دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با جاذبه های گردشگری و تفریحی اندیمشک
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اندیمشک یکی از شهرهای شمالی استان خوزستان است که در ارتفاع ۱۷۶ متری از سطح دریا قرار دارد.


جاذبه های گردشگری اندیمشک


اندیمشک یکی از شهرهای شمالی استان خوزستان است که در ارتفاع ۱۷۶ متری از سطح دریا قرار دارد. جاذبه های اندیمشک بسیار است و از جمله آن ها می توان به دیدنی های تاریخی و طبیعی منطقه اشاره کرد. باقی مانده های شهرهای قدیمی لور و اری ترین از باارزش ترین جاذبه های تاریخی هستند. اندیمشک پل اتصال استان های خوزستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان است و از اهمیت بالایی برخوردار است. جمعیت شهر در سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۳۵۰۰۰ نفر اعلام شد که اکثر آن ها لر هستند و به زبان لری صحبت می کنند.


سابقه تاریخی اندیمشک


اندیمشک در کنار خرابه‌های شهر قدیم (لور) و (اری‌ترین) احداث گردیده است. لور شهری آباد بود که جغرافی‌نویسانی چون اصطخری و مقدسی از آن نام برده‌اند. گویا شهر لور تا قرون وسطی از آبادی بهره‌مند بود و پس از آن رو به ویرانی نهاده است. اندیمشک در دوره قاجاریه و در حکومت حاج صالح‌خان مکری با ساختن قلعه‌ای اهمیت پیدا کرد و صالح‌آباد نامیده شد، سپس به اندیمشک تغییر نام یافت. مردم این شهر در گذشته در کپرها، چادرهای ساده و بعدها در خانه‌های گلی زندگی می‌کردند. ولی امروزه رشد و توسعه قابل توجهی یافته است.

سد کرخه

سد کرخه در اندیمشک


سد کرخه بزرگ ترین سد خاکی ایران و یکی از بزرگ ترین نمونه ها در جهان است که بر روی رودخانه ای با همین نام احداث شده است. رود کرخه از مناطق میانی و جنوب غربی رشته کوه های زاگرس در نواحی غرب و شمال غرب کشور سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافتی نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب، سرانجام در مرز مشترک ایران و عراق به مرداب هورالعظیم می ‌رسد. رودخانه کرخه را می توان پس از کارون و دز سومین رود بزرگ ایران از نظر آبدهی نامید. کرخه با تاجی به طول ۳۰۳۰ متر و۱۲۷ متر از لحاظ بدنه بزرگ ترین سد تاریخ ایران است و با حجم مخزنی به میزان هفت میلیارد و سیصد میلیون مترمکعب، بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران را شکل داده است.


پلاژ دریاچه دز اندیمشک


جزیره پلاژ سد دز یکی از جاذبه های اندیمشک است که ۲۳ کیلومتر از شمال این شهر فاصله دارد. سد دز از سازه ‌های عظیم بتنی است که سال ۱۳۳۸ طی سه سال توسط مهندسین ایتالیایی روی رودخانه دز ساخته شد. درون دریاچه جزیره های کوچک و بزرگی شکل گرفت که بزرگ ترین شان پلاژ است. این دریاچه فوق العاده زیبا و تماشایی است و مکان مناسبی برای انواع و اقسام تفریحات آبی مانند قایق سواری می باشد. در جزیره پلاژ هم مراکز تفریحی و ویلاهای بزرگی ساخته شده است تا گردشگران بتوانند به‌ راحتی آنجا اقامت کنند و از مشاهده مناظر طبیعی و بکر لذت ببرند.

دره تنگوان اندیمشک

این منطقه دروازه‌ ای به شهر اوان در حکومت عیلامی از حکومت ‌های تاریخی در این منطقه بوده و منظره ‌ای بسیار تماشایی دارد که تنگوان یا به عبارتی تنگه آهوان (مکانی برای آهوها) یا شاید تنگه اوان خوانده می ‌شد. در قسمت دیگر تنگوان، کوه کمتر شناخته ‌شده سنگ سیلان است که به دره ‌های عمیق و دیدنی رود دز اندیمشک و قلعه مختار و چم سبز می رسد. نام دیگر تنگوان چهل پا است و از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است. از جانواران که در آن زندگی می کنند بزهای کوهی هستند که به خاظر صعب العبور بودن از دست شکارچیان جان سالم به در برده اند. راه دسترسی به آن از راه آسفالت سد دز و راه شنی حسینیه به پلاژ سد دز در سمت غرب منطقه است.

قلعه

منطقه گردشگری منگره اندیمشک


روستای منگره یکی دیگر از جاذبه های اندیمشک است که در فاصله ۵۰ کیلومتری آن واقع شده است. منطقه ای کوسهتانی که پر است از باغ های انگور و زندگی اکثر مردم آن از این راه می گذرد. جاذبه های موجود در روستای گرداب منگره عبارتند از کوه، جنگل با آب و هوای معتدل و منابع عظیم طبیعی و حیات وحش. این منطقه دارای مناظر بسیار زیبایی از درختان انار، بلوط، انگور، انجیر، چنار و دیگر درختان است. در زیر این درختان چشمه‌های بزرگی جاری است. معمولا دمای این جا بین ۱۲ تا ۱۵ درجه کمتر از اندیمشک است و برای کمی خنک شدن در گرمای تابستان بسیار مناسب به نظر می رسد. جاده رفتن به آن استفالت است و امکانات اولیه اقامت کردن توسط اهالی مهیا شده است.


مقبره داوود خادم اندیمشک


در شمال غربی دهکده‌ گرداب، در شش کیلومتری دهکده ‌ای به نام شیخ مقبره‌ ای ساخته ‌شده با سنگ ملات در گورستان این دهکده قرار دارد که به مقبره‌ داوود خادم شناخته می شود. گنبد این مقبره مخروطی ‌شکل است. این بنا شباهت زیادی به بقعه‌ امیرسیف در این شهرستان دارد، تنها تفاوت آن ها با یکدیگر دارند، در گلدسته‌ ها می باشد. سنگ قبرهای بزرگی که روی آن ها به خط کوفی نوشته شده در گورستان اطراف مقبره دیده می ‌شود که تاریخ برخی از آن‌ها قرن هفتم هجری قمری است. بالای سر قبرها نیز سنگ ‌هایی عمودی به طول ۸۰ تا ۹۰ سانتی ‌متر قرار دارد که روی برخی از آن‌ها آیاتی به خط کوفی حک شده است. صاحب مقبره‌ داوود محمد معروف به خادم‌ الفقرا است. محلی ها و یک گردشگر هندی که زمانی به این منطقه سفر کرده بود معتقد هستند که این مکان در گذشته به شاهزاده لایهوت متعلق بوده و داوود خادم خدمت گزار این شاهزاده بوده و پس از مرگش در این محل دفن شده است.


قلعه رزه اندیمشک


قعه رزه، رزمان یا رزمانان در دوره صفویان ساخته شد و جز جاذبه های اندیمشک به حساب می آید. این بنا در کیلومتر ۴۶ جاده اندیمشک به سمت پل دختر قرار گرفته و سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. قلعه روزگاری محل استراحت کاروان هایی بوده که از جاده خرم آباد به اندیمشک (صالح آباد) عبور می کردند.

اثر تاریخی


پل باستانی صیحه (آباره عباس خان) اندیمشک


یکی دیگر از جاذبه های اندیمشک پل صیحه است که در دوران صفویان احداث شده و محل دقیق قرار گیری آن ۱۰ کیلومتری جاده اندیمشک به شوش است اثری که سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. هدف از ساخت آن انتقال آب به وسیله کانال و رساندن آن به زمین های کشاورزی اطراف بوده است. پل های آبرو تنها برای آبیاری زمین‌ های کشاورزی به کار می ‌آیند و به آن ها آباره گفته می ‌شود. برای ساخت آن از سنگ، آجر به همراه ملاط گل، آهک و ساروج استفاده شده است. در ساخت پل صیحه به نمای پل توجه نشده است و فقط به جنبه کاربری و استحکامی آن توجه نموده اند.


بقعه امیر سیف (دژ سرقلا) اندیمشک


این محل تاریخی در مسیر روستای "جااردو" و در داخل یک گورستان قدیمی (دامنه کوه سه) قرار گرفته است.اندازه داخلی بقعه حدود 3 متر در 4 متر بوده و اندازه در ورودی آن 75 در 125 سانتیمتر است. بیشتر بنا از سنگ‌های طبیعی کوچک نتراشیده شده که از کنار رودخانه مجاور جمع شده‌اند ساخته شده و احتمال می‌رود که مربوط به دوران عیلامیان باشد. این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۵۸۳۱ با شمارهٔ ثبت ۵۱۸۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


منطقه حفاظت شده چهل پا اندیمشک


طی مصوبه 436 شورای عالی محیط زیست در 1390/6/13 به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده طبیعی کشور تحت مدیریت سازمان محیط زیست قرار گرفت. منطقه چهل پا یک محیط کوهستانی است که دسترسی انسان به آن به سختی انجام می‌شود، اینجا پر است از دیوارهای سخره‌ای بلند، دره‌ها و دشت‌های وسیع که یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های بزکوهی در کشوران نیز شناخته می‌شود. پوشش گیاهی منطقه عمدتاً شامل تک درخت‌ها، درختچه‌ها، بادام کوهی، انجیر و رملیک است.

در این منطقه جانورانی چون کل، بز، بلدرچین، کپک، گرگ، خرگوش، سگ آبی، خارپشت و برخی از پرندگان و دوزیستان زندگی می‌کنند که به علت دسترسی سخت این منطقه از خطر شکارچیان در امان بوده‌اند.

آبشار

قلعه حسینی اندیمشک


قلعه حسینی یک بنا با پلان چهار گوش و ساخته شده در دو طبقه است و شواهد نشان‌دهنده آن است که ساخت این قلعه به دوران صفویان باز می‌گردد. این مکان در بین مسیر اندیمشک - پلدختر و بخش الوار و روستای قلعه زره قرار دارد. این مکان به دلیل سکونتی بلند مدتی به نام حسین در آن به نام قلعه حسینی شناخته می‌شود.


آرامگاه محمود علی اندیمشک


یک آرامگاه با گنبد مخروطی 8 متری مربوط به دوران اسلامی میان یک گورستان قدیمی ساخته شده در روستای به نام محمودعلی واقع در بخش الوار شهر اندیمشک است. مردم محلی میگویند که اینجا قبر شخصی به نام سلطان محمود فرزند شخصی به نام علی بوده که در اثر گذشت زمان به نام محمود علی معروف شده است.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی مناطق دیدنی شهرستان طارم

معرفی مناطق دیدنی و تاریخی قمصر

مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits