دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های کاشت و پرورش درخت انبه
26
زمان مطالعه: 9 دقیقه
درخت انبه نیاز به نگهداری زیادی ندارد، اما احتیاج به شرایط و محیط مناسبی برای رشد دارد.


کاشت درخت انبه


درخت انبه از تیره سماق بوده و موطن اصلی آن شرق هندوستان است و از گیاهان مناطق گرمسیری به شمار می‌آید. انبه دارای ریشه‌های طویل بوده و خاک‌های سبک برای رشد آن مناسب می‌باشد. درختانی که از بذر حاصل می‌شوند، عمر طولانی نسبت به درختان پیوند شده دارند.


کاشت درخت انبه


به طور معمول تولیدکنندگان حرفه‌ای انبه، در حیاط خلوت خود به پرورش درخت انبه اقدام می‌کنند. اما در محیط داخلی خانه، شما می‌توانید برای جوانه زدن دانه انبه، یک میوه انبه را خریداری کرده و با بریدن پوست آن، با دقت دانه را خارج کنید. برخی گیاهان دارای چند دانه هستند، اما بیشتر آن‌ها فقط یک دانه دارند.


دانه انبه را می‌توان مانند یک دانه آوکادو به صورت شناور در آب یا در یک گلدان پر از خاک برگ، کاشت. باید جوانه‌ها را طی مدت دوهفته در دمای بالای ۷۰ درجه فار‌‌نهایت (۳۵ درجه سانتی‌گراد) نگه داشت تا با موفقیت جوانه بزند که البته این روند نیازمند آبیاری فراوان و منظم است.


دانه انبه به بهترین وجه در ابتدای فصل رشد، جوانه می زند. در سراسر فصل اول، این دانه‌ها به نسبت سریع و کامل رشد خواهند کرد، اما نباید تا قبل از آغاز فصل دوم رشد، آن‌ها را در گلدان گذاشت. رشد درختان کوچک انبه می‌تواند خیلی سریع و در حدود چهار یا پنج سال باشد. اولین درخت انبه‌ای که می‌کارید تا قبل از چهارسال به شما میوه نخواهد داد.

درخت انبه


بهترین شرایط برای کاشت درخت انبه


آب و هوای منطقه ی خود را بررسی کنید.اگرچه درخت انبه نیاز به نگهداری زیادی ندارد، اما احتیاج به شرایط و محیط مناسبی برای رشد دارد. بهترین منطقه برای رشد انبه منطقه ای دارای آب و هوای بسیار گرم یا درجه حرارت بالا می باشد.

گونه هایی از درخت انبه همچنین می تواند در مناطق مرطوب باتلاقی و یا مناطق خشک رشد کند. اکثر درختان انبه در نزدیکی خط استوا، در ایالات متحده و فلوریه رشد می کنند. اگر شما در منطقه ای با درجه حرارت ۲۷ الی ۳۰ درجه سانتی گراد زندگی می کنید که دارای زمستان های سرد نه یخبندان می باشد به احتمال بسیار زیاد شما قادر به کاشت درخت انبه هستید .لازم به ذکر است که میزان بارش باران در منطقه ی شما نباید در طول دو سال بیشتر از 30/5 سانتی متر باشد.

مشخصات گیاه‌ شناسی درخت انبه


ارتفاع درخت انبه ممکن است به 40 - 35 متر برسد. برگهای جدید درخت انبه آن تقریبا به رنگ سرخ روشن است که به محض رشد کامل به رنگ قهوه‌ای براق تیره‌ای در می‌آیند. در زمان شکوفایی گلهای سفید کوچک ، رایحه‌ای دلپذیر همانند گل یخ در فضا می‌پیچد. پس از ریختن برگها ، میوه‌های درخت بعد از گذشت از سه تا شش ماه خواهند رسید. میوه انبه هنگام رشد کامل از روی درخت و روی ساقه‌ها آویزان می‌شود و ممکن است وزن آنها به 2 کیلوگرم برسد.

میوه‌های انبه دارای رنگهای متنوعی هستند، سبز ، زرد ، قرمز یا ترکیبی از این رنگها. نوع رسیده آن با پوست دارای رایحــــــه خوشایندی می‌باشد. در میان این میوه هسته تخت مستطیل شکلی وجود دارد که بسته به نوع آن می‌تواند رشته‌دار یا صاف باشد. داخل پوسته که 1 میلیمتر ضخامت دارد یک مغزی به ضخامت کاغذ وجود داردکه دانه درون آن قرار گرفته است. گفته می‌شود انبه رایج ترین میوه تازه‌ای است که سرتاسر جهان مصرف می‌شود.

نیازهای اکولوژیک درخت انبه



نور مورد نیاز درخت انبه


جوانه‌های انبه نیازمند روشنایی هستند، اما نه نور مستقیم خورشید؛ به عبارت دیگر اولین گزینه برای رشد درخت انبه فراهم کردن نور زیاد برای جوانه‌ها است.



آب مورد نیاز درخت انبه


آبیاری درخت انبه را منظم و به روش صحیح انجام دهید. انبه مانند بسیاری از میوه‌های گرمسیری، در دره‌های متناوب خشک و مرطوب رشد می‌کند. دانه به‌طور منظم نیاز به رطوبت دارد تا جوانه بزند.

خاک مناسب درخت انبه

برای کاشت درخت انبه خاک را با کود گیاهی مغذی کنید؛ اگر می‌خواهید در گلدان، دانه انبه بکارید خاک باید با زهکشی بسیارعالی باشد.


کود مورد نیاز درخت انبه


کود دادن به درخت انبه باید منظم و به صورت یک بار در ماه حتی در زمستان انجام گیرد.

انبه

روش های کاشت درخت انبه

1- از طریق دانه انبه
۲- از طریق پیوند انبه

دانه انبه معمولا نیاز به هشت سال زمان دارد تا میوه بدهد در مقابل کاشت درخت انبه از طریق پیوند بعد از ۳ الی ۵ سال میوه می دهد و تقریبا یک روش تضمینی برای پرورش و تولید انبه می باشد.

اگر شما قصد پرورش درخت انبه از طریق دانه انبه را دارید یک میوه انبه را در صورت دسترسی از درخت بچینید یا از فروشگاه یک انبه ی تازه خریداری کنید. درختان تولید شده از دانه انبه بسیار قوی و محکم خواهند بود ولی تضمینی برای میوه دادن آن وجود ندارد.

کاشت درخت انبه از طریق هسته


اگر در منطقه ای زندگی می کنید که به درخت انبه دسترسی دارید میوه ی انبه را مستقیما از درخت بچینید و در غیر این صورت از یک کشاورز در انتخاب انبه کمک بگیرید.یا از فروشنده ی با تجربه ای در انتخاب انبه کمک بخواهید.در انتخاب میوه ی انبه به نوع انبه و نوع منطقه برای رشد انبه توجه نمایید.


انبه را کامل بخورید یا قسمت های گوشتی انبه را با چاقو جدا کنید تا زمانی که دانه ی آن را ببینید. مواظب باشید که پوشش قسمت کناره های هسته صدمه نبیند و الیاف میوه هنوز به هسته متصل بماند.


ابتدا به صورت یک شبانه روز دانه و هسته انبه را در محیطی دور از نور مستقیم خورشید خشک کنید می توانید هسته را درون یک پارچه بپیچید.دانه ی انبه را با یک چاقوی تیز برش دهید طوری که به هسته ی درون آن صدمه ای وارد نشود، دانه ی محصور شده توسط قسمت سخت پوسته را که شبیه یک دانه ی لوبیای بزرگ می باشد،خارج کنید.

دانه را در یک اینچی خاک درون گلدان بکارید و روی آن را با خاک پر کنید.سپس روی گلدان را با نایلون پلاستیکی بپوشانید و در یک محیط سایه دار قرار دهید تا جوانه بزند.جوانه زدن معمولا یک تا سه هفته طول می کشد. می توانید دانه ی انبه را درون گلدان و بدون استفاده از پلاستیک نیز پرورش دهید.روش دیگر این است که می توانید بعد از خارج کردن دانه ی انبه از پوسته سخت آن درون پارچه ی نم دار پیچیده و درون نایلون پر از هوا قرار داد و نایلون را گره زده و به مدت ۲ هفته در جای گرم گذاشته تا جوانه بزند و سپس آن را بکارید.

اگر شما قصد کاشت دانه انبه را در خارج از محیط خانه و در باغ خود دارید می توانید آن را مستقیما درون خارج باغچه ی خود بکارید. سعی کنید که آن را در محل دایمی خود بکارید و نیاز به جابجایی انبه در منطقه ی بزرگتری نداشته باشد.

کاشت انبه

کاشت درخت انبه از طریق نهال


برای کاشت درخت انبه از طریق نهال ، نهال انبه را از ظرف یا گلدان به صورت کامل و همراه با خاک گلدان جدا کرده و درون گودال حفر شده قرار دهید. طوری نهال را در گودال قرار دهید که نهال در سطح زمین قرار بگیرد. از آنجایی که درختان انبه در خاک سست و شل رشد بهتری دارند بنابرین خاک نهال انبه را بیش از حد فشار ندهید و خاک متراکم و فشرده نکنید.


تا زمانی که نهال رشد کند صبر کنید و سپس شمامی توانید به درخت انبه ی خود یک بار در ماه در سال اول کود دهید و درخت انبه خودد را بارور سازید. از کودهای غیر شیمیایی و گیاهی با ترکیب 2-6-6-6 استفاده کنید. می توانید کود را با آب گرم مخلوط کرده و ماهانه به خاک درخت اضافه کنید.


درختان انبه آب زیاد را دوست ندارند اما برای اولین کمی بیشتر از حد متوسط باید آبیاری کنید. در هفته ی اول هر روز یک بار به نهال انبه آب بدهید سپس بعد از یک هفته( بعد از هفته اول) یک یا دو بار در هفته در طول سال اول نهال انبه را آبیاری کنید. اگر ۵ روز یا بیشتر بارندگی نباشد شما باید نهال انبه ی جوان خود را تا ۳ سالگی یک بار در هفته تا پایان خشکسالی آبیاری کنید.

نگهداری از درخت انبه


علف های هرز یک مشکل جدی در اطراف نهال درخت انبه می باشند. بنابراین علف های هرز را به طور منظم هرس کنید. یک لایه ضخیم از کودد گیاهی ( پهن ) در اطراف نهال بریزید تا از رویش علف های هرز جلوگیری شود. می توانید همراه با کود گیاهی، کود حاوی مواد غدایی به خاک نهال اضافه کنید تا به رشد هر چه بهتر گیاه کمک کند.


هرس درخت انبه


هرس کردن درخت انبه این امکان را برای شاخه های دیگر فراهم می کند تا به خوبی رشد کنند و میوه دهند. شاخه های اضافی را از ۲۵ سانتیی متری تنه ی درخت ببرید تا شاخه ها در نزدیکی تنه اصلی متراکم و زیاد نباشند. هرس کردن شاخه های درخت انبه در اواخر فصل میوه دهی پاییز صورت می گیرد.


برداشت میوه درخت انبه


انبه ها دارای گونه های متفاوتی با رنگ و شکل و سایز و طعم متفاوتی وجود دارد. بنابراین تشخیص انبه رسیده قبل از خوردن و بریدن با چاقو مشکل می باشد. وقتی گوشت میوه ی انبه در نزدیکی هسته به رنگ زرد است یعنی انبه کاملا رسیده است‌. اگر انبه هنوز سفت و سخت است یک یا دو هفته صبر کنید تا میوه کاملا آماده برداشت شود. اگر زودتر از موعد، انبه را برداشت کرده اید می توانید آن ها در کیسه های کاغذی در دمای اتاق به مدت چند روز نگهداری کنید تا برسد.

آفات درخت انبه


آفات معمولی که به درخت انبه حمله می کنند، Hoppers، Mealybugs، Scale و Spider Mites است. آنها قدرت درخت را کاهش می دهند که سبب میوه های کمتر می شود. اینها باید با استفاده از آفت کش های ارگانیک به گونه ای که ممکن است در اسرع وقت کنترل شود.

divider

بیشتر بخوانید:

با روش کاشت درخت انگور و نگهداری از آن آشنا شوید

آموزش کاشت و پرورش درخت نارنگی در خانه

با روش کاشت و تکثیر درخت انجیر آشنا شوید

divider



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (26 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمد | ۷ ماه پیش
درود،زحمت شما نکات مهمی دربر داشت
سئوال برای من پیش اومد که تو مناطق جنوبی خوزستان با هوای گرم و خشک و دمای ۴۸درجه امکان کشت و ثمردهی انبه هست یا نه؟
0
0

hits