دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه جرم های دندان را به آسانی از بین ببریم؟
140
زمان مطالعه: 10 دقیقه
چگونه جرم های دندان را به آسانی از بین ببریم؟رد شدن دندان ها می تواند نشانه پوسیدگی و تراکم جرم باشد. این مسئله پس از مصرف غذاهای مختلف نیز ایجاد می شود، اما با استفاده از توصیه های زیر می توان زردی دندان ها را از بین برد و ظاهر آن را زیباتر کرد.

چگونه "جرم دندان" را بدون هزینه از بین ببریم؟

مقدمه ای در مورد از بین بردن جرم و زردی دندان

جرم روی دندان چیست؟

جرم دندان علاوه بر ایجاد شکل ظاهری ناخوشایند به مرمرو زمان موجب از بین رفتن لثه ها می شود پس جرم زدایی را باید جدی گرفت. و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد.

هر روز با خوردن مواد غذایی و حتی نوشیدنی هایی مانند چای یا قهوه باعث می شوید که دندان های تان حالت زردی را به خود بگیرند و از حالت شفافی که شما تمایل دارید، خارج شوند.

زرد شدن دندان ها می تواند نشانه پوسیدگی و تراکم جرم باشد. این مسئله پس از مصرف غذاهای مختلف نیز ایجاد می شود، اما با استفاده از توصیه های زیر می توان زردی دندان ها را از بین برد و ظاهر آن را زیباتر کرد.

پلاک دندانی با مسواک زدن به سهولت پاک می شود. یکی از دلایلی که دندانپزشکان توصیه می کنند که دفعات مسواک زدن زیاد باشد در واقع حذف پلاک دندانی که به سرعت روی سطوح دندانی تشکیل می گردد. پلاک دندانی در صورتی که حذف نگردد در ابتدا باعث التهاب لثه می شود که به آن رُنزیوت می گویند.

رفته رفته پلاک از حالت نرم به حالت سخت تبدیل شده، که اصطلاحاً جرم نامیده می شوند.

جرم گیری دندان

علت بوجود آمدن جرم دندان چیست؟

باید دقت کنید که هر تغییر رنگی بر روی دندانها نشانه جرم دندان نیست بلگه پوسیدگی ها هم در رنگ طبیعی دندان تغییر ایجاد می کنند.

گاها لکه هایی هم بر روی دندان وجود دارد که حتی با جرم گیری هم از بین نمی رود که این ممکن است ناشی از مصرف داروهایی در زمان رشد و تکامل دندان باشد. دلایل رایج دیگری که در ایجاد جرم دندان ها نقش دارند مصرف بیش از حد چای و قهوه و بدتر از همه مصرف دخانیات است.

جرم گیری دندان

جرم دندان چگونه تشکیل می شود؟

از لحظه ای که مسواک زده می شود، حدوداً ۱۰ دقیقه بعد روی سطوح دندانی موادی شروع به تجمع می کنند که اصطلاحاً پلاک دندانی نامیده می شوند. پلاک دندانی از مواد غذایی مصرف شده یا مواد معدنی موجود در بزاق ایجاد میشود، اگر کمی دقت کنیم بعد از مسواک زدن در شب و نخوردن چیزی هنگامی که از خواب بیدار می شویم چنانچه با زبان روی دندانها تماس برقرار کنیم زبری خاصی را احساس می کنیم که در واقع همان پلاک دندانی می باشد.

تشکیل جرم دندان در واقع یک فرآیند مخرب می باشد.

جرم دندان باعث تخریب لثه و بافتهای نگه دارنده دندان می شود و لثه سالم را تبدیل به لثه بیمار و پرخون و ملتهب می نماید و باعث افزایش عمق شیار لثه شده و لثه چسبنده که باعث نگهداری دندان در حفرۀ استخوانی است را از بین برده، به دنبال آن تخریب استخوان حادث می شود که در نهایت لقی دندان ایجاد می شود که در اصطلاح به این حالت بیماری پریودنتیت می گویند.

در پریودنتیت از بین رفتن استخوان و متعاقب آن از دست رفتن دندانها بسیار اتفاق می افتد و تخریب استخوان گاهی آنقدر زیاد است که بعد از آنکه دندانها از دست رفتند امکان جایگزینی آنها را بسیار مشکل می کند.

بسیاری از مردم می پندارند جرم گیری برای دندانها ضرر دارد. و توجیه آنها این است که بعد از جرم گیری دندانهای ما پوسیده شده یا لثه از بین رفته اند و بعضی حساس شدن دندانها را بهانه کرده، از جرم گیری فرار می کنند و با همین تفکرات غلط به شدت از جرم گیری پرهیز می کنند، باید به این افراد بگویم جرم گیری نه تنها باعث پوسیدگی دندانها نمی شود بلکه لثه ها را هم از بین نمی برد. تازه جرم گیری و حذف جرم مانع تخریب و از دست رفتن لثه ها می شود.

لثه ها شاداب و کاملاً صورتی رنگ و بدون خونریزی می شوند و بوی بد دهان که متعاقب التهاب لثه ها ایجاد می شود هم از بین می رود، برای تسریع رفع حساسیت استفاده از دهانشویه توصیه می شود.

علت تصور پوسیدگی بعد از جرم گیری هم در حقیقت این است که این دندانها پوسیدگی مختصری داشته اند و وقتی که جرم روی همان نواحی قرار گرفت عملاً هیچگونه مسواکی در آن نواحی زده نمیشود و این پوسیدگی های اندک در زیر جرم ها کم کم زیاد می شوند و وقتی که جرم گیری انجام می شود تازه وسعت پوسیدگی خود را نشان می دهد.

لازم به ذکر است که داشتن دندانهای پوسیده به مراتب وضعیت بهتری از داشتن لثه های پر از جرم است زیرا پوسیدگی را به سهولت می توان ترمیم کرد ولی عدم جرم گیری ممکن است علیرغم داشتن دندانهای سالم در زمان کوتاهی، بی دندانی را به دنبال داشته باشد، حال تصمیم با شماست می خواهید دندانهای ترمیم شده داشته باشیدیا بی دندان باشید، می خواهید لثه های سالم و دهانی خوشبو داشته باشید یا لثه های ملتهب با دهانی بدبو و یا می خواهید موقع مسواک زدن از اینکه از لثه ها خون می چکد بنالید یا با لذت مسواک کنید .

جرم گیری دندان

چگونه دندان هایی زیبا و بدون جرم داشته باشیم؟

حال باید چه کاری انجام داد؟

روش سفید کردن دندان ها بصورت طبیعی و سریع


جوش شیرین

ماده ای است که باعث سفیدی دندان های شما می شود. می توانید این ماده را بر روی مسواک خود بزنید و به دندان هایتان بمالید. البته باید دقت کنید که مبادا آن را قورت دهید و در حین اینکه دندان های تان را با این ماده می شویید، دهانتان را از آب پُر کنید تا مبادا غلظت زیاد این ماده باعث از بین رفتن مینای دندان تان نشود.


بعضی از مواد غذایی مانند سیب و هویج باعث سفیدی دندان هایتان می شوند، زیرا این دو میوه، موادی دارند که باعث می شوند رسوبی که بر روی دندان های شما قرار دارد از بین برود و جرم روی دندان هایتان نیز پاک شود.

جرم گیری دندان

بیکربنات سدیم یا همان جوش شیرین خودمان


بیکربونات سدیم یا همان جوش شیرین، بخشی از درمان های طبیعی و بسیار موثر برای سفید کردن دندان هاست. در ترکیب اکثر خمیر دندان های صنعتی از این ماده ی سفید کننده استفاده می شود.
جوش شیرین به کمک دانه های ریز خود کمک می کند که لکه های کدر کننده دندان ها از بین برود.

در واقع مانند لایه بردار پوست عمل می کند. البته لازم است که دندان هایتان را با دقت مسواک بزنید.

روش استفاده


خیلی ساده است. اگر می خواهید تا عید دندان هایتان را سفیدتر کنید، می توانید برای مسواک زدن از این ماده استفاده کنید. به این ترتیب که مقداری از آن را روی مسواک تان ریخته و دندان ها را با دقت و به آرامی مسواک بزنید.

نیازی به استفاده از خمیردندان نیست، چون در این صورت خاصیت سایندگی جوش شیرین بیشتر شده و خطر آسیب های احتمالی به دندان ها نیز افزایش پیدا می کند.

با دقت همه ی دندان ها را مسواک بزنید و در نهایت مثل همیشه آنها را با آب بشویید.

جرم گیری دندان

ریحان

این گیاه علاوه بر این که درمان بسیاری از دردهاست، سفید کننده دندان نیز به حساب می آید و از دهان در برابر مشکلات و بیماری های متعدد محافظت می کند. برگ های ریحان را خشک و آسیاب کنید سپس به خمیردندان اضافه و هر روز از آن استفاده کنید.

جرم گیری دندان

نمک

نمک یکی از قدیمی ترین درمان ها برای رفع زردی دندان هاست. کافی است مقداری نمک و زغال را با هم مخلوط و دندان را با آن تمیز کنید. دانه های نمک، صیقل دهنده است و لایه زرد چسبیده روی دندان را از بین می برد. این روش نسبت به خمیردندان اثر ملایم تری دارد.

جرم گیری دندان

پوست پرتقال

پوست پرتقال درمان عالی برای بوی نامطبوع دهان و زردی دندان است. کافی است قبل از خواب، پوست پرتقال را به دندان بمالید. ترکیب کلسیم و ویتامین C موجود در آن، میکروب های دهان و زردی دندان را از بین می برد و باعث خوشبو شدن دهان می شود. می توان پودر پوست پرتقال را نیز به خمیردندان اضافه کرد.

جرم گیری دندان

هویج

فیبر موجود در هویج به عنوان پاک کننده دندان عمل می کند. جرم ها و زردی دندان را نیز از بین می برد.

جرم گیری دندان

چریش

از قدیم، از چریش به عنوان سفید کننده دندان استفاده می شود. با چوب درخت چریش نه تنها ذرات غذای گیر کرده از بین دندان خارج می شود بلکه بوی بد دهان نیز از بین می رود و زبان نیز تمیز می شود. این گیاه خاصیت طبیعی ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده دارد.

جرم گیری دندان

کربن گیاهی روشی شگفت آور


کربن گیاهی از سوزاندن چوب برخی از گیاهان به دست می آید. در کشورهایی مانند هند سالیان زیادی است که مردم از آن برای سفید کردن دندان هایشان استفاده می کنند.

بهتر است بدانید که کربن گیاهی خطری برای بدن ندارد و حتی از پودر آن برای برطرف کردن مشکلاتی مانند نفخ، اسهال و استفراغ، بوی بد دهان و غیره نیز استفاده می شود.

روش استفاده


می توانید از پودر خالص کربن گیاهی استفاده کنید. کافیست مقداری از این پودر را روی مسواک تان ریخته و مانند همیشه دندان هایتان را مسواک بزنید.

توجه داشته باشید که نیازی به خمیر دندان ندارید، چون در این صورت احتمال سایش و آسیب دندان ها زیاد می شود.

همچنین می توانید پودر کربن گیاهی را با چند قطره آب لیموترش یا آب معمولی ترکیب کرده و یک ماده ی خمیر مانند تهیه کنید. می توانید از این ترکیب خمیری شکل نیز برای سفید کردن دندان هایتان استفاده کنید.

توصیه می کنیم از این روش دو مرتبه در هفته استفاده کنید نه بیشتر. معمولا در داروخانه ها و عطاری ها، پودر کربن گیاهی به فروش می رسد.

جرم گیری دندان

خودتان خمیردندان طبیعی تهیه کنید


برای اینکه با طبیعی ترین شکل ممکن، همیشه دندان های سفید و مرواریدی داشته باشید، دست به کار شوید و یک خمیردندان دست ساز داشته باشید.

می توانید یک تا دو مرتبه در هفته از خمیردندان خودتان استفاده کنید و از سفیدی دندان هایتان لذت ببرید.

روش استفاده


خیلی ساده است. مسواک را به مقداری خاک رس سبز یا جوش شیرین آغشته کنید.

سپس یک قطره عصاره ی روغنی (افشره ی خوراکی) لیموترش یا نارنگی روی آن بچکانید.

دندان هایتان را به آرامی با این ترکیب مسواک بزنید و در نهایت بشویید.

می توانید در پایان نیز از جوشانده نعنا به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

جرم گیری دندان

چند راه ساده خانگی دیگر


میوه ها و سبزیجات سفت مانند هویج و سیب به دلیل سفتی با فشار بیشتری گاز زده می شوند که همین یک حالت سایش بر روی دندان ها ایجاد می کند که در از بین بردن جرم دندان ها فوق العاده موثر است.
کرفس و هویج هم همین خاصیت را دارند.
توت فرنگی را بر روی دندان ها بمالید تا جرم گیری طبیعی و خوشمزه داشته باشید.

درمان جرم دندان در خانه

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (140 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۶ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    الیاس | ۴ سال پیش
    سلام با تشکر از مطالب بسیار مفیدتون
    0
    0
    سروش | ۷ سال پیش
    خیلی خوب بود تشکر
    0
    0
    پاسخ ها:
    فرشیده اسماعیلیان | ۵ سال پیش
    سلام . میشه بگید شما از کدوم روش استفاده کردید که موثر بوده؟ میترسم به مینای دندون هام آسیب وارد بشه . باتشکر
    0
    3
    شقایق | ۷ سال پیش
    مطالب خیلی خوب بود ممنون از مجله ی اینترنتی خوبتون.موفق باشید
    0
    0
    سمیرا | ۷ سال پیش
    سلام سپاس از مجله ی خوبتون.برای از بین بردن سرب روی دندان چیکار باید کرد؟
    0
    0
    سام | ۷ سال پیش
    تشکر از مجله ی خوب دلگرم.
    0
    0
    
    hits