دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
10 گام برای زندگی بدون استرس
16
زمان مطالعه: 9 دقیقه
آیا شما هم جزو کسانی هستید که به دلیل استرس و نگرانی، نمی توانند درست تصمیم بگیرند؟لذا هفت پیشنهاد زیر، برای دور ساختن نگرانی‌هایتان مفید خواهد بود، البته فراموش نکنیم کمی نگرانی، برای رسیدن به اهداف ما لازم است، اما مشکل زمانی است که نگرانی ما،...

شما هم نمی توانید از شر نگرانیهایتان خلاص شوید؟

آیا شما هم جزو کسانی هستید که به دلیل استرس و نگرانی، نمی توانند درست تصمیم بگیرند؟

لذا هفت پیشنهاد زیر، برای دور ساختن نگرانی‌هایتان مفید خواهد بود، البته فراموش نکنیم کمی نگرانی، برای رسیدن به اهداف ما لازم است، اما مشکل زمانی است که نگرانی ما، تعادل سیستم عصبی ما را بر هم میزند و سلامتی ما را تهدید می کند.

برای داشتن زندگی آرام و بدون استرس با این بخش از دلگرم همراه باشید.

هفت راه حل جادویی برای رسیدن به زندگی بدون استرس

چگونه یک زندگی بدون استرس داشته باشیم؟

استرس

فشاری است که بر اثر تغییرات ایجاد شده در محیط به بدن تحمیل می شود. متداولترین شیوه واکنش بدنمان به اضطراب واکنشی به نام ستیز یا گریز است. وقتی با موقعیت های استرس زا یا ناشناخته روبرو می شویم، مغز به جسم فرمان آماده باش می دهد و بدن با مبارزه یا گریز از منبع ایجاد کننده استرس به این فرمان مغز پاسخ می دهد. این واکنش جسمی به اضطراب، ما را آماده می سازد یا با دشمن بجنگیم و یا از او فرار کنیم. عده ای فکر می کنند استرس، تنها ناشی از اتفاقات ناخوشایندی است که در زندگی رخ می دهد. در حالی که رویدادهای مثبت مانند ازدواج، بچه دار شدن و ..هم در زندگی امروز می تواند استرس زا باشد. بنابراین استرس می تواند به دو شکل متفاوت تجربه شود.

دیسترس

تجربه مداوم غرق شدن در مسئولیت هاست. دیسترس حرکت در تونل مشکلات است، بی آنکه انتهای تونل معلوم باشد. مانند مشکلات مالی، تعارض در روابط بین فردی، تعهدات بیش از حد، دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری مزمن و...

یوسترس

نوعی استرس مثبت و مفید است. هنگامی که این نوع اضطراب ها را تجربه می کنیم،عملکرد مناسبی داریم، مشروط به اینکه سطح تعادل آن را حفظ کنیم. تحصیل کردن، ازدواج با فردی که دوستش داریم، ترفیع شغلی از جمله یوسترس های فشار زا اما مفید هستند.اگر اضطراب نداشته باشیم هیچ کاری انجام نمی دهیم و احساس خستگی و کمبود انرژی می کنیم.اضطراب زیاد نیز انرژی مان را می گیرد و سرانجام ما را از پای در می آورد.محققان بر این باورند که استرس زا بودن یا نبودن یک رویداد به نحوه برداشت ما از آن بستگی دارد.و اگر توانایی ما بیشتر از آن عامل باشد، دیگر آن موقعیت برای ما استرس زا نیست.پژوهش ها نشان داده اند که موقعیت ها تحت تاثیر دو عامل استرس آفرین ادراک می شوند.

این دو عامل یکی میزان کنترل پذیری و دیگری نوع انتظارات هستند. در شرایطی که فرد کنترل خود را کم و انتظارات محیط را زیاد درک کند، استرس را تجربه خواهد کرد. بر عکس فرد در شرایطی که در آن کنترل خویش را زیاد و انتظارات محیطی را کم بر آورد کند، دچار استرس نخواهد شد.استرس مضر است خصوصاً زمانی که به شیوه زندگی مبدل شود. استرس بلند مدت باعث بروز بیماری های قلبی، زخم معده و اثنی عشر و سرطان می شود. پس در سلامت ما تاثیر بسزایی دارد.به یاد داشته باشید 75 درصد بیماری ها با استرس در ارتباط است

 چگونه یک زندگی بدون استرس داشته باشیم؟

در مواجهه با شرایط استرس زا ما از 3 مرحله می گذریم و در هر مرحله علایمی را تجربه می کنیم. این مراحل عبارتند از:

مرحله آگاهی از خطر(هشدار)

در واقع اولین خط دفاعی بدن در برابر استرس زاهاست. وقتی یک استرس زا ارگانیسمی را تهدید می کند، ارگانیسم ابتدا خود را برای نبرد آماده می سازد. در مرحله هشدار، آدرنالین بیشتری از غده فوق کلیوی ترشح شده، وارد جریان خون می شود و ضربان قلب را افزایش می دهد. در این زمان خون کمتری به دستگاه گوارش و بافت های سطحی بدن می رسد. لذا پوست سرد می شود و دست و پای سرد نشانه شناخته شده استرس است.

مرحله مقاومت

چنانچه استرس زا ادامه یابد، نوبت به مرحله بیدی سندرم انطباق عمومی می رسد. بدن در مرحله مقاومت آماده می شود تا با استرس زا بجنگد و معمولاً با وضعیت مولد استرس مقابله می نماید. در مرحله مقاومت استعداد خاصی برای ابتلا به بیماری های انطباقی یا اختلالات روان تنی پیدا می کنید. اختلالات روان تنی که شامل زخم معده، فشار خون بالا، آسم و مشکلات پوستی و یا مشکلات ظریف تری از قبیل بی خوابی یا مشکلات جنسی می باشد، محصول تلاش افراد برای انطباق با استرس زا هاست.

فرسودگی

بدن در شرایط فشار مزمن یا حاد قادر به مقابله موثر با فشار و مطالباتی که با آن روبرو شده نمی باشد و دیر یا زود از پا در می آید و اعضای بدن دچار اختلال و مشکلات گوارشی، پوستی، قلبی- عروقی و نظایر آن می شود.ذکر این نکته ضروری است که استرس باعث ایجاد مشکلات روان شناختی نیز می شود. مشکلاتی مانند ناتوانی در توجه و تمرکز، ضعف حافظه، اختلال در یادگیری، ناتوانی در خوابیدن یا بیداری های مکرر شبانه، دیدن کابوس، بی قراری، دوری از جمع، اضطراب و...

استرس مضر است خصوصاً زمانی که به شیوه زندگی مبدل شود. استرس بلند مدت باعث بروز بیماری های قلبی، زخم معده و اثنی عشر و سرطان می شود. پس در سلامت ما تاثیر بسزایی دارد.به یاد داشته باشید 75 درصد بیماری ها با استرس در ارتباط است. پژوهش های اخیر نشان داده که 65 تا 90 درصد بیماری ها با استرس مرتبط هستند و به علت استرس به وجود می آیند. عمده ترین این بیماری ها عبارتند از حمله قلبی، فشار خون بالا، سرطان، دیابت، چاقی، زخم معده، سندرم روده ی تحریک پذیر، اختلالات خواب، نازایی و اختلالات دستگاه ایمنی بدن.

چیزهایی را که نمی‌توانید تغییر دهید فراموش کنید.اگر شما نگران چیزی هستید که در گذشته اتفاق افتاده است، باید فراموشش کنید. زمانی که نگران هستید، ذهنتان در حل مشکلات به اندازه کافی کارایی ندارد، بنابراین برای منطقی فکر کردن بایستی با آن مقابله نمایید. خاطرات بد گذشته همچون سم، سلامتی ما را تهدید می کنند، بنابراین شما باید باری که از گذشته بر دوش دارید را به خاک بسپارید و به جلو حرکت کنید.

نگرانی‌های خود را لیست کنید

همه چیزهایی که باعث نگرانی شما شده‌اند از قبیل صورت حساب‌ها و قبض ها، شغلتان، موتور خودرو و ... همه را لیست کنید، به طوری که عامل شماره 10 بیشتر از بقیه موجب نگرانی شما شده است. سپس تلاش کنید که این نگرانی را یکی یکی برطرف نمایید و هر بار که برطرف شد، بر روی آن خط بکشید و خواهید دید هر خط کشیدن چقدر به آرامش شما کمک می‌کند.

افکار خود را سامان دهید

اگر شما نگرانی کهنه ای دارید، تلاش نمایید افکار خود را کنترل نمایید قبل از اینکه این افکار، کنترل شما را به دست بگیرند. برای این کار، هر زمانی که یک فکر منفی به سراغتان می‌آید،سعی کنید جنبه مثبت آن‌را مد نظر قرار دهید. هر بار که نگران می‌شوید، فکر کنید "آیا این نگرانی، به من کمک خواهد کرد؟" اگر جوابتان منفی است، یا به طور کامل آن‌را نادیده بگیرید یا اگر توانستید آن‌را به یک فکر مثبت تبدیل کنید. این مسئله ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما در نهایت جزئی از ناخودآگاه رفتار شما خواهد شد و خواهید دید تبدیل افکار منفی به مثبت بسیار سازنده تر از مقابله با این افکار منفی خواهد بود.

ذهن خود را با تمرین‌های آرامش اعصاب از افکار منفی منحرف سازید

هنگامی که ما نگران هستیم - به خصوص چند نگرانی همزمان - مغز ما نمی‌تواند یک راه حل منطقی برای مشکلات بیابد. منطقی اندیشیدن، نیاز به دلی آرام دارد. سعی کنید چند بار هوا را از طریق بینی داخل هدایت و از دهان خارج نمایید. پس از چند دقیقه آرامش، تنش، شما را رها می کند و در موقعیت بهتری برای مقابله با مشکلتان خواهید بود.

گفتگو با دوستان و خانواده

یک مشکل مشترک، نیمی از یک مشکل است. با خانواده ، یک دوست خوب، و یا یک دکتر، درد دل کنید. گاهی اوقات گفتن مشکلات با صدای بلند می‌تواند مستقیماً افکارتان را به مغزتان برساند!! مخصوصاً اگر نگرانی شما در مورد چیز بی اهمیتی باشد، گفتن آن را با صدای بلند کمک می‌کند، بهتر درک کنید که مشکلتان ارزش نگرانی را ندارد. خندیدن و گریه کردن با کسانی که با آنها احساس همدلی می‌کنید، بدون اینکه نگران باشید درباره شما چه فکر می کنند، راه سالمی برای از بین بردن استرس می‌باشد.

مقابله با مشکلات کله گنده

برخی از نگرانی‌های را نمی‌توانید از طریق صحبت کردن با دیگران و یا آرامش اعصاب برطرف نمایید. این مشکلات نیاز دارند کاری درباره آن‌ها انجام شود. گاهی اوقات، چیزهای زیادی در ذهن ما است که ما نمی‌دانیم که در وهله اول چگونه با آن برخورد نماییم. تصمیم بگیرید و به سراغ آن بروید، هر چه زودتر سراغش بروید و با آن مقابله نمایید زودتر هم به جواب خواهید رسید.

وسعت نظر داشتن نسبت به مشکلات

اجازه ندهید که مسائل کوچک به شما غلبه نمایند. سعی کنید با دید وسیع‌تری به آن‌ها بنگرید. آیا مشکل شما واقعاً به بدی که شما در ذهنتان ساخته‌اید هست؟ بسیاری از مردم با مشکلات بزرگ‌تری دست و پنجه نرم می‌کنند. آیا این مشکل را می‌خواهید تا آخر عمر به دوش بکشید؟ آیا غیر از این است کمتر چند هفته و یا نهایتاً چند ماه دیگر برطرف خواهد شد؟ پس چه جای نگرانی وجود دارد . باور کنید واقعاً ارزش نگرانی را ندارد. استفاده از اسيد فوليك و ویتامین ها و امگا 3 و موز و گوشت تازه ، سبب تراز شدن خلقيات انسان می شود.

شیرینی جات مانند حلوا، خرما، کشمش، بستنی به مقدار کم توصیه میشود زیرا خوردن شیرینی می تواند موجب افزایش ساخت هورمون دوپامین در بدن گردد که به آن هورمون لذت هم می گویند

انجام روزانه 30 دقیقه ورزش تاثیر بسزایی در کاهش استرس های روزانه دارد

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب زندگی بدون استرس

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

-----------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیرعلی | ۲ سال پیش
من استرس دارم از بچه گی هم اینطوری بودم.
برای مثال وقتی از خونه بیرون میرم استرس میگیرم که نکنه یهویی حالم بد شه
معمولا وقتی کسی حالش بده دراز میکشه و من استرس میگیرم که حالم بد شه چیکار کنم.
یا مثلا وارد مطب دکتر یا جایی میشم ضربان قلب تند میگیرم و دوباره فشارم میوفته و استرس بیشتر و بیشتر میشه
همین الانم که بالا خوندم استرس مشکلات زیادی میاره استرسم بیشتر شد
چه توصیه ای میکنید؟
0
0

hits