دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه آنچه باید در مورد ETF بیت کوین بدانید
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ETF بیت کوین یکی از داغ ترین اخبار روز های گذشته در حوزه ارز های دیجیتال میباشد. در این مقاله ای تی اف بیت کوین را بطور کامل بررسی میکنیم

مجله دلگرم | ETF بیت کوین اصطلاحی است که در چند هفته گذشته به طور مکرر در خبرها شنیده می‌شود. در این مقاله نگاهی دقیق تر به این موضوع می‌اندازیم که ETF چیست و چرا طی روزهای گذشته ETF های بیت کوین تبدیل به سرخط خبرها شده است.

ETF چیست؟

ETF یا صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله، یک اوراق بهادار نقدشونده است که می‌توان آنرا با قیمتی معقولانه و به سرعت، تبدیل به پول نقد کرد. ETF ها اغلب شامل یک شاخص از سهام، کالا، اوراق قرضه یا سبدی از دارایی هستند.

برخی ویژگی‌های ETF ها مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، ولی تفاوت اصلی این دو را می‌توان قابل معامله بودن ETF در بورس دانست، در حالیکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری چنین قابلیتی ندارند.

به دلیل قابل معامله بودن ETF ها، قیمت آنها در طول روزهای معاملاتی براساس عرضه و تقاضا بالا و پایین می‌شود.

ETF های بزرگ معمولا حجم معاملات روزانه بالاتر و کارمزد کمتری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند و همین موضوع باعث شده به گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شوند.

از مزیت‌های ETF می‌تواند به کارمزد و مالیات پایین‌تر، هزینه‌های کمتر، انعطاف‌پذیری خرید و فروش و شفافیت اشاره کرد.

این‌ها ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شود حجم پول بیشتری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سمت آنها روانه شود. علاوه بر سرمایه‌گذاران خرد، موسسات و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز به ETF ها علاقه‌مند هستند.

ETF بیت کوین چیست؟

یک ETF بیت کوین صندوقی است که داخل آن مقدار زیادی بیت کوین قرار دارد و سهام‌های آن صندوق براساس قیمت بیت کوین بالا و پایین می‌شوند و سرمایه گذاران می‌توانند بدون فرایندهای پیچیده صرافی‌ها و تجارت‌های بدون قانون، با استفاده از ETF خرید و فروش خود را انجام دهند.

همچنین با سهام ETF سرمایه‌گذاران نیازی ندارند تا مستقیما بیت کوین بخرند و درگیر خطرات امنیت و نگهداری آن شوند. از سوی دیگر یک ETF بیت کوین به عنوان یک دارایی رسمی قابل به ارث رسیدن در نظر گرفته می‌شود که این مشکل بیت کوین را هم حل می‌کند.

برخی سرمایه‌گذاران بزرگ به دلیل شرایط پیچیده قانون‌گذاری، از سرمایه‌گذاری در این حوزه امنتاع می‌کنند.

با یک ETF آن‌ها به صورت رسمی و قانونی مالک بیت کوین خواهند شد که مشروعیت آن به هیچ عنوان قابل رد کردن نیست.

یکی دیگر از مزایای مهم ETF بیت کوین قابلیت فروش استقراضی از کارگزاران بورس است که امکان کسب سودهای فراوان را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورد. صندوق‌‌های قابل معامله در بورس می‌توانند زمینه را برای ایجاد اسکناس‌های مبتنی بر بیت کوین فراهم نمایند.

ETF چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟

تقریبا تمام سرمایه گذاران عادی بیت کوین منتظر اعلام تایید ETF هستند تا دوباره بتوانند شاهد افزایش ارزش روزافزون دارایی‌های خود باشند. این افراد نمودارهای قیمتی طلا بعد از ETF را به عنوان اثبات به منتقدان نشان می‌دهند.

پس از عرضه ETF طلا در سال ۲۰۰۰ قیمت این دارایی که با پیش از این با سقوط مواجه شده بود در کمتر از چند سال به رشد چند برابری رسید که می‌تواند برای بیت کوین هم رخ دهد البته نه ۱۰۰ درصد.

با معرفی ETF های بیت کوین، شانس اضافه شدن سرمایه گذاران بزرگ به شدت بالا خواهد رفت و این یعنی تزریق میلیون‌ها دلار پول به بازار. سرمایه گذاران نهادی با ETF به صورت رسمی مالک بیت کوین می‌شوند و دیگر از بابت قانون و مقررات، به ارث رسیدن و همچنین نگهداری امن بیت کوین‌ها نگرانی نخواهند داشت.

اما این یک روی سکه بود. باید درباره ETF‌های بیت کوین روی دیگر سکه را در نظر گرفت که حتی می‌تواند باعث رکود قیمت بیت کوین شود.

جمع بندی

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) برای هر دارایی معمولا پس از پذیرش توسط کمیسیون بورس آمریکا (SEC) موجب افزایش قیمت شدید آن دارایی می‌شوند اما همیشه این گونه نیست و مخصوصا برای دارایی نوپایی مثل بیت کوین که ذات غیر متمرکز دارد نمی‌توان با اطمینان گفت که ETF مناسب است یا خیر.

طبق گزارشات، پیشنهاد تغییر قانون ETF بیت کوین در تاریخ ۱۵ فوریه یا ۲۶ بهمن در سازمان ثبت فدرال ارائه شد. در حال حاضر، SEC حدود ۴۵ روز زمان دارد تا آن را بررسی کند و تصمیم نهایی خود را بیان کند. این درخواست قرار بود زودتر عرضه شود اما از آنجایی که دولت آمریکا فعالیت خود را متوقف کرد و برای مدتی تعطیل بود موجب تعویق افتادن آن شد. ETF بیت کوین بیت وایز شانس بهتری دارد تا از جانب قانون گذاران آمریکا چراغ سبز و رای مثبت را دریافت کند.

بیشتر بخوانید:

بیت کوین (Bitcoin) چیست ؟ همراه با ویدیو آموزشی

بررسی ۱۰ تا از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

توکن چیست و چه تفاوتی با کوین دارد؟

همه آنچه باید در مورد بلاک چین (Blockchain) بدانید


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits