دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه کدو تنبل بکاریم ؟
6
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کدو تنبل ( کدو حلوایی ) روش کاشت بسیار راحتی دارد و یکی از سبزیجات ایده آل برای کاشت در باغچه یا گلدان می باشد.


روش کاشت کدو تنبل

کدو تنبل ( کدو حلوایی ) روش کاشت بسیار راحتی دارد و یکی از سبزیجات ایده آل برای کاشت در باغچه یا گلدان می باشد. کدو حلوایی یک گیاه علفیست که دارای ساقه های بلند و خزنده و برگ های پهن است ، گل های این گیاه زرد و میوه آن شبیه خربزه و یا خیلی بزرگتر از آن است ، کدو حلوایی با نام علمی Cucurbita moschata متعلق به تیره کدویان است.

قسمت های مورد استفاده کدو حلوایی میوه ، پوست ، تخم میوه می باشد و گل کدو حلوایی را پخته و در تهیه ترشی ، مربا و … مورد استفاده قرار می دهند.کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از این گیاه تنها ۲۰ کالری وجود دارد.کدو حلوایی یکی از نیروگاه های تولید ریزمغذی های حیات بخش در طبیعت است که با بیش از یکصد ماده مغذی و شفابخش بسته بندی شده و در عین حال برای حفظ زیبایی نیز بسیار مفید است.

کدو تنبل در فصل بهار کاشت و در پاییز برداشت می گردد. اگر کدو حلوایی سیکل رشد خود را به طور کامل طی کرده و رسیده باشد، می توانید آن را به مدت چند ماه نگه داری کنید. خواص کدو حلوایی باعث استفاده از آن در خورشت، سوپ و … شده است. همچنین جدا از بافت گوشتی و نرم کدو حلوایی می توانید از دانه های کدو نیز استفاده کنید. برای کاشت کدو حلوایی باید از دانه های مرغوب کدو استفاده کنید.

کاشت کدو

مراحل کاشت و پرورش کدو تنبل ( کدو حلوایی )

مکان مناسب کاشت ( نور ) : برای کاشت کدو باید جای گرم با نور مستقیم آفتاب را انتخاب کنید. از کاشتن کدوها در سایه اجتناب کنید، زیرا کدوها کامل و رسیده نخواهند شد.

خاک مناسب : خاک باید کود و مواد معدنی لازم را داشته باشد که زه‌کشی بسیار خوبی هم داشته باشد.اگر خاک زمین شما ضعیف است، آن را مقداری شخم بزنید و با کمپوست ( یا کود حیوانی یا خاک برگ ) مخلوط کنید. به هر کدو، باید به مقدار یک متر مربع فضا اختصاص دهید.

آبیاری : پس از کاشت گیاه باید خاک آن را حسابی آبیاری کنید. در طول هفته نیز نباید بگذارید خاک گیاه خیلی خشک شود. اما آبیاری زیاد خاک یا برگ های زیاد نیز موجب ایجاد کپک می شود.به جای اینکه برگ های کدو حلوایی را خیس کنید، به پایه ی کدو آب دهید تا گیاه در برابر سفیدک پودری و آفتاب سوختگی محافظت شود

کود دهی : برای کود دادن خاک نیز باید منتظر اولین شکوفه شوید. هنگامی که نخستین گل های کدو را مشاهده کردید، می توانید به خاک کود دهید.

کاشت کدو تنبل در گلدان

کاشت کدو حلوایی در گلدان بسیار آسان بوده و بیشتر شرایط بالا را در گلدان نیز رعایت بفرمایید. برای کدو حلوایی گلدانی بزرگ در نظر بگیرید و گلدان را در مکانی کاملا نور گیر و گرم قرار دهید . خاک گلدان باید بسیار غنی

زمان کاشت بذر کدو تنبل


در روزهای اولیه بهار باید بذر آن را بکارید. بهتر است بذر کدو را ابتدا در خانه و یک هفته پیش از کاشت در گلدان کوچکی بکارید و سپس به خاک منتقل کنید.دانه های کدو حلوایی، در خاک سرد، جوانه نمی زنند؛ بنابراین حتما باید بذرهای کدو حلوایی را پس از آخرین یخبندان بکاریم. در مناطق خنک تر می توانید بذر کدو را دراواسط یا اواخر فصل بهار بکارید. اگر بذر کدوها را خیلی زود بکارید، جوانه نخواهند زد.

همچنین می توانید ۳ هفته قبل از آخرین یخبندان، بذر کدو حلوایی را در گلخانه نشاء بزنید. بذرهای کدو حلوایی را به عمق ۲.۵ سانتی متر در مخلوط سینی نشاء بکارید. آنها در سینی نشاء مرطوب و گرم نگه دارید،تا یخبندان پایان یابد. سپس می توانید آنها را به زمین زراعی یا باغچه منتقل کنید.

کدو

کاشت بذر کدو تنبل یا حلوایی

برای کاشت کدو باید بذر را در عمق ۲ تا ۵ سانتی‌متری خاک بکارید و برای کدوسبز میان هر کدام از آنها ۳۰ تا ۳۵ سانتی‌متر باید فاصله باشد. البته اگر زمین بزرگی دارید، هر چه این فاصله را بیشتر کنید، بهتر است. اما برای کدوهای حلوایی و زمستانی باید حداقل ۴۵ تا ۷۵ سانتی‌متر میان دو گیاه فاصله باشد.

اگر خاک را به صورت جوی و پشته در بیاوریم، کدو بهتر می تواند در زمین رشد کند. پشته ها را به ارتفاع ۷.۵ سانتی متر ایجاد کنید؛ بین تپه یا پشته های ردیف ها باید یک متر فاصله باشد. اما ردیف ها باید از یکدیگر ۱.۸ متر فاصله داشته باشند. در بالای هر تپه یا پشته، حفره ای به عمق سه سانتی متر حفر کنید و ۴ بذر کدو را در داخل آن قرار دهید. سپس دانه ها را با خاک بپوشانید. پس از اینکه بذرهای کدو جوانه زدند، آنها را تنک کنید و در هر تپه یا پشته تنها ۲ یا ۳ جوانه را باقی بگذارید.

جهت کاشت و پرورش کدو تنبل های بزرگ از بذر مناسب استفاده کنید . می توانید از کشاورزانی که در این حرفه هستند بذر را تهیه کنید . ابیاری مرتب ، غنی بودن خاک و کود دهی عوامل و نکات مهم درپرورش کدو تنبل های بزرگ هست. هر ساله مسابقه بزرگترین کدو تنبل در آمریکا برگزار می شود .

مراقبت بعد از کاشت کدو تنبل

کدو حلوایی می تواند بر روی زمین گسترده شود و یا اینکه می تواند بر روی داربست عمودی رشد کند. هنگامی که کدو کمی رشد کرد، زیر آن فوم قرار دهید تا روی زمین نیفتد تا نگندد. اگر می خواهید کدوها را به صورت عمودی پرورش دهید، برای گیاه می توانید داربست فلزی یا چوبی درست کنید تا قامت آن را راست نگه دارد و از افتادن کدو روی زمین جلوگیری شود. وقتی که شاخه های کدو مقداری گسترده شدند، سر شاخه ها را کنار داربست قرار دهید تا از داربست بالا بروند. البته کدو حلوایی وزن سنگینی دارد و باید به این نکته توجه داشته باشید.

گرده افشانی و گل های کدو : اولین شکوفه هایی که کدو حلوایی تولید می کند، نر هستند و چیدن آنها به سلامتی گیاه آسیبی نمی رساند. شکوفه های نر، پس از یک هفته پژمرده شده و بر روی زمین خواهند افتاد. دومین گروه از شکوفه های تولید شده ی کدو حلوایی ماده هستند و میوه تولید می کنند.

کدو تنبل

آفات و بیماری های کدو تنبل

از بیماری های کدو می توان به حشره، شب پره، سوسک خیار، شپشه گیاه، مایت (انگل گیاه)، نخسانه (کرم انگلی) و حشرات جمنده اشاره کرد. کپک های کرکی و پودری نیز از دیگر بیماری های کدو هستند که می توانند به آن آسیب برسانند. می توانید روی خاک این گیاه یک لایه کاور بکشید تا از حمله حشرات در امان بماند. با استفاده از روکش پلاستیکی بر روی ردیف ها، می توانید از جوانه های کدو محافظت کنید. وقتی که کدوها شروع به تولید گل کردند، روکش را بردارید تا گرده افشانی کنند.

نکته : اگر در بین کدو حلوایی ها یک ردیف گل لادن بکارید، به دفع حشرات مزاحم کمک می شود.

حشره ی ساقه خوار کدو : اگر بر روی برگ های کدو حلوایی، حشره ی کدو و یا حشره ی ساقه خوار کدو مشاهده کردید، با دست آنها را نابود کرده یا از زمین زراعی خارج کنید. حشره ی ساقه خوار کدو، از درون ساقه های گیاه به ان حمله می کند. متاسفانه اگر حشره ی ساقه خوار کدو به گیاه حمله کند، کار زیادی از دست ما بر نمی آید.

فصل و زمان برداشت کدو تنبل

برای برداشت کدوحلوایی باید منتظر شوید تا پوست آن کاملا سفت شود به طوری که با ناخن نتوانید روی آن خراش ایجاد کنید.اگر در برداشت محصول کدو حلوایی مدت زمان زیادی سپری شود، به طوری که به یخبندان برخورد کنیم، محصول کدو زودتر فاسد خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه هوا سرد شود، محصول کدو حلوایی را برداشت کنید.

با استفاده از یک چاقوی تیز، کدو حلوایی ها را از شاخه بچینید اما مقداری از شاخه را بر روی کدو حلوایی باقی بگذارید. بلافاصله کدوهای چیده شده را به داخل منتقل کنید و گِل و خاک نشسته بر روی کدو را تمیز کنید. کدوها را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید تا در تمام طول پاییز سالم بمانند.

کدو حلوایی

خواص کدو تنبل یا کدو حلوایی

  • یرقان ( زردی ) را برطرف می کند.
  • کدو ادرار آور و تب بر می باشد .
  • کدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می کند.
  • اگر کدو حلوایی را پخته و به صورت کرم به صورت بمالید و نیم ساعت صبر کنید، رنگ چهره و رخسار باز شده و صورت براق و زیبا میشود
  • خوردن کدو موجب برطرف شدن غم و اندوه است
  • کدو برای درمان قولنج مفید است.
  • مغز را تقویت می کند.
  • روغن تخم کدو برای تسکین درد بواسیر بسیار مفید است.
  • خوردن کدو باعث تجدید قوای جسمی و روحی بدن و موجب استحکام بافت های بدن می شود.
  • کدو طبیعتی سرد دارد ، صفرا را تسکین میدهد
  • شیره تخم کدو یبوست را برطرف می کند لذا باید صبح ناشتا یک فنجان از آن میل شود
  • ابن سینا کدو را برای رفع سرد درد و رفع بی خوابی و درمان خستگی اعصاب تجویز میکرد.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش کاشت و پرورش هندوانه در خانه

آشنایی با روش کاشت و تکثیر پنجه غازی

کاشت و تکثیر موسیر حتی در گلدان!

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits