دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مناطق تفریحی و تاریخی شهر زیبای دزفول
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
دزفول یکی از معروف ترین و زیباترین شهرهای جنوب کشور و استان خوزستان است .


معرفی جاذبه های شهر دزفول


دزفول یکی از معروف ترین و زیباترین شهرهای جنوب کشور و استان خوزستان است. دزفول به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص که از یک طرف به کوه های زاگرس و از طرف دیگر به جلگه خوزستان ختم می شود و همچنین عبور رودخانه خروشان دز از وسط آن، دارای طبیعتی کم نظیر و بسیار بکر در بین دیگر مناطق کشور می باشد. در سفر به دزفول می توانید همزمان شاهد آبشارهای بی نظیر، دره های زیبا، رورخانه ای خروشان و دشت ها و باغات میوه باشید.

موقعیت جغرافیایی دزفول


دزفول شهریست در جنوب غربی ایران که با مساحت ۴۷۶۲ کیلومتر مربع، به عنوان مرکز شهرستان دزفول شناخته می شود و در بخش های جلگه ای استان خوزستان واقع گشته است. این شهر که سی امین شهر پر جمعیت کشور هم محسوب می شود، در ۷۲۱ کیلومتری تهران، ۱۵۵ کیلومتری اهواز و ۳۰۰ کیلومتری دریا قرار گرفته است. ارتفاع دزفول از سطح دریا ۱۴۳ متر است و از لحاظ وسعت، دومین شهر بزرگ استان خوزستان بعد از اهواز می باشد. دزفول در دامنه های رشته کوه های زاگرس میانی قرار گرفته است و قدمت آن به دوران با شکوه ساسانیان باز می گردد. البته این شهر قبل از دوران ساسانیان هم شهری پر رونق بوده است، چنانکه به عنوان قسمتی از سرزمین های حکومت عیلامیان و هخامنشیان محسوب می شده است.

رودخانه

پل قدیم دزفول


این پل مهم ترین اثر تاریخی دزفول است که با بیش از ۱۷ قرن قدمت، به عنوان قدیمی ترین پل استوار جهان شناخته می شود. این پل در حقیقت یکی از راه های رابط منطقه جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده، که به دستور شاپور اول پس از پیروزی بر والرین، با به کار گماشتن اسرای رومی ساخته شده است. بسیاری از تاریخدانان، این پل را دلیل اصلی پیدایش دزفول می دانند. پل تاریخی دزفول با شماره ۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بافت قدیم دزفول


دزفول با قدمتی ۵ هزار ساله، جزء شهرهای با اهمیت کشور است که دارای بافتی سنتی و قدیمی با مساحت تقریبی ۲۴۴ هکتار، در حاشیه رودخانه دز می باشد. این بافت تاریخی، طبق تقسیم بندی صورت گرفته به ۲۸ محله تقسیم شده است که گذرهای سرپوشیده ای به نام ساباط پیوستگی این محلات را بیشتر می کند. این بافت ۱۲ هزار واحد مسکونی دارد و یکی از قدیمی ترین بافت های کشور به حساب می آید. اکثر بناهای بافت تاریخی دزفول آجری بوده و به همین دلیل این شهر به موزه آجری ایران شهرت یافته است.


سازه های آبی دزفول


شهر دزفول به دلیل قرار گرفتن در حاشیه رودخانه دز دارای سازه های آبی ارزشمندی با قدمت چند هزار ساله می باشد. این سازه ها، شامل آسیاب های آبی، قنات ها، حمام و… می باشد که یادگاری از دوران با شکوه عیلامیان و ساسانیان هستند. اگر قصد بازدید از جاذبه های گردشگری دزفول را داشتید، سازه های آبی آن را فراموش نکنید.

رودخانه

قمش ها (قنات ها) در دزفول


یکی از مشهور ترین جاذبه های گردشگری دزفول قنات های آن هستند. قنات های دزفول ویژه ترین قنات های کشورند. چرا که شیب زمین در بستر دز و همچنین مرتفع بودن سطح شهر از رودخانه دز موجب شده تا با مهندسی خاص و حیرت انگیزی آب را از فرا دست رودخانه به زیر زمین شهر هدایت کنند. بنابراین، آب قنات های دزفول آب سفره زیر زمینی نبوده و آب جاری رودخانه هستند. خود مردم دزفول به این قنات ها “قمش” می گویند.


عمر قمش های دزفول با عمر خود شهر تفاوت زیادی ندارد، چرا که بدون این قمش ها زندگی در دزفول کاری بسیار سخت می بوده است. امروزه بقایای این شاهکار مهندسی چند هزار ساله در دزفول، چشمان گردشگران و بازدیدکنندگان را خیره و مبهوت خود می کنند.

آبشار زیبای شوی دزفول


آبشار شوی، بزرگترین آبشار چشمه ای خاورمیانه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار در میان کوه های زاگرس و در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول واقع شده است. این آبشار حیرت انگیز در تاریخ ۲۹ دی ماه سال ۹۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


آبشار شوی که در نزدیکی کوه سالن و فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز شهرستان دزفول قرار دارد، در فصل بهار به خصوص فروردین ماه، از طبیعتی سرسبز و بسیار زیبا برخوردار است. ارتفاع این آبشار ۱۰۰ متر و عرض آن ۴۰ متر است. آب این آبشار پس از عبور از دره ها و کوها، به رودخانه دز و در نهایت به دریاچه سد دز می ریزد. مسیر دسترسی به این آبشار نیازمند پیاده روی نسبتا طولانی است و بدون راهنما امکان پذیر نیست. اگر قصد سفر به این آبشار زیبا را داشتید، پیشنهاد ما این است که حتما در فروردین ماه به دیدن آن بروید.

محوطه تاریخی جندی شاپور دزفول


جندی شاپور باستان که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول بر جای مانده، بر اساس مستندات تاریخی سر آغاز نخستین نظام نامه آموزش عالی در جهان است. نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در ۱۷۵۰ سال قبل، نخستین مرکز علمی جهان بوده که رشته هایی از قبیل طبابت، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

حمام

موزه مردم شناسی دزفول (حمام کرناسیان)

حمام کرناسیان، یکی از بناهای تاریخی مربوط به اواخر دوره زندیه در شهر دزفول است. از سال ۸۵، به همت سازمان نوسازی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این بنا به عنوان موزه مردم شناسی دزفول تغییر کاربری داد. بنای حمام کرناسیون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بازدید از این موزه، شما را با فرهنگ و آداب و رسوم مردم دزفول و شغل و پیشینه آن ها در گذشته آشنا می سازد.

مسجد جامع دزفول


اولین و قدیمی ترین مسجدی که در دزفول ساخته شده است، مسجد جامع است که در مرکز شهرستان دزفول قرار دارد. ساخت این مسجد که به سبک معماری دوره ساسانی است، بین قرن های سوم و چهارم هجری قمری صورت گرفته است. بنای این مسجد در یک طبقه ساخته شده و دارای صحنی بزرگ می باشد. مسجد جامع دزفول را بعد از پل تاریخی آن، مهمترین بناری تاریخی شهر می شناسند.

بازار قدیمی دزفول


بازار قدیم دزفول با قدمت ۱۰ قرن یکی از بازارهای سنتی استان خوزستان است که از دیرباز محل تولید و فروش صنایع دستی و آثار هنری شهر است. کلوچه های مخصوص دزفول را هم می توانید از این بازار تهیه کنید. بازار قدیم دزفول در حال حاضر نیز به عنوان یکی از مراکز اصلی تجارت شهر فعال است و به عنوان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری دزفول شناخته می شود.

روستا


روستای پامنار و دریاچه شهیون (دریاچه سد دز)

اگر سریال بازی تاج و تخت را دیده باشید، حتما با دیوار (The Wall) آشنایی دارید! تعجب نکنید اگر بگویم در ایران نیز دیواری به همان شکل وجود دارد، البته نه دیواری از یخ، بلکه دیواری از جنس سنگ. برای دیدن The wall کافیست به روستای فوق العاده زیبای پامنار در منطقه شهیون دزفول بروید! روستای پامنار با مردم بسیار ساده و خونگرمش، آب و هوای مطلوب در فصل بهار و طبیعت شگفت انگیزش، میزبان خوبی برای خیل عظیمی از گردشگران است.


ریاچه شهیون یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری دزفول است که در مجاورت روستای پامنار قرار گرفته است. وسعت این دریاچه در شرایط پر آبی و کم آبی متفاوت بوده و در حالت کلی در حدود ۶۰۰۰ هکتار می باشد. این دریاچه مکان بسیار مناسبی برای قایقرانی و دیگر تفریحات آبی است. در مرکز این دریاچه جزیره ای زیبا قرار دارد که مکان مناسبی برای کپ کردن است. قایقرانان این روستا، در ازای گرفتن مبلغی، جای جای دریاچه را به شما نشان می دهند و اگر بخواید در جزیره کمپ کنید، فردا به دنبال شما خواهند آمد.


دره کول خرسون دزفول


کول خرسون از شگفت انگیز ترین جاذبه های گردشگری دزفول است. این دره در ۲۵ کیلومتری شهرستان دزفول و در جاده این شهر به سمت شهیون نرسیده به بیشه بزان قرار دارد. در فصل گرم تابستان درون این دره می توانید دمای زیر ۲۰ درجه سانتی گراد را تجربه کنید. سفر به منطقه کول خرسون بدون راهنما بسیار مشکل و خطرناک است. پس حتما از یک راهنمای محلی بخواهید که شما را به این منطقه ببرد و غذا و آب کافی هم به همراه داشته باشید. همچنین در مناطقی از این دره سطح آب بالا و شدت آن بسیار شدید است، بنابراین از پیش روی بیش از حد در دره خود داری کنید. کول خرسون دارای آب دائمی، آبشار، آبچکان، بیشه زار و انواع روییدنی های خاص این منطقه می باشد.

دریاچه

صوفی احمد دزفول


صوفی احمد یکی از مناطق دیدنی طبیعی و زیبای شمال شهرستان دزفول می باشد که در بخش شهیون واقع شده است. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خودش، به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است. در میان این منطقه کوهستانی، بقعه متبرکه حضرت صوفی احمد که سفیر امام رضا علیه السلام بوده، قرار گرفته است. بدون تردید منطقه صوفی احمد یکی از بکر ترین و زیباترین مناطق کوهستانی دزفول است.

دره توبیرون دزفول


دره توبیرون یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دزفول است که دارای طبیعتی بسیار بکر و شگفت انگیز می باشد. این دره در بخش سردشت در شمال دزفول و قبل از رسیدن به تنگه سرا قرار گرفته است. ارتفاع دیوارهای ترسناک این دره در برخی نقاط به بیش از صد متر هم می رسد. درون این دره شگفت انگیز که حاصل هزاران سال فرسایش آبی است، انبوهی از درختان انجیر وحشی، آبشار ها، آبچکان ها و دیگر گیاهان خودرو می باشد که زیبای آن را دو چندان کرده اند.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی مناطق دیدنی و تاریخی قمصر

مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی شهرستان پاوه

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits