دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پادکست چیست و چگونه میتوانیم پادکست بسازیم؟
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پادکست چیست و چه کاربردی دارد؟ چگونه میتوانیم پادکست بسازیم؟ بهترین نرم افزار های ساخت پادکست کدامند؟ در ادامه این مطلب پاسخ همه سوالات بالا را داده و شما را با آنچه باید درباره پادکست بدانید آشنا می کنیم

مجله دلگرم | پادکست انواع بسیار زیادی دارد و روشی مناسب برای یادگیری مطالب مختلف میباشد. از اصطلاح پادکست (Podcast) امروزه با دو معنای عام و خاص استفاده می‌شود.

معنای خاص و مفهوم دقیق و اصلی پادکست، فایلهای صوتی است که بر روی سرورهای مشخصی آپلود می‌شود و شما می‌توانید به کمک برنامه‌هایی که برای گوش دادن به پادکست طراحی شده‌اند، مشترکِ ‌‌آنها بشوید یا اصطلاحاً Subscribe کنید.

همچنین معمولاً امکان دانلود پادکست هم برای شما فراهم می‌شود و مجبور نیستید همیشه به صورت آنلاین به آن‌ها گوش بدهید.

بنابراین وقتی از اصطلاح پادکست به معنای دقیق آن استفاده می‌کنیم باید دو ویژگی زیر وجود داشته باشد:

  • شما بتوانید مشترک (Subscriber) آنها بشوید.
  • یک سلسله فایل صوتی وجود داشته باشد و نه صرفاً یک فایل صوتی (در غیر این صورت، مشترک شدن هم معنایی ندارد).

معنای عمومی‌ پادکست چیست؟

امروز بسیاری از مردم و حتی فعالان حرفه‌ای تولید محتوا، خود را به تعریف بالا مقید نمی‌کنند.

به همین علت پادکست محدوده‌ی بسیار گسترده‌تری را شامل شده است:

  • اصطلاح پادکست برای مجموعه فایل‌های صوتی که در وب‌سایت‌ها یا شبکه های اجتماعی عرضه می‌شوند نیز به کار می‌رود. حتی اگر امکان مشترک شدن برای آنها در نظر گرفته نشده باشد.
  • اصطلاح پادکست گاهی برای مجموعه فایل‌های ویدئویی نیز به کار می‌رود. حتی بسیاری از نرم افزارهای استفاده از پادکست، امکان مشترک شدن سرویس‌های ویدئویی را نیز برای شما فراهم می‌کنند.

ویژگی‌های پادکست چیست؟

ضبط صدا مانند Radio Broadcasting و Online Audio/Video streaming است که اطلاعات را به شکل فایل‌های صوتی ارائه می‌کنند.

در رادیو اینترنتی، این امکان وجود ندارد که کاربر، محتوا را عقب و جلو ببرد و تکه‌ای از محتوا را گوش کند؛ درحالی‌که در پادکست کاربر همه این کارها را می‌تواند انجام دهد و آن را کنترل کند.

پس‌ از آنکه ضبط صدا از اینترنت گرفته شد، می‌تواند استفاده شود، بدون اینکه مجدداً به اتصال به اینترنت نیاز باشد. در بعضی از روش‌ها، پس از دریافت نیز به اینترنت نیاز است.

پادکست‌ها در دستگاه‌هایی به‌جز کامپیوتر نیز اجراشدنی هستند. دستگاه‌هایی که پادکست‌ها را اجرا می‌کنند، بسیار کوچک و قابل‌حمل هستند و در هر زمان و هر مکانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

پادکست کار مخاطب را آسان می‌کند. با تنظیم نرم‌افزار، کپی محتوا به دستگاه پخش آن به‌طور خودکار انجام‌شده و کاربر همیشه آخرین و جدیدترین اطلاعات را در دستگاه پخش محتوای صوتی خود خواهد داشت. با این کار از سر زدن به وب‌سایت‌ها و اطلاع از محتوای جدید بی‌نیاز خواهید شد.

چگونه پادکست بسازیم؟

برای ساختن ضبط صدا، باید ۴ مرحله را پشت سر بگذارید. مرحله اول، قبل از ضبط کردن پادکست است. مرحله دوم، ساخت پادکست است. مرحله سوم، به‌روزرسانی پادکست است. مرحله چهارم، کسب درآمد از پادکست است.

پادکست چیست ، پادکست

قبل از ضبط کردن پادکست چه‌کارهایی باید انجام دهید؟

بنویسید. آنچه می‌خواهید در پادپخش خود بیان کنید را بنویسید تا فراموش نکنید. بنویسید که می‌خواهید پادکستتان در چه زمینه‌ای باشد؟ طرح کلی و چهارچوب محتوا با نوشتن به دست می‌آید. به برخی پادکست‌های مشهور گوش دهید تا سبک و لحن و محتوایشان را حس کنید. طرح کلی به شما کمک می‌کند تا توقف‌های ناگهانی حین ضبط به حداقل برسد.

ابزارهایِ ضبط صدا را تهیه کنید.

میکروفون، کامپیوتر یا لپ‌تاپ، بلندگو و برنامه ضبط و ویرایش صدا از ابزارهایی هستند که برای ضبط صدا به آن‌ها نیاز دارید. میکروفون ضد نویز و میکروفون نوع دینامیک، با دقت بیشتری فرکانس‌های صدا را برداشت می‌کنند.

نرم‌افزار خود را انتخاب کنید.

در سیستم‌عامل Mac، می‌توانید با Garageband ضبط کنید. در سیستم‌عامل ویندوز، بسته‌های نرم‌افزاری رایگان مانند Audacity، نرم‌افزار Radio Avagah و نرم‌افزار Adobe Audition وجود دارند که در این کار به شما کمک می‌کنند.

برای ساخت پادکست، محتوای خود را آماده کنید.

نوشته‌های خود را کنار هم بچینید و آن‌ها را مرور کنید. ارزشی که می‌خواهید به مخاطبتان انتقال دهید چیست؟ این موضوع را بار دیگر برای خود مشخص کنید. این فایل صوتی برای مخاطب شما اهمیت زیادی خواهد داشت و برای او منبع و مربی محسوب می‌شود.

صدایتان را ضبط کنید.

زمانی که نوشته‌های شما به صدا تبدیل شوند، پادکست شما به وجود می‌آید. دست‌نوشته‌هایتان را بخوانید. صحبت کنید؛ همان‌طور که می‌خواهید در ضبط نهایی حرف بزنید.

آزمون نهایی و تولید فایل صوتی نهایی را انجام دهید.

حالا وقت آن رسیده که آزمون نهایی را ضبط کنید و فایل صوتی نهایی را تولید کنید. فایل نهایی را در کامپیوتر شخصی خود ذخیره کنید. حتماً فایل شما باید به فرمت ۳ mp باشد. سرعت kbps128 و ۲۵۶ kbps برای فایل صوتی شما مناسب هستند.

فایل صوتی خود را شناسنامه‌دار کنید.

نام فایل صوتی، نام پادکست و تاریخ ضبط آن را بر روی فایل صوتی خود حک کنید و آن را شناسنامه‌دار کنید. برای پس‌زمینه پادکست خود، تصویری باکیفیت و جدید انتخاب کنید.

پادکست خود را روی اینترنت قرار دهید.

دسته‌بندی پادپخش خود را پیدا کنید. مطلبی در سایت خود بنویسید. عنوان مطلب باید با عنوان قطعه ضبط صدای شما یکی باشد. محتوا باید با “نمایش متون” یا “شرح” تمام شود. در نوشته خود، کمی درباره آنچه در پادکست می‌گویید بنویسید. در پایان مطلب، لینک مستقیمی از فایل صوتی خود بگذارید.

از پادکست‌های خود درآمد کسب کنید.

فروشگاهی اینترنتی راه‌اندازی کنید تا مخاطبین تان با پرداخت مبلغی، بتوانند پادکست شمارا دریافت کنند. توجه داشته باشید که ضبط صدای شما باید از پادکست‌های رایگان موجود در بازار باکیفیت‌تر و کاربردی‌تر باشد. می‌توان در پادکست خود، از تبلیغات شرکت‌های مختلف نام برد و درازای آن از آن‌ها مبلغی دریافت کرد.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

افسون رفیعی | ۵ سال پیش
سلام، جناب ممنون از مطالب مفیدتون. پادکست رو هرکسی میتونه بسازه؟! باید با شرکت ها صحبت کرد و برای ساخت پادکست برای محصولشون باهاشون توافق کرد ..؟
0
0

hits