دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول نگهداری و مراقبت از انواع گل رز
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گل رز از پرطرفدار ترین گیاهان گل داری است که به دلیل گل های بسیار زیبا و عطر خاطرانگیزش محبوبیت بالایی دارد.


آشنایی با انواع گل رز


گل رز از پرطرفدار ترین گیاهان گل داری است که به دلیل گل های بسیار زیبا و عطر خاطرانگیزش محبوبیت بالایی دارد. این گیاه از جمله گیاهان دائمی و مناسب برای فضای آزاد می باشد که در طراحی فضای سبز کاربرد بسیاری دارد.

گل رز با نام علمی rose بومی مناطق معتدل آسیایی بوده ودارای گونه های بسیار متفاوت و گوناگونی است. این گیاه را می توان هم در گلدان و هم در باغچه کاشت زد و نگهداری کرد.

گل

مراقبت از گل رز

چیدن گل های پلاسیده

گل های پلاسیده را بچینید تا بوته رزتان بتواند بیشتر گل دهی کند . موقع هرس کردن نیز ساقه های خشک شده و ساقه های نازک و ضعیف را نیز از قسمت انتهایی قطع کنید تا ساقه های ضخیم تر راحت تر رشد کنند .
تغذیه

در فصل بهار و پاییز بوته های رزخود را با کمپوست و کود تغذیه کنید در تابستان نیز از کود های پتاسیم و منیزیم دار استفاده کنید تا گل های بهتری بدهد.ابیاری منظم کنید و اپ پاشی ساقه و برگ های گلتان را فراموش نکنید.

تهیه تکیه گاه

رز های رونده برای رشد به تکیه گاه نیاز دارند . شما میتوانید آن ها را به آلاچیق ، ستون و یا تیرک ببندید. رزهای قدیمی و رز های معمولی نیز به تکیه گاه نیاز دارند.در کنار ساقه اصلی آن ها تیرک محکم قرار داده و بوته رز خود را به آن ببندید.

رز

شرایط اکولوژیک نگهداری از گل رز

نور : نور مستقیم آفتاب ، این گیاه فقط در صورت دریافت چندین ساعت نور مستقیم خورشید، گلدهی می کند. در محیط های گرمسیری، محلی سایه آفتاب را انتخاب کنید تا دمای محیطی آن بالا نرود.

خاک : تقریبا در هر خاکی رشد می کند. به زهکش خاک توجه کنید، ریشه ی این گیاه در خاک های سنگین از بین می رود.

آبیاری : هر زمانی سطح خاک خشک شد، عمیقا آبیاری انجام دهید.

دما : دمایی بین 20 تا 25 درجه را می پسندد.

کوددهی : استفاده از کود گلدهی و کود 20-20-20 برای این گیاه مناسب است.

تکثیر : این گیاه را از طریق قلمه و پیوند تکثیر می کنند.

گل رز


با انواع گل رز آشنا شوید


رز هیبرید چای

رز هیبرید چای بیشترین تعداد گل رز را دارد. از ویژکی های آن گل های های بزرگ تک، با ساقه هایی کشیده و بلند است. اگر روز گل ولنتاین را به دست آوردید، احتمالا یک رز چای هیبرید بوده. این رزها ایده آل برای برش هستند. بیشتر فصل گل دهی آن بهار و پاییز است. با این حال، انواع جدیدی از این گل اصلاح ژنتیکی شده تا مدت بیشتری در طول سال گل دهی داشته باشند.این گل به سرما حساس است و باید در زمستان محافظت شود. چای هیبرید تا 1 الی 2 متر رشد می کند.

رز فلوریبوندا

یک رز دورگه از ترکیب چای هیبرید و رز پولیانتا است.از ویژگی های آن با دوام بودن وگلدهی چهار فصل است. اگر دوست دارید تعداد زیادی گل رز در باغچه خود داشته باشید رز فلوریبوندا یک گزینه مناسب برای شماست،زیرا در زمان گلدهی بوته آن از گل های رز پوشیده میشود و شما به راحتی به علت داشتن ساقه هایی زخیم و محکم میتوانید آن ها را چیده و در گلدان نگه دارید.

رز گراندیفلورا

گراندیفلورها ترکیبی از چای ترکیبی و فلوریبند ها هستند. آنها مانند فلوربند ها اغلب دارای چندین جفت گل در یک شاخه هستند. از چای هیبرید گل های بزرگ و ساقه های طولانی را به ارث برده اند. گراندفلوراس می تواند تا ارتفاع 2 متر رشد کند.

رز مینیاتوری

همانطور که عنوان می شود، مینیاتورها کپی کوچکتر از گل های رز بزرگ هستند. گل های کوچک و شاخ و برگ و همچنین اندازه جمع و جور شان آن ها را قادر می سازد که گزینه مناسبی برای داخل یا خارج منزل باشند. آنها همچنین می توانند برای لبه ورودی ها، باغچه های کوچک و یا هر جا که درختچه ای با اندازه طبیعی مناسب نیست استفاده شود. اندازه بالغ مینیاتوری ها معمولا کمتر از نیم متر ارتفاع دارد.

رز بالا رونده

گل‌های رز بالارونده ، به طور یقین منظره زیبا و فوق العاده ای را در حیاط یا ورودی منزلتان ایجاد میکنند. شما میتوانید با کمی خرج کردن سلیقه و ایده زیبایی خاصی به این گل ها ببخشید.برای آن ها سازه تهیه کنید تا بتوانند به دور ان بپیچند و کمال زیبایی خود را به نمایش بگذارند.این رزها در طول روز به نور مستقیم خورشید نیازمندند ومیتوانید با کمی مراقبت و رسیدگی شاهد گل دهی آن در تمام طول تابستان باشید.

درختچه رز

اصطلاح “درختچه” انواع گل رز را پوشش می دهد، از نمونه های پر از گل تا رزهای تک گل. به طور کلی درختچه های در برابر بیماری ها مقاومند. اندازه آن ها با توجه به نژادشان متفاوت است و از 1 تا 3 متر یا بیشتر است.

رز زرد

کنترل و جلوگیری از بیماری در گل رز

بیماری هایی همچون خال سیاه، سفیدک و پوسیدگی در تابستان های گرم و مرطوب بیماری های شایع برای رز ها هستند ، حتی گونه های مقاوم به بیماری نیز ممکن است در معرض بیماری قرار بگیرند .برگ های ریخته رز ها را جمع آوری کنید و از آن ها دور کنید تا ریسک عفونت گیاه کاهش یابد ، در ضمن از قارچ کش ها هم می توانید استفاده کنید.

انتخاب گل رز مناسب

برای خرید انواع گل رز فقط محو زیبایی آن نشوید، نوع مناسب آن را انتخاب کنید.گونه های قدیمی به ندرت در تابستان گل میدهند در حالی که گونه های جدید این طور نیستند.

separator line

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد گل رز

معنی رنگ های گل رز

آموزش پرورش گونه های جدید گل رز

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits