دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حکم شرعی خوردن حشرات چیست؟
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
حشره خواری از نظر شرعی حلال است یا حرام : در بعضی کشور ها حشره خواری جزو رژیم غذایی به حساب می آید و به راحتی حشرات چندش آور را میخورند ولی خوردن حشرات از نظر شرعی چه حکمی دارد؟

حکم شرعی خوردن حشرات از نظر مراجع تقلید

نظر مراجع تقلید در خوردن حشرات

اگرچه خوردن سوسک، ملخ و هزارپا برای بسیاری از افراد تهوع آور است، اما باید بدانید که حشره‌خواری سابقه‌ای چندین هزارساله در جوامع سنتی جهان دارد و هم اکنون بیش از دومیلیارد نفر از حشرات در رژیم غذایی خود استفاده می کنند.

گفته می شود حشرات در عین ارزان بودن منابع سرشار پروتئین، کلسیم و آهن هستند و مردم کشورهای مختلف جهان آنها را به صورت پخته، خام یا زنده مصرف می‌کنند. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که در ده سال آینده مردم بیشتری به حشره خواری روی می‌آورند و این منبع غذایی جایگزین گوشت قرمز خواهد شد.

همچنین افراد بسیاری در کشورهای خارجی برای لاغری و کاهش وزن از ساس تغذیه می‌کنند و خوردن حشرات را راه درمان بسیاری از بیماری ها می دانند. حشره خواری در فرهنگ و تاریخ ایرانیان جایی ندارد اما شاید روزی برسد که کمبود مواد غذایی در جهان ما را هم ناگریز از خوردن این موجودات کند.

از همین رو حکم شرعی خوردن انواع حشرات را از مراجع عظام تقلید جویا شدیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

  • نظر آیت الله خامنه‌ای

در استفتائات ایشان در سؤال آمده است که: خوردن کدام حشرات حرام است؟ ایشان در جواب فرموده‌اند که: خوردن حشرات به طور کلی حرام است.

  • نظر آیت الله مکارم شیرازی

از آیت الله مکارم شیرازی هم سؤال شده است که:

با توجه به شیوع خوردن حشرات در جنوب شرق آسیا و اینکه در احکام اسلامی هم مطالبی در خصوص خوردن ملخ و ... بیان شده، لطفاً حکم شرعی خوردن سایر حشرات به جز ملخ را بیان فرمایید؟

ایشان پاسخ این سؤال را این گونه داده‌اند که: غیر از ملخ، خوردن سایر حشرات جایز نیست. (جایز نیست: حرام است)

  • نظر آیت الله بهجت

از ایشان سؤال شده است که:

اگر مورچه یا حشرات در غذا افتاده باشد، خوردن آن‌ها چه حکمی دارد؟ پاسخ سؤال در استفتائات ایشان اینطور آمده است که: اگر در عرف از حشرات به حساب می‌آید، خوردن آن حرام است.

  • نظر آیت الله سیستانی

ایشان در پاسخ به سوالی در باب حکم خوردن گوشت ملخ این چنین فرموده‌اند: گوشت ملخ حلال است.


خوردن ملخ چه حکمی دارد؟

در احکام اسلامی در باب خوردن ملخ مسائلی آورده شده است که بیشتر از آن‌ها حکم به حلال بودن گوشت ملخ داده‌اند. اما برای خوردن ملخ، شرایطی ذکر شده‌است که بدون توجه به آن‌ها خوردن ملخ هم دچار اشکال می‌شود.

  • نظر آیت الله مکارم شیرازی

خوردن ملخ جایز است، اما در صورتی که ملخ را زنده بگیرد یا اینکه ملخ در دست فرد جان دهد و الا اگر به ملخ مرده‌ای رسید، احتیاط با ترک خوردن آن است.

  • نظر آیت الله خامنه‌ای

درمان و معالجه با چیز‌های حرام تنها در صورتی حلال به شمار می‌آید که یقین داشته باشد که بیماری قابل درمان بوده و درمان، فقط در خوردن آن چیز حرام امکان پذیر است. در این صورت خوردن به مقدار ضرورت اشکالی ندارد.


آیا خوردن جیرجیرک حرام است؟

مراجع دینی پاسخ کاملاً شفافی در مصرف جیرجیرک مطرح کرده‌اند. این حشره از خانواده سوسک‌هاست و طبق فتاوای همه مراجع تقلید خوردن حشرات حرام است. در استفتایی از دفتر رهبر معظم انقلاب پرسش شده است:

با توجه به اینکه در مواردی خوردن حشرات برای درمان بیماری‌ها مفید است (مثل ساس و جیرجیرک) آیا این کار از لحاظ شرعی جایز است؟ پاسخ دفتر رهبر معظم انقلاب به این پرسش: «به طور کلی خوردن حشرات حرام است ولی معالجه با چیزهاى حرام در صورتى که یقین داشته باشد بیمارى قابل علاج بوده و علاج هم منحصر در استعمال آن است، به مقدار رفع ضرورت جایز است.»

و نیز پاسخ دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی به این پرسش:

«غیر از ملخ، خوردن سایر حشرات جایز نیست.» ایشان همچنین در پاسخ به این پرسش که خوردن حشره‌ای 6 پا و بالدار که در مناطق سردسیر کرمان وجود دارد چه حکمی دارد؟

گفته‌اند: «جایز نیست.» در تازه‌ترین واکنش نیز، هفته گذشته حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی امام جمعه سیرجان عنوان کردند: «خرید، فروش و خوردن جیرجیرک حرام است و با فروشندگان برخورد قانونی می‌شود.»


حکم خوردن فضله و خون پشه در اسلام چیست؟

  • فضله پشه ومانند آن که گوشت ندارند و نیز خون حیواناتی که مانند پشه خون جهنده ندارند ، پاک است.
  • خون منتقل شده به بدن پشه: خون نجس با انتقال به بدن حیوانی مانند پشه که خون آن پاک است، پاک می شود.
  • شک در نجاست خون پشه: اگر کسی پشه ای را که بر بدنش نشسته،بکشد ونداند خونِ بیرون آمده از آن از خود پشه است یا از بدن او مکیده ، پاک است.
  • همچنین اگر بداند از بدن او مکیده ولی جزء بدن پشه شده است ،پاک می باشد.
  • خوردن پشه: از آنجایی که پشه از خبائث است ،خوردن آن حرام می باشد.

همچنین بخوانید:

آیا گوشت گراز خاصیتی هم دارد؟

آیا میتوان گوشت کلاغ (زاغ) را خورد؟ آیا گوشت کلاغ حلال است؟

آیا میتوان گوشت خرچنگ را خورد؟ آیا گوشت خرچنگ حلال است؟

آیا خوردن گوشت خرگوش مجاز است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.4 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits