دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید مثبت ‌اندیشی بر سلامت ذهن و جسم
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مثبت ‌اندیشان نه تنها سالم‌ ترند و اضطراب کمتری دارند، بلکه تفکر مثبت‌ شان بر حال عمومی و ذهن آن‌ ها نیز تاثیر می‌ گذارد

فواید مثبت ‌اندیشی بر سلامت ذهن و جسم

با مجله دلگرم همراه باشید


فواید مثبت ‌اندیشی : حتما تاکنون برای شما پیش آمده است که کسی به ‌شما بگوید، امیدوار باشید و نیمه‌ ی پر لیوان را ببینید. این افراد، به احتمال زیاد، همان آدم‌ های مثبت ‌اندیش‌ اند. محققان هر ‌روزه به شواهد جدیدی مبنی بر فواید مثبت ‌اندیشی دست می‌ یابند.


این یافته ‌ها نشان می‌ دهند که مثبت ‌اندیشان نه تنها سالم‌ ترند و اضطراب کمتری دارند، بلکه تفکر مثبت‌ شان بر حال عمومی آن‌ ها نیز تاثیر می‌ گذارد.

divider

سوزان سگرستورم، محقق حوزه ی روانشناسی مثبت‌اندیشی، در همین زمینه می گوید:

«موانع و عوامل بازدارنده جز ذاتی، تقریبا، هر فعالیت ارزشمند انسانی‌ اند، همچنین تعداد زیادی از تحقیقات که تاکنون انجام گرفته‌ اند نشان می‌ دهند که افراد مثبت‌ اندیش به طور کلی هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ روانی سالم‌ ترند.»

divider


حتی اگر شما ذاتا فردی مثبت‌ اندیش نباشید، دلایل بسیاری وجود دارند که شما را متقاعد می‌ سازند افکار مثبت را در خودتان تقویت کنید و تلقین ‌های منفی را کنار بگذارید.


مثبت اندیش ها بهتر با استرس کنار می آیند


افراد مثبت اندیش هنگامی که در موقعیت های استرس زا قرار می گیرند بهتر از افراد منفی باف می توانند با آن کنار بیایند. محققان طی یک تحقیق دریافتند که احتمال اینکه مثبت اندیشان در هنگام ناامیدی (برای مثال زمانی که کاری را از دست بدهند یا ارتقا ی شغلی که قرار بوده بگیرند منتفی شود) بر راهکار هایی متمرکز شوند که از آن طریق بتوانند آن مسئله را حل کنند بیشتر است.

آن ها به جای اینکه مدتی طولانی را صرف فکر کردن به چیزهایی که نمی توانند تغییر دهند کنند، سعی می کنند راه حلی برای آنها بیابند و در این زمینه از دیگران کمک می گیرند و با آن ها مشورت می کنند. اما آدم های منفی باف تصور می کنند که بر شرایط هیچ تسلطی ندارند و نمی توانند کاری از پیش ببرند و موقعیت خود را تغییر دهند.


مثبت اندیشی میتواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند


در سال های اخیر، پژوهشگران نشان داده اند که ذهن انسان می تواند تاثیر بسیار زیادی بر بدن او بگذارد. سیستم ایمنی یکی از موارد بی شماری است که افکار و رفتار شما می توانند تاثیر به سزایی بر آن داشته باشند. طی یک پژوهش، محققان به این نتیجه رسیدند که فعالیت بخش های مختلف مغز که ناشی از افکار و احساسات منفی اند سبب می شوند بدن در برابر واکسن آنفولانزا واکنش ایمنی ضعیف تری نشان دهد.


سرگرستورم و سپتون که دو محقق در زمینه ی مثبت اندیشی اند دریافتند افرادی که تفکر مثبتی درباره ی بخشی مهم و خاص از زندگی شان، مثلا شرایط شان در مدسه، دارند واکنش ایمنی قوی تری نسبت به کسانی که دید منفی تری به زندگی شان دارند از خود نشان می دهند.

مثبت اندیشی برای سلامتی مفید است


مثبت اندیشی نه تنها می تواند بر سیستم ایمنی و توانایی شما در مقابله با استرس و اضطراب تاثیرگذار باشد، بلکه سلامت عمومی شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. درمانگاه مایو تعدادی از فواید مثبت اندیشی برای سلامت را بر شمرده است؛ این فواید کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، کاهش احتمال افسردگی و افزایش طول عمر را در شامل می شوند.


اگرچه محققان هنوز به پاسخ شفافی برای چگونگی تاثیر مثبت اندیشی بر سلامت نرسیده اند، برخی از آن ها معتقدند این تاثیر ناشی از آن است که افراد مثبت اندیش از سبک زندگی سالم تری بهره مندند. آن ها با مدیریت استرس و پیشگیری از رفتارهای ناسالم می توانند سلامتی خود را تضمین کنند.


من می توانم شما را انعطاف پذیر تر کنم


انعطاف پذیری توانایی ما در رفع مشکلات و کنار آمدن با آنها ست. آدم های انعطاف پذیر می توانند در هنگام مواجهه با شرایط سخت و مشکل های بزرگ با اراده قدم بردارند و مشکلات شان را حل کنند.

آن ها به جای اینکه در مقابل چنین فشار هایی روحیه ی خود را از دست بدهند و از هم فرو بپاشند، این توانایی را دارند که به مقابله با این مسایل ادامه دهند تا در نهایت بر آن ها فائق شوند. در نتیجه، تصور این که مثبت اندیشی می تواند نقش به سزایی در افزایش انعطاف پذیری داشته باشد به هیچ وجه دور از انتظار نیست.

افرادی که تفکر مثبتی دارند اغلب در هنگام برخورد با چالش های زندگی به دنبال راهی برای برطرف کردن مشکلات می گردند. آن ها به جای اینکه تسلیم ناامیدی هایشان شوند، تمامی توان شان را به کار می گیرند و مشتاقانه در این راه از دیگران کمک میخواهند.

تقویت احساسات مثبت


پژوهشگران همچنین دریافته اند که در شرایط بحرانی، همچون حملات تروریستی یا بلایای طبیعی، افکار و احساسات مثبت افراد انعطاف پذیر موجب می شود آن ها برای غلبه بر معضلات تلاش و از بروز ناامیدی و افسردگی جلوگیری کنند. خوشبختانه، متخصصان نیز باور دارند که مثبت اندیشی و انعطاف پذیری را می توان ارتقا داد.

افراد می توانند با تقویت احساسات مثبت، حتی در مواجهه ی رو در رو با سخت های زندگی، نتایج سودمندی از آن، چه برای مدت کوتاه یا مدت طولانی، به دست آورند. این نتایج که مدیریت استرس، کاهش احتمال افسردگی و تقویت توانایی در مقابله با مشکلات را شامل می شوند در آینده به خوبی به آن ها کمک خواهند کرد.


افکار نهایی


پیش از آنکه بخواهید عینک مثبت اندیشی را بر چشم بگذارید، باید به این موضوع مهم توجه داشته باشید که مثبت اندیشی به این معنا نیست که تنها جنبه های مثبت هر چیز را ببینید و از ویژگی های منفی آن ها چشم پوشی کنید.

در واقع، محققان به این نتیجه رسیده اند که مثبت اندیشی در برخی شرایط ممکن است حتی به ضرر شما باشد. برای مثال افرادی که به شکلی افراطی نسبت به همه چیز مثبت اندیش اند ممکن است توانایی خود را بیش از آنچه که هست تصور کنند و بیش از ظرفیت شان مسئولیت قبول کنند و در نهایت دچار استرس و اضطراب گردند.

اعتماد به نفس


به جای آنکه از حقیقت به این امید که «در نومیدی بسی امید است» چشم پوشی کنید، توصیه ی محققان این است که مثبت اندیشی را تنها در چهارچوب اعتماد به توانایی ها، دیدگاه مثبت به چالش ها و تلاش برای بهترین بهره را از شرایط بد بردن تعریف کنید. اتفاقات بد خواه ناخواه پیش می آیند. گاهی از کار های دیگران دلسرد می شوید و آسیب می بینید.

این بدان معنی نیست که دنیا همیشه بر خلاف میل شما رفتار می کند و آدم ها همیشه شما را ناامید میکنند، بلکه افراد مثبت اندیش به شرایط واقع بینانه نگاه می کنند، به دنبال راهی می گردند که آن را بهبود دهند و سعی می کنند از تجربیات شان درس بگیرند.

تهیه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    امیرا حافظ | ۵ سال پیش
    خیلی ممنون از شما... ی مدت بود ک داشتم تمرین مثبت اندیشی میکردم تو این صفحه تونستنم بخشی از تفکراتم ک فکر میکردم مثبت ولی نبود رو متوجه بشم.
    خیلی خیلی ممنون
    0
    0
    
    hits