دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آپشن های امنیتی خودروهای لوکس و به روز دنیا
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
خودروهای لوکس اصولا همیشه با آخرین تجهیزات ایمنی تصادفات عرضه می‌شوند، از خودروهای دهه‌ ۱۹۸۰ با ایربگ‌ها و ترمزهای ضدقفل (ABS) گرفته تا خودروهای امروز و سیستم‌های هشدار عبور ترافیک عقب. در ادامه 5 مورد از آپشن های امنیتی خودروهای لوکس را برایتان...

تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس

تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس را می‌توان پایه ثابت شاهکارهای خودروسازی دانست.

در میان تمامی خودروهای موجود در بازار، خودروهایی وجود دارند که نسبت به سایرین از قیمت بالا، تجهیزات متنوع‌ و طراحی‌ خاص‌تری برخوردارند.

این دسته خاص که خودروهای لوکس یا Luxury Car نام دارند، فرصتی مناسب برای شرکت‌های خودروسازی محسوب می‌شوند که با هر آنچه در توان دارند، برای جلب رضایت مشتریان خاص‌پسند و ثروتمند تلاش کنند.

و همین دلیلی شد تا در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم در میان تمامی سیستم‌های امنیتی به‌کار رفته در خودروهای لوکس جهان، تعدادی از آن‌ها را برای شما همراهان گرامی نام برده و بررسی نماییم.

مقدمه ای بر مقاله تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس

به‌طور معمول خودروهای لوکس علاوه‌بر پیشرانه توانمند، طراحی‌ چشمگیر و متریال بسیار باکیفیت از تجهیزات امنیتی مدرنی نیز برخوردارند که در سایر خودروها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

در واقع امنیت خودروهای لوکس یکی دیگر از موضوعاتی است که این دسته خاص را از سایر اتومبیل‌های جهان متمایز می‌نماید.

از آنجایی که تجهیزات امنیتی به کار رفته در خودروهایی لوکس بسیار کمیاب و خاص هستند، اطلاعات کمی از جزئیات این تجهیزات پیشرفته وجود دارد.

  • 1. سامانه دید در شب (Night Vision)

اولین موردی که در بحث تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس باید مور توجه قرار بگیرد سامانه دید در شب است.

سیستم نایت ویژن یا دید در شب یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات امنیتی‌ حال حاضر دنیای خودرو به شمار می‌رود که تنها خودروهای بسیار لوکس و گران قیمت از آن بهره می‌برند.

این تکنولوژی که در گذشته‌ای نه چندان دور تنها در اختیار نیروی‌های نظامی قرار داشت، اکنون به عنوان یکی از تجهیزات امنیتی پیشرفته در خودروهای لوکسی همچون مرسدس بنز 500S، دی اس 7 کراس بک، لکسوس LX570 و… به کار گرفته شده است.

در سال 2004 شرکت جنرال موتور با مجهز نمودن نسل هشتم کادیلاک DeVille به این سیستم فوق پیشرفته، توانست نام برندش را در تاریخ به عنوان اولین شرکت خودروسازی استفاده کننده از سیستم دید در شب ثبت نماید.

این سیستم به کمک دوربین و سیستم مادون قرمز تصاویر روشنی را از مسیر تاریک پیش روی راننده نشان خواهد داد که در آن علاوه بر جاده و مسیر حرکت، اشیا متحرک نیز به خوبی نمایش داده می‌شوند.

تکنولوژی نایت ویژن در خودروهایی همچون ب ام و سری 7 به حداکثر توانایی خود رسیده است.

به‌طوری که به کمک یک حسگر گرمایشی، حرارت اجسام یا موجودات زنده را تشخیص داده و با پخش آلارم راننده را از وجود آن‌ها در جاده مطلع می‌سازد.

نتایج آخرین تحقیقات به‌عمل آمده بیانگر این مطلب است که این تکنولوژی می‌تواند خطر تصادفات جاده‌ای در شب را به طور چشمگیری کاهش دهد.

سامانه دید در شب (Night Vision)

  • 2. سیستم پیشگیری از تصادف (PCS)

مورد دومی که در مقاله تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس باید به آن اشاره کرد سیستم پیشگیری از تصادف یا PCS است که یکی از گران قیمت‌‍‌ترین سیستم‌های «ایمنی فعال» در خودروهای لوکس به شمار می‌رود.

این سیستم بر پایه اطلاعات دریافتی از رادار، اشعه لیزر، حسگر یا دوربین‌های نصب شده در خودرو می‌تواند از تصادفات رانندگی جلوگیری کرده و حافظ جان سرنشینان اتومبیل شما باشد.

این سیستم لحظه به لحظه وضعیت جاده و خودروهای اطراف را بررسی کرده و در صورتی که احتمال وقوع تصادف را تشخیص دهد در ابتدا تنها به راننده خودرو هشدار داده و در مرحله بعد به‌طور خودکار وارد عمل می‌شود.

در سال 2003 نمونه اولیه این سیستم (Pre-Safe) نخستین بار بر روی مرسدس بنز S کلاس نصب شد که در مقایسه با نمونه امروزی از عملکرد بسیار محدودی برخوردار بود.

سیستم PCS با استفاده از اطلاعات دریافتی موقعیت، فاصله و سرعت خودروهایی که در مقابل قرار دارند را محاسبه کرده و در صورتی که احتمال برخورد را تشخیص دهد به راننده هشدار خواهد داد.

بعضی از سیستم‌های پیشگیری از تصادف، می‌توانند پیش از بروز تصادف به صورت اتوماتیک با ایجاد فشار اضافی در ترمزهای خودرو به راننده برای کاهش هرچه بیشتر خسارات ناشی از تصادف کمک کند.

نمونه‌های پیشرفته سیستم پیشگیری از تصادف (Pre-Collision) که در خودروهای لوکس و امن کمپانی‌های تویوتا، مرسدس بنز یا فورد مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیش از برخورد کمربندها را سفت، سانروف را بسته و صندلی‌های خوابیده را به حالت اولیه باز می گرداند که یکی از جذابیت‌های تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس به‌شمار می‌رود.

سیستم پیشگیری از تصادف (PCS)

  • 3. هشدار نقطه کور (BSD)

تسلط کامل و دید کافی به تمامی نقاط کور خودرو یکی از مواردی است که حتی رانندگان خودروهای لوکس نیز به آن احتیاج دارند.

فناوری تشخیص نقاط کور (BSD) به کمک سنسور‌هایی که درون سپر یا زیر آینه‌های جانبی خودرو نصب شده‌اند، در طول رانندگی هشدارهای لازم را با نشانگرهای زرد رنگ و یا قرمر رنگ به راننده اطلاع داده و او را از وجود ماشین‌هایی که در اطراف قرار دارند، مطلع می‌سازد.

مکانیسم عملکرد سیستم هشدار نقطه کور به این صورت است که پس از فعال شدن سیستم هشدار نقطه کور، سنسورهای التراسونیک این سیستم به طور دائم امواجی با طول موج کوتاه را از خود منتشر می‌کنند.

زمانی‌ که جسمی در مقابل این امواج قرار گیرد و مسیر انتشار آن‌ها را قطع کند، سنسورهای سیستم BSD پیامی را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و کامپیوتر خودرو نیز این پیام را در غالب هشدار به راننده خودرو نشان خواهد داد.

هشدارهای سیستم BSD ممکن است بر روی مانیتور جلو راننده یا چراغ نصب شده در گوشه آینه‌های جانبی نمایش داده شود.

ناگفته نماند که در برخی از خودروها زمانی که وسیله نقلیه‌ای در نقطه کور راننده قرار گیرد، لرزش کوچکی بر روی فرمان خودرو ایجاد شده و از این طریق به راننده هشدار داده می‌شود.

همچنین بخوانید:

در هنگام خرید خودروی دست دوم به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

معایب استفاده از گاز CNG به عنوان سوخت خودرو

گیربکس‌ اتوماتیک | 6 عامل تخریب کننده گیربکس‌ اتوماتیک خودرو

۹ ایراد کولر خودرو و راه های رفع این ایرادها

هشدار نقطه کور (BSD)

  • 4. سیستم هشدار خواب آلودگی

خواب آلودگی یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد تصادف در جاده‌های برون شهری محسوب می‌شود؛ از همین رو برخی از شرکت‌های خودروسازی برای جلوگیری از چنین تصادفاتی در خودروهای لوکس خود از «سیستم هشدار خواب آلودگی» استفاده نموده‌اند.

این سیستم که اولین بار در محصولات کمپانی ولوو به کار گرفته شد، بوسیله یک دوربین کوچک که در مقابل راننده نصب شده است، لحظه به لحظه چهره راننده را مورد پردازش قرار می‌دهد.

در بخش پردازش، تصاویر مربوط به وضعیت سر و چشم‎های راننده به دقت بررسی شده و در صورتی که راننده برای مدت معینی مسیر انحرافی خودرو را تصحیح نکند یا چشم‎های او از حد مشخصی بیشتر بسته بماند، سیگنال هشدار به صدا در آمده و راننده را از خواب بیدار می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای سیستم هشدار خواب آلودگی در مواقعی است که راننده به دلایلی همچون تمرکز بیش از حد روی سیستم صوتی یا راهیاب، تمرکز خود را از دست بدهد.

این سیستم در چنین مواقعی با پخش هشدار، از عدم تمرکز راننده جلوگیری می‌کند.

ناگفته نماند که این سیستم در شرکت‌های مختلف با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود؛ سوبارو آن را Drive Focus و نیسان آن را هشدار توجه راننده (Attention Alert Driver) می‌نامد و مرسدس بنز نیز نام دستیار توجه (ATTENTION ASSIST) را برای این سیستم ایمنی فعال انتخاب کرده است.

سیستم هشدار خواب آلودگی

  • 5. سیستم هشدار عبور ترافیک عقب (RCTA)

سیستم RCTA یا هشدار عبور ترافیک عقب یک سیستم ایمنی بسیار کاربردی است که به راننده کمک می‌کند از وجود ماشین‌هایی که از پشت در حال نزدیک شدن هستند، مطلع شود.

شاید برایتان این سوال مطرح شود که با وجود سیستم‌هایی همچون دوربین و سنسور دنده عقب یا دوربین 360 وجود RCTA چندان ضروری به نظر نمی‌رسد.

بد نیست بدانید که تمامی سیستم‌های نام برده شده تنها می‌توانند اشیا یا خودروهایی که در اطرافتان قرار دارند را به شما نمایش دهند.

اما سیستم هشدار ترافیک عقب به کمک سنسورهای کوچک و رادارهایی که به طور معمول در سپر عقب جای داده می‌شوند، سمت چپ و راست اتومبیل را به طور کامل اسکن کرده و فاصله، سرعت و جهت خودروهایی که در محدوده ۵۰ متری در حال حرکت هستند را اندازه گیری و محاسبه می‌کند.

در این میان اگر RCTA بر اساس محاسبات خود تشخیص دهد که احتمال برخورد با یکی از خودروهای اطرافتان وجود دارد، از طریق هشدارهای شنیداری و دیداری شما را از وجود چنین خطری آگاه می‌سازد.

این فناوری کمک راننده، در صورتی که با سیستم هشدار نقاط کور (مبتنی بر رادار) همراه باشد، می‌تواند بهترین عملکرد را در خودروهای لوکس داشته و مانع از برخورد این خودروهای گران قیمت با سایر خودروها یا عابرین پیاده شود.

سیستم هشدار عبور ترافیک عقب (RCTA)

جمع بندی آپشن های امنیتی خودروهای به روز دنیا

تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس را با یکدیگر مرور کردیم.

تلاش مجله اینترنتی دلگرم ارائه اطلاعات مفید در حوزه خودرو است تا دیدی گسترده را به همراهان همیشگی خود هدیه دهد.

امیدواریم توانسته باشیم در این راستا قدمی هرچند کوچک برداشته باشیم. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

داغ کردن ماشین : ۷ دلیل بالا رفتن دمای آب سیستم خنک کننده خودرو

۱۲ راهکار اصولی برای نگهداری از خودرو در تابستان

روش های تشخیص و تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی چیست ؟

یافتن تمامی ایرادات خودرو + راههای تعمیر هر یک از این ایرادات



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits