دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با هزینه های سفر به جمهوری آذربایجان 
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
آذربایجان یک کشور اسلامی در جمهوری سابق شوروی در کنار دریای خزر و پر از جاذبه های گردشگری است


راهنمای سفر به آذربایجان


آذربایجان یک کشور اسلامی در جمهوری سابق شوروی در کنار دریای خزر است. این کشور یک منبع غنی نفت است. آذربایجان در طول تاریخ این کشور یکی از بهترین مسیرها برای عبور از شرق به غرب بوده است. این کشور جزوی از امپراطوری های مختلف همچون روسیه، ترکیه و ایران بوده و در سال ۱۹۹۱ میلادی پس از فروپاشی شوروی، به یک جمهوری مستقل تبدیل شده است.


این کشور سرسبز جذابیت های بسیاری دارد و بیشترین جاذبه های آن در پایتخت آن یعنی باکو جمع شده اند. واحد پول آذربایجان منات نام دارد. این نام از واژه روسی مونتا به معنی سکه گرفته شده است که هر منات برابر ۱۰۰ قپیک است.

آب و هوای آذربایجان


آب و هوای آذربایجان معتدل است و میانگینی در حدود 15 درجه سانتیگراد دارد. در زمستان برف در ارتفاعات سنگین است اما در جنگل و دشت بارش ها کم است و معمولا هوایی تازه و دلچسب را می توانید تجربه کنید. تقریبا به جز زمستان بقیه فصول برای سفر به این کشور مناسب هستند. به همین دلیل تورهای باکو به مقصد این کشوردر تمامی فصول برقرار است و در زمستان قیمت های پایین تری دارند.

باکو

راههای سفر به آذربایجان


برای رفتن به جمهوری آذربایجان دو راه زمینی و هوایی وجود دارند که اولی جذابیت بیشتری دارد. شما می توانید با اخذ گواهینامه بین‌المللی و پلاک ترانزیت و خودرو شخصی یا اتوبوس از ترمینال های تهران از رود ارس به این سرزمین بروید و مناظر بی نظیری را شاهد باشید. از طرفی می توانید با پروازی در حدود دو ساعت به این دیار سفر کنید.

هزینه های اقامت در سفر به آذربایجان


از آن جایی که باکو یکی از شهرهای توریستی کشور آذربایجان محسوب می ‏شود و سالانه افراد بسیاری با تور باکو به این شهر سفر می کنند، دولت آذربایجان هتل ها و ‏اقامتگاه های زیادی را برای اسکان گردشگران در این شهر تأسیس کرده است، آن ها ‏می توانند برای اقامت در شهر باکو یکی از انواع هتل ها، هاستل ها، مهمان خانه و آپارتمان ‏ها را انتخاب کنند که این موضوع به بودجه ای که برای هزینه سفر به باکو در نظر گرفته اید بستگی دارد. با وجود انواع مختلف مکان های قابل اسکان که در باکو وجود دارد، گردشگران به سادگی می توانند هزینه سفر به ‏اذربایجان را مدیریت کنند و در عین حال سفری لذت بخش را تجربه کنند.

  • هتل های سه ستاره: هزینه اقامت در هتل های میان رده و سه ستاره شهر باکو به ازای هر ‏شب بسته به هتل و خدماتی که به مسافران ارائه می شود بین 20 تا 100 منات متغییر می باشد.
  • هتل های چهار ستاره: گردشگران آذربایجان باید توجه داشته باشند که برای اقامت در هتل های ‏چهار ستاره شهر باکو به ازای هر شب باید هزینه ای بین 20 تا 300 منات بپردازند.
  • هتل های پنج ستاره: خرج و مخارج اقامت در هتل های پنج ستاره و باکیفیت شهر باکو بسته به خدماتی که در ‏آن ها ارائه می شود بین 90 تا 3000 منات متغییر می باشد.

گردشگرانی که می خواهند اقامتی ارزان در این شهر را تجربه کنند می توانند در هاستل های ‏موجود در سطح شهر اقامت پیدا کنند. خوب است بدانید هزینه اقامت در هاستل های باکو که تعدادشان به 50 می رسد، ‏بسته به موقعیت مکانی و امکاناتی که در اختیار مسافران قرار می دهند بین 5 تا 80 منات متفاوت می باشد.‏

غذا

هزینه خورد و خوراک در سفر به آذربایجان


خورد و خوراک بخش اعظم و مهم هزینه سفر را تشکیل می دهند. در شهر باکو انواع غذاهای خوش مزه محلی و بین المللی سرو می شود که گردشگران آذربایجان می توانند در رستوران های مختلف با رده های گوناگون از آن ها میل کنند. رستوران های بسیار متنوعی در سطح شهر باکو وجود دارد که انواع غذاهای بومی و ترکی، بین المللی و ‏فست فود را سرو می کنند.


هزینه حمل و نقل در سفر به آذربایجان


گردشگران آذربایجان می توانند این کارت ها را از ایستگاه های فروش باکی کارت، ایستگاه اتوبوس و ایستگاه های متروی موجود در سطح شهر تهیه کنند. این کارت ها در 2 نوع ‏طراحی شده اند که عبارت اند از کارت های پلاستیکی با قابلیت شارژ مجدد که هزینه آن تقریبا 2 ‏منات آذربایجان است و کارت های کاغذی که قیمت آن ها حدودا 0.2 منات آذربایجان می باشد‎.‎‏ ‏خوب است بدانید که کارت های کاغذی غیر قابل شارژ هستند و حداکثر 4 مرتبه می توانید از ‏آن ها استفاده کنید همچنین لازم به ذکر است که این کارت ها پس از اولین استفاده تا 45 ‏روز اعتبار دارند. از باکی کارت برای استفاده از اتوبوس های قرمز رنگ و مترو نیز می توان استفاده کرد.

وسایل حمل و نقل عمومی موجود در شهر باکو عبارتند از ‏اتوبوس، تاکسی و مترو. هزینه استفاده از اتوبوس در این شهر 0.2 منات می باشد. همچنین گردشگران باید توجه ‏داشته باشند تنها در اتوبوس های رنگ قرمز می توانند از باکی کارت خود استفاده کنند و در سایر ‏اتوبوس ها باید کرایه را به صورت نقدی پرداخت کنند. هزینه کرایه تاکسی در شهر باکو از 5 ‏منات شروع شده و بسته به مسیر و مقصد گردشگران افزایش می یابد، لازم به ذکر است که بگوییم اغلب تاکسی های شهر باکو تاکسی متر ندارند.

در سال های اخیر برخی از تاکسی های سطح شهر مدرن شده و تاکسی متر هم دارند که این امر سبب شده تا کرایه های منصفانه تری از مسافران دریافت کنند. نوعی تاکسی در باکو وجود دارد که ویژه ی مسیرهای طولانی بوده و تاکسی 189 نامیده می شود و مسافرانی که در مسیرهای طولانی رفت و آمد دارند، استفاده از این نوع تاکسی برایشان به صرفه تر است.

باکو

جاذبه های گردشگری آذربایجان


بِش بارماک داغ (beshbarmaq dag)

«بش بارماک داغی» به معنای «کوه پنج انگشت» یکی از جاذبه های طبیعی آذربایجان است و حدود ۵۲۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. این کوه یکی از مکانهای مقدس اذربایجان نیز هست و برای آذربایجانی ها ارزش بسیاری دارد.

ایچری شِهِر (içeri seher)

شهر ایچری در واقع شهر باستانی باکو آذربایجان است که با دیواری محصور شده است. این بافت قدیمی را با نام «ارگ باکو» نیز می شناسند. این شهر در دوران پارینه سنگی ساخته شده است. خیابان ها باریک، کاخ های قدیمی و مسجدهای گوناگون با معماری های زیبا و جذاب از جمله دیدنی های ایچری شِهِر هستند. ارگ باکو در سال ۲۰۰۰ میلادی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. یچری شِهِر دو کاروان سرا، ۳ چشمه آب و ۲۳ محله دارد و مشهورترین جاذبه آن قلعه دختر است.

لاهیج (lahic)

لاهیج یکی ار روستاهای باکو است و در دامنه های جنوبی قفقاز واقع شده است. این روستا با کمتر از یک هزار نفر جمعیت، گویش فارسی-تاتی دارند و بیشترین شهرت آن برای صنعت مسگری و صنایع مسی زیبای آن است. قالی های این روستا نیز شهرت بسیاری دارند. معماری فوق العاده بازار این روستا، مناظر طبیعی خیره کننده و چشم انداز کوهستان لحظه هایی مملو از آرامش را برای گردشگران آذربایجان رقم می زنند.

قلعه

قلعه دختر (maiden’s tower)

برای رسیدن به بالای برج دختر باید پله های مارپیچ را طی کنید تا از بالای آن نمای ۳۶۰ درجه از شهر را ببینید. این قلعه که به زبان ترکی «قیز قله‌سی» گفته می شود، ۲۹٫۵ متر طول، ۱۶ متر عرض و ۶ طبقه دارد. جالب است که در گذشته این قلعه نیایشگاه آناهیتا و زرتشتی ها بوده است. این برج جزو میراث جهانی یونسکو در آذربایجان است.

قوباستان (qobustan)

قوباستان کوه آتشفشانی عجیبی است که می توان انواع حجاری های روی سنگ عصر سنگ و برنز را روی آنها مشاهده کرد. این کوه نیز از دیگر جاذبه های شهر باکو است.

شکی (sheki)

شهر شکی یکی از زیباترین روستاهای آذربایجان است که در دل کوه واقع شده است. این شهر مملو از مساجد و کاروانسراهای زیبا است که همه به قرن ۱۸ میلادی تعلق دارند. این شهر حدود ۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و شمال غربی باکو واقع شده است.

آذربایجان

ارگ قدیمی باکو (walled city of baku )

این ارگ در ساحل غربی دریای خزر واقع شده است و جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می رود. در این شهر قدیمی محصور شده در دیوارها می توانید کاخ شیروان شاه و قلعه دختر را ببینید. این ارگ را با نام ایچری شهر نیز می شناسند و از زمان پاره سنگی تاکنون محل زندگی انسان ها و قومیت های مختلف همچون ساسانی، زرتشتی، شیروانی، ایرانی، عربی، عثمانی و روسی بوده است.

قصر شیروان شاه در قرن ۱۲ میلادی توسط سلسله شیروانی ساخته شده است که پس از زلزله در شاماخا، پایتخت خود را با باکو منتقل کردند.

خینالیق (khinalug)

خینالیق یک روستای کوهستانی دورافتاده در شمال شرقی آذربایجان است. اهالی این روستا به زبان خینالیق و ترکی آذربایجانی حرف می زنند و در آنجا آثار بسیاری از ایرانی های زرتشتی را میتوان مشاهده کرد. حدود یکهزار تات در این روستا زندگی می کنند و این روستا مملو از هندوها و بوداییان است.

یانار داغ (yanar dag)

یانار داغ به معنای کوه سوزان همان طور که از نامش پیداست کوهی است که دایم در حال سوختن است. این کوه در فاصله کمی از باکو واقع شده است و حدود ۱۰ متر از آن به طور شبانه روز در حال سوختن و شعله ور بودن است دلیل این آتش وجود گاز طبیعی در دل کوه است. در نزدیکی این کوه یک چایخانه سنتی قرار دارد که غروب ها می توان در آنجا نشست و منظره کوه را تماشا کرد.

آیین زرتشتی

در آتشگاه سوراخانی آذربایجان می توانید از نزدیک شاهد آیین زردشتی باشید. این معبد توسط زرتشتیان ایرانی که در قرن ۱۸ میلادی باکو زندگی می کردند ساخته شده است و هنوز هم هر از گاهی رقص های مذهبی در آن انجام می شود. این آتشگاه تشکیل شده از یک حیاط است که با خانه های روحانیون زرتشتی محاطره شده است. این معبد در سال ۱۹۷۵ به موزه تبدیل شد و در سال ۱۹۹۸ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

مسجد

کارهایی که بهتر است در سفر به آذربایجان انجام دهید

  • اگر به خانه‌ٔ افراد محلی دعوت شدید با خود چیزی به عنوان سوغاتی به همراه داشته باشید. مهم نیست که سوغاتی شما چه قیمتی دارد. میزبان صرفاً مطمئن خواهد بود که به یادش بودید!
  • در هنگام ورود به منزل کفش خود را از پا بیرون بیاوردید. آذربایجانی‌ها نیز همانند ایرانی‌ها در منزل کفش به پا نمی‌کنند.
  • احترام به بزرگ‌ترها یکی از ارزش‌های جامعهٔ آذربایجان است. همانند ایران آذری‌ها به بزرگ‌ترها احترام می‌گذارند. اگر در اتوبوس و مترو نشسته‌اید و شخص مسن‌تر از شما یا زنی باردار کنارتان سرپا ایستاده است، بهتر است که از جای خود بلند شوید و به او تعارف کنید که بنشیند.
  • در هنگام داخل یا خارج شدن از وسایط حمل و نقل عمومی مودبانه‌تر است که به زنان اجازه بدهید زودتر از شما وارد یا خارج شوند. هنگام سلام کردن با افراد مسن‌تر کمی خم شوید.

کارهای که بهتر است در سفر به آذربایجان انجام ندهید

  • اگر سرتان درد نمی‌کند در مورد سیاست و به خصوص رییس‌جمهور آن الهام علی‌اف، پدرش حیدر علی‌اف و خانواده‌ٔ او صحبت نکنید. تمسخر یا توهین به این اشخاص در آذربایجان می‌تواند مجازات زندان و برای توریست‌ها اخراج از کشور و منع ورود دوباره به دنبال داشته باشد.
  • در مورد مناقشه با ارمنستان صحبتی به میان نیاوردید. تنفر زیادی نسبت به ارمنستان در بین مردم آذربایجان وجود دارد که ریشه در درگیری‌های بین این دو کشور دارد. بعد از جنگ قره‌باغ جمهوری آذربایجان ۱۴ درصد از خاکش را از دست داد و از این درگیری ۸۰۰ هزار بی‌خانمان و هزاران کشته و مجروح به جای ماند. درگیری همچنان بطور پراکنده در برخی نقاط مرزی ادامه دارد. سعی نکنید که آذری‌ها را قانع کنید که نباید از ارمنستان تنفر داشته باشند. این کار بی‌حاصل و تنش‌زاست!
  • از ایستگاه‌های قطار، مترو، نقاط حساس همانند ایستگاه‌های پلیس و مناطق استراتژیک عکس ‌برداری نکنید. ممکن است برایتان دردسرساز باشد!

separator line

بیشتر بخوانید:

هزینه های سفر زمینی به باکو و زیبایی این شهر

از هزینه های سفر در باکو بیشتر بدانید

هزینه های سفر به گرجستان و زیبایی های این کشور

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits