دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با روش کاشت و تکثیر فیکوس لیراتا
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فیکوس لیراتا برگ هایی بشکل پنج ضلعی یا شبیه به یک ویلون دارد و منظره خاص و منحصر به فردی از خود نمایان می کند.


معرفی فیکوس لیراتا یا برگ ویلونی


فیکوس لیراتا یا فیکوس برگ ویلونی با نام علمی “FICUS LYRATA” از دیگر گیاهان خانواده موراسه محسوب می شود. این گیاه برگ هایی بشکل پنج ضلعی یا شبیه به یک ویلون دارد و منظره خاص و منحصر به فردی از خود نمایان می کند.

گیاه همیشه سبز و زیبای فیکوس لیراتا بومی غرب قاره آفریقا است. این گیاه در مناطق بومی خود میوه هم می دهد. هر چند گیاهان سبز به دلایل مختلف از جمله چشم نواز کردن محیط، میهمان فضاهای داخلی می شوند؛ فیکوس لیراتا خصوصاً با جلوۀ منحصر بفردش می تواند در مناطقی سردتر از زادگاهش، عنصر مهمی در طراحی دکورهای داخلی به حساب آید.

گیاه شناسی فیکوس لیراتا

این گیاه بعلت برگهایش گاهی انجیری ویولونی مینامند . رنگ برگها سبز تیره با رگبرگ روشن هستند . اندازه برگها ۳۰تا ۵۰ سانتیمتر بوده و جنبه تزئینی آن زیاد است .اندازه برگها و طرز قرار گرفتن آنها بر روی ساقه باین گیاه علیرغم جثه نسبتا” بزرگش شکل دلپذیری میدهد .

گل نمایان نبوده و گاهگاهی نیز میوه تشکیل میگردد. بلندی آنها گاه تا 15 متر میرسد و برگ های آنها تا 45 سانتی متر طول و 30 سانتی متر درعرض گسترده میشود. حالت چرمی و حاشیه مواج برگ ها را از زیبایی خاصی برخوردار کرده است.

این درخت زینتی محبوب در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری است و می توان آن را در گلدان نگهداری کرد. ولی در صورت کاشت در زمین از رشد به مراتب سریعتری برخوردار میباشد.

رنگ برگها سبز تیره با رگبرگ روشن هستند . اندازه برگها ۳۰تا ۵۰ سانتیمتر بوده و جنبه تزئینی آن زیاد است .اندازه برگها و طرز قرار گرفتن آنها بر روی ساقه به این گیاه علیرغم جثه نسبتا” بزرگش شکل دلپذیری میدهد.

برگ

شرایط نگهداری فیکوس لیراتا


آبیاری فیکوس لیراتا :

خاک گلدان همواره مرطوب باشد. آبیاری زیاد باعث ریزش برگ ها می شود. رطویت ایده آل آن ۶۰ درصد و رطوبت حداقل ۴۰ درصد باعث سالم ماندن برگ ها می شود.

نور مورد نیاز فیکوس لیراتا :

فیکوس لیراتا احتیاج کمی به نور دارد ولی در مقابل نیاز آن به حرارت زیاد بوده و بخصوص زمستان نباید حرارت کمتر از ۱۸ درجه باشد . هوای خشک آپارتمان را مدت کوتاهی تحمل میکند . هر هفته یکبار هم گلدان را بچرخانید تا گیاهتان سایه رشد نشود.اگه مقدار نور کافی باشد گیاه سریع تر رشد میکند.

رطوبت مناسب فیکوس لیراتا :

به خاطر سطح تبخیر بالا به رطوبت بالایی احتیاج دارد زیرا این گل بومی مناطق گرم و مرطوب است و در طول تکامل خود به هوای شرجی عادت کرده است. البته با گذاشتن یک سینی پر از آب زیر گلدان طوری که با گلدان در تماس نباشد.میتوان رطوبت پایداری برای وی ایجاد کرد البته مثله بقیه فیکوس ها نیاز به غبار پاشی روزانه دارد.

ترجیحا روزی ۲ بار یکبار صبح و یکبار هم شب با آب بدون املاح مثله آب جوشیده یا معدنی غبار پاشی کنید اگر با آب شیر این کار را کنید بعد از یک مدت لکه های آب روی برگها به جا میماند.

خاک فیکوس لیراتا :

به خاکی با زهکشی خوب و دارای مواد آلی فراوان نیاز دارد مثلا ترکیب نصف نصف پیت ماس و پرلیت دانه درشت ترکیب مناسبی است. از خاک کاکتوس یا خاک رس باغچه به هیچ عنوان استفاده نکنید.به یاد داشته باشید آب باید به راحتی از خاک عبور کند.

دمای محل نگهداری فیکوس لیراتا :

دمای متوسط اتاق یعنی ۱۶ تا ۲۵ درجه. فیکوس لیراتا به هوایی با دمای ثابت نیازمند است و به نوسانات دمایی حساس میباشد.

فیکوس

روش تکثیر فیکوس لیراتا

تکثیر این گیاه به دو روش قلمه و خوابانیدن هوایی تکثیر می گردد.

زمان قلمه گرفتن در بهار میباشد: از انتهای ساقه قلمه هایی به طول ۱۰-۱۵ سانت که حداقل دارای یک برگ وسه جوانه باشد تهیه نموده.برش درست از زیر جوانه سوم باشد.برگ های تحتانی قلمه را قطع نمایید.قلمه را به مدت ۲۴ ساعت در سایه قرار دهید تا شیره آن خارج شده(یا در آب قرار دهید ).از هورمون ریشه زایی برای قلمه استفاده نموده سپس قلمه ها را در ماسه شسته شده بکارید.اطراف قلمه را با فشار انگشت محکم نمایید .حرارت ۲۵ درجه را برای قلمه فراهم نموده.بعد از ۱-۲ ماه ریشه دار شده و آماده انتقال به خاک است.

در روش خوابانیدن هوایی ساقه جوان و سالمی را ازگیاه مادری انتخاب کنید و در حالی که ساقه به پایه اصلی متصل است، آنرا به روی سطح خاک گلدان دیگری می خوابانیم. دراین روش ساقه جوان، مواد غذایی مورد نیاز خود را ازپایه مادری دریافت کرده ولی مستقلا ریشه داده و رشد می کند.

تا زمان ریشه دهی کامل، ارتباط بین ساقه و گیاه مادری ادامه دارد. پس از ریشه دهی کامل، ساقه جوان را ازپایه مادری جدا می کنیم تا گیاه جوان به طورمستقل به رشد خود ادامه دهد. در روش دیگر وقتی گیاه دربخش بالای ناحیه خوابانده شده سیستم ریشه ای را بوجود آورد، می توان گیاه جدید را ازقسمت زیرین این ناحیه در پایه مادری بریده و به گلدانی مجزا منتقل کرد.

گل و گیاه

آفات و بیماریهای فیکوس لیراتا

کنه قرمز و شپشک آرد آلود معمولا به این گل حمله میکنند.کنه به خاطر هوای خشک محیط حمله میکند و پیشگیری از آن غبارپاشی برگها به طور روزانه میباشد و یا با سموم سیستمیک یا سم آبامکتین سم پاشی کنید.شپشک آردآلود هم با سم کونفیدور و دیازینون به طور ترکیبی از بین میرود.

نقاط سوخته روی برگ میتواند از قارچ در شرایط هوای گرم و و تهویه ناقص باشد. یا میتوان از شکستگی فیزیکی برگها باشد همچنین شیره این گل در صورت مثلا شکستگی برگ و در معرض هوا قرار گرفتن باعث حالت سوختگی روی برگ ها میشود.برگهای مرده روی خاک را دور بریزید.

ریزش ناگهانی برگها به خاطر نوسانات دمایی ناگهانی ناشی از جابجایی گیاه در اتاق است،شرایط محیط مثل نوسان دما ،خشکی هوا و قرار گیری ناگهانی جلو آفتاب داغ تابستان میباشد

زردی تدریجی و ریزش برگها به خاطر کمبود رطوبت هوا یا هوای خنک یا خشکی خاک میباشد. کمبود نور هم همین اثرات را دارد.

برگهای جدید سوخته به خاطر کمی آب میباشد و نوک برگهای خشک شده خشکی هوا یا خاک می باشد . در صورت دیدن لکه های سبز کم رنگ روی برگ که به مرور قهوه ای میشوند پشت و روی برگ ها را با قارچکش مانکوزب سم پاشی کنید سم پاشی حداکثر ۳ بار به فاصله ۱۰ روز تکرار شود ،تا بهبود علائم، برگها را غبار پاشی نکنید .

separator line

بیشتر بخوانید:

اصول کاشت و مراقبت از گل شیپوری هلندی

روش کاشت و پرورش گل رعنا

آیا به نگهداری و پرورش گل یاس علاقه دارید؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits