دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین کود برای کاکتوس چه نوع کودی است؟
6
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کاکتوس هم مانند گلهای آپارتمانی دیگر نیاز به مراقبت دارد ، وجود خاک مناسب، آبیاری منظم و نوردهی مناسب برای رشد کاکتوس ضروری است


کود مناسب کاکتوس


کاکتوس هم مانند گلهای آپارتمانی دیگر نیاز به مراقبت دارد. وجود خاک مناسب، آبیاری منظم و نوردهی مناسب برای رشد کاکتوس ضروری است اما اگر میخواهید کاکتوس های شما رشد بهتری داشته باشند باید از کود کاکتوس استفاده کنید. استفاده از کود کاکتوس باعث میشود تا کاکتوس های شما شاداب تر و سر حال تر باشند و رشد بهتری داشته باشند.

برای کاکتوس چه نوع کودی باید استفاده کرد؟

کودهای کامل دارای عناصری همچون فسفر(P)، نیتروژن (N) و پتاسیم (k) می باشند. هر سه عناصر نامبرده شده در گیاهان وظیفه خاصی را عهده دار خواهند شد. فسفر در رشد ریشه ها و گیاهانی با گلهای بیشتر، درشتر و با کیفیت بیشتر تاثیر دارد؛ از طرفی پتاسیم در تولید گل، رشد ریشه، رنگ بهتر گلها و میوه ها، قوی تر شدن ساقه گیاهان و افزایش آمادگی گیاه برای مقابله با بیماری ها و خطرات دوران استراحت موثر می باشد. نیتروژن نیز در رشد عمومی گیاه و تحریک رشد برگ و ساقه و سبزی گیاه تاثیر دارد.

توجه کنید که هر چند کاکتوس ها نیاز غذایی کمتری نسبت به سایر گلهای آپارتمانی دارند با این حال استفاده از کود ضروری است. برای کاکتوس ها باید از کودی استفاده کنید که میزان نیتروژن کمتر از پتاسیم باشد. ازت (نیتروژن) بالا باعث آبکی شدن بافت‌های کاکتوس می‌شود و ترک‌هایی در روی گیاه ایجاد می‌شود. برای کاکتوس ها میتوانید از کود کم نیتروژن ۱۰-۱۰-۵ استفاده کنید.

کاکتوس

نکاتی درباره استفاده از کود کاکتوس

توجه کنید که استفاده از کود باید در دوره رشد گیاه باشد. اکثر کاکتوس ها در دوره زمستان رشد کمتری دارند و از فصل بهار به بعد رشد خود را شروع میکنند. بنابراین کود دهی باید از فصل بهار شروع شده و در فصل پاییز متوقف شود. البته توجه کنید که گونه خاصی از کاکتوس ها هم وجود دارند که در زمستان رشد بیشتری دارند و در این فصل شروع به گل دهی میکنند که در این نوع کاکتوس ها باید در زمستان کود دهی انجام شود.

کود کاکتوس معمولا باید هر دو هفته یکبار به گلها داده شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که به کاکتوسی که تازه آن را در گلدان گذاشته اید کود ندهید. زیرا کاکتوس مدت یک الی دو ماه زمان نیاز دارد که به شرایط جدید عادت کند.

زمان مناسب کوددهی کاکتوس

اولین نکته این است که بهترین زمان برای کوددهی رو انتخاب کنیم که در این خصوص باید به دو نکته یا زمان توجه کنیم نیمه دوم اسفند ماه کاکتوس ها از خواب زمستانی بیدار میشن می تونید گلدونهاشونو عوض کنید تو محیط باز و نور بیشتر بزارید و آروم آروم آبیاریشونو زیاد کنید و ماهی یکبار کود بهشون بدید. و دومین زمان این است که کاکتوس های خودتون رو از اول بهار مورد بررسی قرار بدین و زمانی که نشانه های رشد مثل رشد برگها ، ایجاد خار جدید ، افزایش اندازه و هر نشانه ای که دال بر رشد کاکتوس شما هست، یعنی باید از کود استفاده کنید.

انتخاب کود مناسب

کودهای موجود در بازار برای گیاهان آپارتمانی دارای هر سه عنصر اصلی در تغذیه گیاهان یعنی نیتروژن،پتاسیم و فسفر هستند، روی بسته بندی کودها میزان هر کدام از مواد مغذی نوشته شده است که عدد اول میزان نیتروژن عدد دوم فسفر و عدد سوم مقدار پتاسیم را مشخص میکنید. شما برای کاکتوس باید از کودهایی که مقدار نیتروژن کمی دارند استفاده کنید که من به شما توصیه میکنم از کود ۵-۱۰-۱۰ و یا کود ۱-۷-۶ استفاده کنید.نحوه استفاده از این کود به این شکل است که یک قاشق غذاخوری از کود را در ۴ لیتر آب حل کنید و در زمان آبیاری به گیاه بدهید. توجه داشته باشید که هر دو کود را در یک آبیاری به گیاه ندهید و یک در میان بین نوع کود فاصله بیندازید.

پرورش کاکتوس

نکات کاربردی در خصوص انتخاب کود مناسب برای کاکتوس

باقی مانده محلول کود را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید تا بتوانید در مواقع لزوم از این محلول آماده استفاده کنید. توجه داشته باشید که همیشه استفاده از کود برای گیاهان خوب نیست استفاده از کود کاکتوس می تواند به کاکتوس های جوان و یا تازه کاشته شده آسیب برساند. تا زمانی که کاکتوس به گلدان جدید خود عادت نکرده است از کوددهی به گیاه خودداری کنید. از کود حیوانی زمانی استفاده کنید که کاکتوس را به باغچه منتقل کرده اید.

آیا میتوان از کود گاوی برای کاکتوس استفاده کرد؟

بله میتوان استفاده کرد به شرطی که کود شما عاری از هر گونه باکتری و میکروب آلوده باشد. بهتر است قبل از استفاده با قارچ کش کود گاوی را ضد عفونی کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با هربان (herbban) کود معدنی و ارگانیک گیاهان

آشنایی با انواع کود و کاربردهای آن

کود بیولوژیک چیست و چه مزایایی دارد؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits