دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آمادگی برای بارداری و مادر شدن
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
آمادگی برای بارداری و مادر شدن:چند نکته پنهانی که قبل از بچه دار شدن باید بدانید/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای آمادگی برای مادر شدن و بارداری آشنا شوید.

10 نکته پنهانی که قبل از بچه دار شدن باید بدانید

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای آمادگی برای مادر شدن و بارداری آشنا شوید.

http://www.delgarm.com/

آمادگی روحی برای بچه دار شدن چیست؟

بعضی از خانم ها به دلیل حرف و حدیث مردم و برای اینکه به اطرافیان ثابت کنند توان بچه دار شدن را دارند و هیچگونه ایرادی به سلامتی جسمی آنها وارد نیست بچه دار می شوند. این انگیزه مناسبی نیست و هر زن و شوهری باید خود به این یقین رسیده باشند که زندگی آنها با ورود یک نوزاد رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد و شور و اشتیاق آنها برای بچه دار شدن نه برای حرف مردم و نه برای یدک کشیدن اسم مادر و پدر باشد.

فرزند ما نیاز به محبت واقعی دارد. نوزاد تازه به دنیا آمده تا وقتی هنوز شیرین کاری و شیرین زبانی دارد خود را در دل هر کسی جا می کند. مهم زمانی است که دوره این شیرین کاریها تمام می شود و شخصیت کودک در حال شکل گیری است، آن زمان یک پدر و مادر خوب باید محبت واقعی خود را نشان دهند و فرزند خود را با عشق پرورش دهند. پس آمادگی روحی حسی درونی است که هر زن و شوهری را با اراده خود به سمت پدر و مادر شدن سوق می دهد.

عدم وجود آمادگی روحی برای بچه دار شدن چه عواقبی را به دنبال دارد؟

عدم وجود آمادگی روحی دو حالت را باعث می شود. اولین حالت اینکه بلافاصله بعد از باردار شدن از اینکه به سمت مادر شدن و مسئولیت آن پیش می رود پشیمان شده و دچار احساسات منفی می شود. حالت دوم به این صورت است که تمام دوران بارداری و نوزادی فرزند را به خوبی طی می کنند ولی پس از اینکه کودک وارد سن ۷-۸ سالگی شد کم کم رفتار نامناسبی که حاکی از بی اهمیتی و خستگی از کودک است را نشان می دهند. که هر دو حالت خطر بسیار بزرگی در جهت تربیت کودک به شمار می آید و چه بسا باعث می شود کودک روحیه شکننده ای داشته باشد و همیشه احساس کند بین پدر و مادر شخصی اضافی است.

چگونه به آمادگی روحی برای بچه دارشدن برسیم؟

باید در درجه اول این را بدانید که اطرافیان هر حرفی بزنند در حد همان حرف است و در زمان عمل هیچ کس به شما کمکی نخواهد کرد پس به حرف این و آن بچه دار نشوید. برای بچه دار شدن زیاد عجله نکنید. بگذارید شما و همسرتان کاملاً یکدیگر را بشناسید و رفتار و روحیات خود را با یکدیگر هماهنگ کنید. هر دو با هم به بچه دار شدن فکر کنید.

اگر اختلاف نظر یا دعوایی بین شما هست هرگز برای حل آن از بچه دار شدن استفاده نکنید. اگر شما یا همسرتان ایراد بزرگی در شخصیت خود دارید اول آن ایراد را برطرف کنید بعد اقدام به بچه دار شدن بکنید. و همیشه این را بدانید که بچه دار شدن خود یک مسئله شیرین است که تا بزرگ شدن فرزندمان باید آن را حل کنیم پس هیچ وقت برای حل مسائل خود به بچه دار شدن متوسل نشوید.

آمادگی روحی برای بچه دار شدن

برخی زوج ها با درایت و برنامه ریزی دقیق صاحب فرزند می شوند، عده ای از همسران هم بدون اندیشه و غیرمسئولانه و برخی هم تصمیم می گیرند هیچگاه صاحب فرزندی نشوند. صرف نظر از اینکه شما در کدام دسته جای می گیرید، یک چیز مسلم است و آن این است که داشتن فرزند و پرورش آن شغل و مسئولیتی تمام وقت و طولانی مدت و البته، پر هزینه و طاقت فرسا است.

در واقع، فرزند با خود شادی های بسیاری به همراه می آورد اما در عین حال چالش های فراوانی نیز پیش روی شما قرار می دهد. فرزند روابط، فعالیت های روزمره، شغل، وضعیت ملای و سبک زندگی شما را دستخوش تغییر خواهد کرد. ما در این نوشته به شما کمک می کنیم تا دریابید آیا آمادگی خوشامدگویی به عضوی جدیدی در خانواده خود را دارید یا خیر.

آمادگی روحی برای بچه دار شدن

توصیه های قبل از بچه دار شدن

یکی از تفاوت های خانم ها و آقایان این است که حس فرزنددار شدن برای خانم ها بیشتر قابل لمس است چرا که آن ها به سبب تغییرات جسمانی، شرایطی بسیار متفاوت را تجربه می کنند که آقایان تصوری از آن ندارند و آقایان تا زمانی که بچه به دنیا نیامده است، کمتر حس پدر شدن را تجربه می کنند.

بسیاری از خانم های باردار، به خصوص در سه ماه اولیه بارداری مدام حالشان بد می شود، به بو حساس هستند، توان آشپزی ندارند، حتی گاه تا مدتی توان انجام کارهای منزل را ندارند و بی حوصله اند، بسیار تحریک پذیر و حساس می شوند، احساسات متغیری را تجربه می کنند و بعضاً بهانه گیر می شوند. تمامی این موارد به سبب تغییرات هورمونی دوران بارداری کاملاً طبیعی است.


اضافه بر تمام اینها باید بدانید که بچه دار شدن می تواند:

  • باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بیشتر بین شما و همسرتان شود

آیا رابطه ای با ثبات با شریک خود دارید؟ آیا بچه دار شدن توانایی ترمیم و یا تحکیم یک زندگی زناشویی متزلزل را دارد؟ خیر. این افسانه است. شما باید قبل از اینکه صاحب فرزندی شوید خود و شریکتان را به خوبی بشناسید. باید خالصانه به یکدیگر علاقه مند باشید و رابطه میان شما صمیمانه و کاملاً باثبات باشد. باید آینده رابطه شما روشن، مطمئن، قابل پیش بینی و نویددهنده باشد. در غیر این صورت ورود یک تازه وارد بر مشکلات ارتباطی شما می افزاید.

  • گاهی شما را از نظر مالی در فشار خواهد گذاشت

آیا از توان مالی برخوردارید؟ یک کودک با وابستگی های مالی فراوانی به این دنیا وارد می شود که این وابستگی ها با گذشت زمان افزایش می یابند. هزینه های نگهداری و پرورش کودک بی شمار است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:هزینه زایمان، هزینه های درمانی (مراجعه به پزشک و تهیه دارو)، نیازهای تغذیه ای و پوشاک، اسباب بازی، مدرسه و شهریه های متعدد دیگر، اوقات فراغت، دانشگاه و ازدواج، بنابراین لازم است شما از پشتوانه مالی، شغلی با درآمد مکفی و پایدار و پس انداز خوبی برخوردار باشید.

  • نیاز به وقت بیشتری خواهید داشت

بسیار خوب، شما از لحاظ مالی تأمین هستید اما پول نمی تواند نیازهای احساسی و عاطفی فرزند شما را برآورده کند. کودک شما نیازمند حضور شماست که هیچ چیز را نمی توان جایگزین آن کرد، حتی گرانقیمت ترین و مجلل ترین لباس ها و اسباب بازی ها را. این در مورد پدر و مادر هر دو به یک اندازه صدق می کند و حائز اهمیت است. اگر مشغله کاری زیادی دارید، بهتر است تا کمی فارغ بال نشده اید، از بچه دار شدن صرف نظر کنید.

  • ممکن است باعث اختلاف نظر بیشتر شما با همسرتان شود

آیا به مشکلات احتمالی آینده اندیشیده اید؟ آیا در مورد نوع و روش تربیتی با همسرتان توافق دارید؟ اگر شما و شریکتان متعلق به دو مذهب، فرهنگ، کشور یا حتی طبقه اجتماعی متفاوت باشید، این تفاوت ها می تواند طی پرورش کودک زمینه ساز مشاجرات و کشمکش های فراوانی شود. نیازی نیست شما در مورد همه چیز هم عقیده باشید اما ضروری است بر سر اینکه چگونه در آینده مصالحه و سازش خواهید کرد توافق پیدا کرده باشید. بنابراین پیش از بچه دار شدن درباره نحوه پرورش کودک با شریکتان صحبت کنید و به توافقات اصولی دست یابید. هر دوی شما در این زمینه باید از آمادگی جسمی، روحی و مالی کافی برخوردار باشید.

آمادگی روحی برای بچه دار شدن

  • آیا رابطه ای با ثبات با شریک خود دارید؟

آیا بچه دار شدن توانایی ترمیم و یا تحکیم یک زندگی زناشویی متزلزل را دارد؟ خیر. این افسانه است. شما باید قبل از اینکه صاحب فرزندی شوید خود و شریکتان را به خوبی بشناسید. باید خالصانه به یکدیگر علاقه مند باشید و رابطه میان شما صمیمانه و کاملا باثبات باشد. باید آینده رابطه شما روشن، مطمئن، قابل پیش بینی و نویددهنده باشد. در غیر این صورت ورود یک تازه وارد بر مشکلات ارتباطی شما می افزاید.گاهی شما را از نظر مالی در فشار خواهد گذاشت.

  • آیا از توان مالی برخوردارید؟

یک کودک با وابستگی های مالی فراوانی به این دنیا وارد می شود که این وابستگی ها با گذشت زمان افزایش می یابند. هزینه های نگهداری و پرورش کودک بی شمار است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: هزینه زایمان، هزینه های درمانی (مراجعه به پزشک و تهیه دارو)، نیازهای تغذیه ای و پوشاک، اسباب بازی، مدرسه و شهریه های متعدد دیگر، اوقات فراغت، دانشگاه و ازدواج، بنابراین لازم است شما از پشتوانه مالی، شغلی با درآمد مکفی و پایدار و پس انداز خوبی برخوردار باشید.

  • نیاز به وقت بیشتری خواهید داشت. آیا وقت کافی در اختیار دارید؟

بسیار خوب، شما از لحاظ مالی تامین هستید اما پول نمی تواند نیازهای احساسی و عاطفی فرزند شما را برآورده کند. کودک شما نیازمند حضور شماست که هیچ چیز را نمی توان جایگزین آن کرد، حتی گرانقیمت ترین و مجلل ترین لباس ها و اسباب بازی ها را. این در مورد پدر و مادر هر دو به یک اندازه صدق می کند و حائز اهمیت است. اگر مشغله کاری زیادی دارید، بهتر است تا کمی فارغ بال نشده اید، از بچه دار شدن صرف نظر کنید.

  • ممکن است باعث اختلاف نظر بیشتر شما با همسرتان شود.

آیا به مشکلات احتمالی آینده اندیشیده اید؟ آیا در مورد نوع و روش تربیتی با همسرتان توافق دارید؟ اگر شما و شریکتان متعلق به دو مذهب، فرهنگ، کشور یا حتی طبقه اجتماعی متفاوت باشید، این تفاوت ها می تواند طی پرورش کودک زمینه ساز مشاجرات و کشمکش های فراوانی شود. نیازی نیست شما در مورد همه چیز هم عقیده باشید اما ضروری است بر سر اینکه چگونه در آینده مصالحه و سازش

خواهید کرد توافق پیدا کرده باشید. بنابراین پیش از بچه دار شدن درباره نحوه پرورش کودک با شریکتان صحبت کنید و به توافقات اصولی دست یابید. هر دوی شما در این زمینه باید از آمادگی جسمی، روحی و مالی کافی برخوردار باشید.

  • باید بیشتر به سلامت خود اهمیت دهید.

آیا از سلامت کامل جسم و روان برخوردارید؟ شما و شریکتان قبل از بارداری باید کاملا سالم باشید. پیش از بارداری باید معانیه کامل شوید تا وجود بیماری های خطرناک از قبیل ایدز در شما منتفی شود. اگر به دیابت و فشار خون بالا مبتلا هستید، باید تحت نظر متخصص فرزند خود را به دنیا آورید.

همچنین آزمایش های ژنتیک قبل از بارداری از اقدامات بسیار ضروری و حیاتی است. سلامت روان شما و شریکتان نیز اهمیت بالایی دارد. برای مثال، بسیاری از مادران پس از تولد فرزندشان دچار افسردگی پس از زایمان می شوند.از دلایل عمده آن نداشتن آمادگی برای مادر شدن، ناتوانی در درک حقایق زندگی، توقعات نامعقول و نبود برنامه ریزی قبلی است. به عبارت ساده تر، آنها نمی دانند چه می کنند و چه باید بکنند.

  • نیازمند کسب دانش در زمینه فرزند پروری خواهید بود.

آیا از دانش کافی در زمینه پرورش کودک بهره مند هستید؟ فرزندپروری یک علم است. شما باید از مراحل رشد و تکامل کودک، نحوه مراقبت از کودک و روانشناسی کودک و نوجوان آگاهی کامل داشته باشید. شما باید بدانید چگونه با یک کودک خردسال و یا نوجوان رفتار و تعامل کنید. شما به منظور تادیب و تربیت فرزندتان باید از صلاحیت و دانش کافی برخوردار باشید.

  • حمایت اجتماعی بیشتری طلب خواهید کرد.

آیا شما از حمایت اجتماعی و عاطفی کافی برخوردار هستید؟ پرورش کودک بدون یاری دوستان و خانواده کاری بس دشوار و طاقت فرسا است. بنابراین مطمئن شوید از حمایت اجتماعی کافی برای نگهداری و پرورش فرزندتان بهره مند هستید.

  • باعث تغییراتی در جسم و وزنتان می شود.

آیا شما آمادگی ظهور تغییرات جسمی در بدنتان را دارید؟ حاملگی وزایمان با اضافه وزن در مادران همراه است (به ویژه در ناحیه شکم). این اضافه وزن ممکن است همیشگی یا گذرا باشد. به هر صورت برای بازگشت به وضعیت اولیه حداقل نه ماه زمان لازم است. بنابراین، زوج های جوان باید آمادگی پذیرش این تغییرات ظاهری را داشته باشند.

  • تا مدتی خواب راحت کمتری خواهید داشت.

آیا برای بی خوابی های شبانه آمادگی دارید؟ بی خوابی های شبانه، از هم گسیختگی در الگوهای خواب، نبود وقت کافی برای رسیدگی به خودتان، رابطه جنسی کمتر و تفریح و اوقات فراغت کمتر از جمله مشکلات پیش روی شماست که باید با آنها کنار آیید.

  • ممکن است فرزندتان آنطور که شما می خواهید نشود.

آیا می توانید فرزند خود را همانگونه که هست بپذیرید؟ شما باید احتمال تولد نوزادی با نقص های جسمی و روانی را مد نظر داشته باشید (هر چند اغلب آنها قابل پیشگیری است). ممکن است نوزاد شما آنطور که در رویاهایتان می پروراندید نباشد. ممکن است از زیبایی دلخواه شما برخوردار نباشد یا حتی ممکن است مرده متولد شود.

اگر پسر یا دختر بودن کودک برایتان مهم است، بهتر است قید بچه دار شدن را بزنید، چون ممکن است چیزی برخلاف آرزویتان رقم بخورد.بنابراین، اگر بر مبنای دلایل غلط و غیرمنطقی و در نظر نگرفتن موارد فوق صاحب فرزند شوید، لذت شیرین پدر و مادر شدن تبدیل به پشیمانی برای شما وهمسرتان خواهدشد.خلاصه آنکه برای بهره بردن از نعمت وجود فرزند، برای آینده خود برنامه ریزی کنید و محیط و فضایی سالم، بارآور، مطمئن و عاری از تنش برای رشد و بالندگی او فراهم آورید.

از افرادی که به تازگی صاحب فرزند شده اند مشکلات مرتبط با نگهداری کودک را جویا شوید و صادقانه ببینید می توانید از عهده آنها برآیید یا نه.در نهایت اینکه هوشیار باشید که بچه دار شدن در آغاز زندگی مشترک می تواند استرس و فشار روحی زیادی به شما و شریکتان تحمیل کند. بنابراین، سعی کنید اگر مانع جدی وجود ندارد تا دو سال پس از ازدواجتان صاحب فرزند نشوید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محدثه | ۷ سال پیش
من عاشق بچه ام هیچ مشکلی هم برای بچه دار شدن نداریم فقط نکته 9 باعث میشه که از بچه دار شدن بترسم.من عاشق مسافرتم .دوست دارم تو خونم راحت باشم میترسم وجود یه بچه تمام آزادیهامون رو بگیره نمیدونم چیکار کنم
0
0
مهناز | ۷ سال پیش
این مطالبی که گفتی درست، اما اصلاً راجع ب مزایای بچه دار شدن چیزی نگفتی. احتمالاً غرض خوبی نداشته باشی. حرفات همشون یک طرفس. روت نشده مستقیم بگی بچه دار نشید!
0
0

hits