دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای و معایب بهره گیری از فامیل و آشنایان برای نگهداری از کودک
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کودکان بسیاری در غیاب حضور والدین شاغلشان در بیشتر ساعات روز در خانه تنها هستند یا همچون چمدانی هر روز به مهد کودک و مراکز نگهداری برده و آورده می‌شوند ولی روانشناسان معتقدند که چنین کودکانی هرچند در ظاهر آرام هستند ولی از رشد روانی باز خواهند ماند...

والدین شاغل و نگهداری از کودک

اگر چه حضور کودکان در خانه، با نشاط و شادی همراه است اما برای والدین شاغل نگهداری از کودکشان یک کار خسته کننده وگاه طاقت فرساست.

برای والدین شاغل، به غیر از اینکه کودکشان را به مراکز مشخص نگهداری بچه‌ها در طول روز، مانند مهدکودک‌ ها بسپارند، یا یک پرستار بچه استخدام کنند، راههای دیگری نیز برای مراقبت از فرزندشان وجود دارد.

کافیست شخص آشنایی باشد که بتواند این وظیفه را به عهده گیرد. اما چه کسی ؟

اگر در یک فامیل شلوغ و پرجمعیت زندگی می‌کنید حتما در این میان کسی پیدا خواهد شد که بتواند به شما کمک کند و نیازی به استخدام شخصی بعنوان پرستار بچه یا سپردن کودکتان به مهدکودک ندارید.

بهره بردن از افراد فامیل و آشنایان نزدیک، قطعا یکی از بهترین راههاست. فرزند شما تحت مراقبت افرادیست که به آنها اطمینان دارید و می‌دانید مسئولیت پذیر هستند.

این برای والدین شاغل و جوان که مشغله زیاد دارند یک کمک بسیار بزرگ و ارزشمند محسوب می‌شود چرا که اگر یک شخص نا آشنا به مراقبت از فرزندشان بپردازد برای آنها یک استرس مضاعف ایجاد می‌کند، چون اینجا پای اعتماد درمیان است.

اما چناچه افراد فامیل یا آشنایان شما، به نگهداری از فرزندتان بپردازند بازهم باید این سکه دو رو دارد و باید هر دو روی سکه را دید، چون مزایا و معایب خودش را دارد.

مزایای و معایب بهره گیری از فامیل و آشنایان

مزایای نگهداری از فرزند توسط فامیل و آشنایان

والدین شاغل می دانند که افراد فامیل و آشنایان، غریبه نیستند

یکی از مزایای نگهداری کودک شما توسط افراد فامیل و آشنایان این است که آنها را به خوبی می‌شناسید و این یک نکته‌ی بسیار مهم‌ است.

از طرفی کودک شما نیز به آنها نزدیک است و احساس غریبگی ندارد که این مسئله هم چیز کمی‌ نیست. شما از بابت اینکه چه نوع خوراکی و غذایی به کودکتان داده می‌شود، حسابی خیالتان راحت است حتی اگر آنجا نباشید.

پس دلیلی ندارد اگر یکی از اقوام و یا والدین خودتان بتوانند فرزند شما را نگهداری کنند، او را به یک پرستار بچه بسپارید.

تفاهمات فرهنگی

افراد فامیل و آشنایان، ارزش های فرهنگی و اخلاقی نسبتا مشترکی با شما دارند که همانها را به فرزند شما نیز منتقل می‌کنند.

این بدان معناست که فرزند شما اخلاق و منشی را یاد می‌گیرد که شما می‌خواهید یاد بگیرد و در آینده‌اش نقش مثبتی ایفا کند.

این مسئله چیزیست که شاید از طریق مراکز سرویس دهنده برای پرستاری از بچه‌ها و افراد ناآشنا به فرهنگ شما، اتفاق نیفتد.

کودک شما در خانه خودش است

اگر نگهداری از فرزندتان توسط افراد فامیل صورت گیرد، آنها می‌توانند به خانه شما بیایند به جای اینکه شما فرزندتان را به یک مرکز نگهداری از کودک ببرید، فرزندتان تجربه‌ی بودن در خانه ، و زندگی کردن در خانه را بهتر و سریع‌تر می‌آموزد.

مقرون به صرفه بودن برای والدین شاغل

قطعا یکی از مزایای نگهداری کودکان والدین شاغل ، توسط اعضای فامیل و آشنایان، این است که آنها می‌توانند پولی را که بابت مراکز نگهداری از فرزندشان می‌پردازند، برای آینده فرزندشان ذخیره کنند.

اگر فرد فامیل یا آشنا، از افراد خیلی نزدیک به خانواده باشد حتی ممکن است پولی بابت نگهداری از فرزندتان نگیرد و بستگی به این دارد که شما مبلغی بعنوان هدیه او بپردازید یا نه.

اگر کودک شما توسط مادرتان یا پدرتان یا خواهر و برادرتان، نگهداری شود در واقع نیازی به پرداخت هیچ پولی هم نیست که این یک مزیت بزرگ برای والدین شاغل است.

مزایای و معایب بهره گیری از فامیل و آشنایان برای نگهداری از کودک

معایب نگهداری از فرزند توسط فامیل و آشنایان

همواره در مقابل هر منفعتی، یکسری ضررهایی هم که وجود دارد که در مورد نگهداری فرزندان والدین شاغل نیز صادق است. در زیر به مرور آنها می‌پردازیم

سختی هایی که شامل حال دیگران می‌شود

انجام کاری مثل نگهداری از فرزند شما در خانه شما یا خانه‌ی والدین یا خواهر و برادرهای شما، می‌تواند آزادی و جریان عادی زندگی آنها را مختل کند.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ( یعنی والدین خود شما) شاید در سنی هستند که نیاز به استراحت دارند یا مشکلات جسمی خاصی دارند، اما بابت نگهداری از فرزند شما مجبور به تحمل فشار و استرس زیادی می‌شوند که برای سلامتی آنها مناسب نیست.

در نتیجه اگر قرار باشد آنها از فرزند شما نگهداری کنند یادتان باشد که آنها را با پرستاری که بابت این کار پول می‌گیرد و شغلش هست اشتباه نگیرید و به آنها سخت نگیرید.

بُرروز یکسری چالش‌ها

هرچند والدین شما در کل اشتراکات فرهنگی زیادتری با شما دارند تا یک پرستار بیگانه، اما در برخی امور آنها قوانین و روش‌های خاص خودشان را دارند.

گاهی قوانین آنها با قوانین شما متفاوت است. دیدگاه شما به زندگی جدید است و دیدگاه آنها مربوط به سالیان پیش. و همین دیدگاه‌های قدیمی هم ممکن است به فرزند شما منتقل شود.

از طرفی دیگر اگر فرد فامیل یا آشنا، از نسل‌های جدیدتر و کم سن تر از شما باشد، این مسئله همچنان پابرجاست. مثلا ممکن است خواهرزاده شما عادت داشته باشد تا دیر وقت بیدار بماند و همین عادت نیز به فرزند شما منتقل خواهد شد.

شاید شما دوست نداشته باشید برخی شوخی‌های کلامی‌ یا فیزیکی با کودکتان انجام شود اما پدربزرگ و مادربزرگش این فرهنگ را نداشته باشند و مثلا به شوخی یک دمپایی به سمت فرزندتان پرتاب کنند.

امثال اینگونه برخوردها که ناشی از فرهنگ نسل قدیم در مقابل فرهنگ نسل جدید است می‌تواند یکی از چالش‎هایی باشد که برای والدین شاغل ایجاد می‌شود.

قوانین متفاوت

شاید شما در زمان کودکی با یکسری قوانین و فرهنگهای متفاوتی بزرگ شده‌اید که اکنون با قوانین فعلی شما سازگار نیست و علاقه‌ای ندارید همانها هم در مورد کودک شما اعمال شود.

در واقع ممکن است برخی قوانین قدیمی‌ در مورد فرزند شما اعمال شود که شما بعنوان نسل جدیدتر، آنها را قبول ندارید. مشکل اینجاست که این دوگانگی در قوانین، باعث عدم شفافیت ذهنی کودک شما و گیج شدن او می‌شود.

معاشرت کم فرزندتان

اگر فرزندتان را در مراکز نگهداری از کودکان مثل مهدکودک‌ها بگذارید، باعث معاشرتی شدن و اجتماعی شدن بیشتر کودک می‌شود. او از سایر کودکان چیزهای جدیدی می‌آموزد و با هم سن و سالان خودش در ارتباط متقابل قرار می‌گیرد و باعث بهبود مهارتهای اجتماعی در او می‌شود.

این مسئله در موقعی که افراد فامیل یا آشنایان از کودک شما نگهداری کنند وجود ندارد چرا که آنها شاید به دلایل مختلف از جمله تاثیر گذاری منفی دیگر بچه‌ها روی فرزند شما، به کودکتان اجازه ندهند با سایر بچه ها بازی کند که قطعا این مسئله،در سلامت و جنبه‌های مختلف زندگی کودک شما تاثیرگذار خواهد بود.

نتیجه گیری اینکه شما بعنوان ولدین شاغل ، وقتی هیچ چاره ای به جز نگهداری کودکتان توسط فامیل یا آشنایان ندارید، این راه مناسبی باشد.

ضروریاتی مثل عدم توانایی مالی گاهی شما را مجبور به اتخاذ این تصمیم می‌گیرد.


بیشتر بخوانید :

راهنمای نگهداری از کودک،نکات نگهداری از کودک زیر ۳ سال

نتیجه :

اما به هر حال، شما بعنوان والدین شاغل ، نبایستی وظیفه خود در قبال کودکتان را دست کم بگیرید و بهتر است با بررسی دقیق مزایا و معایب هر دو روش نگهداری از کودکتان ، بهترین راه موجود را در شرایطی که هستید انتخاب نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits