دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۸ نشانه آمادگی یک زوج برای بچه دار شدن
10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آمادگی برای بچه دار شدن زوج ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که جنبه های مختلفی از زندگی زوج را در بر می گیرد. در ادامه موارد مهمی را که قبل از بچه دار شدن باید در نظر داشت خواهید خواند.

نشانه های آمادگی زوج برای بچه دار شدن

آیا ما آمادگی بچه دار شدن داریم؟ سوالی قدیمی که تقریبا تمام زوج ها از همدیگر می پرسند.

با اینکه کتاب ها، سمینارها، کلاس ها و منابع بی شمار دیگری برای کمک به والدین وجود دارد کارشناسان توافق دارند در واقع هیچ راهی برای درک اینکه چه مامان یا بابایی می شوید نیست تا زمانی که در موقعیت های سخت مراقبت از یک نوزاد قرار بگیرید و حتی بعد از این هم ممکن است احساس کنید ندانید چه کاری باید انجام دهید.

استفانی اُ لیری روان شناس بالینی و کارشناس والدین می گوید: "در واقع هیچ راهی نیست که بتوان آمادگی زوج برای بچه دار شدن را فهمید چون درس هایی در زندگی هست که فقط زمانی لازم است آنها را یاد بگیرید که به عنوان یک پدر و مادر بتوانید آنها را درک کنید.

هیچ کس نمی تواند برای عشق بی نظیری که شما احساس خواهید کرد آمادگی قبلی داشته باشد. عشقی که شما را درباره تصمیمات قبلی زندگیتان به شک می اندازد، اضطراب درک اینکه کودکتان کاملا به شما وابسته است (حتی با اینکه شما همیشه مطمئن نیستید بهترین چیست) و هیچ راهی نیست تا ساعت های خوابتان با وجود تغذیه شبانه کودک و در آغوش گرفتن او هر روز صبح زود مثل همیشه باشد".

با اینکه پدر مادر بودن وظیفه ای همیشگی است موارد مهمی هست که می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید آیا از هر لحاظی برای پذیرفتن عضو جدید خانوده آماده هستید یا خیر.

در ادامه توصیه های مشاوران را درباره چند عامل قابل توجه که برای تصمیم به بچه دار شدن باید آنها را در نظر داشت می خوانید.

1. اهمیت سلامت جسمانی برای بچه دار شدن

آیا خوب می خوابید ؟ ورزش می کنید ؟ رژیم غذایی خوبی دارید ؟ نه تنها این موارد برای سلامت شما مهم هستند بلکه اگر می خواهید برای نه ماه حمل یک نوزاد آماده باشید لازم است بدنتان با ویتامین های مناسب و مواد مغذی مورد نیاز جنین تامین شود.

اگر نتوانید از خودتان خوب مراقبت کنید نمی توانید از آن کوچولو هم مراقبت کنید. موضوع ارزش دادن به خود و درک این موضوع است که شما مهم هستید و باید ارزش و اهمیت خود را بدانید. اگر بتوانید به خوبی از خودتان مراقبت کنید و آمادگی جسمانی برای بچه دار شدن را درک کرده باشید پس می توانید از دیگران هم به خوبی مراقبت کنید.

تغذیه خانم های باردار

2. اهمیت سلامت روان برای بچه دار شدن

آوردن یک بچه به دنیا چیزی جز تجربه ای شگفت انگیز نیست اما این تجربه استرس زا، ظرفیت ذهنی و احساسی شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد. با بچه دار شدن، شما تغییرات هورمونی، اختلال در خواب و یک دگرگونی کلی در اولویت ها و انتظارات را تجربه می کنید. به همین دلیل مهم است از خودتان به خوبی مراقبت کنید تا بتوانید در آینده از بچه خودتان مراقبت کنید.

جستجو برای درمانگران متخصص، پیوستن به گروه های پشتیبانی در زمینه بچه داری و دسترسی داشتن به دوستان و خانواده برای اطمینان از داشتن روابطی دوستانه و مطمئن راهی عالی برای این واقعیت است که شما آمادگی ذهنی برای بچه دار شدن را دارید.

اهمیت بهداشت روحی و روانی در دوران بارداری

3. آمادگی احساسی برای بچه داری

آمادگی جسمانی برای پدر مادر شدن کافی نیست. کنترل داشتن روی رفتار خود، همدلی، توانایی برنامه ریزی و سازماندهی، توانایی اولویت دادن نیازهای دیگران به نیازهای خودتان، درک متقابل و همدستی با همسرتان، توانایی تعهد به یک بچه برای یک عمر و در واقع آمادگی احساسی برای بچه دار شدن تنها چند موضوعی است که باید قبل از تصمیم برای بچه دار شدن در نظر داشته باشید.

قسمتی از اطمینان شما برای داشتن این ویژگی های احساسی این است که برای تشکیل خانواده رضایت کامل داشته باشید. اگر حس می کنید هنوز ماجراجویی هایی هست که می خواستید انجام دهید پس احتمالا تعهد به مراقبت از یک بچه هنوز برای شما ناخوشایند به نظر می رسد و احساس می کنید سبک زندگی شما را محدود می کنند.

تا زمانی که حس می کنید حاضر نیستید به جای ماجراجویی های عجیب و غریب زندگی آرام تری برای بزرگ کردن یک بچه داشته باشید برای بچه دار شدن صبر کنید.

4.اهمیت ثبات شغلی برای بچه دار شدن

همان طور که هر پدر و مادری به شما خواهد گفت، بچه داشتن یک خرج جدی در زندگی است. در واقع، بیشتر پدر مادرها تا زمانی که بچه ها 18 ساله شوند حداقل باید ناخواسته میلیون ها تومان خرج او کنند. اگر با حقوق ماهیانه ناچیزی زندگیتان را می گذرانید نمی توانید غذا و خوراک و دیگر الزاماتی را که یک بچه نیاز دارد فراهم کنید و البته نباید خرج های اضطراری غیر منتظره ای را که پیش می آید فراموش کرد.

اگر چه پول تنها عامل مهم در آمادگی والدین برای بچه دار شدن نیست اما آمادگی و ثبات مالی برای بچه دار شدن، در موفقیت شما برای ایجاد ثبات در نیازهای خانوادگی برای بچه و رشد او اهمیت زیادی دارد. لازم نیست آنچه فراهم می کنید کامل و بی عیب و نقص باشد اما این موارد باید حتما برای بچه کافی باشند.

5. تاثیر درخواست و پذیرش کمک برای بچه داری

در دنیای مدرن امروز ما، بار سنگین بزرگ کردن و تربیت یک بچه روی شانه های پدر و مادر ها است و این وظیفه می تواند بسیار مشکل باشد. توانایی برای درخواست بدون تردید برای کمک و پذیرش آن وقتی کسی به شما کمک می کند به موفقیت والدین در بچه داری کمک می کند.

اگر با کمک خواستن برای نگهداری از بچه و نیازمند بودن در این زمینه مشکل دارید کمک خواستن در خانه، محل کار یا از دوستان و آشنایان را تمرین کنید و تمام تلاشتان را بکنید تا به جای گفتن "معذرت می خواهم" از عبارت "متشکرم" استفاده کنید چون احتیاج به کمک و پشتیبانی چیزی نیست که به خاطر آن لازم باشد معذرت خواهی کنید.

6. آمادگی برای تغییر برنامه های روزانه در بچه داری

به یاد داشته باشید نوزاد تفاوت بین صبح و شب یا ساعت 5 صبح و 5 عصر را متوجه نمی شود. این یعنی شما باید خودتان را با تغییرات مدام برنامه روزمره تان یا کمبودهایی در آن وفق دهید. اگر در مرحله ای از زندگیتان هستید که بتوانید برنامه های از قبل تعیین شده تان را رها کنید و بپذیرید که ممکن است کارها همیشه طبق برنامه پیش نروند راحت تر می توانید با پدر مادر شدن کنار بیایید.

اگر بچه دار شدن برای شما موضوعی مهم است بهتر است تغییر در برنامه ریزی های روزمره تان و تعهدات روزانه تان به انجام کارها را تمرین کنید تا ببینید آیا می توانید خودتان را با آن وفق دهید یا خیر. اگر شخصی هستید که صبح ها ورزش می کنید در صورت لزوم به جای برنامه تمرین و ورزشتان در صبح، عصرها به کلاس ورزش بروید.

7. اهمیت پذیرش بی عیب و نقص نبودن والدین در بچه داری

هیچ کس نمی خواهد احساس کند یک بازنده است اما اگر معیار پدر مادر بودن کامل و بی عیب و نقص بودن باشد نه تنها امری غیر واقعی است بلکه می تواند پدر و مادر شدن را منجر به عذاب روحی و پریشانی کند. اگر توانایی پذیرش اشتباه کردن را دارید بهتر می توانید با استرس پدر و مادر شدن کنار بیایید. بچه ها با دستور العمل به دنیا نمی آیند و اوقاتی پیش می آید که همه چیز را خراب کنید.

پس بهتر است از قبل آمادگی همه چیز را داشته باشید.

8. آمادگی شما برای یادگیری، تغییر و رشد در بچه داری

مادر و پدر بودن روندی رو به رشد است. این موقعیت، هر کسی را تغییر می دهد. هیچ راهی برای آمادگی قبلی مادر و پدر شدن وجود ندارد مگر تمایل به بله گفتن به رشد و تغییر.

اگر شخصی هستید که سرسختانه به افکارتان پایبند هستید و حاضر نیستید به این راحتی ها افکار و باورهایتان را تغییر دهید و خودتان را به جای کسی دیگر بگذارید و موضوعی را از دیدگاه او هم ببینید باید کمر همت ببندید و برای انعطاف پذیر شدن قبل از بچه دار شدن روی خودتان کار کنید و آماده شوید.

بیشتر بخوانید:

آمادگی برای بارداری و مادر شدن

پدر شدن،آیا نگران پدر شدن خود هستید؟این مطلب را بخوانید

آیا برای بچه دار شدن آماده هستید؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (10 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits