوست شدن می گردند.

از همین رو اگر کارکرد خودرو پایین بود اما این قطعات از شکل و قیافه افتاده بود مطمئن باشید یک جای کار می لنگد.

البته به یاد داشته باشید افرادی که به کمک کردن کیلومتر خودرو در هنگام فروش علاقه دارند یک گام از شما جلوتر هستند و می دانند که در هنگام رانندگی چگونه از خودرو استفاده نمایند که ردی از خود بجای نگذارند.

تشخیص کم کردن کیلومتر خودرو | دستکاری کیلومتر ماشین

روش تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

3. بازرسی لاستیک های خودرو

لاستیک های خودرو یکی از قطعاتی هستند که با میزان کارکرد خودرو رابطه مستقیمی دارد .

برای تشخیص میزان کارکرد واقعی خود با یک سکه به سراغ لاستیک ها بروید و سکه را بصورت عمودی در لاستیک فرو نمایید اگر حدود 1.5 میلیمتر و یا کمتر به داخل عاج رفت بدانید که خودرو حداقل 90 هزار تایی کارکرده است و اگر کارکرد خودرو کمتر از این میزان بود بدانید با پدیده زشت کم کردن کیلومتر خودرو روبرو بوده اید.

لازم به یادآوری نیست که فروشندگان متقلب براحتی و با تعویض لاستیک می توانند این رد به جای مانده را براحتی از بین ببرند.

تشخیص کم کردن کیلومتر خودرو | دستکاری کیلومتر ماشین

استعلام کیلومتر خودرو

4. بررسی سرویس های دوره ای

خودروهای امروزی بصورت کلی از گارانتی شرکت عرضه کننده بهره می برند .از همین مالکان خودرو ملزم هستند برای حفظ گارانتی ،سرویس های دوره ای را بصورت منظم انجام دهند.

لذا در هنگام مراجعه کیلومتر کارکرد خودرو در شبکه نمایندگی ثبت می گردد و براحتی قابل استعلام است. همچنین در صورت خرابی یا مشکل ،مالک به منظور استفاده از مزایای گارانتی خودرو به نمایندگی مراجعه می نماید و یک رد دیگر از کارکرد خودرو را بجای می گذارد.

از همین با بررسی سرویس های انجام شده در نمایندگی متوجه خواهید شد که خودرو چه میزان کارکرد داشته است.شاید بتوان به جرات گفت این یکی معدود رد هایی است که نمی توان به راحتی از شر آن راحت شد.

تشخیص کم کردن کیلومتر خودرو | دستکاری کیلومتر ماشین

کم کردن کیلومتر خودرو

5. استفاده از کارشناس خودرو

همانطور که در تمامی مراحل فوق یادآور شدیم راههای بسیار مدرن و پیشرفته برای از بین بردن میزان کیلومتر واقعی خودرو بوجود آمده است که هر چقدر هم بعنوان یک مالک خودرو متبحر باشید امکان دارد در تشخیص خود اشتباه کنید.

از همین رو پیشنهاد می گردد در هنگام خرید خودرو از یک کارشناس خبره استفاده نمایید چرا که کارشناس خودرو بطور کامل با خودرو آشنا بوده و می تواند با یک نگاه از وضعیت کارکرد واقعی خودرو مطلع گردد.

در پایان یاداور می شویم دلالای شغل کاملا ثبت شده ای در جهان است و این عمل شنیع توسط بخش معدودی از این افراد انجام می گردد و منظور ما در این مقاله تمامی دلالان نمی باشد.

تشخیص کم کردن کیلومتر خودرو | دستکاری کیلومتر ماشین

جرم دستکاری کیلومتر خودرو

پیامدهای قانونی کم کردن کیلومتر

کم کردن کیلومتر علاوه بر اینکه از لحاظ قانونی یک جرم محسوب می شود و می تواند تحت پیگرد قرار گیرد می تواند عواقب سختی را برای خریدار خودرو داشته باشد که شاید فروشنده کمتر به آنها فکر می کند.

باتوجه به اینکه برای انجام بسیاری از سرویس ها و تعویض قطعات آگاهی از کیلومتر واقعی خودرو اهمیت زیادی دارد، ایجاد هرگونه مغایرت در کیلومتر ثبت شده خودرو می تواند راننده را دچار اشتباه کند.

برای مثال در خودروی سمند موتور ملی به دلیل کم کردن مقدار کیلومتر در زمان خرید، مالک جدید تسمه تایم خودرو را تعویض نکرده بود و پس از پاره شدن تسمه تایم و خاموش شدن موتور در سرعت زیاد مشکلات عدیده ای را برای یک خانواده بوجود آورده بود.

همانطور که گفته شد به دلیل ایجاد سدهای امنیتی در سیستم الکترونیک خودروها توسط خودروسازان، گاهی انجام هرگونه اقدامی در قسمت های الکترونیکی نرم افزاری و سخت افزاری می تواند باعث از کار افتادن و یا بروز اختلال درعملکرد سیستم های دیگر خودرو شود خصوصاً اینکه در بیشتر موارد این کار توسط افرادی انجام می شود که اطلاعات و دانش کمی را در دیگر قسمتهای خودرو دارند.

صرفنظر از اینکه این کار می تواند هزینه فکری زیادی را برای مشتری و فضای منفی و بی اعتمادی در جامعه ایجاد کند می تواند هزینه های مالی هم در برداشته باشد.

سالانه مقدار زیادی پول صرف انجام این کار و هزینه کارشناسی آن در تمام دنیا می شود. سالانه در کشور انگلیس مبلغ 500 میلیون پوند به جیب خاطیان وارد می شود و در آلمان این مبلغ 300 میلیون یورو است.

جرم دستکاری کیلومتر خودرو

تعویض کیلومتر شمار دیجیتال ماشین

کاهش کیلومتر خودرو و فروش خودروی نیمه فول به جای فول

در نهایت کاهش کیلومتر خودرو یک جرم محرز است که متاسفانه در سال‌های اخیر بسیار فراگیر شده است و آنقدر حرفه ای انجام می‌شود که تنها با تکیه بر تجارب یک کارشناس حرفه ای، استفاده از تجهیزات پیشرفته و استعلام از نمایندگی، می‌توان از صحت آن مطمئن شد، پس هنگام خرید یک خودرو، به کاهش کیلومتر آن به عنوان یک احتمال جدی بنگرید و هیچ‌گاه بدون کارشناسی دقیق آن، اقدام به خرید نکنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits