دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با روش کاشت جوانه گندم آشنا شوید
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
گندم گیاه مقاومی است که نسبت به افزایش یا کاهش دما واکنش نامطلوبی نشان نمی‌دهد


راهنمای کاشت گندم


گندم سمبل فراوانی و وفور نعمت است. امروزه، افراد زیادی به کاشت گندم در گلدان یا باغچه‌های محل سکونت خود تمایل دارند. با کاشت گندم در مقیاس‌ کوچک، علاوه بر بهره‌مندی از اثرات مفید آن برای سلامت جسم، می توانید از زیبایی آن نیز لذت ببرند.

کاشت گندم غالبا در مزارع بزرگ و در مقیاس هکتار صورت می‌گیرد. بیش از نیمی از زمین‌های کشاورزی کل جهان، به کشت گندم اختصاص یافته است. اگر نگاهی به تاریخ بیاندازیم، ده تا پانزده هزار سال قبل از میلاد مسیح گندم کشت می‌شده است.

کاشت گندم در گلدان، حالت طبیعی و چشم‌نوازی به آشپزخانه یا هر محلی که برای کاشت آن انتخاب کرده‌اید، می‌بخشد. دانه‌های گندم جوانه‌زده را در یک گلدان زیبا حاوی مخلوطی از کوکوپیت، پرلیت و پیت‌ماس بکارید و به صورت مرتب آبیاری کنید. نور کافی خورشید و دمای ۲۰ تا ۲۷ درجه، بهترین شرایط برای کاشت گندم در گلدان است.

گندم

روش کاشت گندم در گلدان


گندم یکی از مهم‌ترین گیاهان زراعی به شمار می‌آید که در شرایط آب و هوایی متنوع قابل کشت است. کشت گندم آسان است، چراکه نسبت به تغییرات شرایط محیطی حساسیت چندانی نشان نمی‌دهد.

شرایط محیطی مورد نیاز برای کاشت گندم

خاک: بهترین خاک برای کاشت گندم خاک لومی باحاصلخیزی بالاست. خاک شنی و رسی عمیق با زهکشی خوب نیز برای رشد گندم مناسب است. برای کاشت گندم در گلدان مخلوطی از کوکوپیت، پرلیت و پیت‌ماس پیشنهاد می‌شود. با وجود این ترکیب، رطوبت مورد نیاز گیاه به خوبی تامین می‌شود.

دما: گندم گیاه مقاومی است که نسبت به افزایش یا کاهش دما واکنش نامطلوبی نشان نمی‌دهد. کشت گندم در طیف وسیعی از درجه حرارت امکان‌پذیر است. دمای ایده‌آل برای رشد و جوانه زنی گندم ۴ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است. اما دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد بهترین دما برای رشد سریع و سالم گندم محسوب می‌شود.

آبیاری: نیاز آبی گندم متوسط است و خاک گلدان باید در فاصله بین دو آبیاری خشک شود. آبیاری زیاد و غرقابی کردن این گیاه به ویژه قبل از جوانه‌زدن بذر باعث خفگی، کاهش درصد جوانه‌زنی و پوسیده شدن بذر می‌شود.

کوددهی: برای رشد بهتر و سریع‌تر گیاه بهتر است از کود‌های فسفر، پتاسیم و نیترژن و یا کود کمپوست کمک بگیرید. موارد گفته شده باید در طول رشد گیاه طی سه نوبت استفاده شود.

نور: گندم به نور کافی خورشید نیاز دارد؛ بنابراین نقاطی از خانه که در طول روز، از نور مناسبی برخوردار هستند را برای نگهداری گلدان انتخاب کنید.

گلدان: برای کاشت گندم در گلدان، از گلدان‌های سایز متوسط و یا گلدان‌های جعبه‌ای استفاده کنید. با این کار، گیاه برای توسعه ریشه‌های خود در خاک با تنگی جا رو به رو نخواهد شد. بذر‌های زیادی را می‌توانید در یک گلدان بکارید.

جوانه گندم

انتخاب بذر مناسب گندم


انتخاب بذر مناسب برای کاشت گندم در گلدان یا باغچه از اولین مواردی است که باید در نظر گرفته شود. بذر گندم قبـل از کاشت باید ضد عفونی شده باشد. بالا بودن قوه نامیه بذر، پر محصول بودن، مقاومت نسـبت به آفات و امراض، خلوص بذر و مخلوط نبودن با بذر سایر محصولات از دیگر موارد مهم حین انتخاب بذر مناسب است.

مراحل کاشت گندم در گلدان


1. برای کاشت گندم در گلدان، ابتدا لازم است بذر‌ها را یک شب در آب ولرم بخیسانید. این کار باعث بالا رفتن سرعت جوانه‌زنی بذر خواهد شد.
2. بذر‌های گیاه را می‌توانید در عمق ۳ تا ۴ سانتی‌متری خاک، بدون جوانه زدن بذر‌ها نیز بکارید. اما پیشنهاد ما این است که ابتدا اجازه دهید بذر‌ها جوانه بزنند، سپس آن‌ها را به گلدان منتقل کنید.
3. در صورت کاشت گندم‌های جوانه‌زده، آن‌ها را بر روی سطح خاک قرار دهید و آب را به آرامی بر روی آن‌ها اسپری کنید.
4. گلدان را در محلی با نور کافی و ملایم خورشید قرار دهید و از تابش مستقیم نور خورشید بر روی آن جلوگیری کنید.

گیاه گندم رنگ سبز روشن زیبایی دارد و در طول دوره رشد، سرسبزی و طراوت را برای محیط خانه و آشپزخانه شما به ارمغان می‌آورد. هنگامی که رنگ کل محصول طلایی رنگ شد، زمان برداشت گندم‌ها فرا رسیده است. دانه گندم حاوی ۷ تا ۱۸ درصد پروتئین، ۶۰ تا ۷۰ درصد نشاسته، ۲ تا ۲/۵ درصد سلولز (فیبر خام) و ۲ تا ۵/۱ درصد چربی، انواع مواد معدنی و ویتامین هاست. خواص گندم و ارزش غذایی بالای آن قابل انکار نیست، چراکه مهم‌ترین منبع غذایی بشر گندم است.

گلدان گندم

روش کاشت جوانه گندم در گلدان

خیساندن و جوانه زنی دانه‌ های گندم

  • دانه گندم را دانه سخت زمستانی گندم یا توت گندم نیز می‌ خوانند. یک بسته دانهٔ گندم را می‌ توان از یک فروشگاه تهیه کرد. به‌دنبال دانه های ارگانیک از یک منبع مورد اطمینان بگردید تا مطمئن شوید که دانه ها قبلا تحت اثر آفت کش‌ها قرار نگرفته باشند و گیاهی سالم و باطراوت را تولید نمایند.
  • دانه ها را برای خیساندن آماده کنید. قبل از این‌که دانه ها خیسانده شوند و جوانه بزنند، لازم است مقدار آن‌ها را اندازه بگیرید و بشویید. مقدار مناسبی از دانه‌ ها را اندازه بگیرید تا لایه ای نازک از سینی استفاده شده برای رشد گیاه ایجاد شود. برای یک سینی 16×16 اینچی (معادل 40.64×40.64)، حدود دو پیمانه دانه کافی است.
  • دانه ها را در آب سرد و تمیز در یک صافی با سوراخ‌های خیلی کوچک آب بکشید. آب آن‌را به‌خوبی سرریز نمایید و آن‌ها را در یک ظرف گود قرار دهید.
  • دانه‌ ها را خیس کنید؛ خیساندن دانه‌ ها موجب جوانه زدن می‌ شود. در انتهای این مرحله، ریشه های کوچکی از دانه‌ ها جوانه می زند. آب سردی که ترجیحا فیلتر شده باشد را در کاسه حاوی دانه‌ ها بریزید. تقریبا 3 برابر مقدار دانه‌ ها آب اضافه کنید. ظرف را با یک درپوش بپوشانید یا روی آن‌ پلاستیک بکشید و آن‌را به مدت حدود 10 ساعت یا از شب تا صبح بخیسانید.
  • آب را سرریز کرده و دوباره آب سرد فیلتر شده - دوباره حدود 3 برابر مقدار دانه‌ ها- اضافه نمایید. اجازه دهید که دانه ها برای 10 ساعت دیگر خیس بخورند. این فرایند را یک بار دیگر تکرار نمایید تا تعداد دفعات خیساندن طولانی به 3 بار برسد.

بخش دوم: کاشتن دانه‌ های گندم

سینی دانه ها را برای کاشت آماده نمایید. سینی را با دستمال کاغذی ردیف‌بندی نمایید تا از ریشه زدن گیاه درون حفره های پشت سینی جلوگیری شود. یک لایه دو اینچی ( معادل 5.08 سانتی‌متر) یکنواخت از کود کمپوست آلی یا خاک گلدان در سینی پخش کنید.

در صورت امکان، از دستمال کاغذی‌هایی استفاده نمایید که تحت اثر مواد شیمیایی یا رنگ قرار نگرفته باشند. دستمال کاغذی بازیافتی عاری از مواد شیمیایی در فروشگاه‌های مواد غذایی سالم موجود است.

از کمپوست مرطوب یا خاک گلدان عاری از آفت‌کش ها یا سایر مواد شیمیایی استفاده کنید. استفاده از خاک ارگانیک برای داشتن نتیجه ٔ بهتر از گندم کاشته شده مهم است. دانه ها را بکارید. دانه‌ ها را در لایه‌ای یکنواخت در روی کمپوست یا خاک گلدان بکارید. به نرمی دانه ها را درون خاک بفشارید، اما آن‌ها را کاملا مدفون نکنید.

در تماس بودن دانه‌ ها با یکدیگر مشکلی ایجاد نمی کند، اما مطمئن شوید که ستونی از دانه ها در یک ناحیه وجود نداشته باشد. هر دانه نیاز به فضای کمی برای رشد دارد. به آرامی روی سینی آب بریزید، اطمینان حاصل نمایید که هر دانه مقداری آب دریافت کند. سینی را با تعدادی تکه روزنامه مرطوب بپوشانید تا از دانه‌ ها حفاظت شود.

دانه‌ ها را مرطوب نگه دارید. اطمینان یافتن از این‌که دانه ها در چند روز اول پس از کاشتن ،کاملا خشک نشوند، اهمیت دارد. پس از این‌که دانه ها در سینی ریشه زدند، آن‌ها را نمناک نگه دارید. روزنامه را بلند کرده و سینی را در صبح آب‌پاشی کنید تا خاک مرطوب شود، اما کاملا از آب پرنشود.

هر شب قبل از خواب با اسپری آب گندم‌ها را کمی مرطوب نمایید تا دانه ها در طی شب خشک نشوند. روزنامه را هم اسپری کنید تا به مرطوب ماندن دانه ها کمک شود. بعد از چهار روز، روزنامه را بردارید. به آب دادن گیاه جوانه زده، روزی یک‌بار ادامه دهید. گیاه را در نور خورشید ملایم قرار دهید. آفتاب مستقیم به گیاه آسیب می¬‌رساند. بنابراین اطمینان حاصل نمایید که گیاه همیشه در مکانی از خانه قرار دارد که سایه است.

کاشت گندم

مرحله آخر: برداشت جوانه گندم

صبرکنید که گیاه شکاف بردارد. وقتی که جوانه‌¬ها بالغ شوند، یک شاخه دیگر از گیاه از درون جوانه اول شروع به رویش می کند. این فرایند "فتق" نام دارد و به این معنی است که گیاه آماده برداشت است. در این نقطه بلندی گیاه به حدود6 اینچ (معادل 15.24 سانتی‌متر) می‌ رسد. گیاه معمولا پس از 9 یا 10 روز از کاشت، آماده برداشت است.

گیاه را بالاتر از ریشه قطع کنید. از یک قیچی برای برداشت استفاده نمایید و آن‌را در یک ظرف جمع‌ آوری کنید. گیاه برداشت شده برای گرفتن عصاره آماده است. می‌ توان گیاه برداشت شده را برای حدود یک هفته در یخچال نگه‌داشت؛ ولی اگر بلافاصله پس از برداشت آب‌گیری شود، بهترین طعم و بیشترین اثربخشی را برای سلامتی دارد.

برای تولید محصول دوم به آب دادن گیاه ادامه دهید. محصول دوم را هنگامی‌که گیاه بالغ شد، برداشت نمایید. گاهی اوقات می‌ توان محصول سوم نیز را به‌دست آورد؛ اما به تردی و شیرینی محصول اول نخواهد بود. سینی دانه ها را خالی کرده و آن‌را برای دانه‌ پاشی مجدد آماده نمایید.

فرایند را دوباره آغاز نمایید. برای گرفتن یک لیوان از عصاره گندم به مقدار زیادی گیاه گندم نیاز است. اگر می خواهید که گندم را در بخشی از رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید، احتمالا در هر مرتبه، به بیشتر از یک سینی برای کاشت دانه‌ ها نیاز خواهید داشت.

چرخه کاشت و برداشت را زمان بندی کنید تا درحالی‌که سری قبل در فرایند ریشه زنی است، سری جدید دانه‌ ها در حال خیس خوردن باشند. اگر دو یا چند سری دانه در مراحل مختلف داشته باشید، می‌توانید مقدار کافی گیاه برای مصرف یک لیوان عصاره در هر روز داشته باشید.

divider

بیشتر بخوانید:

اصول کاشت و نگهداری گل آگلونما در خانه

نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس

گل ساعت و روش تکثیر این گیاه

divider



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits