دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی ۱۰ تا از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت بیت کوین
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قیمت بیت کوین چرا افزایش پیدا میکند؟ کاهش قیمت بیت کوین ناشی از چیست؟ این ها سوالاتی است که در این مقاله به آن ها پاسخ میدهیم و عوامل موثر در نوسانات قیمت بیت کوین را بررسی میکنیم

مجله دلگرم | بیت‌کوین اولین و پرطرفدارترین ارز رمزنگاری شده است که فاکتورهای بسیاری روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. وقتی صحبت از قیمت بیت‌کوین می‌شود، منظور قیمت خرید و فروش بیت‌کوین در برابر سایر ارزهاست.

بنابراین وقتی به طور مثال می‌گوییم قیمت بیت‌کوین 10 هزار دلار است، به این معناست که برای خرید یک بیت‌کوین باید 10 هزار دلار پرداخت شود. (مانند هر کالا یا ارزی دیگر)

در سال 2017 قیمت بیت‌کوین به دلیل افزایش پذیرش و اقبال عمومی، افزایش چشم‌گیری را تجربه کرد. باید توجه داشته باشید که قیمت بیت‌کوین به دلیل ذات غیرمتمرکزبودن آن، توسط هیچ شرکت یا موسسه‌ یا فردی تعیین نمی‌شود و دلیل افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین صرفا عرضه و تقاضاست.

باید توجه داشت که کل فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت این ارز دیجیتال را دقیقا نمی‌توان مشخص کرد و عوامل مستقیم و غیرمستقیم زیادی وجود دارد. اما در این مطلب قصد داریم به مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت بیت‌کوین را با هم بررسی کنیم.

چه چیزی باعث افزایش قیمت بیت کوین میشود؟

عرضه و تقاضای بازار

که عمده‌ترین عوامل تغییر قیمت بیت‌کوین هستند. در حال حاضر، بیت‌کوین معادل فیزیکی در دنیای واقع ندارد، بنابراین آن‌ها در مبادلات فروخته می‌شوند. اصلی در اقتصاد بیان می‌کند که اگر مردم ارزی را خریداری کنند، قیمت آن افزایش می‌یابد و اگر آن را بفروشند، قیمت آن کاهش می‌یابد. بیت‌کوین نیز استثنا نیست. در پاییز ۲۰۱۳، به‌دلیل تقاضای چینی‌ها قیمت آن تا ۱۰ برابر بیشتر شد.

کل مقدار بیت‌کوین‌ ها و دارندگان آن‌ ها

کل بیت‌کوین‌ ها ۲۱ میلیون عدد می‌باشد، اما این‌ها در طول زمان تولید می‌شود. در حال حاضر ۱۶ میلیون بیت‌کوین وجود دارد و بیش از ۱۴ میلیون نفر دارای #کیف_پول الکترونیکی با ارز بیت‌کوین هستند. این تعداد به سرعت در حال رشد است و از آن‌جا که تعداد بیت‌کوین‌ها ثابت است، قیمت همچنان افزایش خواهد یافت.

اخبار رسانه‌های جمعی

همیشه یک عامل انسانی وجود دارد. مثلا شیوه‌ای که مردم به اخبار واکنش نشان می‌دهند. برای نمونه، پس از دستگیری راس اولبریچ قیمت تا ۲۵ درصد کاهش یافت.

مسائل فنی

بیت‌کوین دارای کد متن باز است، بنابراین هرکسی می‌تواند آن را بررسی کند. به‌روز رسانی‌های جدید برای رفع برخی اشکالات و نقاط ضعف در کدها می‌تواند انگیزه‌ای برای افزایش قیمت باشد. در عین حال، هک موفقیت‌آمیز حساب‌ها یا حملات سرور می‌تواند سبب کاهش نرخ ارز بیت‌کوین شود. در ماه اوت ۲۰۱۶، برخی هکرها مشکلات امنیتی را در Bitfinex کشف نمودند و پس از آن قیمت کاهش یافت.

رویدادهای سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان

در عصر جهانی شدن، تصمیم‌گیری‌ها حتی در یک کشور می‌تواند بر کل جهان اثر بگذارد، همچون پذیرش بیت‌کوین به عنوان ابزار پرداخت در ژاپن.

فراریت (نوسان) بالا

فراریت درجه تغییر قیمت معاملات در طول زمان است. فراریت اشاره به مقدار عدم اطمینان یا ریسک در ارزش اوراق بهادار دارد. فراریت بالا به معنی این است که ارزش اوراق بهادار می‌تواند به‌طور بالقوه بر طیف وسیعی از مقادیر قرار گیرد. به عبارت دیگر، قیمت اوراق بهادار می‌تواند در یک مدت کوتاه به طرز چشمگیری در هر جهتی تغییر کند. در حال حاضر، فراریت بیت‌کوین ۱۰ درصد است، اما در حال کاهش یافتن است.

کاربردپذیری

بسیاری از افراد به خاطر کاربردهایی که یک ارز دیجیتال دارد، آن را خرید و فروش می‌کنند. هر قدر یک ارز دیجیتال بیشتر کاربردی باشد و سودمندی بیشتری به همراه داشته باشد، استقبال بیشتری از آن می‌شود، زیرا کاربران آن را باارزش‌تر می‌دانند. برای نمونه، اتریوم را در نظر بگیرید. اتریوم یک پلتفرم متن باز است که به کاربران امکان تعریف و راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) ویژه خود را می‌دهد.

پروژه اتریوم از نظر بسیاری از افراد سودمند است، زیرا برنامه‌های غیرمتمرکز زیادی بر اساس آن ایجاد شده است که می‌کوشد مشکلی خاص را برطرف کند. برای نمونه می‌توان از برنامه تن‌اکس (TenX) برای حل مسایل مربوط به صرف ارز دیجیتال و یا اترتوییت (EtherTweet) برای راه‌اندازی پلتفرم رسانه‌ای ضد سانسور اشاره کرد. این پروژه‌ها سبب می‌شود پروژه مادر یعنی اتریوم بسیار جذاب جلوه کند. کاربران برای ساخت برنام‌های خود باید مقداری ارز دیجیتال اتریوم بخرند و همین امر سبب افزایش تقاضا برای آن می‌شود.

اگر یک ارز دیجیتال بتواند مشکلی را حل کند، ارزش بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل است که کاربردپذیری از مهم‌ترین مواردی است که باید در زمینه سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال در نظر بگیریم. اگر یک ارز دیجیتال بتواند مساله‌ای بسیار مهم را حل کند ولی این کاربرد در قیمت آن بازتاب نیابد، نشانگر آن است که ارزش کنونی آن پایین‌تر از ارزش واقعی‌اش است. این نکته به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند ارز دیجیتال مورد نظر را با قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت واقعی خود خریداری کنند و در آینده که قیمت آن افزایش یافت، از سود بالایی برخوردار شوند.

دشواری استخراج (ماینینگ)

بیت کوین و چند ارز دیجیتال دیگر بر نوعی بلاک چین مبتنی بر گواه اثبات کار (PoW) استوار هستند. (برای آشنایی بیشتر با این مساله، مطلب «گواه اثبات کار (proof of Work) را مطالعه بفرمایید.) در این دسته از ارزهای دیجیتال، دشواری استخراج یکی از عوامل تعیین کننده قیمت است. منظور از دشواری استخراج، میزان سختی یافتن ارزش هش مناسب برای هش تارگت است.

اگر استخراج یک ارز دیجیتال دشوار نباشد، عرضه آن بیشتر خواهد بود و در نتیجه قیمت آن نیز پایین‌تر است. اما دشواری بیشتر استخراج یک ارز دیجیتال به این معناست که در صورت افزایش تقاضا امکان افزایش عرضه وجود ندارد و همین امر به افزایش قیمت آن می‌انجامد. البته شناخت دقیق جزییات مربوط به سختی استخراج هر ارز دیجیتال نیازمند اطلاعات فنی و کارشناسانه درباره آن است. به هر حال، دشواری استخراج نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت یک ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

بیت کوین (Bitcoin) چیست ؟ همراه با ویدیو آموزشی

بیت کوین چیست و چگونه میتوان از آن پول درآورد؟

توکن چیست و چه تفاوتی با کوین دارد؟


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits