دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جاذبه های گردشگری منطقه ۳ تهران
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
منطقه 3 از لحاظ موقعیت جغرافیایی در سطح شهری در شمال شرقی تهران قرار دارد و پل طبیعت زیباترین پارک این منطقه است


معرفی مناطق دیدنی منطقه 3 تهران


منطقه 3 از لحاظ موقعیت جغرافیایی در سطح شهری در شمال شرقی تهران قرار دارد. محدوده‌ی تقریبی منطقه 3 تهران به این صورت است که این منطقه از شمال به بزرگراه های شهید چمران، شهید آیت الله مدرس و آیت الله صدر محدود می‌شود. از جنوب به بزرگراه رسالت می‌رسد، از شرق در محدوده‌ی خیابان پاسداران و بخشی از خیابان دکتر علی شریعتی قرار دارد و در نهایت از غرب باز هم به بزرگراه شهید چمران محدود می‌شود.

به دلیل وجود مراکز مهم تجاری، فرهنگی، مراکز درمانی و همچنین به دلیل استقرار گذرگاه‌های وسیع شهری همچون بزرگرار صدر، چمران، همت و .. روزانه سیل عظیم جمعیت را به این منطقه می‌کشاند که این امر موجب ایجاد ترافیک سنگین در این محدوده می‌شود. وجود وسایل حمل و نقل عمومی و ایستگاه‌های مترو حقانی، شریعتی، همت، قلهک و میرداماد به کاستن باز ترافیکی این منطقه کمک می‌کند.

زیر ساخت‌های شهری منطقه 3 تهران

منطقه 3 تهران با وسعتی در حدود 3 هکتار و جمعیتی تقریبی 290 هزار نفر از 6 ناحیه تشکیل شده است که از محله‌های شاخص مسکونی آنمی‌توان به دروس، قلهک، پاسداران، شیخ بهایی، ونک ، میرداماد، دولت، سیدخندان، اختیاریه، دیباجی، جردن – ولی عصر، ظفر و... آن اشاره کرد. قیمت هر متر زمین در منطقه 3 از 12 میلیون تومان در پاسداران و 8 میلیون تومان در دیباجی جنوبی متغییر است.

پل طبیعیت

منطقه 3 تهران از نگاه گردشگری

در منظقه 3 پارک های ملت، بهشت مادران، طالقانی و آب و آتش قرار دارند که هر کدام با ویژگی‌های منحصر به فرد خود به زیبایی این منطقه افزوده اند. به تازگی پل طبیعت نیز به یکی از جدیدترین نمادهای منطقه 3 اضافه شده است، این پیاده راه زیبا، پارک آب و آتش را به پارک طالقانی متصل کرده و دارای امکاناتی همچون فودکورت و کافه است.

همچنین در محدوده‌ی ده ونک باغ ایرانی و محوطه‌ی بی نظیر آن پذیرای گردشگران و مکانی برای گشت و گذار در تهران است. باغ موزه آب، موزه پول، دفینه، امام علی، تماشاگه راز نیز از جمله موزه های منطقه 3 است که هرساله هزاران گردشگر را جذب می‌کند.

پارک های منطقه 3 تهران

پارک آب و آتش

چند سالی است که پارک آب و آتش تهران به عنوان یکی از اماکن دیدنی شهر تهران بین شهروندان این کلان‌شهر به محبوبیت خاصی رسیده است. بوستان آب و آتش یا پارک حضرت ابراهیم با مساحت تقریبی ۲٫۵ هکتار با مدیریت شرکت اوان کاسپین پردیس، در بخش شمالی اراضی عباس آباد ساخته و در سال ۱۳۸۸ این بوستان به دست شهردار وقت تهران به طور رسمی افتتاح شد. هرچند بوستان آب و آتش در روزهای اولیه افتتاح چندان شباهتی به آنچه امروز شاهد آن هستیم نداشت، اما این پارک توانست سروصدای زیادی در زمان افتتاحش به پا کند.

نوع خاصی از طراحی در ساخت این پارک به کار رفته بود که از همان ابتدا توانست خیلی سریع وجه تمایزی چشم‌گیر با دیگر پارک‌های شهر تهران ایجاد کند. پارکی که در آن نیمکت‌های زیادی تعبیه نشده بود، برج‌های بلندی داشت که به تپه‌های عباس آباد مشرف بودند، تندیس‌های نمادین فلزی و پرده‌های سنگین سفید رنگی که به بادبان‌ کشتی‌های غول پیکر مسافربری شباهت داشتند، همه و همه از جمله عواملی بودند که باعث شدند پارک آب و آتش به خوبی جای خودش را میان شهروندان تهرانی باز کند.

پارک

پل طبیعت، معروف‌ترین سازه پارک آب و آتش تهران

اواخر سال ۱۳۹۳ بود که افتتاح پل طبیعت در پارک آب و آتش بین تهرانی‌ها حسابی سر و صدا به پا کرد و خیلی زود عکاسی روی این پل تبدیل به تفریح آخر هفته تعداد زیادی از شهروندان تهرانی شد. پل طبیعت که ۲ پارک طالقانی و آب و آتش را به هم متصل می‌کند در حدود ۳۰۰ متر طول دارد. این پل به اندازه ۴۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد و بر روی اتوبان مدرس ساخته شده است.

پل طبیعت در ۳ طبقه ساخته شده. طبقه اول مخصوص فودکورت پل است و به داشتن یک بوفه کامل صبحانه در پل طبیعت معروف شده است.

طبقه دوم مخصوص پیاده روی و عکس‌برداری است. در قسمت ابتدای پل می‌توانید عکس‌های زیبایی با پیش زمینه بادبان‌های سفید پارک آب و آتش بیندازید و در قسمت‌های میانی پل می‌توانید تصاویری فوق العاده با پس زمینه کوه‌های اطرف تهران و ابرهای پراکنده در آسمان ثبت کنید.

طبقه سوم و آخر پل طبیعت در ۲ بخش مجزا از هم و به شکل ۲ دایره ساخته شده است. از این طبقه اتوبان مدرس را به خوبی می‌بینید و دید کاملی به پارک طالقانی و آب و آتش خواهید داشت.

زیبایی پل طبیعت در شب و همزمان با روشن شدن سیستم نورپردازی پل، دوچندان می‌شود. نورهای بنفش، سبز، آبی و زرد که به ترتیب جای خود را به یکدیگر می‌دهند منظره‌ای بی نظیر از یک پل غول‌پیکر در دل پارک آب و آتش می‌سازد. دقت داشته باشید، زمان بازدید از پل طبیعت از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۳۰ دقیقه بامداد است و خارج از این زمان، کسی اجازه ورود به محوطه پل طبیعت را ندارد.

پارک های تهران

پارک طالقانی

پارک جنگلی طالقانی تا کنون نام‌های بسیاری عوض کرده است. شاید نام پیشینش را شنیده باشید “پارک جهان کودک”. این پارک در ابتدا زمین کشاورزی بوده و در سال ۱۳۵۰ طرح نوسازی آن شروع شده است. جالب است ک بدانید طراحی آن بر عهده یک شرکت مهندسی اسپانیایی بوده است. بوستان طالقانی در سال ۱۳۶۱ افتتاح شد.

از امکانات این پارک زیبا می‌توان به مسیر پیاده روی، فضاهای ورزشی، وسایل ورزشی، آلاچیق، نیمکت، آبنما، فضای پارکینگ وسیع، بوفه و … اشاره کرد.

جالب است که بدانید این پارک به وسیله پل طبیعت به بوستان آب و آتش متصل شده. پس با بازدید از آن یک تیر و دو نشان می‌کنید و پارک آب و آتش را هم می‌بینید! در ورودی پارک از سمت پل طبیعت حوضچه سنگی درست کرده‌اند که در نوروز مهمان ماهی‌های قرمز شهروندان تهرانی می‌شود!

اگر از این سمت وارد پارک شده اید منظره‌ای شگفت آور در انتظارتان است! یک راه چوبی منحنی وار! چه مکان عالی برای پیاده روی و عکاسی می‌شود!

از این راه زیبا که بگذرید به قسمت جنگلی‌تر پارک می‌رسید. گونه‌های گیاهی مختلفی در پارک دیده می‌شوند که در نوع خود بی‌نظیر هستند. یکی از جالب ترین آنها بلوط ایتالیایی است!

طالقانی

مراکز فرهنگی و دانشگاهی منطقه 3 تهران


علاوه بر مراکز آموزش عالی همچون دانشگاه الزهرا، منطقه‌ی 3 دارای کتابخانه‌ها و فرهنگسراهایی همچون ارسباران، آفتاب، رسانه و طبرستان است که از بار فرهنگی بالای این منطقه حکایت دارد. پردیس سینمایی ملت، قلهک و سینما فرهنگ نیست با سالن‌هایی مجهز مکان‌های مناسبی برای گشت و گذار فرهنگی در تهران هستند.

مراکز درمانی منطقه 3 تهران

در منطقه 3 امکانات درمانی خوبی به صورت تخصصی و فوق تخصصی فراهم است از جمله مراکزی که در این زمینه خدمات می‌دهند می‌توان به بیمارستان‌های خاتم الانبیاء ، بقیه اله اعظم ، کودکان مفید، بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر، ایرانمهر، ولی‌عصر، کیان، جواهری، پگاه، قلب و عروق رجایی، قلب و عروق محب،بیمارستان زنان و زایمان جواهری، بیمارستان روانپزشکی آیت الله صدر، بیمارستان زنان و زایمان هدایت، بیمارستان‌های چشم پزشکی نگاه و نور، بیمارستان تخصصی کلیه شهید هاشمی نژاد و سوانح وسوختگی مطهری اشاره کرد.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی مناطق دیدنی پره سر

معرفی مناطق دیدنی جزیره هنگام

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی شاندیز

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits