دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تکثیر، پرورش و قلمه زدن گل شمعدانی
101
زمان مطالعه: 8 دقیقه
برای کاشت و تکثیر گیاه شمعدانی بهترین فصل، بهار است. گل شمعدانی را از بذر و قلمه می‌توان تکثیر کرد که راحت‌ترین شیوه، قلمه زدن است.

روش کاشت و تکثیر گل شمعدانی

گل شمعدانی، گیاهی با گل‌های کوچک و یا متوسط است که هم در گلدان و هم در باغچه خیلی خوب رشد می‌کند. اکثر شمعدانی‌ها در تابستان گل می‌دهند و باید در بهار کاشته شوند.اکثر شمعدانی‌ها در تابستان گل می‌دهند و باید در بهار کاشته شوند. به طور قاعده کلی، بهترین زمان برای کاشت آن‌ها، بعد از آخرین سرمای زمستانی است. کاشت گل‌های شمعدانی، به کمی زمان و سعی نیاز دارد، ولی برای انجام آن به مهارت خاص و یا فضای زیادی نیاز نخواهید داشت.
با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با نحوه پرورش و نگهدای گل شمعدانی آشنا شوید.گل شمعدانی گل نام آشنای ما ایرانی‌ها است که به دلیل تکثیر آسان و نگهداری راحت همچنین داشتن گل‌های زیبا در اثر خانه‌ها پرورش داده می‌شود. گل شمعدانی به روش‌های زیادی تکثیر می‌شود ولی یکی از راحت‌ترین روش‌های تکثیر این گیاه، ریشه دار کردن قلمه‌ها در خاک و آب می‌باشد.

روش قلمه زدن شمعدانی

شمعدانی از دو طریق تکثیر می‌شود که بهترین شیوه قلمه زدن گل شمعدانی است.افزایش شمعدانی از طریق قلمه علفی ساقه به راحتی قابل افزایش است. برای قلمه زدن شمعدانی مراحل زیر را دنبال کنید .یک ساقه بدون آفت گیاه را به عنوان قلمه مورد نیاز قلمه زدن انتخاب کنید. نکته مهم این است که قلمه منتخب ما باید از شاخه های جوان ، جدید و سبز بوده و مقداری خشک باشدسایز مناسب قلمه باید به طول 8 تا 12 سانتی متر و 3 الی 4 گره باشد .بهتر است برگ‌های پایینی قلمه و گل‌ها چیده شوند و دو الی سه برگ از بالای ساقه را باقی بماند قلمه‌ها را درون پلاستیک گذاشته و در کیسه کمی آب بریزید.
بعد قلمه ها را به گلدانی با شرایط خاک و کودی کاملا سالم منتقل کنید . بهترین شرایط برای گلدان شمعدانی، ماسه میباشد .قلمه ها را طوری بگذارید که برگ ها از خاک دور باشند .در این مرحله روی گلدان را کیسه پلاستیکی کشیده و بطور منظم گلدان را آبیاری کنید 30 روز طول میکشد تا قلمه شمعدانی شروع به ریشه زدن کند، دمای محیط مناسب تا زمان ریشه دهیی باید 18 درجه سانتیگراد باشد .گلدان ها را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.در این زمان آبیاری باید به طور منظم انجام شود تا شاخه های جدید روی قلمه ایجاد شود . بعد از نمایان شدن شاخه های جوانتر آباری را بیشتر میکنیم .پس از گذشت یک ماه گلدان را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید.

 آموزش نحوه قلمه زدن و تکثیر شمعدانی

قلمه زدن گل شمعدانی در آب

برای قلمه زدن گل شمعدانی در آب میتوانید طبق دستور العمل بالا تمامی مراحل را انجام داده و تا زمانی که قلمه ریشه دار شود آن راز در آب نگهداری کنید .

تکثیر گل شمعدانی از طریق بذر

این گیاه هم از طریق بذر و هم از طریق قلم زنی و قطع کردن شاخه تکثیر میشه .اما این نکته رو در نظر داشته باشین که اضافه کردن گل شمعدونی از طریق بذر باعث افت کیفیت گیاه و پرپشت نبودن گلهای اون میشه .

حتماً بخوانید:
خاصیت دارویی و درمانی برگ گل شمعدانی

خاصیت دارویی و درمانی برگ گل شمعدانی

گل شمعدانی گیاهی دارویی در خانه هر ایرانی :در قدیم، گل شمعدانی معروف به گیاه درمانی برای زخم ها بود. از این گل برای درمان وبا، ناراحتی و رفع چین و…

شرایط نگهداری گل شمعدانی

نگهداری گلدان شمعدانی در منزل کار سختی نیست، با رعایت نکاتی شما به راحتی می‌توانید گلدان‌های شمعدانی زیبایی در منزل خود داشته باشید بنابراین نیاز است تا به نکاتی در مورد نگهداری گل شمعدانی توجه کنیم.

نور مناسب برای گل شمعدانی

شمعدانی نیاز به تابش نور و آفتاب مستقیم دارد ، از این رو نور زیاد گلدهی شمعدانی را بیشتر میکند . توجه داشته باشید که اگر نور به گیاه شمعدانی‌ها نرسد ممکن است رنگ برگ هایش کمرنگ شود و به مرور زمان دیگر گل ندهد.

روش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی

آبیاری گل شمعدانی

از آنجا که گل شمعدانی علاقمند به نور زیاد است این گیاه در جای خشک نیز بهتر دوام آورده و نباید فواصل بین آبیاری زیاد باشد .

دمای مناسب گل شمعدانی

حرارت مناسب برای شمعدانی ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد است دمای مناسب برای شمعدانی عطری ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. تهویه هوا عامل مهمی در امر نگهداری شمعدانی است.

خاک مناسب برای نگهداری گل شمعدانی

بهترین خاک برای این گل خاکی از نوع سنگین می باشد که شامل برگ، خاک باغچه، کود گاوی پوسیده و شن می باشد. pH مناسب برای خاک شمعدانی باید حدود ۵/۶ است که کمی اسیدی می باشد که برای رشد این گیاه مناسب می باشد .

حتماً بخوانید:
علت زرد شدن برگ شمعدانی چیست ؟

علت زرد شدن برگ شمعدانی چیست ؟

از اولین علایم بیماری در گل شمعدانی زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌ها می‌باشد که باید بررسی شود. یکی از مشکلات اصلی بیماری‌های قارچی می‌باشد که به صورت…

کود و غذای مناسب گل شمعدانی

این گیاه نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر نیاز به کود دهی دارد. اما باید دقت شود که کود دهی زیاد نیز سبب رشد بیش از حد این گیاه و بلند شدن و موجب کاهش گل دهی در این گیاه می شود.

توجه ، نگهداری گل شمعدانی در زمستان مشکل‌تر می‌باشد و لازم است به آن کمتر آب بدهید (خاک نیمه خشک) و آن را تا یک سوم هرس کنید و ماهی یک بار کود دهی را انجام دهید.

آفات گل شمعدانی و روشهای مبارزه با آنها

1- رنگ شمعدانی

بر روی سطح بالایی برگ لکه های کوچک زرد رنگ و دایره ای شکلی تشکیل می شود. به تدریج در سطح زیرین برگها، منطبق با لکه های زرد رویی برگ، جوشهایی حاوی اسپورهای پودری قارچ به رنگ قهوه ای تیره تشکیل می گردد. این جوشها بر روی یک حلقه متحدالمرکزی در سطح زیرین برگ شکل می گیرند.
برگها به تدریج زرد و قسمت وسیعی از آنها خشکیده و می میرند.سمپاشی با سموم قارچ کش نظیر پروپیکونازول (تیلت) و یا تری فورین در کنترل بیماری مؤثر است.

2- گال برگ در شمعدانی

عامل ایجاد کننده گال برگ نوعی باکتری می باشد. در برگها تولید تاول کرده و برگها را بشکل گل کلم در می آورد و باعث فساد برگها در نزدیک خاک و ریزش آنها می شود. این بیماری غیر قابل درمان بوده و باید بوته های مبتلا را از بین برد.

گل شمعدانی

3- افتادن برگهای گل شمعدانی

در حقیقت نمی توان اسم آن را بیماری فیزیولوژیکی گذاشت. افتادن برگ واکنش یک گیاه سالم است برای اینکه خود را با شرایط متغیر سازگار کند.زمانیکه تعادل بین روشنایی، حرارت، رطوبت و تعریق بهم میخورد و تغییر می کند، گیاه خودش را با شرایط جدید تطبیق می دهد. به این ترتیب هر گاه تغییرات قابل ملاحظه ای در حرارت یا شدت روشنائی اتفاق می افتد، برگها میریزند.
بنابر این برای پیشگیری از چنین اتفاقی از تغییر ناگهانی شرایط محیط تا حد امکان پرهیز کنید.مثلا گلدانهای شمعدانی را در بهار وقتی از گلخانه بیرون می آورند، چون به هوای بیرون عادت ندارند، برگها کم و بیش می ریزند و برگهای جدید، خود را با محیط خارج سازگار می کنند.همچنین تعویض گلدان ممکن است باعث ریختن برگها شود ولی این موضوع زود جبران می شود و برگهای جدیدی بیرون می آیند.

4- انواع بیماریهای ویروسی

بیماری های ویروسی توسط حشرات مکنده ( شته ها ، زنجره ها ) و یا ابزارهای باغبانی ( قیچی،چاقو و بیلچه ) منتقل می شوند و معمولا بدون درمان می باشند.در بیماریهای ویروسی روی برگها رگ های بی رنگی آشکار می گردند و در آخرین مرحله زیان، بیماری همراه با پیچیدگی برگ می باشد. اگر برگ را مقابل آفتاب نگاه داشته و به آن نگاه کنیم سلولهای مرده در برگ مشاهده میشود.
متاسفانه تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بسیار مشکل است و زمانی آثار و علائم آن آشکار میشود که درمانی به غیر از کندن و سوزانیدن ندارد.برای پیشگیری از بیماریهای ویروسی در مرحله اول باید حشرات ناقل (شته ها ، زنجره ها ) را نابود کرد و در مرحله دوم وسائل و ابزار باغبانی را هنگام قلمه زدن ضدعفونی کرد.

5- پژمردگی در شمعدانی

پژمردگی شمعدانی در روزهای گرم و روشن اتفاق می افتد و این در موردی است که گیاه دارای ساقه های بلند و آبکی است و به طور ناگهانی مواجه با گرما می شود و آنقدر که رطوبت از دست می دهد، نمی تواند از ریشه آب جذب کند. در این موارد اغلب برگها و گاهی هم ساقه پژمرده شده و می افتد.اگر در روزهای گرم اوایل بهار آب سرد به گیاه بدهیم ساقه ها خشبی شده و گیاه در مقابل تغییرات حرارت ناگهانی مقاوم می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (101 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیر | ۲ سال پیش
ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید
1
0
مجید | ۶ سال پیش
درود برشما.
1
2
مجید | ۶ سال پیش
درود بر شما .بسیار جامع و اموزنده توضیح داده شده.ایا در گاخانه ی که در حیاط خانه طراحی شده می توان شمعدانی تکثیر کرد.و نحوه ابیاری انها بعد از قلمه زدن چگونه است.سپاس از محبت و اگلطف شما.بدرود.
5
4

hits