دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه شاد باشیم+زندگی در مسیر شاد زیستن
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
هنر روان درمانی:چگونه شاد باشیم؟بعضي ها انگار به صورت ذاتي شاد و سرزنده هستند و بعضي ديگر نيز به نظر مي رسد که به قول معروف، نافشان را با غم و دلمردگي بريده اند!

هنر روان درمانی

بعضي ها انگار به صورت ذاتي شاد و سرزنده هستند و بعضي ديگر نيز به نظر مي رسد که به قول معروف، نافشان را با غم و دلمردگي بريده اند! افراد غمگين تصور مي کنند که شاد بودن بايد در ژنشان باشد و مسئله شاد زندگي کردن، مهارتي نيست که آن را بياموزند و بتوانند خودشان را تغيير دهند. بهتر است بدانيد برخلاف نظر اين عده، ما انسان ها تنها موجوداتي هستيم که مي توانيم تصميم بگيريم زندگي شادي داشته باشيم يا زندگي مان را صرف انجام کارهايي کنيم که ما را غمگين و افسرده مي کنند.دوري از منفي بافي، عقايد و تصورات تکراري و افراد منفي گرا دشوار، اما براي تغيير حال ما از بد به خوب، بسيار موثر است.در ادامه اين بخش از دلگرم راهکارهايي براي شاد زيستن مطرح خواهد شد که خواندنشان براي شما، ضروري به نظر مي رسد.

هنر روان درمانی

مسیر شادی: یافتن معنا در زندگی

حقیقت این است که همۀ ما به دنبال خوشحالی می گردیم و می خواهیم که شاد باشیم. اما گاهی اوقات به نظر می رسد که مسیرهای اشتباهی را برای رسیدن به شاد بودن انتخاب می کنیم.
از زمان ارسطو، بحث های زیادی در مورد اینکه واقعاً شادی چیست، عنوان شده است. رویکردهای مربوط به خوشحالی، معتقدند که شاد بودن نوعی تجربۀ لذت و خوشی است. مفهوم خوشیِ روانی(Eudaimonism) که از مفاهیم اصلی در فلسفه و اخلاق ارسطو می باشد، به معنای یک روان خرسند، سالم و شاد و غنی است و رفاه روحی – روانی شخص را در پی دارد. مسیر خوشیِ روانی بر اهمیت معنای زندگی، با هم بودن و معنویت تاکید دارد.
امیلی اسمیت(Emily Smith)، نویسندۀ کتاب قدرت معنا(THE POWER OF MEANING)، می گوید، زمانی که ما یک زندگی بامعنا داریم، می توانیم احساس واقعی و عمیق تری از شادی را تجربه کنیم.

حال باید دید که چه چیزی زندگی ما را معنادار می کند؟

اصولاً، ما در زندگی معنا پیدا نمی کنیم، بلکه از زندگی خود معنا می آفرینیم.
در سال۱۹۳۰ ویل دورانت، تاریخ نگار و فیلسوف بزرگ آمریکایی، تصمیم گرفت تا از روشنفکران علمی، شاعران، فیلسوفان، روانشناسان، ورزشکاران، برندگان جایزۀ نوبل، استادان دانشگاه، هنرمندان، نوازندگان ، نویسندگان و رهبران، بپرسد که عامل رضایت از زندگی و با معنا بودن زندگی آنها در چیست. در اقدامی مشابه، مجلۀ زندگی(life magazine) در سال ۱۹۹۸نیز طبق یافته های خود، به این نتیجه رسید که ۴ مسیر اساسی برای رسیدن به معنا در زندگی وجود دارد که عبارتند از: احساس تعلق داشتن، هدف، گفتن داستان زندگی و تعالی.
تحقیقات امیلی اسمیت در سال ۲۰۱۷، شان داده است همۀ ما با توجه به اعتقادات و باورهای مذهبی که داریم و یا روش ها و نوع تربیت و نوع شغلی که داریم، می توانیم به این ۴ رکنِ معنا دست پیدا کنیم.

حال چگونه می توانیم بر اساس این ۴ رکن، معنای بیشتری در زندگی و کار ایجاد کنیم؟

امیلی اسمیت پیشنهاد می کند که راه های زیر را به کار ببندیم؛

احساس تعلق داشتن را پرورش دهیم

انسان موجودی اجتماعی است و هنگامی که نیازهای اجتماعی اوج می‌گیرد، آدمی برای روابط معنی‌دار با دیگران، سخت می‌کوشد. همۀ ما یک نیاز عمیق داریم تا فهمیده بشویم، به رسمیت شناخته شویم و از طرف دیگران مورد تایید قرار بگیریم. این پذیرش و شایستگی، احساس تعلق پذیری در ما را افزایش می دهد، در این صورت احساس ارزشمندی خواهیم داشت. همۀ ما در هر موقعیتی می توانیم به سادگی با تقویت لحظات کوتاه و ارتباطاتِ با کیفیت بالا، احساسات و نحوۀ برخورد با دیگران را تغییر بدهیم.
این مفهوم همان است که آبراهام مزلو(Abraham Maslow) روانشناس آمریکایی، در نظریه سلسله مراتب نیازهای خود مطرح کرده است. مزلو، احساس تعلق داشتن را به عنوان یکی از از نیازهای اساسی مطرح می کند. در فرهنگ‌های سراسر دنیا برآورده شدن نیازهای پیشنهادی مزلو با شادی ارتباط داشته است. روابط دوستانه، وابستگی عاطفی و روابط خانوادگی به ارضاء این نیازها کمک می‌کند. عضویت در گروه‌های اجتماعی، محلی و مذهبی نیز چنین اثری دارد.

اهداف خود را در زندگی دنبال کنیم

داشتن هدف، این احساس را در ما ایجاد می کند که به نوعی آنچه انجام می دهیم، همکاری و کمک به دیگران است یا اینکه تفاوت ها و تغییرات مثبتی در اطرافمان ایجاد می کند. ما در زندگی یک چرخۀ ارتباطی با دیگران در محیط کار و زندگی داریم و نقاط قوتِ ما، منافع و وظایف ما در کمک کردن به دیگران است. این شبیه اصطلاحِ علاقۀ اجتماعی(Social interest) است که آلفرد آدلر روانشناس اتریشی آن را مطرح کرده است. این مفهوم توانایی همکاری و مشارکت را در بر دارد. یعنی علاقه به برقراری ارتباط با دیگران و آمادگی بالقوه برای همکاری با آنها. کسانی که فاقد این احساس یگانگی باشند، مایوس شده و سرانجام زندگی بی حاصلی خواهند داشت.

داستان زندگی خود را بازگو کنیم

زندگی ما تنها لیستی از وقایع تصادفی نیست. ما می توانیم داستان زندگی خود را با روش های مختلف ویرایش و تفسیر کنیم. تحقیقات نشان می دهد زمانی که داستان زندگی خودمان را با وجود مشقات و سختی های فراوان، خوب و رضایتمندانه بازگو می کنیم، در واقع نشان می دهیم که به احتمال فراوان زندگی مان معنادار است و یک نتیجۀ منطقی خواهد داشت. و زمانی که در مورد اتفاقات نا خوشایندی که برای ما رخ داده است، می نویسیم این امکان را برای ما فراهم می کند تا آن ها را بهتر حل و فصل کرده و آرامش داشته باشیم.

به دنبال تعالی باشیم

تعالی شبیه یک سیر و سفر است. سفری با درک دقیق از جهان هستی به همراه خیر و نیکی و اعتدال. خواندن دعا، نیایش و مراقبه و حتی چیزهای به ظاهر کوچکی مانند تماشای یک اثر هنری و گوش دادن به یک موسیقی می تواند احساسات سرشار از تواضع و فروتنی، الهام بخش، خلاقانه و متعالی را برایمان به ارمغان بیاورد.

10 روش کاربردي براي شاد بودن

1 - گلکاري يا باغباني کنيد.

2 - پول هاي خود را خرج دلخوشي هاي کوچک و زياد کنيد و مدام به دنبال آرزوهاي گران و دست نيافتني نباشيد.

3 - روي کاري که همين الان در حال انجام آن هستيد، تمرکز بيشتري کنيد تا با رسيدن به موفقيت، احساس شادي در شما بيشتر شود.

4 - در يک مهارت جديد، متخصص شويد. تشخيص اينکه چه مهارتي باشد به سليقه و توانايي خودتان بستگي دارد.

5 - نگراني هايتان درباره آينده را روي يک کاغذ بنويسيد، در يک پاکت نامه بگذاريد و به معناي واقعي مهر و مومش کنيد!

6 - اطرافتان را با افراد شاد شلوغ کنيد. گاهي در جمع خانواده تان جوک بگوييد و شوخ طبع باشيد.

7 - کار هاي داوطلبانه انجام دهيد. کارهاي داوطلبانه مي توانند کارهايي خلاقانه براي کمک به ديگران باشند.

8 - در پايان هر روز، حداقل ۳ اتفاق خوبي را که رخ داده يادداشت کنيد و قبل از شروع روز بعد، حتما نگاهي به آن بيندازيد.

9 - مقايسه خود با ديگران را متوقف کنيد. مهم نيست که اين مقايسه در زمينه مالي باشد يا تحصيلي.

10 - از هر فرصتي براي ورزش استفاده کنيد چراکه ورزش در افزايش روحيه و اعتماد به نفس، تاثير قابل توجهي دارد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits