دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
13 توصیه ایمنی در مواقع آتش سوزی و مراقبت از کودکان در مهد کودک
4
آشنایی با نکات ایمنی در مهد کودک ها:همه ساله تعداد زیادی از بچه‌ها و دانش‌آموزان در اثر بی‌احتیاطی یا بی‌توجهی به موارد ایمنی دچار حوادث ناگوار می‌شوند.

آشنایی با نکات ایمنی در مهد کودک ها

همه ساله تعداد زیادی از بچه‌ها و دانش‌آموزان در اثر بی‌احتیاطی یا بی‌توجهی به موارد ایمنی دچار حوادث ناگوار می‌شوند. اما با رعایت برخی اصول ساده و پیش پا افتاده می‌توان بروز بسیاری از حوادث ناگوار را گرفت. رعایت نکات ایمنی در مدرسه، محل کار و خانه یک اصل بدیهی و مسلم است و شاید نتوانیم کسی را پیدا کنیم که با رعایت نکات ایمنی مخالف باشد.

ولی ذکر این نکته ضروری است که رعایت ایمنی در برخی از موارد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. یکی از این موارد، رعایت نکات ایمنی در هنگام بازی بچه‌ها در مدارس و مهد‌های کودک است. در این مقاله به بررسی نکاتی در مورد ایجاد یک فضای ایمن در مدارس و مهد‌های کودک و به حداقل رساندن آسیب‌ها و جراحات پرداخته‌ایم.

10 توصیه ایمنی در مواقع آتش سوزی و مراقبت از کودکان در مهد کودک

نکات ایمنی در قبال آتش را به کودکان یاد بدهیم

حتما دستگاههای هشدار دهنده نصب کنید تا در صورت آتش گرفتن و در نتیجه بلند شدن دود بسرعت واکنش نشان دهند. توجه داشته باشید که این دستگاهها می توانند تا 50 درصد از بروز مشکلات بعدی به وجود آمده پیشگیری کنند.به کودک خود بیاموزید که به هیچ عنوان با وسایل آتش زا مانند کبریت و فندک بازی نکند و تا جایی که امکان دارد این مواد آتش زا را درون محفظه‌ای دربسته نگه دارید مثلا کمد یا کشویی که مجهز به قفل محافظ باشد.

موارد ایمنی کودکان در برابر آتش سوزی

در این شرایط شما می توانید مطمئن شوید که در صورت نبود شما نیز برای کودکتان مشکلی پیش نخواهد آمد.حتما به کودکان آموزش دهید شمع وسایل بازی نیست و در صورت بی توجهی می‌توانند مانند کبریت و فندک خطرآفرین باشند لذا در صورت استفاده از آنها حتما از خاموش شدنشان مطمئن شوید.باید به کودک خود آموزش دهید تا در صورت متوجه شدن علائم آتش مانند دود و یا شعله های آتش چگونه به مراکز آتش نشانی اطلاع دهند.پله های اضطراری و چگونگی استفاده از آنها را در مواقع ضروری به کودکتان آموزش دهید.

بازدید از سیم کشی‌ها و بر طرف نمودن نواقص سیم کشی استفاده از روشنایی‌های مناسب (توصیه می‌شود از روشنایی‌های حفاظ دار استفاده گردد)هر منبع حرارتی تا بالای پشت بام دارای لوله دودکش مستقل باشد و بر روی آن کلاهک نصب گردد. (قبل از استفاده از هر منبع حرارتی از باز بودن مسیر لوله دودکش اطمینان حاصل فرمایند)

موارد ایمنی کودکان در برابر آتش سوزی

در نظر گرفتن تهویه مناسب جهت اتاق‌ها و حال مهد کودک

عدم استفاده از بخاری‌های دیواری و غیر استاندارد در مهد کودکدر هر طبقه از مهد کودک حداقل یکدستگاه خاموش کننده دی اکسید کربن ۳ کیلویی نصب گردد.ارتفاع نرده پلکان‌ها حداقل ۸۰ سانتی‌متر و فاصله حفاظ داخلی (عمودی) آن حداکثر ۱۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود. ( در صورتی که فاصله حفاظ‌ها بیشتر از حد تعیین شده باشد. بایستی بر روی آن توری‌های نایلونی نصب گردد.)در صورتی‌که کف پنجره‌ها از کف اتاق‌ها و حال کمتر از ۸۰ سانتی‌متر باشد. بایستی حفاظ مناسب با شرایط اعلام شده بر روی پنجره‌ها نصب گردد.بر روی کلید پریزهای برق در پوش مناسب نصب گردد و کلید پریزهای معیوب تعویض گردند.کلیه نرده های موجود در ساختمان از استحکام کافی برخوردار باشند.در فصل زمستان در مقابل بخاری‌ها حفاظ لازم (جهت جلوگیری از سوختگی کودکان) نصب گردد.

موارد ایمنی کودکان در برابر آتش سوزی

  1. در صورت داشتن باغچه، اطراف آن حفاظ گذاری شود.
  2. در صورت داشتن استخر، بایستی اطراف آن نرده مناسب نصب گردد، تحمل آن مناسب جهت کودکان باشد، مربی مربوطه آموزش نجات غریق را گذرانده و گواهینامه داشته باشد.
  3. جمع آوری شیرهای آب از داخل محوطه و اشتعال به یک منطقه امن جهت جلوگیری از برخورد کودکان با آن.
  4. بررسی کلیه شیرهای گاز غیر قابل استفاده، با ابر پوشش لازم داده شود تا باعث صدمه کودکان نگردد.
  5. نصب در پوش بر روی کلیه شیرهای گاز که از آن‌ها استفاده نمی‌گردد.
  6. حداکثر طول شیلنگ از شیرگاز تا منبع حرارتی از یک و نیم متر تجاوز ننماید.
  7. نصب بست برروی کلیه شیلنگ‌های گازصندلی نیمکت مورد استفاده در کلاس‌ها مقاوم و استاندارد باشند.
  8. تیزی لبه سنگ پلکان با تراش به صورت قوس درآید.
  9. از ساختمان‌های با سقف شیروانی استفاده نگردد.
  10. در صورت داشتن آسانسور، اخذ تأییدیه از اداره استاندارد الزامی است.
  11. استفاده از ماسه و اسفنج در زیر وسایل بازی و استفاده از وسایل بازی استاندارد نصب جعبه کمک‌های اولیه در دفتر مدیر مهد کودک استفاده از کوبل طلق دار برای شیشه در نورگیرها و یا نصب توری در زیر شیشه نورگیرها.
  12. در نظر گرفتن جانپناه به ارتفاع حداقل ۸۰ سانتی‌متر در اطراف پشت بامعدم وجود انباری در ساختمان مهد کودکنصب درب مناسب در جلوی راه پله طبقات (حداقل به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر)عدم استفاده از لوله‌های آب جهت گاز رسانی به منابع حرارتی در داخل ساختمان کلیه مربیان آموزش ایمنی و آتش نشانی را گذرانده باشند.
  13. در صورتی‌که در داخل محوطه شاخه درختان برای کودکان مزاحمت ایجاد می‌نماید، نسبت به قطع شاخه‌های زیرین درخت اقدام گردد.

موارد ایمنی کودکان در برابر آتش سوزی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits