دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اهمیت و فواید تاثیرگذار حجاب با رنگ مشکی برای بانوان
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تردیدی نیست عوامل مختلفی در لباس مانند نازک نبودن، گشاد بودن و نوع رنگ در تأمین پوشش بیشتر مؤثر هستند. در بین رنگ ها، رنگ های تیره و مشکی در تأمین حجاب حداکثری بانوان در بیرون منزل موثّر هستند؛ چون رنگ های تیره و مشکی موجب استتار و پوشانده شدن بیشتر...

فواید حجاب با رنگ مشکی

پیش از این بیان گردید که زنان مسلمان در دوره های مختلف تاریخ اسلام و در سرزمین های اسلامی، بیشتر از چادر مشکی استفاده می کردند.

حال در مقام جستجو از علّت این انتخاب، اگر بگوئیم استفاده از رنگ مشکی برای حجاب، حاصل ذوق و سلیقه‌ی شخصی زنان مسلمان بوده، بطلان این تفکّر کاملاً روشن و هویداست، چراکه ذوق و سلیقه‌ی هر فردی به خود او اختصاص دارد و شاید بتوان ادّعا کرد که دو نفر در دنیا وجود ندارند که سلائقشان به شکل کامل با یکدیگر یکسان باشد.

بنا بر این اگر انتخاب رنگ مشکی بر اساس سلایق افراد بود، نباید این چنین گستردگی پیدا می کرد، بلکه طبیعتاً باید شاهد رنگ های مختلفی برای چادر در طول زمان می بودیم به طوری که تقریباً در هیچ جای جهان اسلام رنگ چادر به طور کامل یک رنگ نبوده باشد.

پس در انتخاب رنگ مشکی از سوی بانوان مسلمان، دلایلی غیر از سلائق شخصی دخیل بوده که مورد توجّه‌ی همه‌ی مسلمین واقع شده و ایشان با نظر به این دلایل، رنگ مشکی را به عنوان رنگ بهتر برای جلباب و چادر خود برگزیده اند.

رنگ مشکی برای چادر فواید فراوانی دارد که به واسطه‌ی این فواید، می توان چادر مشکی را مطابق با حجاب حداکثری و آن چه شارع مقدّس از حجاب بانوان انتظار داشته و می پسندد مطابق دانست، امّا سایر رنگ ها تا این اندازه نمی تواند برای این مقصود کارگر باشد.

خوب است با نگاهی به فواید رنگ مشکی برای حجاب، بیشتر به بررسی این مطلب بپردازیم.

حجاب مشکی

۱- پوشانندگی بیشتر با حجاب مشکی

تردیدی نیست عوامل مختلفی در لباس مانند نازک نبودن، گشاد بودن و نوع رنگ در تأمین پوشش بیشتر مؤثر هستند.

در بین رنگ ها، رنگ های تیره و مشکی در تأمین حجاب حداکثری بانوان در بیرون منزل موثّر هستند؛ چون رنگ های تیره و مشکی موجب استتار و پوشانده شدن بیشتر اشیای دیگر و مانع از دیده شدن آن ها می شوند.

در آیه‌ی دیگر خداوند متعال فرموده است: «وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِباساً»؛ او کسى است که شب را براى شما لباس قرار داد.

و در سوره نبأ می فرماید: «وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ لِباساً»؛ پرده سیاه و تاریک شب را به منزله‌ی لباس و پوشش قرار دادیم.

در این آیات شریفه تاریکی شب به یک پرده و پوشش گسترده تشبیه شده است که همه‌ی اجسام دیگر را می پوشاند، همان گونه که جلباب و چادر مشکی تمام بدن و لباس های دیگر بانوان را در مواجهه با نامحرم می پوشاند.

تفاوت رنگ مشکی و سفید از نظر روانشناسی

در روانشناسی رنگ ها آمده است: رنگ سیاه به معنای «نه» و رنگ سفید به معنای «بله» است. سفید همچون صفحه‌ی خالی می ماند که داستان را باید روی آن نوشت، ولی سیاه نقطه‌ی پایانی است که در فراسوی آن چیزی وجود ندارد.

دکتر زینب جلالی نیز در کتاب «حجاب از دیدگاه روان شناسی» ص ١١ در همین زمینه گفته است:
«در روانشناسی رنگ ها چیز جالبی خواندم که وقتی انسان به یک چیز سپیدی نگاه می کند احساس می کند انگار به آن چیز نزدیک تر می شود، امّا وقتی چیز مشکی می بیند احساس می کند که از او دور می شود.

آن موقع من گفتم پس چه بهتر هر وقت یک مرد من را می بیند فکر کند که من دارم از او دور می شوم».

تجربه‌ی زندگی روزانه نیز تأیید می کند که رنگ سیاه چشم را می زند و رنگ سفید آن را جلا می دهد، با توجّه به این که یکی از شرایط حجاب اسلامی بانوان این است که نگاه نامحرمان را به خود جلب نکند،

سوال :که اگر بانوان حجاب و چادر مشکی بپوشند، که توجّه بینندگان نامحرم را جلب نمی کند، بهتر است یا رنگ سفید که چشم ها را جلا می دهد و توجّه ها را به آن ها متمایل می سازد ؟

پاسخ : چون رنگ مشکی اثر تخفیف و کاهش تحریک های روحی و روانی را به دنبال دارد، و رنگی صامت و غیر محرّک است و عکس العمل حادّ و مهمّی در بیننده ایجاد نمی کند، از این رو یکی از بهترین وسایل تخفیف عکس العمل های روانی است و نه تنها وسیله‌ی جلب توجّه دیگران نمی شود، بلکه کمک به انصراف و عدم توجّه نیز می کند.

به همین دلیل در مواجهه با جنس مخالف و غیر محارم، استفاده از حجاب مشکی به خصوص به صورت چادر مشکی، برای بانوان اثرات مطلوبی از نظر تخفیف حالات و امیال جنسی دارد.

خداوند در سوره‌ی نور ضمن تعلیم و آموزش حدود مراقبت های اوّلیه در نحوه‌ی مواجهه با غیر محارم، خطاب به زنان می فرماید:

«... وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ ...»؛
و نباید زنان پای خود را چنان به زمین بکوبند که صدای زینت آلاتشان شنیده شود (و سبب تحریک نامحرم گردد).

بنا بر این، بر اساس این آیه می توان گفت چون حجاب و لباس های رنگارنگ نیز سبب جلب توجّه نامحرم و سبب تحریک جنسی می گردد، مطلوب نیست و در مقابل چون حجاب با چادر مشکی باعث جلب توجّه نمی گردد، بلکه برعکس، سبب انصراف نظر نامحرمان می گردد، مطلوب می باشد.

به نظر می رسد به همین دلیل است که معمولاً بانوانی که اعتقاد راسخ به لزوم پوشیدگی بیشتر در مواجهه با نامحرم دارند، رنگ مشکی را از میان رنگ های دیگر بیشتر می پسندند، زیرا این رنگ بانوان را بیشتر و بهتر می پوشاند.

فواید حجاب مشکی

۲- نگاه شکنی از فواید حجاب مشکی

در روانشناسی رنگ ها گفته می شود رنگ سیاه نشان دهنده‌ی ترک علاقه یا انصراف نهایی است.

از این رو، کسی که حجاب و چادر مشکی می پوشد، رنگ مشکی حجاب و چادر او دائماً جلوه و نمای خود را نفی می کند و خود را از نگاه های دیگران دور می دارد، فرد دارای حجاب و چادر مشکی به نگاه های نامحرم می گوید هیچ جایگاهی برای نگاه در من وجود ندارد؛ من کاملاً از شما منصرف و روی گردانم و نگاه شما به سوی من به جز خسران حاصلی نخواهد داشت.

از سوی دیگر، وقتی رنگ مشکی در کنار رنگ دیگری قرار می گیرد تأثیر آن رنگ را تقویت و خصلت آن را تأیید می کند. به عنوان مثال اگر یک پنجره‌ی رنگین در کنار میز سیاهی قرار بگیرد، هر بیننده که به آن سو بنگرد نگاه او ناخودآگاه به طرف آن پنجره جلب خواهد شد و اصلاً به صفحه‌ی سیاه میز توجّهی نخواهد کرد.

حاصل آن که چادر مشکی از نظر تأثیر قابل توجّهی که در انصراف نگاه نامحرمان و در نتیجه پیشگیری از تحرّکات جنسی دارد، یکی از بهترین شکل های حجاب اسلامی است.
زیرا بانوان در مواجهه با نامحرمان به وسیله‌ی آن به طور یکنواخت و در عین حال به روش ساده و معمولی و به دور از تجمّل بدن خود را می پوشانند.

۳- مهار کننده‌ی تحریک های غریزه‌ی جنسی

خدای متعال در هر یک از زن و مرد کشش و جاذبه ای به نام غریزه‌ی جنسی قرار داده است تا زن و مرد در کنار هم بتوانند کانون خانواده را گرم و پا برجا نگهدارند.

این جاذبه‌ی درونی انس و الفت زن و مرد نسبت به یکدیگر را افزایش می دهد. از طرف دیگر برای این که فساد و تباهی در جامعه و خانواده ایجاد نگردد، خدای متعال به هر یک از زن و مرد دستورات و احکام ویژه ای در رابطه با حجاب و پوشش داده است تا خود را از نامحرم بپوشانند و نیروی جاذبه‌ی جنسی خود را تنها برای همسر خود قرار دهند.

با توجّه به خاصیت و فایده‌ی نگاه شکنی پوشش مشکی که قبلاً توضیح داده شد می توان گفت حجاب و چادر مشکی بانوان در مواجهه با نامحرمان، بهترین مانع دفع کننده‌ی جاذبه‌ی نیروی جنسی در بین زن و مرد نامحرم است، زیرا از مبادله‌ی امواج و کشش های جنسی در بین نامحرمان جلوگیری می کند.

در مقابل، تردیدی نیست که استفاده‌ی زنان از لباس های رنگارنگ یکی از قوی ترین انواع ارتباط های غیر کلامی است، به گونه ای که باعث متمرکز ساختن توجّه جنس مخالف گشته و به طور غیر آگاهانه و غیر ارادی ارتباط دو طرفه بین دو جنس مخالف برقرار می کند و از این طریق مقدار عظیمی از آن نیروی غریزه جنسی که خداوند برای تشکیل و تحکیم خانواده قرار داده است هدر می رود، در نتیجه یا اساساً خانواده ای تشکیل نمی شود یا اگر تشکیل شد از هم می پاشد و از بین می رود.

ذکر یک تشبیه برای روشن تر شدن مطلب مناسب است. به عنوان مثال لامپ وقتی نور افشانی می کند که سیم های متصل به آن سالم باشد و اگر این سیم ها لخت باشد یا زدگی داشته باشد، نه تنها نیروی برق را به خوبی منتقل نمی کند، بلکه با اتّصال به یکدیگر موجب حریق و آتش سوزی می گردد. زن و مرد نیز با نیروی غریزه‌ی جنسی، همانند جریان مثبت و منفی دو سیم، با پیوند ازدواج به هم مرتبط می شوند تا چراغ خانواده را روشن نمایند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits