دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاریخ شهادت امام جواد (ع) در سال 98
9
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امام محمد تقی (ع)، ملقب به امام جواد، فرزند امام رضا (ع)در تاریخ 2 ذی الحجه به شهادت رسیدند. تاریخ شهادت ایشان در سال 98 برابر میشود با جمعه 11مرداد .

تاریخ دقیق شهادت امام محمد تقی (ع) در تقویم سال ۹۸

تاریخ دقیق شهادت امام محمد تقی (ع) در تقویم سال ۹۸ برابر است با : جمعه 11مرداد ۱۳۹۸

separator line تاریخ دقیق شهادت امام جواد (ع) در تقویم سال ۹۸

تاریخ دقیق شهادت امام جواد (ع) در تقویم سال ۹۸

تاریخ دقیق شهادت امام محمد تقی (ع) در تقویم سال ۹۸ برابر است با : جمعه 11مرداد ۱۳۹۸

separator line تاریخ دقیق شهادت امام جواد (ع) در تقویم سال ۹۸

تاریخ دقیق شهادت امام محمد تقی (ع) در تقویم قمری

تاریخ دقیق شهادت امام محمد تقی (ع) در تقویم سال ۹۸ برابر است: 2 ذی الحجه ١٤٤٠

separator line

امام محمد تقی (ع)

امام نهم شیعیان حضرت جواد (ع ) در سال 195هجری در مدینه ولادت یافت . نام نامی اش محمد معروف به جواد و تقی است .

القاب دیگری مانند : رضی و متقی نیز داشته ، ولی تقی از همه معروفتر می باشد . پدر ایشان حضرت امام رضا (علیه السلام) و مادر گرامی اش صبیه یا خیزران است که این دو نام در تاریخ زندگی آن حضرت ثبت است .

امام محمد تقی (ع ) هنگام وفات پدر 8 ساله بود . پس از شهادت جانگداز حضرت رضا علیه السلام در اواخر ماه صفر سال 203 هجری مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جوادالأئمه (ع ) انتقال یافت .

مأمون خلیفه عباسی که همچون سایر خلفای بنی عباس از پیشرفت معنوی و نفوذ باطنی امامان معصوم و گسترش فضایل آنها در بین مردم هراس داشت ، سعی کرد ابن الرضا را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد .

separator line

لقب امام جواد (ع)

محمد بن علی، به خاطر کرم و بخششی که نسبت به مردم داشت، جواد (بخشنده) خوانده می‌شد. حتی در سال‌های اولیهٔ زندگی، وقتی پدرش در خراسان بود، اصحابش او را از در فرعی خانه خارج می‌کردند تا با افراد کمتری مواجه شود که برای دریافت کمک گرد خانه‌اش تجمع می‌کردند.

گفته می‌شود که پدرش، امام رضا (ع) با شنیدن این خبر نامه‌ای از خراسان برایش فرستاد تا به او سفارش کند تا به حرف کسانی که به او می‌گویند از در اصلی رفت‌وآمد نکند، گوش ندهد؛ که این بخاطر خست آنهاست که می‌ترسند از او خیری به دیگران برسد.

امام رضا (ع) در این نامه به پسرش سفارش کرده بود که: «هر وقت می‌خواهی از خانه خارج شوی، مقداری سکه طلا و نقره همراه داشته باش. هیچ‌کس از تو درخواستی نکند مگر این که چیزی به او بدهی. از عموها یا دایی‌هایت اگر کسی نیازی داشت، کمتر از پنجاه دینار به او نده، و می‌توانی بیشتر ببخشی اگر بخواهی؛ و از عمه‌ها و خاله‌هایت اگر کسی درخواستی داشت، کمتر از بیست و پنج دینار به او نده و می‌توانی بیشتر ببخشی اگر بخواهی.»



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (9 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits