دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جاذبه های طبیعی و دیدنی گالیکش
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
گالیکش یکی از شهر ‌های استان گلستان واقع در شمال ایران با جاذبه های بی نظیر است


معرفی شهرستان گالیکش


گالیکش یکی از شهر ‌های استان گلستان واقع در شمال ایران است. این شهرستان که در سال ۱۳۸۹ از شهرستان مینودشت جدا و به شهرستانی مستقل ارتقاء یافت، محل تلاقی سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان می باشد و به عنوان گلوگاه استان گلستان در منتهی الیه شرق این استان قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان های کلاله و گنبد کاووس، از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و شهرستان بجنورد و از غرب به مینودشت محدود و متصل است. مرکز این شهرستان، شهر گالیکش است. شهرستان گالیکش شامل ۲ بخش مرکزی و بخش لوه و ۴ دهستان به نام های نیلکوه، ینقاق، گلستان و قراولان می باشد.


این شهرستان از دو قسمت کوهستانی و جلگه ای تشکیل شده است. نواحی جنوبی و شرقی این شهرستان دنباله کوه های البرز شرقی است ( حداکثر ارتفاع در خوجه قنبر به 2550 متر می رسد ). نقاط کوهستانی این شهرستان در نواحی شرقی از طریق ارتفاعات جنگل گلستان به ارتفاعات بجنورد متصل می گردد و از طرف شمال به کوهپایه های کم ارتفاع منتهی می شود. اراضی جلگه ای این شهرستان در شمال و غرب ناحیه کوهستانی واقع شده اند و به سبب مرغوبیت جنس خاک از حاصلخیزی بالایی برخوردار هستند.

آبشار


تاریخچه گالیکش


در باب وجه تسمیه نام این شهر آورده اند؛ قبل از تشکیل شهر گالیکش به صورت کنونی در منطقه ای که شهر در آن جا مستقر است، گیاهی بنام «گالی» می روئیده است، که رویش آن به صورت خود رو و انبوه تمام منطقه را در بر گرفته است. بدین سبب آنرا «گالی کش» (کش به معنی فعل کشتن یا کاشتن) گفته اند. در وجه تسمیه دیگر آمده است به دلیل وزش بادهای شدید و متناوب در تمام فصول پاییز و بخشی از زمستان، مردم آن دیار پشت بام های خود را با گیاه خود رویی به نام «گالی» می پوشانیدند، بدین علت آن را «گالیکش» گفته اند.


شهرستان گالیکش قدمت حدود سیصد ساله دارد، بنیانگذاران این شهر به دلایلی از شیراز مهاجرت و در روستای فعلی فارسیان و فرنگ ساکن شدند. این گروه مهاجر غالبا از اقوام نوری (خسروی) رنگرزها، ملکان ها بودند. مکانی که شهر گالیکش در آن بنا شده است، از صدها سال پیش محلی قشلاقی برای کشاورزان و دامداران روستای فارسیان بوده است، آنان در فصل کشت به این جا می آمدند. و پس از مدتی دوباره به جایگاه اصلی خویش یعنی روستای فارسیان باز می گشتند و اصولا اهالی به سبب ناامنی آن دوره تمایلی برای سکونت دائمی در جلگه را نداشتند.

گروهی از مردم فارسیان در محلی واقع در سه کیلومتری گالیکش که اکنون روستای سرچشمه (کله خر سابق ) نامیده می شود ساکن شده بودند و در همان زمان چند خانوار دیگر از همین اهالی در مکان فعلی گالیکش سکونت دائم یافتند. با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و حاکمیت دولت محمد رضا شاه پهلوی امنیت در منطقه حکمفرما شد، از این هنگام به بعد روز به روز عده بیشتری از اهالی فارسیان تمایل یافتند تا در گالیکش باقی بمانند و این گونه بود که گالیکش در حدود شصت سال پیش از حالت مکان قشلاقی به شکل روستا و بعد ها شهر در آمد.


دین صد در صد مردم این شهرستان اسلام است، اقوامی نظیر ترکمن ها و بلوچ ها که عموما در قسمت شرقی بخش گالیکش سکونت دادند، اهل سنت هستند و سایر اقوام نظیر فارس ها، سیستانی ها، شاهرودی ها و … دارای مذهب شیعه می باشند.

چشمه

مناطق تفریحی گالیکش

چشمه لال گالیکش

چشمه لال مساحت حدود 30 هکتار ، مجموعه ای است بسیار زیبا و دیدنی که در 20 کیلومتری شهرستان گالیکش و در حاشیه جاده بین المللی گالیکش – مشهد واقع است . در مجاورت این چشمه روستای ترکمن نشین بش اویلی قرار گرفته است. سرچشمه این مجموعه در پای صخره بلندی واقع است ، که آب از درون آن می جوشد.

چشمه اشکان گالیکش

این چشمه در 7 کیلومتری جنوب غربی پارک ملی گلستان و حدود 20 کیلومتری شهرستان گالیکش قرار دارد.و محلی زیبا با مناظر بدیی جنگلی و مکانی مناسب برای استراحت و شنا است.

آبشار و چشمه پیرغار گالیکش

این جاذبه در 18 کیلومتری شهرستان گالیکش و در 4 کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد. و چشمه طبیعی در دل کوه با حدود 6 اینچ آب دهی می باشد. آب آن سرد و معدنی است. آبشار زیبای آن ، ارتفاع بیش از 500 متر دارای چشم انداز زیبایی می باشد.

چشمه پیرباد گالیکش

این چشمه در 17 کیلومتری شهر گالیکش و 5 کیلومتری روستای فارسیان واقع شده است. وجود چشمه پر آب ، جنگل های زیبا با محوطه چمن و فضای مطلوب طبیعی از ویژگی های این جاذبه طبیعی می باشد.

جنگل مارسا ( لته ) گالیکش

این جنگل دردل جنگل پاکندس با چشم اندازهای طبیعی و مناظر بسیار دل انگیز و مکان تفریحی است ، که در 26 کیلومتری شهرستان گالیکش و 4 کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد.

پارک

جنگل پاکندس گالیکش

جنگل پاکندس مکانی تفریحی با چشم اندازهای فرح بخشی در 26 کیلومتری شهرستان گالیکش و 4 کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد.

لته نوروز علی گالیکش

این جاذبه یک محوطه و مرتعی جذاب با چشم اندازهای زیبایی است ، که در 27 کیلومتری شهر گالیکش واقع گردیده است.

چشمه خانسوار گالیکش

چشمه طبیعی با آبدهی فراوان به همراه مناظر طبیعی و چشم انداز با کوههای زیبا است ، که در 12 کیلومتری شهرستان گالیکش و 10 کیلومتری روستای فارسیان واقع شده است.

جنگل و چشمه ده چشمه گالیکش

این چشمه طبیعی از دل کوه می جوشد ، آب آن زلال ، سرد و معدنی است ، که پیرامون چشمه را مناظرروح بخش احاطه کرده است . این جاذبه در 24 کیلو متری شهرستان گالیکش و 2 کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد .

جنگل تیمور دره گالیکش

این جنگل در 15 کیلومتری شهرستان گالیکش و 7 کیلومتری روستای فارسیان واقع شده ،و جنگلی خوش آب و هوا همراه با مناظر طبیعی جذاب می باشد. چشمه ده چشمه از آنجا عبور می کند .

جنگل دزی دره گالیکش

این جنگل درفاصله حدود 12 کیلومتری شمال و در پیرامون جاده روستایی آسفالته گالیکش – فارسیان قراردارد . تنوع مکانی ، درختان کهنسال ، آب و هوای مطلوب ، چشمه دائمی و چشمه اندازها و مناظر زیبای ان از ویژ گی های منحصر بفرد آن است .

آبشار

جنگل دانه گالیکش

این جنگل در 5/2 کیلومتری شمالی شهرستان گالیکش و در انتهای جاده معروف جاده سلامت قرار دارد . ( شروع این جاده از واقع ابتدای خیابان گلزار که انتهای آن به جنگل دانه می رسد ، چون خانواده ها در عصرها در این جاده مبادرت به ورزش و پیاده روی می کنند ، آنرا جاده سلامت نام نهاده اند.)

جنگل دانه پوشیده از تنوع درختان انبوه و کهنسالی است. از میان جنگل رودخانه اوغان عبور می کند. این رودخانه تقریبا دائمی است ، و در فصل تابستان و در حاشیه آن محل استراحت خانواده ها و شنای جوانان می باشد. پارک جنگلی فارسیان در ابتدای این جنگل قرار گرفته است. و دارای امکانات مناسب اقامت و تفریح موقت را دارد. آب و هوای لطیف ، مناظر زیبا و رودخانه اوغان و ... از ویژگی های منحصر به فرد آن است.

جنگل و چشمه ده چشمه گالیکش

این چشمه طبیعی از دل کوه می جوشد ، آب آن زلال ، سرد و معدنی است ، که پیرامون چشمه را مناظرروح بخش احاطه کرده است . این جاذبه در 24 کیلو متری شهر گالیکش و 2 کیلو متری روستای فارسیان قرار دارد

سایر جاذبه های گردشگری شهرستان گالیکش

موزه حیات وحش پارک ملی گلستان ( میرزا بایلو )

این موزه در منتهی الیه شرقی محدوده پارک ملی گلستان قرار دارد ، و مجموعه ای غنی و متنوع از جوامع گیاهی و جانوری می باشد. و گیاهان و حیوانات وحشی و منحصر به فرد در آن قرار دارد.

در این موقعیت خاص جغرافیایی و جاذبه های توریستی و تفرجگاهی و چشم اندازها و مناطق طبیعی متنوع اطراف ( پارک ملی گلستان ) اهمیت فوق العاده ای دارند. این موزه در سال 1362 موزه حیات وحش کوچکی بوده ، که بعدها به دلیل استقبال و علاقمندای مردم در بازدید از این موزه توسعه یافته است.

موزه باستان شناسی گالیکش

این موزه که به همت فرهنگیان و دبیران آموزش و پرورش شهرستان گالیکش در دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی در سال 82 تشکیل شده است. در این مجموعه اشیایی نظیر سفالینه ، سکه ، اشیاء فلزات و ابزار آلات و ادوات مردم شناسی که بیانگر نحوه معیشت و کشاورزی مردم منطقه است ، به نمایش گذاشته شده است . اشیاء این دوره از طرف مردم ، دانش آموزان و علاقمندان اهدا شدن است.

درخت کهنسال گردو ( جوز بخشی ) گالیکش

جوز بخشی ، درخت گردوی کهنسالی است که در 22 کیلومتری شهرستان گالیکش و در روستای فارسیان قرار دارد. به استناد برخی مدارک و اظهارات معتمدین محل این درخت حدود 700 سال قدمت دارد.

بقعه

جاذبه های دینی شهرستان گالیکش


بقعه متبرکه جعفر (ع) گالیکش

این زیارتگاه در روستای قانجق شهرک از توابع شهرستان گالیکش قرار دارد ، و با شهر گالکش 12 کیلومتر فاصله دارد. بقعه متبرکه حضرت جعفر (ع) دارای کرامات و معجزات زیادی است ، و افراد منطقه همه روزه به زیارت آن می روند. این بقعه دارای چهار باب زائرسرا است.

بقعه متبرکه بابا تکیه گالیکش

این بقعه شریف در دامنه شمالی نیلکوه و در حاشیه جنوب غربی روستای پاسنگ بالا از توابع شهرستان گالیکش واقع شده است ، و با شهر گالیکش حدود 12 کیلومتر فاصله دارد. برابر با شجره نامه موجود در این بقعه ، بابا تکیه همان آصف برخیا ، وزیر و جانشین حضرت سلیمان نبی (ع) است. اطراف بقعه مزار مسلمین و شهیدان انقلاب اسلامی و درختان نذرکرده و درخت کهنسال وجود دارد ، و این زیارتگاه از امکانات آب ، برق و جاده آسفالته و زائرسرا برخوردار است.

زیارتگاه بی بی حلیمه گالیکش

زیارتگاه بی بی حلیمه در حاشیه شرقی روستای ینقاق از توابع شهرستان گالیکش قرار گرفته است. و با شهر گالیکش 15 کیلومتر فاصله دارد. اطراف زیارتگاه درختکاری شده است.ومزار مسلمین وشهیدان انقلاب درمحدوده آن قراردارد.اهالی منطقه به علت داشتن معجزات وکرامات ازراه دور ونزدیک به زیارت آن می روند. درمجاورت قبربی بی حلیمه چند درخت نظرکرده و یک انجیر و توت جوانی که در آغوش هم رشته اند،دیده می شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات

مناطق دیدنی و تاریخی قوچان

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای تنکابن

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits