دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش کاشت درخت توت آمریکایی
8
زمان مطالعه: 8 دقیقه
توت آمریکایی یا پرتقال اوسیج بومی شمال شرقی ایالات متحده می‌باشد یک درخت برگریز و خزان کننده است که میوه های کروی شکل با پوست چروکیده تولید می‌کند.


معرفی درخت توت آمریکایی


توت آمریکایی یا پرتقال اوسیج بومی شمال شرقی ایالات متحده می‌باشد یک درخت برگریز و خزان کننده است که میوه های کروی شکل با پوست چروکیده تولید می‌کند. درخت توت آمریکایی یک درخت غیر معمولی و بسیار جالب و خیره کننده است. میوه های توت آمریکایی در ابتدا سبز رنگ هستند که مانند یک توپ سبز رنگ می‌باشند و وقتی رسیده می‌شوند نارنجی رنگ شده و کمی به پرتقال شباهت دارند و قابل خوردن توسط انسان نیستند.

میوه های توت آمریکایی بزرگ بوده و هر کدام به قطر 15 سانتی متر می‌باشند. درخت توت آمریکایی زمانی که به بلوغ می‌رسد تا ارتفاع 20 متر می‌تواند رشد کند و به اندازه چند متر هم قطور می‌شود. این درخت به آسانی توسط بذر رشد می‌کند و در جاهایی که رشد دیگر گیاهان مشکل است این درخت به سادگی رشد می‌نماید.

توت آمریکایی

گیاه شناسی توت آمریکایی

توت آمریکایی (نام علمی: Maclura pomifera) نام یک گونه از رده دولپه ‌ای‌ ها است. این تا ارتفاع ۲۰ متر رشد کند. درخت توت آمریکایی یک درخت بسیار مقاوم است و یک درخت بسیار عالی به عنوان سایه بان می‌باشد. این درخت در مناطقی که رشد دیگر گیاهان مشکل است و همچنین در خاک‌های ضعیف به خوبی رشد می‌کند.

این گیاه دارای گل های نر و ماده بصورت مجزا بر روی درختانی مجزا می باشد. میوه توت آمریکایی کروی شکل و از نظر گیاهشناسی جزو میوه های مجتمع و هر میوه دارای برجستگی هایی به اندازه 7.6-15.2 سانتی متر است. میوه ها دارای یک شیرابه ی سفیدرنگ و چسبناک می باشد.

در فصل پاییز رنگ میوه ها به سبز - زرد روشن تغییر می کند. فلاونوئیدهای اوسیژن و پومیفرین جزو فلاونوئیدهای میوه و چوب این گیاه است که حدود 10 درصد وزن خشک آن را تشکیل می دهد.

قطر تاج پوششی این درخت 6 تا 8 متر است. درختی است متراکم با شاخه های نامنظم، افراشته و خاردار که از قسمت پائین تنه رشد می کند. پوست تنه به رنگ قهوه ای روشن و خشن است.

برگ ها ساده، متناوب و صاف است به طول ۵ تا ۱۲٫۵ سانتیمتر وعرض ۴ تا ۵ سانتیمتر. رنگ آنها سبز درخشان است که در پائیز قبل از خزان کردن زرد می شوند. گل : فاقد ارزش زینتی است.

در شهریور یا مهر، میوه های کروی و سفت به قطر ۱۲٫۵ تا ۱۵ سانتیمتر که در ابتدا سبز است و بعد از رسیدن کامل به رنگ نارنجی درخشان در می آید ظاهر می شوند. میوه ها شبیه پرتقال هستند ولی برجستگی های پوست آنها بیشتر است. سیستم ریشه طویل ، گسترده و تهاجمی است. این گیاه دارای سرعت رشد زیادی است.

توت آمریکایی علاوه بر میوه های زیبا، به عنوان سایبان، بادشکن، پرچین، کنترل فرسایش و آمایش خاک در نواحی نامساعد نیز کاربرد دارد. ارزش این گیاه در طراحی فضای سبز، در توان قابل توجه آن برای تحمل خاک های فقیر و آب و هوای بسیار سرد و بسیار گرم و وزش باد های تند است.

اگرچه ویژگی خاصی که آن را در شمار گیاهان زینتی قراردهد ندارد، ولی درخت سودمندی برای احیاء اراضی و کنترل فرسایش و آمایش خاک بوده و در نواحی گرم و خشک که سایر گیاهان به سختی زنده می مانند، رشد خوب کرده و سایبان دلپذیری ایجاد می کند. تنها اشکال درخت توت آمریکائی ریشه های تهاجمی آن است که به تأسیسات شهری، لوله آب و فاضلاب ،آسیب وارد می آورد. باید از کشت آن در اطراف تأسیسات ممانعت شود.

پرتقال اوسیج

شرایط اکولوژیک رشد توت آمریکایی


آب وهوا: سرما و گرمای زیاد را تحمل می کند. خاک : در خاک های فقیر، قلیائی و خشک نیز رشد می کند. نور مستقیم خورشید و باد را تحمل می کند.

هرس : در تمام فصول هرس سنگین را تحمل می کند ولی در زمستان مناسب تر است.

تغذیه: تغذیه خاصی نیاز ندارد.

آبیاری: نیاز آبی خاصی ندارد.

روشهای کاشت درخت توت آمریکایی

کاشت درخت توت آمریکایی کار دشواری نیست و به آسانی از بذر رشد می‌کند. قبل از کاشت بذرها به مدت 30 روز در یخچال در دمای 4 درجه سانتی گراد قرار دهید و بعد آن ها را 2 روز در در آب بخیسانید و بعد اقدام به کاشت آن ها نمایید. بذرهای درخت توت آمریکایی را ابتدا در خانه و یا گلخانه در گلدان بکارید. هر بذر باید در یک گلدان کاشته شود.

گلدان ها را با خاک شنی پر کرده و به آن مواد معدنی اضافه کنید و بذرها را با لایه ای نازک خاک بپوشانید و به آرامی آن را فشار دهید. بعد از کاشت به بذرها آب دهید و خاک را مرطوب نگه دارید و لایه ای نازک مالچ به خاک اضافه نمایید. مالچ باعث حفظ رطوبت خاک می‌شود. مواظب باشید خاک خشک نشود. نهال ها باید در اولین زمستان در خانه یا گلخانه و در گلدان نگه داری شوند و بعد از این که سرما در بهار کاملا رفع شد نهال ها را به جایگاه اصلی خود منتقل کنید.

نهال ها را در فاصله 9 متری از هم بکارید. درخت توت آمریکایی طیف وسیعی از شرایط را تحمل می‌کند و در خاک های فقیر هم قادر به رشد است و در محدوده دمایی گسترده ای قادر به رشد می‌باشد، اما دمای مطلوب برای رشد آن 18 تا 30 درجه سانتی گراد است.

بذرها را در ابتدا خارج از خانه نکارید مگر این که دقیقا بدانید درخت را می‌خواهید در چه جایی بکارید. درخت توت آمریکایی را زمانی که خارج از خانه کاشته ‌شود به راحتی نمی‌توان از مکانی به مکان دیگر منتقل کرد. اگر شما می‌خواهید بذرهای توت آمریکایی را خارج از خانه بکارید آن ها را با فاصله 1.5 متر از هم بکارید و با لایه نازکی خاک بپوشانید سپس آبیاری انجام داده و خاک را مرطوب کنید.

بذرها را باید در یک مکان آفتابی و خاک با زهکشی خوب کاشت. خاک های لومی و شنی برای کاشت بذر توت آمریکایی مناسب هستند. زمانی که بذرها جوانه زدند و چند برگ تشکیل دادند، نهال های قوی را نگه داشته و نهال های ضعیف را حذف کنید. بعد از گذشت سرمای هوا بذرها در زمین بکارید، زمانی که دمای خاک بیشتر از 15 درجه سانتی گراد شد کاشت بذرها را انجام دهید.

دمای مناسب برای جوانه زنی 15 تا 21 درجه سانتی گراد می‌باشد. بعد از کاشت بذرها به خاک لایه ای نازک مالچ اضافه کنید تا رطوبت خاک حفظ شود، همچنین اضافه کردن مالچ مانع از رشد علف های هرز نیز می‌شود.

در صورتی که اطمینان دارید که می‌خواهید درخت را در چه نقطه ای بکارید می‌توانید از همان ابتدا بذرها را در زمین بکارید. ولی بعد از رشد نهال ها نباید جای آن ها را تغییر دهید زیرا ممکن است ریشه دچار آسیب شود.
د

رخت توت آمریکایی در محدوده گسترده ای از PH قادر به رشد است ولی PH مطلوب برای رشد این درخت 6.6 تا 7.5 می‌باشد. درخت در یک محل خوب با شرایط ایده آل رشد مطلوبی داشته و به سرعت رشد می‌کند. بعد از گذشت 10 سال درخت به بلوغ می‌رسد و به یک سایبان بسیار عالی تبدیل می‌شود.

مکانی که درخت توت آمریکایی کاشته می‌شود باید عاری از علف های هرز باشد. علف های هرز مواد مغذی خاک را مصرف می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که مواد مغذی در اختیار گیاه قرار بگیرد. هر زمستان باید درخت ها را هرس کرد.

توت

کاربردهای درخت توت آمریکایی

  • درخت توت آمریکایی چوب بسیار محکم و قوی دارد که در صنایع مختلف و ساخت وسایل متنوع از چوب این درخت استفاده فراوانی می‌شود.
  • چوب درخت توت آمریکایی بسیار قوی، انعطاف پذیر و بسیار مقاوم است و موریانه ها هم نمی‌توانند به آن آسیبی برسانند. درخت توت آمریکایی رشد سریع و آسانی دارد.
  • بسیاری از مردم شاید تاکنون نام توت آمریکایی یا پرتقال اوسیج را نشنیده اند و اصلا نمی‌دانند توت آمریکایی چیست!
  • درخت توت آمریکایی (پرتقال اوسیج) هیچ ارتباطی با خانواده مرکبات ندارد اما میوه دارای عطری شبیه پرتقال است. میوه به دلیل شکل عجیب و غریبی که دارد نام های مختلفی گرفته است.

این درخت همچنین مقاومت بالایی دارد و مانند پولاد قوی می‌باشد. این ویژگی باعث شده که درخت توت آمریکایی یک انتخاب مناسب برای درست کردن پرچین دفاعی باشد. در سال های گذشته از این درخت به عنوان پرچین دفاعی استفاده می‌شده است. کشاورزان چندین درخت توت آمریکایی را در کنار هم می‌کاشتند و آن ها را به خوبی هرس می‌کردند تا درخت پرپشت شود.

این درخت حاوی تتراهیدروکسیس تیلبن می‌باشد که یک قارچ کش قوی است و می‌تواند حشرات را دفع کند. شاید به دلیل وجود این ترکیب شیمیایی چوب این درخت در برابر پوسیدگی مقاوم است. چوب این درخت برای درست کردن حصار بسیار عالی می‌باشد.

عیوب توت آمریکایی

۱- ریزش میوه ها محیط را کثیف می کند.

۲- ریشه های تهاجمی آن لوله های آب و فاضلاب و زهکش ها و سایر تأسیسات شهری آسیب وارد می آورد.

۳- شاخه های آن خاردار هستند.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با روش کاشت بادام درختی و نگهداری از آن

روش کاشت و نگهداری درخت چنار

روش های کاشت و نگهداری از درخت ارغوان

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (8 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

احمد رضا | ۴ سال پیش
مطلب مفیدی بود،این درخت تو پارک جهان نما وجود داره،
0
4

hits