دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با شهر هشترود و مناطق دیدنی آن
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
هشترود شهری زیبا و تاریخی است که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و دارای منظره‌های تماشایی رودخانه‌ها، کوه‌ها و تالاب‌های زیبا است


هشترود کجاست؟


هشترود شهری زیبا و تاریخی است که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. در سفر به شهر هشترود شاهد منظره‌های تماشایی رودخانه‌ها، کوه‌ها و تالاب‌ها خواهید بود. شهرستان هشترود بسیار حاصلخیز است و نقش مهمی در تولید غلات آذربایجان شرقی دارد. این شهرستان از شرق و جنوب و غرب به ترتیب با شهرستان های میانه، چاراویماق و شهرستان مراغه همسایه می باشد.

وجه تسمیه هشترود

این شهرستان 122 کیلومتر از جنوب شرقی تبریز فاصله دارد و وسعت آن به 1990 کیلومتر مربع می رسد. جالب است بدانید که علت نامگذاری این شهر به دلیل دارا بودن هشت رود از جمله آجی چای، قوری چای، قره قیه، آی دوغموش، لیلان چای و قرانقو می باشد. این شهر از لحاظ آب و هوایی متغییر است به گونه ای که در مرکز دارای آب و هوای معتدل و کوهپایه ای است.

ضحاک

جاذبه های گردشگری هشترود

قلعه ضحاک هشترود

این شهر به دلیل داشتن مجموعه های تاریخی و قلعه ها و بناهای تاریخی مانند قلعه ضحاک هشترود، یکی از شهرستان های تاریخی کشور محسوب می شود. قلعه ضحاک یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی شهرستان هشترود می باشد که 18 کیلومتر از جنوب شرقی این شهرستان مسافت دارد و قرار گرفتن رودخانه ی قرانقو دور این قلعه منظره ی زیبایی را پدید آورده است.

مسجد لامشان هشترود

مسجد لامشان یکی دیگر از آثار تاریخی ثبت شده در آثار ملی ایران است که مربوط به دوران قاجار است که دراری نیم طبقه کمر پوش زنانه می باشد. با این که سالیان درازی از ساخت این مسجد می گذرد اما همچنان این اثر هیچ آسیب ندیده است و اصالت معماری در آن حفظ شده است. این مسجد از لحاظ این که معماری خاص و طاق دو قوسی فضای معنوی خاصی پدید آورده و زیبایی خاصی به این مسجد بخشیده است.

تالاب یانیق هشترود

تالاب زیبای یانیق از مکان‌های طبیعی و بکر شهرستان هشترود است و از دو‌ بخش یانیق بزرگ و یانیق کوچک با فاصله ۱۵۰۰ متری از هم تشکیل شده است و یکی از این تالاب‌ها برای مصرف و آبیاری زمین‌های اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. درخت بید و نی تنها گیاهانی‌اند که در محیط تالاب وجود دارند. تالاب یانیق ماهی ندارد اما زیستگاه مناسبی برای اردک سرسفید است.

تالاب

روستای آتش بیگ هشترود

روستای آتش‌ بیگ یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهر هشترود است. این روستا در زمان زرتشتیان آتشکده‌های زیادی داشت. دو رودخانه قرانقو و جبیند از این روستا عبور می‌کنند و باعث حاصلخیز شدن خاک این روستا شده‌اند که برای کشاورزان منبع فراوانی و برکت بوده است. طبیعت زیبا و بکر روستا در کنار اهالی خونگرم و مهمان‌نوازش روستای آتش‌بیگ را به یکی از مقصدهای گردشگری هشترود تبدیل کرده است.

رودخانه آیدوغموش چای هشترود

رودخانه آیدوغموش‌ چای شناخته ‌شده‌ترین رود هشترود است. این رود زیبا در مسیر خود روستاهای بابونه، قزلجه تاوا و حیدرآباد را سیراب می‌کند و به رودخانه میانه‌ چای در شهر میانه می‌رسد و هر دو به رودخانه قزل‌ اوزن می‌ریزند. اطراف رودخانه و ساحلش مکان مناسبی برای پیک‌نیک و استراحت گردشگران است.

تالاب قوشاگلی هشترود

این تالاب در فاصله ۳۱ کیلومتری جنوب غربی هشترود و در مسیر هشترود مراغه قرار دارد . این تالاب نیزاری است و خاستگاه پرندگان مهاجر می باشد .

روستا

تالاب ذولبین هشترود

این تالاب در ۲۴ کیلومترى غرب شهرستان هشترود، بین روستاهاى ذولبین، قوپوز و قلعه جوق، واقع شده و در اراضى زراعى دیم زار روستاى ذولبین محصور است.

مساحت این تالاب حدود ۱۰ هکتار است که در سال هاى کم باران به مقدار قابل توجهى از وسعت آن کاسته شده و اغلب به مانداب، تبدیل مىشود. ارتفاع این تالاب بیضى شکل از سطح دریا که بستر آن در ضلع شرقى، عمق چندانى ندارد، یک هزار و ۶۵۰ متر است. کمى عمق تالاب ذولبین در قسمت شرقى آن، فرصت را براى رشد گیاهان ریشه در آب همچون نى و لویى فراهم کرده و نیزارهاى انبوهى در ناحیه شرق و جنوب تالاب به وجود آمده که پناهگاهى امن براى پرندگان و تخمگذارى آنان است. عمق آب تالاب در مناطق رویش نى به طور متوسط بین ۱‎/۵ تا ۲ متر بوده و در قسمت شمال غربى آن منطقه عمیقى وجود دارد که زهکش هاى آب هاى زیرزمینى از این قسمت تالاب ذولبین به صورت چشمه، تراوش مى کند. حوزه آبریز تالاب ذولبین حدود ۵۰۰ هکتار وسعت دارد که جریان آب سطحى قابل توجهى به آن واریز نمى شود.

بقعه شیخ بایزید بسطامی هشترود

در 10 کیلومتری غرب شهرستان هشترود در روستائی بنام عزیز کندی بقعه ای هشت ضلعی در پایین جاده ( اتوبان در حال احداث زنجان تبریز ) ساختمان قدیمی نمایان است که اهالی محل به آن مقبره شیخ با یزید بسطامی می گویند . ( معماری این بقعه شبیه به گنبد سرخ مراغه و گنبد علویان در همدان می باشد) این روستا دارای 85 خانوار و حدود 450 نفر جمعیت است و از حیث اقتصاد معیشتی ساختار روستا کشاورزی توام با دامداری سنتی و از نظر آب و هوا همانند بقیه نقاط شهرستان معتدل کوهستانی بوده و تنها رودخانه دائمی جنوب آن کلقان چای جریان دارد . این ساختمان در ضلع غربی روستا و متصل به آن روستا واقع گردیده , دارای پلان 8 ضلعی با قطر داخلی 5/4 متر و قطر خارجی 5/6 متری بوده و طول هر ضلع آن را خا رج 247 سانتیمتر و دارای گنبد و تزئینات داخلی از گچ کاری و در خا رج بنا با نمای آجری که بنظر می رسد در دوره های بعدی بازسازی شده است و به لحاظ عدم اتصال آجر های نما به بدنه اصلی در اثر مرور زمان از بدنه جدا گردیده و قسمتهای عمده آن فروریخته است. بنیان برج بر روی شش ردیف سنگ تراش منظم به ابعاد 26×32 سانتیمتر استوار گشته که برروی هم دو متر از اره سنگی را تشکیل می دهد.

بقعه

مسجد جامع هشترود

این مسجد در کنار خیابان شهید بهشتی شمالی نزدیک فلکه شهر قرار دارد و در حال حاضر محل برگزاری نماز جمعه و مراسمات مذهبی و سیاسی است. نمای قدیمی و اولیه جنوبی آن از بین رفته و در قسمت جنوبی و پایین ایوان چشمه ای جوشان است . این مسجد دارای 11 شبستان , شش ستون سنگی حجا ری شده به ارتفاع 5/2 متر با سر ستونهای حجا ری شده به صورت مقرنس است و با آجر قرمز رنگ ب صورت طاق گنبد ی شکل احداث گردیده است .مدخل اصلی آن از ضلع جنوبی برای ورود مردان است و این مسجد با حدود 600 متر مربع مساحت به شکل مستطیل ساخته شده و گتیبه ای در بالای منبر وجود دارد که نشان از تاریخ و سازنده مسجد دارد.

غار آق بلاغ هشترود

یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان هشترود غار آق بلاغ است که در روستای آق بلاغ و در مسافت هجده کیلومتری این شهرستان واقع شده است. در سال های اخیر دهانه ی غار را پاکسازی کرده اند و برای گردشگران اسکان هایی تدارک دیده شده است تا گردشگران داخلی و خارجی از این مکان دیدن کنند و لذت ببرند.

غار

چشمه پیرسقا در هشترود

در دامنه کوهی موسوم به پیر سقا واقع در 40 کیلومتری بخش قره آغاج در دهستان چا راویماق جنوب غربی شهرستان هشترود در موقعیت طول و عرض جغرافیای 46 درجه و 57 دقیقه , 36 درجه و 52 دقیقه و در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا های آزاد چشمه ای شگفت انگیز وجود دارد که هر شبانه روز به طور متوسط چهارمرتبه با قدرت شش لیتر در ثانیه جاری و پس از یک ساعت به کلی قطع میشودو از این چشمه هنگام جاری شدن آب صدایی شبیه به صدای هواپیما به گوش می رسد. تاکنون نظریه قابل قبول و قاطعی درباره این چشمه اسرار آمیز ابراز نگردیده است.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و تاریخی صائین قلعه

بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات

مناطق دیدنی و گردشگری شهر دورود

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits