دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جاذبه های گردشگری و تفریحی مهاباد
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مهاباد شهری کردنشین است و در موزه‌ مردم‌شناسی سعی شده لباس مردان و زنان کرد به نمایش گذاشته شود.


مناطق دیدنی مهاباد


مهاباد یکی از شهرستان های کردنشین استان آذربایجان غربی است که از لحاظ دارا بودن آثار تاریخی و طبیعی بسیار، از مکان های غنی کشور محسوب می شود. کاوش های باستان شناسی در این منطقه، حاکی از آن است که مهاباد از سده های هزاره اول قبل از میلاد، یکی از مناطق مهم مسکونی ایران باستان بوده است.


مهاباد در استان آذربایجان غربی و ۱۲۰ کیلومتری ارومیه قرارگرفته، شهری سرسبز که چند کوه احاطه‌اش کرده‌اند و به همین دلیل به نگین آذربایجان غربی معروف است. جاهای دیدنی مهاباد زیادند به طوری که این استان بیشترین تعداد گردشگر را در استان دارد و در نوروز ۹۷، ۵۲۰ هزار نفر از آن دیدن کرده‌اند.

بازارهای مهاباد

یکی از جذاب‌ترین جاهای مهاباد برای مسافران، بازار آن و به خصوص بازار لباس‌های تاناکوراست. بازارچه‌های مهاباد اجناس مختلفی دارند. از لوازم خانگی و صوتی و تصویری تا لباس، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، عینک، ساعت و وسایل تزیینی. یکی از این بازارها، بازارچه اصغری‌ست. این بازار چهارطبقه است و هرچه بخواهید از ریز تا درشت در آن پیدا می‌شود. این مرکز خرید در فلکه کانون کارآموزی قرار گرفته است.


اگر دنبال لباس با قیمت مناسب باشید، مجتمع تجاری نوین انتخاب خوبی‌ست. این مرکز خرید بین فلکه استاد هژار و فلکه کارآموزی است و از بازارهای معروف مهاباد محسوب می‌شود. بازارچه نور هم چهار طبقه است و فروشگاه‌های متنوعی دارد. این بازار نزدیک ترمینال مهاباد و بازار تاناکورا قرار گرفته. بازار تاناکورا لباس‌های دست دوم خارجی می‌فروشد و مشتریان خودش را دارد. در مهاباد همچنین بازارهایی مخصوص زنان هم در گوشه و کنار شهر هست.

بازار مهاباد


حمام میرزا رسول مهاباد


موزه مردم‌شناسی همان حمام تاریخی میرزا رسول است که از سال ۱۳۸۰ تبدیل به موزه شده. این حمام در کنار گذرگاه بازار در مرکز شهر قرار گرفته و باتوجه به سبک معماری آن، کارشناسان می‌گویند از دوره‌ صفوی یا قاجار به‌جا مانده است.


حمام تاریخی میرزا رسول بخش‌هایی مثل گرمخانه، سربینه و فضای انتقالی دارد. دو گنبد روی سقف آن ساخته شده که هر کدام‌شان دارای چهار نورگیر است. جذاب‌ترین جنبه‌ معماریش هم همین گنبدهاست. کاشی‌های فیروزه‌ای اینجا هم در زمان مرمت به بنا اضافه شده‌اند.


مهاباد شهری کردنشین است و در موزه‌ مردم‌شناسی سعی شده لباس مردان و زنان کرد و همچنین بخش فرهنگی زندگی مردم این شهر به نمایش گذاشته شود. وسایل قدیمی هم که مردم با آنها زندگی می‌کردند، در این موزه وجود دارد.


غار سهولان مهاباد


یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مهاباد، غار سهولان است. کارشناسان می‌گویند قدمت این غار به ۷۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد. وارد غار که شدید باید از ۱۰۰ تا پله پایین بروید تا به محوطه‌ خشکی آن برسید. مثل غار علیصدر باید قایق‌سواری کنید چون چند تا دریاچه دارد. البته سیستم روشنایی برقرار است و فقط کافی‌ست به جاهایی که نرده ندارد، نروید.


اصلا عجیب نیست که یک عالمه کبوتر و لانه کبوتر آن‌جا پیدا کنید. در غار سهولان قندیل و سنگ‌های آهکی هست که به شکل‌های مختلف دیده می‌شوند، مثل خوشه انگور، هواپیما و پای فیل. غار دو تا دهانه دارد ولی از هر کدام که بخواهید خارج شوید، باید از پله‌های زیادی بالا بروید. هوای توی غار از بیرون ۱۰ تا ۱۵ درجه خنک‌تر است، پس لباس اضافی را فراموش نکنید.

غار سهولان


پارک ملت مهاباد


پارک ملت که به نام قدیمش یعنی باغ میکائیل هم معروف است، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مهاباد است. این باغ متعلق به خاندان میکائیلی بوده که در دوره‌ صفوی تبعید شدند. اکنون بخشی از باغ تبدیل به پارک ملت شده تا افراد زیادی به آن‌جا بروند، در دریاچه‌ سد قایق‌سواری کنند، از فضای سرسبز آن‌جا لذت ببرند و زیر سایه‌ درختان ناهار بخورند.

دریاچه مهاباد


رودخانه یا دریاچه سد از دل شهر می‌گذرد. این دریاچه باصفا از نزدیک‌ترین سد به شهر یعنی سد مهاباد سرچشمه می‌گیرد. خیلی از توریست‌ها دوست دارند کنارش بساط پیک‌نیک برپا کنند، یا مشغول ماهی‌گیری شوند. این دریاچه از وسط پارک ملت می‌گذرد. پس اگر به پارک بروید، با یک تیر دو نشان زده‌اید.


تالاب کانی برازان مهاباد


دریاچه‌ سد ادامه پیدا می‌کند و در مسیر خود تالاب بین‌المللی کانی برازان را به ‌وجود می‌آورد. این تالاب در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری شهر قرار گرفته و یکی از جاهای مناسب برای پرنده‌نگری است. اگر اول دی تا نیمه‌ بهمن به این تالاب بروید، پرندگان مهاجر را می‌بینید. البته در فصل‌های دیگر هم سرسبز و باصفاست. گونه‌های مختلف حیوانات در اطراف این تالاب زندگی می‌کنند، مثل پرندگان آبزی و کنار آبزی.

شهر مهاباد


موزه سرای استاد هیمن مهاباد


خانه‌ استاد هیمن که یکی از شاعران معروف مهابادی است، چند سالی‌ست که تبدیل به موزه شده و امکان بازدید از آن هم وجود دارد. جالب این‌که جزو ۲۰ موزه خصوصی برتر کشور هم هست.


محوطه برده کنته مهاباد


محوطه‌ باستانی بردکنته یا برده کنته درکیلومتر هشت جاده مهاباد به ارومیه، نزدیک روستای یوسفکند قرار گرفته. این محوطه یکی از تپه‌های باستانی است که از دوره‌ ایران باستان و پادشاهی ماناها به‌جا مانده. حکومت ماناها در اطراف دریاچه‌ ارومیه و بخش‌هایی از کردستان بوده که هزاره‌ی اول پیش از میلاد مسیح زندگی می‌‌کردند .


باستان‌شناس‌ها می‌گویند بردکنته نیایشگاه آیین مهر یا آتشکده بوده. الان دیگر چند پله و یک بنای سنگی از آن باقی مانده است. کسانی که به تمدن‌های باستانی علاقه دارند و تاریخ را دوست دارند، حتما از دیدن این محوطه لذت می‌برند.

گور دخمه فخریکا محلات

از دیگر آثار باقی مانده از دوران حکومت مادها در مهاباد، اثری است صخره‌ای که در بخش شمال شرقی این شهرستان و در مسیر جاده‌ی مهاباد به میاندوآب مشاهده می‌شود. «گوردخمه فخریکا»، نام این جاذبه‌ی گردشگری است که می‌توان معماری دوران مادها را در ظاهر آن مشاهده کرد. از ویژگی‌های گوردخمه فخریکا، نداشتن ورودی و غیر قابل رویت بودن دیوار انتهای ایوان آن است.

گور دخمه


مسجد جامع سرخ مهاباد


«مسجد جامع سرخ» یا در گویش کردی «مزگه‌وتی سوور»، یکی دیگر از جاذبه‌ها و دیدنی‌های تاریخی در شهرستان مهاباد است که پیشینه‌ی آن به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد. این بنای کهن درون شهر مهاباد و در بافت قدیمی آن قرار دارد. آجر سرخ، اصلی‌ترین مصالح استفاده شده در ساخت این مسجد است .


مقبره بداق سلطان مهاباد


«مقبره بداق سلطان»، یکی از عمارات دیدنی و ارزشمند تاریخی در مهاباد است که در جنوب شهر و روی تپه ساخته شده است. قدمت بنا به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود. «بداق سلطان»، نام یکی از فرزندان نیک‌سرشت «شیرخان» و از نوادگان «صارم‌بیگ مکری» است که در دوران حکومت خود در بین مردم از احترام قابل توجهی برخوردار بوده است. «گومبه زان» یا «گنبدان»، نام قبرستانی است قدیمی که در مجاورت این بقعه قرار دارد . به دلیل قرارگیری آرامگاه، به قبرستان بداق سلطان شهرت یافته است.

حمام لج مهاباد


از جمله جاذبه های گردشگری مهاباد حمام لج در روستای لج می باشد. این اثر یکی از شکیل ترین آثار دوران صفویه است که در منطقه مهاباد قرار گرفته است. با توجه به تاریخ منطقه و بناهای مشابه قدمت این بنا به سال های ۱۰۵۰ هجری قمری لغایت ۱۱۰۰ هجری می رسد. مصالح به کار رفته در ساخت آن، سنگ، آجر و گچ می باشد. حمام لج در ۲۱ کیلومتری شمال مهاباد و در داخل روستای لج واقع شده است.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی مناطق دیدنی شهر هشتگرد

شهر زیبای نایین و مناطق دیدنی آن

مناطق دیدنی و تفریحی تهران

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم






این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits