ادبيات معاصر چيست؟
ادبيات معاصر چيست؟
20
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ادبيات معاصر چيست؟ ادبيات معاصر آشنايي با ادبيات معاصر تاريخ ادبيات معاصر همه چيز از ادبيات معاصر
ادبیّات ایران را از مشروطیّت تا امروز، «ادبیّات معاصر» نامیدهاند.
صنعت چاپ موجب شد که:
1-روزنامهنویسی گسترش یابد؛
2-ایرانیان با ادبیّات اروپایی آشنا شوند؛
3- آثار اروپایی ترجمه و منتشر شود.
ضمناً تأسیس دارالفنون هم در دگرگونی ادبیّات مؤثّر بوده است.
در شئون اجتماعی تحوّلی ایجاد شد و در شعر و نثر هم اثر گذاشت چنان که نثرها ساده شد. این تحوّلات بدین قرار است:
1- زبان نثر به خلاف گذشته ساده شد و مَثَلها و اصطلاحات قصّهها و زندگی مردم عادّی به ادبیّات راه یافت.
2- محتوای ادبیّات هم تغییر کرد. واقعیّات زندگی، دردهای اجتماعی و سیاسی و افکار نو در شعر و نثر وارد شد.
3- کار تحقیقات علمی در زمینهی ادبیّات و علوم نظری تحت تأثیر شرق شناسان ایجاد شد.
4- طنز و لطیفههای انتقادی افزایش یافت و کسانی چون دهخدا این راه را هموار کردند.
5- کلمات مترادف و خشک و ناآشنا و تکلّفات سخت از ادبیّات دور شد.
همراه با این تحوّلات در نثر، در موضوع و سبک شعر فارسی هم تحوّلاتی ایجاد شد و مطالبی چون آزادی، وطن، قانون، کارگران و ... در آن مطرح شد و با قیام مشروطیّت همراه شد.
عشقی، لاهوتی، دهخدا، اشرفالدّین حسینی (نسیم شمال) و ایرج میرزا کوشیدند تا راهی نو در شعر بگشایند. بعد از آنها تقی رفعت، شمس کسمایی، جعفر خامنهای و لاهوتی اشعاری فارغ از تساوی مصراعها و قافیهبندیهای معمول سرودند و سرانجام نیما یوشیج با سرودن افسانه در 1301 تحوّلی بزرگ ایجاد کرد و در 1316 ققنوس را سرود که فارغ از قید وزن، تخیّل و قافیه بود. عصر شعر نیمایی را به چهار دوره تقسیم کردهاند:
1- دورهی اوّل از 1304 تا 1320 (آغاز حکومت محمّدرضا پهلوی)؛ شهرت نیما بود و جنگ بر سر شعر نو یا کهنه.
2- دورهی دوم از 1320 تا 1332 (کودتای 28 مرداد)؛ تأثیر نیما بر شاعران و انتشارات مجلّات ادبی: روزگار نو، پیام نو و مجلهی سخن که محتوای آنها نقد و تحلیل و چاپ آثار بود. اوّلین کنگرهی نویسندگان که به نیما تمایل داشتند تشکیل شد و شعر منثور (سپید) پیدا شد.
3- دورهی سوم از 1332 تا 1342 (قیام 15 مرداد)؛ شعر نو عاشقانه (تغزّلی) پیدا شد و زبان رمزگونه، ادبیّات اجتماعی و حماسی پیدا شد که مورد پسند حکومت نبود. در این شعرها موضوعات غیراخلاقی و بیارزش و یأس و ناامیدی مطرح میشد و افکار غیرمذهبی در شعر پیدا شد.
4- دورهی چهارم از 1342 تا 1357 (انقلاب اسلامی)؛ دورهی کمال جریانهای ادبی بود. زبان شعر بارورتر و شفافتر شد و مسایل اجتماعی کاملاً رواج یافت: مهدی اخوان ثالث و سهراب سپهری
شعرای سنّتگرا نیز حضور فعّالی داشتند. پس از پیروزی انقلاب مضامین جدیدی با الهام از اسلام و انقلاب و عاشورا فضای شعر را در بر گرفت: شهریار، مهرداد اوستا، موسوی گرمارودی، حمید سبزواری (اینها به هر دو دوره متعلّق بودند)، علی معلّم، نصرالله مردانی، سلمان هراتی، قیصر امینپور، حسن حسینی و سپیدهی کاشانی اشعار جالبی سرودند.
۱.علت به وجود آمدن ادبیات معاصر چیست؟
دگرگونی های پی در پی و شتابناک سیاسی ،روابط اجتماعی و فرهنگی ورود عناصری تازه در قلمرو اندیشه و آشنایی با مکاتب فکری و ادبی اروپا باعث شکل گیری ادبیات معاصر شد.
۲.به چه دوره ای در ادبیات ،ادبیات معاصر می گو یند؟
تحولات ادبی جامعه ی ایران را اززمان امضای فرمان مشروطیت تا به امروزادبیات معاصر می گویند.
۳.عمده عوامل موثر در تحول ادبی دوره ی ادبیات معاصر را نام ببرید؟
الف.آمدن صنعت چاپ به ایران
ب.گسترش روز نامه نویسی
ث.آشنایی ایرانیان با ادبیات اروپایی
ج.تاسیس مدرسه دارالفنون از عمده عواملی که در این تحول موثر بوده اند.
۴.تغییرهای حاصل در نثر دوره ی معاصر را بنویسید.
الف. زبان نوشته ها به زبان مردم نزدیک شد.
ب.موضوع و محتوای نوشته ها نیز زیر و رو شد واقعیات زندگی ودرد های اجتماعی بحث درباره ی حکومت و اندیشه های نو بر فضای نثر و شعر تاثیر گذاشت.
ث.طنر و لطیفه های انتقادی در ادبیات این دوره افزایش یافت و کسانی چون دهخدا راه را برای نویسندگان روزنامه ها و مجله ها و داستان های فکاهی انتقادی گشودند.
ج.واژه های مترادف و الفاظ خشک و نا آشنا ی دیگر در نوشته ها استفاده نمی شد و معنی اندیشی و بیان روشن به لفاظی های متکلفانه پایان بخشید.
۵.چه تحولاتی در درون مایه ی شعر های ادبیات معاصر رخ داد ؟
شعر این دوره با پویایی و تازگی محتوا و طرح مسائلی همچون آزادی،وطن،قانون،کارگران توانست با جنبش مشروطیت همگام شود.
۶.نثر در ادبیات معاصر با پیشگامی چه کسانی متحول می شود؟
زین العابدین مراغه ای ،عبدالرحمان طالبوف،علی اکبر دهخدا و سید محمد علی جمال زاده.
۷.سرآغاز شعر نو کدام شعر است؟
شعر افسانه نیما در سال ۱۳۰۱ انتشار یافت سر آغازشعر نو دانسته اند.
۸. ویژگی شعر نو چیست؟
تازگی زبان و قالب شعری ،طرح مطالب نوبن توجه به مسائل بشر امروزی.
۹.شعر معاصر پس از نیما در چند شیوه ادامه بافت؟
الف .شعر آزاد یا نیمایی وزن دارد اما جای قافیه در آن مشخص نیست مثل مهدی اخوان ثالث،سهراب سپهری ،قیصر امین پور.
ب. شعر سپید که آهنگ دارد وزن عروضی ندارد .جای قافیه ها در ان مشخص نیست مثل علی موسوی گرمارودی.
ث.موج نو که نه آهنگ دارد نه قافیه و نه وزن عروضی. شعر موج نو به دشواری و پیچیدگی مشهور است مثل احمد رضا احمدی.
نويسنده و طراح:مهدي پويان
گردآوري:مجله اينترنتي دلگرم
دیدگاه ها