دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
احضار روح: آیا احضار روح واقعا ممکن است؟
9
زمان مطالعه: 10 دقیقه
احضار روح جای بحث فراوانی دارد. روش های احضار روح هم متفاوت است. فتوای مراجع تقلید درباره احضار روح هم قابل توجه است. در این مقاله همه آنچه در مورد احضار روح باید بدانید را آورده ایم

مجله دلگرم | احضار روح به دلایل عقلی، قرآنی، روایی و تجربی واقعیت دارد و چون در این مختصر نمی‏توان به همه یا حتی به بخشی از آنها پرداخت، تنها به صورت کلی اشاره‏ای به آن می‏کنیم و پژوهندگان را به کتاب‏های مربوطه - که در بخش پایانی این گفتار خواهد آمد - ارجاع می‏دهیم.

روح، یک امر مادّی نیست؛ به همین جهت محدودیت ندارد و به سان اشعه خورشید که از ورای شیشه و ابر به داخل اتاق و منزل می‏تابد و هیچ کدام از آنها نمی‏تواند مانع از حضور و حرکت حیات آفرین ذرّات آن شود، روح نیز چنین حالتی دارد.

روح مردان آزاد، شایسته و صالح بدون هیچ مانعی با این جهان در ارتباط هستند و در شرایط خاصّی، افراد واجد شرایط می‏توانند با آنان در تماس باشند و به عبارت معروف می‏توان آنها را احضار نمود و از نزدیک با آنها ارتباط برقرار کرد و از حقایق برزخی و ماورای مادی آگاه شد. نویسنده کتاب »گفتگو با مردگان» می‏گوید:

«برای ارتباط با ارواح، راه‏های زیادی هست که همه آنها متکی به قواعد علمی و عملیات صحیح می‏باشند که آزمایش کنندگان، درباره هرکدام از آنها آزمایش کرده، به نتیجه مطلوب رسیده ‏اند. در این روش‏ها هیچ گونه نیرنگ و خدعه وجود ندارد.»

پس عقل برای احضار روح، هیچ مانعی نمی‏بیند و علمای بزرگ هم آن را تأیید کرده ‏اند. در این باره و تجربه بزرگ مفسّر و قرآن شناس قرن، حضرت علامه طباطبایی «قدس سره» و نیز برادرش علامه سید محمد حسن الهی طباطبایی بهترین مؤید مطلب است. ایشان روح پدر و مادر خود را احضار کرده و گزارش‏های نهانی از این جهان را گرفته بودند که این قضیه را می‏توانید در کتاب مهر تابان تالیف علامه حسینی تهرانی شاگرد علامه طباطبایی مطالعه کنید.

در برزیل بیمارستانی هست که ارواح دکترهای گذشته را احضار می کنند و از اطلاعات انان برای درمان بیماران سود می جویند.

انواع احضار روح

وی‌یا (Ouija) یا تخته احضار روح تخته و یا کاغذی است که روی آن حروف الفبا نوشته شده و بعضی از انسان‌ها مدعی اند از طریق آن با ارواح صحبت و آنها را احضار می‌کنند. بعضی‌ها معتقدند (وی‌یا) واقعا می‌تواند روح را به محل موردنظر بکشاند و انسان به واقع قادر است با ارواح ارتباط برقرار و حتی از آنها اطلاعات بگیرد. (وی‌یا) از دو کلمه (وی) که به زبان فرانسه به معنای (بله) است و (یا) که در زبان آلمانی به همین معنا می‌باشد، گرفته شده است. وجه تسمیه این وسیله به این خاطر است که روح اغلب با اشاره به کلمه (بله) یا (خیر) که روی این تخته نوشته شده است، به احضار کننده پاسخ می‌دهد. نظریه‌ها درباره تخته وی‌یا متفاوت است. برخی می‌گویند این وسیله بی‌نهایت خطرناک است و می‌تواند مدخلی برای ورود ارواح خبیث و ماندگار شدن آنها در خانه ما شود. دسته دیگر از مردم معتقدند (وی‌یا) تنها زمانی خطرناک می‌شود که افراد بی‌تجربه و بی‌اطلاع با آن به احضار روح بپردازند و مدیوم های مجرب می‌توانند از این وسیله استفاده‌های خوبی ببرند و بالاخره دسته سوم می‌گویند وی‌یا هیچ خطری ندارد و ضرری نیز به کسی نمی‌رساند.

برای احضار روح 30 روش شمرده اند اما چند روش بین mediom ها ( واسطه که کار اصلی بر اثر ریاضت های تمرکزی با اوست) رایج است.

احضار روح

پنج روش رایج احضار روح

  1. میز و فنجان
  2. میز و عقربه
  3. تماس بوسیله کتابت (کتابت القایی)
  4. تماس در حال خلسه
  5. تجسد روحی

۱ – میز و فنجان

میزی انتخاب می شود که حروف الفباء و اعداد به شکل دایره دراطراف آن نوشته شده و نیز دو کلمه بله و خیر در آن آمده . حاضران از زن و مرد در اطراف میز گرد می نشینند و کف دستهای خود را وصل بهم روی میز قرار می دهند و یک فنجان هم روی میز می گذارند . حاضران با خلوص نیت به ذکر دعا و نیاز می پردازند در این وقت فنجان هم در حالی که وارونه شده در مرکز میز قرار می گیرد در آن حال دو یا سه نفر از حاضران انگشت سبابه خود را در گودی به فنجان می گذراند بطوری که لمس شود و شرط این است که انگشت خود را فشار ندهند و یا حرکات ارادی بر فنجان دارد نسازند و بهتر است برای رفع شبهه چشمان خود را ببندند. پس از این مقدمات از روح نام او را می پرسند فنجان به طرف حروفی حرکت می کند که نام روح از آنها ترکیب یافته مثلا اگر اسمش رضا باشد فنجان بطرف ر می رود و به مرکز میز بر می گردد و دوباره بطرف حرف ( ض ) میرود بهمین ترتیب حروف الف را نشان داری می نماید . و انگشتان حاضران روی قسمت گودی ظرف قرار دارد و در همین حال یکی از حاضران حروف مختلفی را که پی در پی بوسیله فنجان مشخص می شود یادداشت می کنند و از آن کلمات و بعد جمله ها تشکیل می شود و سوال ادامه می یابد در اینجا اکتو پلاسم از سر انگشتان نزدیک فنجان نشات می گیرد و روحی که مایل به تماس گرفتن است می تواند از طریق تماس انگشتان فنجان را به حرکت در آورد.

2- میز و عقربه

می توان در وسط میزی عقربه ای شبیه به عقربه ساعت نصب کرد و بطوری آن را قرار داد که به آسانی بچرخد ... این عقربه را هیچیک از حاضران نباید لمس کند و البته در اطراف میز حروف و اعداد نیز نوشته شده که عقربه در برابر هر یک قرار می گیرد و خود روح هم می تواند برای تشکیل کلمه و جمله عقربه را بچرخاند.

3- کتابت القائی

به این معنی که مدیوم قلمی بدست می گیرد بطریقی که می خواهد چیزی بنویسد در اینجا یک دوربین به کار می افتد و حرکت دست او را تعقیب می کند لحظه ای بعد دست مدیوم (واسطه) که قلم را در دست دارد به حرکت می آید و بدون دخالت یا تمایل او با سرعت چیزهائی را که لازم است و مورد سوال می باشد می نویسد. این در واقع دست روح است که به مدیوم تسلط دارد حتی گاهی نگارش به زبانی نوشته می شود که مدیوم آنرا نمی داند. در اینجا هم جریان به صورت سوال و جواب اولی شفاهی دومی کتبی انجام می گیرد.

4- در حال خلسه (غش)

در این وضعیت مدیوم دچار حالت مخصوصی می گردد مانند غش و از خود بیخود شدن و بیهوشی ... که شباهت به خواب مغناطیسی دارد و او را از این حالت حتی بزور و عنف هم نمی توان خارج ساخت.

در این وضع روحی که خواهان ارتباط و احضار است بطور موقت به بدن مدیوم وارد می شود و این روح از دستگاه صوتی مدیوم استفاده می کند و به زبان او سخن می گوید و حاضران سخنانش را می شنوند. برای دست یابی به چنین حالتی حضار در یک اطاق در بسته مجهز به چراغهائی که یکی نور سفید و دیگری قرمز دارد جمع می شوند در حالی که در قسمتی تاریک موسیقی نواخته می شود تا مدیوم به (بیخودی) فرو رود. وقتی روحی که بر مدیوم مسلط شده به زبان و با دهان او به سخن می آید آهنگ موسیقی را متوقف می کنند و چراغ روشن می شود. حاضران خاموش می مانند و وقتی روح اطاق را ترک می کنند باید چراغ سفید روشن شود. شرکت کنندگان در سکوت کامل می مانند تا بدون دخالت آنها مدیوم بهوش بیاید و به حال عادی باز گردد در این حالت مدیوم می تواند به زبان های مختلف تکلم کند و در سخنانش و یا نوشته هایش - آثار ادبی مهم و اصطلاحات ارزنده علمی می آید در حالی که ممکن است اصولا سواد نداشته باشد. در مورد بیماران اصطلاحات مخصوص پزشک را بکار می برد و قادر است به علاج روحی مریضی که در جلسه حضور دارد یا غایب است بپردازد.

این نوع تماس از بهترین انواع آن است زیرا روح بعد از بیهوشی مدیوم بوسیله اکتو پلاسم یک ماسک در صورتش و بخصوص در نواحی دهان مادیش پدیدار می شود و آنرا می پو شاند و ( ارتعاش صوتی) در این قسمت موجب می شود که صدایش به گوش حاضران برسد.

5- تجسد کامل

در این وضع پس از بیهوشی ( حالت خلسه ) با انتشار اکتوپلاسم کافی از مدیوم، روح می تواند تجسد یابد یعنی شکل بگیرد درست مانند بدن انسان این روح تجسد یافته که تصور میکردد لباس به تن دارد در کنار حاضران می نشیند و با آنها به گفتگو می پردازد. درست مثل انسان زنده یا کسی که مجددا به دنیا آمده وفتی نیروی او کاهش می یابد جسمش بتدریج به تحلیل می رود تا مخفی شود. اگر یکی از حاضران دست این روح را بدست گیرد کم کم ذوب می شود تا انیکه بکلی نا پدید گردد.

احضار روح

نقد و نظراتی در مورد احضار روح

  • روح اذیت می شود چون از عالم بالا به پایین می اید و دوباره مشکلات درون دنیا برای آن ها تداعی می شود.
  • روح انبیائ و اولیائ هم در عالم بالا و هم پایین هستند.
  • هنگام احضار شاید روح همان افرادی باشد که در حالت خلسه افتاده اند.
  • شاید جن احضار نه روح انسان.
  • با امدن روح اگر روح خبیث باشد دیگر دست از سر احضار کننده بر نمی دارد. (باید در آن جا مومنین بیایند و دعا بخوانند.)
  • احضار روح همیشه جواب نمیدهد.
  • هر روحی را نمی توان احضار کرد. (روح های متعالی)
  • ذهنیت افراد در پاسخ ها موثر است.
  • روح ها همه چیز را نمی دانند.
  • غالب افرادبطور علمی وارد مبحث احضار نمیشوند.

فتوای مراجع تقلید در مورد احضار روح

فتوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)

سؤال: آیا یاد گرفتن سحر و عمل به آن جایز است؟ و آیا احضار ارواح و ملائکه و جن جایز است؟

جواب: علم سحر و یادگرفتن آن حرام است مگر آنکه به منظور غرض عقلایی و مشروع باشد و امّا احضار ارواح و ملائکه و جن، برحسب اختلاف موارد و وسائل و اغراض، احکام مختلفی دارد.

سؤال: مراجعه مؤمنین به بعضی از کسانی که از طریق تسخیر ارواح و جن اقدام به معالجه می‏کنند، با توجه به اینکه یقین دارند که آنها فقط کار خیر انجام می‏دهند چه حکمی دارد؟

جواب: این کار فی ‏نفسه اشکال ندارد، مشروط بر اینکه از راههایی که شرعاً حلال هستند، اقدام شود.

فتوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله)

سؤال: آیا احضار روح جایز است ؟

جواب: جایز نیست

سؤال: آیا تسخیر جن برای حل مشکلات مردم مؤمن جایز است ؟

جواب: تسخیر جن در صورتی که موجب ضرر به کسی باشد که ضرر رساندن به او جائز نیست حرام است

فتوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

سؤال: حکم شرعی احضار روح چیست ؟

پاسخ: اگر احضار روح موجب ایذاء روح شخصی که ایذائش حرام است بشود جایز نیست.

بیشتر بخوانید:

خطرات و عواقب احضار جن !

روح و چیزهایی که باید در مورد روح بدانید

علائم جن زدگی از نظر علما چیست؟


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits