دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت و نگهداری گل برگ بیدی بنفش
53
زمان مطالعه: 6 دقیقه
برگ بیدی بنفش یا قلب ارغوانی و بومی جنوب مکزیک از خانواده کملیناسه است و برای کاشت در فضای آزاد بسیار مناسب است،


معرفی برگ بیدی بنفش یا قلب ارغوانی


برگ بیدی بنفش (setcreacea) با نام علمی Tradescantia albiflora و بومی جنوب مکزیک از خانواده کملیناسه است و برای کاشت در فضای آزاد بسیار مناسب است، گرچه بسیاری از مردم این گل کم زحمت را در بالکن و تراس خود و در گلدان نگهداری می ‌کنند.

وجود برگ هایی به رنگ بنفش در کنار برگهای سبز گیاهان دیگر در باغچه یا تراس منظره ای بسیار زیبا ایجاد می‌کند. برگ بیدی گیاهی سریع الرشد است و می توانید با هرس کردن به موقع و مداوم آن گلدانی پر و شاداب داشته باشید. همچنین می‌توانید قلمه ها را در گلدان‌های دیگر بکارید و به زودی چندین گلدان بسیار زیبا از آن داشته باشید.

گل های برگ بیدی بنفش دارای جذابیت خاصی در برگ ها هستند که گل های کوچک انها زیبایی خاصی دارند.گل های برگ بیدی بعد از حدود ۳ ماه یا کمتر رشد ساقه ها یشان اویز شده ، ممکن است شکسته شوند و اگر به مرور زمان هرس نشوند تک ساقه شده و از جذابیت خود می کاهند.

گل

نیازهای اکولوژیک برگ بیدی بنفش

نور : این بوته زیبا نیاز به حداقل یک ساعت نور مستقیم افتاب در روزدارد و بهتر است بیش از ۴ ساعت در زیر نور مستقیم نباشد تا نیاز به ابیاری کمتری داشته باشد و بیش از حد در زیر افتاب بودن از جذابیت گل شما می کاهد. اگر گل خود را در سایه و یا نور کم نگه دارید برگ های گل شما متمایل به سبز شده ، ساقه ها ظریف شده و زیبایی گل شما از بین می رود.

دما : از اینکه گلدان گل خود را در زمستان در هوای ازاد بگذارید ترس نداشته باشید زیرا اگر دما در منطقه شما سرد شود تنها سا قه ها را خشک می کند و ریشه های گل شما زنده اند و گل شما در خواب زمستانی می باشد که این برای گل شما بهتر می باشد . با فرا رسیدن فصل بهار گلدان شما جوانه های نو زده و زیبایی دو چندانی به فضای خانه ی شما می دهد.

آبیاری : گلدان های خود را در هفته ای دو بار ابیاری کنید . اما اگر گلدان های شما زیاد در افتاب هستند و هوا گرم است نیا ز به ابیاری بیشتری دارند. اگر پای گلدان شما خشک است نیاز به ابیاری دارد و این خود می تواند معیاری برای اب دادن باشد . هر چند وقت یک بار گلدان خود را در نظر داشته باشید تا ببینید پس از ابیاری چند روز بعد پای گل شما خشک می شود سپس با تجربه ای که کسب کرده اید گلدان خود را ابیاری کنید. در فصل زمستان که گیاه شما به خواب زمستانی رفته است نیاز به ابیاری چندانی نیست و همان ابیاری باران برای گلدان شما کافی است . با شروع شدن گرمی هوا و نزدیک شدن به بهار شروع کنید گلدان خود را ابیاری کنید.

ازدیاد و تکثیر برگ بیدی بنفش

گل خود را می توانید از اوایل بهار با تقسیم ریشه و نهال تکثیر کنید و یا در فصل بهار و تابستان با کاشت چند ساقه در گلدان جدید به راحتی ازدیاد کنید. توجه کنید بعد از کاشت جدید تا گلدان شما برگ نو بزند در سایه نگهداری کنید.

تعویض گلدان برگ بیدی بنفش

گلدان های برگ بیدی نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارند و اگر اندازه گلدان مناسب باشد تا حدود ۳ سال یا بیشتر به زیبایی گل شما ضربه ای وارد نمی شود. اما برای این کار در بهار و تابستان ( بهترین زمان اوایل بهار )فقط کافی است گلدان خود را وارونه کرده گل بیرون امده سپس ریشه ها را به صورت نهال در گلدان جدید بکارید. سا قه ها را هرس کرده و تا زدن جوانه جدید در سایه نگهداری کنید.

برگ بیدی

روش هرس برگ بیدی بنفش

اگر گلدان برگ بیدی ما ظاهر زیبای خود را از دست داده است لازم است برای اینکه گلدان به وضعیت قبلی خود باز گردد گل را هرس می کنیم . توجه داشته باشید هرچه ساقه های گل خود را بیشتر ببرید جوانه های جدید و گل جدید شما دارای جذابیت بیشتری است.گل شما بعد از هرس کردن خیلی زود رشد می کند و زیبایی خود را باز می یابد.

آفات و بیماریهای برگ بیدی بنفش

۱- برگها به سمت داخل لوله شده سپس خشک می شوند : عامل : هوای گرم و خشک . درمان : رفع عوامل . آبیاری زیادتر و غبار پاشی لازم است . گلدان در معرض آفتاب مستقیم نباشد
۲- ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین برگها زیاد است و برگها ابلق بودن خود را از دست می دهند : عامل : نور کم . درمان : رفع عوامل .
۳- برگها نرم و آبکی و کم رنگ می شوند : هوا خیلی سرد است . ممکن است گیاه یخ زده باشد . در این صورت از شاخه های سالم به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید
۴- برگها ضخیم و سبز روشن شده اند : عامل : تغذیه مصنوعی بیش از اندازه درمان : توقف تغذیه تا ظاهر شدن رنگ ابلق.
۵- لکه های سوخته قهوه ای روی برگها : عامل : براقکننده . درمان : عدم استفاده
۶- ساقه ها دراز و پراکنده و نسبت به گلدان بسیار بزرگ است : نیاز به تعویض گلدان دارد.
۷- خم شدن نوک برگها به طرف پشت برگ و تار عنکبوت در زیر آنها : عامل : کنه ریز قرمز
۸- برگهای بدشکل و چسبناک با حشرات سبز رنگ روی آنها : عامل : آفت . درمان : سمپاشی با سم نفوذی دو هفته یک بار تا رفع علائم
۹- برگها خیلی رنگ پریده هستند و لکه های قهوه ای روی آنهاست : عامل : تابش مستقیم آفتاب . درمان : رفع عوامل .
۱۰- برگها قهوه ای ، چروک و پژمرده می شوند و حاشیه آنها زرد یا قهوه ای است : عامل : خشکی محیط . درمان : غبار پاشی .
۱۱- قاعده ساقه ها نزدیک به سطح خاک می پوسد : آبیاری زیاد است . بین دو آبیاری باید سطح خاک حشک شود . زهکش را بازدید کنید . اگر قاعده ساقه فاقد برگ و لخت است ، گیاه پیر شده و باید از ساقه های سالم آن به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید

separator line

بیشتر بخوانید:

روش کاشت و پرورش گل رعنا

روش کاشت و شرایط تکثیر گل حنا

راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (53 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ايدا عزيزى | ۲ سال پیش
خوب بود مطالب اما كافى و كامل نبود مخصوصا درباره جنس خاك
0
5
نگین خانوم | ۳ سال پیش
اگه بندازیم تو خاک بدون ریشه خراب نمیشه
آخه کسی که گلو بهم داده گفته باید توی آب ریشه بزنه بعد به خاک منتقل کنیم
2
9
علی | ۴ سال پیش
با سلام و تشکر‌
چرا وقتی قلمه گیاه را در آب قرار می دهیم تا ریشه بزند، ساقه له می شود؟(گفته شده روش تکثیر همین است)
3
7
پاسخ ها:
فاطیما گل | ۴ سال پیش
چون نیازی نیست بزاری توی آب ریشه بزنه من همیشه شاخه های بالایی رو که پررنگ و قوی هستن قطع میکنم و داخل گلدان با خاک مناسب قرار میدم و چند روز جلوی سایه میزارم و پای گلدون رو مرطوب نگه میدارم و غبار پاشیش میکنم بعد از چند روز ریشه میزنه خودش بعد میتونی پشت پنجره ی که آفتاب میخوره بهش نگهداری یا فضای بیرون که آفتاب داشته باشه ...
0
14
تیرداد | ۴ سال پیش
نام صحیح این گیاه
Tradescanthia Pallida
است.
0
3

hits