دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مناطق دیدنی و تفریحی تهران 
3
زمان مطالعه: 17 دقیقه
تهران، شهری بین المللی است که دارای موزه ها، پارک ها، رستوران ها و ساکنینی گرم و دوست داشتنی است.


جاذبه های گردشگری تهران


تهران پایتخت ایران و بیست‌ و پنجمین شهر پرجمعیت جهان با داشتن کاخ‌های باشکوه، موزه‌های دیدنی، پارک‌های زیبا و سرسبز و بناهای تاریخی دیدنی یکی از جاهای دیدنی ایران و آسیا به شمار می‌رود.

جمعیّت تهران در حدود 8 میلیون نفر است و مساحت این شهر ۷۳۰ کیلومتر مربّع است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای غرب آسیا و بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیا است. شهر تهران، در شمال کشور ایران و جنوب دامنهٔ رشته‌ کوه البرز واقع شده‌است.

تهران، شهری بین المللی است که دارای موزه ها، پارک ها، رستوران ها و ساکنینی گرم و دوست داشتنی است. تهران را می توان تقریبا به دو قسمت مختلف - شمال و جنوب تقسیم کرد. مناطق شمالی تهران مرفه تر، مدرن، دیدنی تر و گران هستند، در حالی که بخش جنوبی جذابیت کمتری دارد اما ارزان تر است.

تهران همچنین شهرت نسبتا غیرقابل تحسین خود را مدیون هوای آلوده و ترافیک سرسام آوری است که ناشی از هشت میلیون جمعیت ساکن در آن است. البته این جمعیت شب های تهران است، در روز جمعیت تهران به چهارده میلیون نفر می رسد که این جمعیت بالا تهران را به قلب تپنده ایران تبدیل کرده است. تهران همچنین شهر پارک ها نامیده می شود و دارای بیش از 800 پارک است که همه آنها به خوبی نگهداری می شوند

تهران

تاریخچه تهران


در زمان سلسله زندیه ، تهران شهر کوچکی بود که اهمیت استراتژیک داشت. نخستین پادشاه قاجار، آقا محمد خان، در سال 1778 تهران را به عنوان پایتخت ایران نامگذاری کرد و بیشترین رشد آن در دوران حکومت پادشاه بعدی قاجار، فتحعلی شاه، آغاز شد. قصری که آقا محمد خان بنا کرد، شامل ساختمان های سلطنتی باشکوه بود.


هم زمان با پایتخت شدن تهران، جمعیت آن دو برابر شد. با توجه به اهمیت فزاینده شهر، دروازه ها، میدان ها و مساجد فراوانی در آن ساخته شد و در زمان ناصرالدین شاه بود که طرح اصلی شهر بنا شد و خیابان های مدرن ساخته شد. بعدها، میدان های بزرگ مرکزی مانند میدان توپخانه (در حال حاضر امام خمینی) و چندین ساختمان نظامی دیگر در تهران تأسیس شد. اگرچه سلطنت قاجار رو به افول گذاشت اما، تهران به سرعت شکل یک شهر مدرن را به خود گرفت. ساخت ساختمان های دولتی بزرگ، خیابان های جدید، مراکز تفریحی، سازمان های خدمات شهری و مراکز علمی و آموزشی آغاز شد، امروزه بسیاری از دروازه ها و ساختمان های قدیمی تخریب شده و ساختار معماری قدیمی شهر با جای خود را به معماری مدرن داده است.

مراکز تاریخی و تفریحی تهران

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ، درست در مرکز شهر تهران قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی تهران است که هیچ توریستی نباید بازدید از آن را ازدست بدهد. این بازار، بیش از ۱۰ کیلومتر کوچه‌های باریک و تودرتو دارد که پر از مغازه‌های سرپوشیده، مشتریانی که سر قیمت چانه می‌زنند و عطر و بوی غذا و شیرینی است.

در این بازار، همه‌چیز پیدا می‌شود؛ از فرش و زیورآلات گرفته تا ظروف آشپزخانه. این مرکز تجاری، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران با بناهای قدیمی و حال‌وهوای جذابش و رستوران‌هایی که در گوشه‌وکنار آن قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران است. بازار تهران در خیابان پانزده خرداد قرار دارد.

بازار تجریش و امامزاده صالح

بازار شمال تهران، یعنی بازار محله‌ی تجریش، از بازار پانزده خرداد، کوچک‌تر، زیباتر و گشت‌وگذار در آن، لذت‌بخش‌تر و بدون استرس است. البته قیمت‌ها در این بازار، از بازار بزرگ، بسیار بیشتر است. یک بازار رنگارنگ از میوه‌ها و سبزیجات تازه و فروشگاه‌های توریستی عرضه‌کننده‌‌ی سوغات و صنایع دستی نیز در این مجموعه وجود دارد. در مرکز بازار، رستوران و کبابی‌ای هم قرار دارد و چایخانه‌ای که در آن، توریست‌ها استراحت می‌کنند. امامزاده صالح در کنار بازار واقع شده است.

برج میلاد

موزه‌ ملی ایران

موزه‌ ملی ایران یکی از دیدنی های تهران است، موزه‌ای پر از گنجینه‌های ارزشمند و اشیای تاریخی که یادگاری از ۳۰ هزار سال زندگی بشر در فلات ایران محسوب می‌شود. از ابزارهای عصر آهن و هنرهای نخستین تا سکه‌های قدیمی و آثار سفالی پیدا شده در سایت‌های باستان‌شناسی در این موزه آثار مختلفی به‌نمایش درآمده است که تاریخچه‌ی طولانی زندگی در ایران را به‌تصویر می‌کشد و تحسین علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن را برمی‌انگیزد.

ساختمان موزه نیز با الهام از معماری ساسانی، ساخته شده و یکی از جالب‌ترین نمونه‌های سازه‌های مدرن در تهران است. موزه‌ ملی ایران در خیابان ۳۰ تیر واقع شده است.

برج میلاد یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران

برج میلاد یکی از بناهای نمادین شهر تهران و برجسته‌ترین سازه در افق شهری تهران و یکی از جاذبه های گردشگری تهران است. ساخت این برج در سال ۱۳۸۶ به پایان رسید. ارتفاع این برج ۴۳۵ متر است و در بین بلندترین برج‌های مخابراتی دنیا، جایگاه ششم را در اختیار دارد.

از بالای برج میلاد، چشم‌اندازهای پانوراما از شهر تهران قابلمشاهده است و بهتر است برای دیدن تهران از این چشم‌انداز، روزهای پاک و آفتابی را انتخاب کنید. این برج، یک رستوران گردان هم دارد. برج میلاد در جنوب منطقه‌ی شهرک قدس قرار گرفته است.

برج آزادی تهران

برج آزادی یکی از نمادهای شهر تهران و از زیباترین جاهای دیدنی تهران است. این بنا در سال ۱۳۴۹، توسط حسین امانت، معمار ایرانی ساخته شد. معماری این برج نمادین، تلفیقی از معماری هخامنشی، معماری ساسانی، معماری اسلامی و معماری مدرن است.

این برج سفیدرنگ که مهم‌ترین نماد شهر تهران است و سراسر دنیا آن را به‌عنوان نماد تهران می‌شناسند، در پارکی در شرق تهران واقع شده است. در محوطه‌ی زیرین این برج، چند تالار نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد. با وجود اینکه برج آزادی به‌اندازه‌ی برج میلاد ارتفاع ندارد، ولی از بالای آن چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی از شهر تهران، قابل‌مشاهده است.

کاخ

موزه‌ هنرهای معاصر تهران

موزه‌ی هنرهای معاصر تهران یکی از گسترده‌ترین و ارزشمندترین آثار هنری مدرن در خارج از اروپا را در اختیار دارد. آثاری از هنرمندان مشهوری مثل پیکاسو، مونه، اندی وارهول و هنری مور در این موزه به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

در کنار این آثار، نقاشی‌هایی از هنرمندان ایرانی نیز به‌چشم می‌خورد. ساختمان موزه نیز یکی از بهترین نمونه‌های سازه‌های مدرن در تهران است. بنای موزه را کامران دیبا در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرده است. موزه‌ی هنرهای معاصر در خیابان کارگر شمالی واقع شده است.

پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه در یکی از شمالی‌ترین مناطق تهران قرار دارد. این پارک بزرگ در دامنه‌های رشته‌کوه البرز قرار گرفته است. هوای تازه و محیط سرسبز این پارک، دلایل کافی برای بازدید از این پارک است، ولی جذابیت‌های دیگری هم دارد. چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از شهر تهران زیر پای شما خودنمایی می‌کند و به‌خاطر این چشم‌اندازهای زیبا حتما باید به این پارک سر بزنید.

هر چقدر بالاتر بروید، چشم‌انداز بهتری دارید. اگر توانایی پیاده‌روی در ارتفاع را ندارید، بخش‌های مخصوصی برای استراحت و پیک‌نیک در این پارک درنظر گرفته شده است. در زمستان، بازدید از این پارک لطف دیگری دارد و معمولا اولین جایی است که در آن برف می‌بارد.

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان فاصله‌ی کمی تا بازار بزرگ دارد. این کاخ تاریخی و باشکوه قدمتی بیش از ۴۴۰ سال دارد و سال تکمیل ساخت آن مربوط به دوره‌ی قاجار است. مجموعه‌ی کاخ گلستان در کل از ۱۷ ساختمان تشکیل شده است که شامل شمس‌العماره، تالار سلام، تالار آینه، حوضخانه، تخت مرمر، کاخ ابیض و… است.

محوطه‌ی کاخ، باغی سرسبز و دیدنی دارد. کاشی‌کاری‌های زیبا، حوض‌ها و فواره‌ها و تخت‌های مرمرین که نشانه‌هایی از معماری قاجاری است، در گوشه‌وکنار کاخ گلستان به چشم می‌خورد. این کاخ، میزبان رویدادهای تاریخی زیادی بوده و تعدادی از پادشاهان قاجار در آن سکونت داشته‌اند. کاخ گلستان در خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ قرار دارد.

پل طبیعت

کوه توچال تهران

کوه توچال در رشته‌کوهی در شمال تهران واقع شده است و ارتفاع قله‌ی آن ۳۹۹۳ متر است. صعود به توچال، چالشی عالی برای کوه‌نوردان است. مسیرهای دسترسی به این کوه از درکه و ولنجک آغاز می‌شود و در مسیر، چایخانه‌های متعددی قرار دارد.

اگر نمی‌توانید پیاده به کوه صعود کنید یا زمان کافی در اختیار ندارید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی مناسبی ازطریق تله‌کابین به قله صعود کنید. بالای کوه، پیست اسکی کوچکی وجود دارد که امکانات و تجهیزات لازم نیز کرایه داده می‌شود. این پیست به‌اندازه‌ی پیست‌های دیزین و شمشک، بزرگ و قابل‌توجه نیست، ولی برای یک تفریح عصرگاهی مناسب است.

شهر ری

شهر ری در جنوب تهران واقع شده و یکی از مهم‌ترین مراکز سیاسی و مذهبی در ایران بوده است. برای دسترسی به منطقه‌ی شهر ری می توانید از مترو استفاده کنید.

از جاهای دیدنی شهر ری می‌توانیم به بازار سنتی، بقایای یک قلعه‌ی ساسانی و یک مقبره‌ی سلجوقی اشاره کنیم. مهم‌ترین جاذبه‌ی این منطقه، بارگاه شاه عبدالعظیم حسنی، از نوادگان امام حسن (ع) است که سالانه زائران زیادی برای زیارت حرم وی به شهر ری سفر می‌کنند.

پارک آب و آتش، پارک طالقانی

پارک آب و آتش یا بوستان حضرت ابراهیم، مساحتی بالغ بر ۲۴ هزار مترمربع دارد. در ورودی پارک، چهار برج آتش و فواره‌هایی قرار دارد که آب را تا ارتفاع زیادی پرتاب می‌کند و دلیل نام‌گذاری این پارک همین است. این پارک از طریق یک پل مشهور به نام پل طبیعت، به پارک جنگلی مجاور یعنی پارک طالقانی متصل می‌شود.

بعد از گشت‌وگذار در پارک آب‌ و آتش و قدم زدن در پل طبیعت و تماشای چشم‌اندازهای زیبا از تهران، می‌توانید در فودکورت بین‌المللی پارک، غذا بخورید و تفریح‌تان را کامل کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک آب و آتش، ایستگاه شهید حقانی است.

تهران

پل طبیعت تهران

پل طبیعت بزرگ‌ترین روگذر عابر پیاده و یکی از جاهای دیدنی تهران است. این پل ۲۷۰ متری دو پارک طالقانی و آب‌ و آتش را به هم متصل می‌کند و از روی بزرگراه شهید مدرس می‌گذرد که یکی از اصلی‌ترین بزرگراه‌های شمال تهران است. طراح این پل، جوایز زیادی دریافت کرده است؛ از جمله اینکه، انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته‌ی جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد.

اکثر پل‌ها معمولا در یک خط مستقیم طراحی می‌شوند ولی این پل از این بابت با سایر پل‌هایی که دیده‌اید تفاوت دارد. چشم‌اندازهای زیبایی از تهران از زوایای مختلفِ بالای این پل قابل‌مشاهده است؛ به‌خصوص شب‌ها که نورپردازی‌های پل و روشنایی‌های شهر، جلوه‌ی دیگری به چشم‌انداز تهران می‌دهد. بعد از تماشای پل می‌توانید در یکی از رستوران‌های فودکورت راه چوبی، استراحت کنید و غذایی لذیذ بخورید.

پارک هنرمندان تهران

بوستان هنرمندان یا باغ هنرمندان محلی برای دورهمی‌های هنرمندان محلی و دوستداران هنر است. برای ملاقات با هنرمندان جوان و بازدید از گالری‌های هنری هم مکانی ایده‌آل است. همچنین، یک کافه و رستوران غذای گیاهی دارد که برای گیاه‌خواران انتخاب خوبی است. این کافه‌رستوران بالای تئاتر ایرانشهر قرار دارد و غذاهایی سالم و لذیذ سرو می‌کند. بالکن‌های این کافه، نمایی زیبا و چشم‌اندازی رو به کافه گالری دارد. به‌همین‌دلیل، این پارک جای مناسبی برای استراحت و تفریح و تجربه کردن حال‌وهوای هنرمندانه‌ی شهر است.

در کافه، انواع سالاد، پاستا، برگر و ساندویچ سرو می‌شود. در اطراف این بخش از تهران، گالری‌‌های هنری زیادی وجود دارد و این پارک و مناطق اطراف آن به قطب هنری شهر تهران تبدیل شده است. جوانان علاقه‌مند به هنر و برقراری ارتباط با هنرمندان و شرکت در مجامع هنری، زیاد به اینجا سر می‌زنند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به پارک هنرمندان، ایستگاه طالقانی است.

پارک

بام تهران

بام تهران یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی تهران در رشته‌کوه البزر واقع شده است و مکانی‌ ایده‌آل برای لذت بردن از هوای تازه و دور شدن از مرکز شهر است. علاوه‌بر مسافران و توریست‌ها، بسیاری از اهالی شهر نیز برای دور شدن از مشغله‌های زندگی روزمره به بام تهران سر می‌زنند. بعد از پیاده‌روی می‌توانید دقایقی بایستید و تهران را در سکوت شب، تماشا کنید. علاوه‌بر محیط سالم و هوای آزاد، این قسمت از تهران، رستوران‌ها، کافه‌ها و فست‌فودهای زیادی دارد که در آنها بهترین غذاهای ایرانی و بین‌المللی سرو می‌شود. برای دسترسی به بام تهران وسایل حمل‌‌ونقل عمومی وجود ندارد و باید تاکسی بگیرید.

باغ ملی تهران

باغ ملی مجموعه‌ای تاریخی و دولتی در تهران است که در ابتدا یعنی در زمان قاجار، منطقه‌ای نظامی محسوب می‌شده است. سپس برای مدتی کوتاه به یک پارک عمومی تبدیل و ساختمان‌های مهم دولتی و چند موزه در اطراف آن ساخته شد.

ساختمان‌های کنونی اداره‌ی پست (دربردارنده‌ی موزه‌ی ارتباطات)، شهربانی کل کشور (نیروی انتظامی کنونی)، وزارت امور خارجه، موزه‌ی ملی ایران (موزه‌ی ایران باستان)، کتابخانه و موزه‌ی ملی ملک، اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور و بنای نخستین شرکت ملی نفت در این محدوده قرار دارند. سردر باغ ملی، از بناهای به‌جامانده از دوره‌ی قاجار است که در سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ توسط جعفرخان کاشانی نوسازی شده و اکنون یکی از نمادهای شهر تهران است. این سازه‌ی آجری با کاشی‌های رنگی مزین شده است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ملی، ایستگاه حسن آباد است.

تئاتر شهر

پارکی که تئاتر شهر در آن قرار گرفته است، ۳۲۰۰ مترمربع وسعت دارد. پارک دانشجو، در کنار مجموعه‌ی تئاتر شهر واقع شده و مکانی مناسب برای ملاقات با دانشجویان و جوانان دوستدار هنر و تئاتر است که در دانشگاه‌های مجاور، تحصیل می‌کنند. معمولا هنرمندان خیابانی در این پارک و در مقابل تئاتر شهر به اجرای موسیقی می‌پردازند. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این پارک، ایستگاه تئاتر شهر است.

دریاچه

دربند تهران

دربند روستایی قدیمی در منطقه‌ی شمیران یکی از جاهای دیدنی تهران است که در شمال باغ سعدآباد قرار دارد. دربند به‌خاطر تابستان‌های خنکی که دارد، جزو پربازدیدترین جاذبه‌های دیدنی تهران است. رود دربند از میان این روستا می‌گذرد. این منطقه، ابتدای مسیر کوه‌نوردی به مقصد کوه توچال است که مشرف به شهر تهران قرار دارد. برای کسانی که علاقه‌ای به کوهنوردی ندارند، تله‌کابین درنظر گرفته شده است. ابتدای این مسیر پر از کافه‌های کوچک و رستوران است. این رستوران‌ها شهرت و محبوبیت زیادی دارند و معمولا همیشه، به‌خصوص شب‌ها، شلوغ هستند. اگر دنبال فرصتی هستید که از شلوغی و آلودگی تهران فرار کنید و در دل طبیعت روی تخت‌های سنتی در رستوران استراحت کنید، دربند انتخاب خوبی است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به دربند، ایستگاه تجریش است. از ایستگاه تا دربند باید تاکسی بگیرید.

پارک لاله تهران

پارک لاله محیط مناسبی برای پیاده‌روی و پیک‌نیک دارد. این پارک به پاتوقی برای قرارهای دوستانه‌ی جوانان تبدیل شده است و خانواده‌ها آخر هفته‌ها برای پیک‌نیک در این پارک برنامه‌ریزی می‌کنند. در اطراف این پارک، تعدادی کافی‌شاپ، فست‌فود و مرکز خرید نیز قرار گرفته است.

این فضای سبز طراحی زیبایی دارد ولی به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، درست در قلب ترافیک و شلوغی واقع شده و مثل واحه‌ای در دل ترافیک، به‌نظر می‌رسد. این پارک مکانی ایده‌آل برای استراحت و تفریح است و در نزدیکی آن موزه‌های مختلفی مثلا موزه‌ی فرش و موزه‌‌ی هنرهای معاصر تهران قرار دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به پارک لاله، ایستگاه‌های انقلاب و ولیعصر است.

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس با هزینه شخصی فردی خیر از ارمنی‌های ایران به نام «مارکار سرکیسیان» و طرح مهندس اوژن آفتاندلیانس در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) ساخته شد.

فضای داخلی کلیسا، بسیار زیبا است و چلچراغ‌های بلوری بزرگ و باشکوهی دارد. البته در تهران کلیساهای دیگری هم وجود دارد، ولی کلیسای سرکیس مقدس از همه‌ی آنها بزرگ‌تر است. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این کلیسا ایستگاه‌های ولیعصر یا فردوسی است. کلیسا در خیابان کریم خان قرار دارد.

درکه تهران

روستای درکه در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا در شمال زندان اوین قرار دارد و یکی از دل‌پذیرترین نقاط تهران برای رهایی از زندگی شهری است. در این منطقه، رستوران‌های کنار رودخانه در مجاورت هم قرار دارند و مسیرهای پیاده‌روی از میان بخش‌های مختلف آن می‌گذرد. مسیرهای کوه‌نوردی برای صعود به ارتفاعات نیز درنظر گرفته شده است. از اینجا می‌توانید تا ایستگاه شماره‌ی یک تله‌کابین توچال پیاده‌روی کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به درکه، ایستگاه تجریش است. از ایستگاه باید با اتوبوس یا تاکسی خودتان را به درکه برسانید.

پارک ملت تهران

پارک ملت یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تهران و مکانی ایده‌آل و محبوب برای تفریح و استراحت خانواده‌ها است. این پارک در دامنه‌ی رشته‌کوه البرز در مجاورت خیابان ولیعصر قرار دارد و تا بزرگراه نیایش ادامه دارد. مسیرهای متعددی برای پیاده‌روی زیر درختان بلند و سایه‌دارِ این پارک وجود دارد. همچنین کافی‌شاپ، غرفه‌های فروش اسنک و فست‌فودهای متنوعی نیز در این پارک به‌چشم می‌خورند. پارک ملت، میزبان اولین آب‌نمای موزیکال تهران است که شب‌ها خانواده‌ها را دور خود جمع می‌کند. ازطریق خط اتوبوس‌های بی‌آر‌تی ولیعصر می‌توانید به این پارک دسترسی داشته باشید.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری منطقه ۵ تهران

آشنایی با مناطق دیدنی منطقه ۱۲ تهران

مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits