دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم لانه گزینی تخمک بارور شده (پس از لقاح) در رحم چیست؟
11
زمان مطالعه: 11 دقیقه
علائم لانه گزینی اولین نشانه از بارداری هستند. این علائم می توانند شامل همه چیز از خونریزی گرفته تا گرفتگی عضلات شکم و ترشحات واژن باشند. در ادامه این مطلب به نشانه های معمولی که با لانه گزینی تخمک بارور شده در بدن مادر رخ می دهند اشاره می کنیم.

چگونه بفهمیم تخمک بارور شده است؟

معنی کلمه لانه گزینی “استقرار سفت و محکم” است. به همین دلیل است که این اصطلاح برای نشان دادن آغاز بارداری استفاده می شود. لانه گزینی یک فرآیند طبیعی است که پس از لقاء موفق انجام می شود. این فرآیند هنگامی رخ می دهد که تخمک بارور شده خود را به پوشش رحم وصل می کند.

این اتصال باعث می شود تخمک رشد و نمو کند و به کودک زیبایی تبدیل شود. روندی که طی شده و به لانه گزینی منتج می شود؛ کاملاً پیچیده است. این روند از زمان تخمک گذاری در رحم و سپس بارور شدن تخمک توسط اسپرم در لوله فالوپ شروع می شود.
تخمک بارور شده که اکنون جنین نامیده می شود؛ به سمت رحم حرکت می کند. وقتی تخمک به رحم می رسد؛ شروع به تقسیم و تولید مثل می کند. روند لانه گزینی معمولاً طی ۸ الی ۱۰ روز پس از تخمک گذاری کامل می شود.

پس از لانه گزینی، جنین شروع به تولید hCG می کند. hCG هورمونی است که در آزمایش های مخصوص برای پیش بینی سن بارداری از آن استفاده می کنند. به بیان بسیار ساده تر، حاملگی بدون لانه گزینی نمی تواند رخ دهد.
در طی این فرآیند ممکن است واقعاً علائم جسمی را احساس نکنید. از آنجا که در این مرحله جنین به اندازه یک ذره گرد و غبار است، حس کردن این فرآیند که در سطح سلولی اتفاق می افتد غیرممکن است.

علائم تخمک بارور شده

چه زمانی لانه گزینی صورت می گیرد؟

لانه گزینی معمولاً ۷ تا ۱۲ روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد. مثلا اگر خونریزی شما باید ۲۳ مرداد شروع شود اما در ۱۶ مرداد خونریزی یا لکه بینی را تجربه کرده اید، ممکن است این نشانه علامتی از لانه گزینی باشد.
لانه گزینی ممکن است باعث شود رگ های خونی دیواره رحم پاره شوند. در نتیجه ممکن است خونریزی رخ دهد. پزشکان این نوع خونریزی را خونریزی لانه گزینی می نامند. برخی از زنان ادعا کرده اند که علائم لانه گزینی را ۳ روز پس از تخمک گذاری مشاهده کرده اند.
تمام مطالعات صورت گرفته در مورد این موضوع در خارج از بدن زنان انجام شده است. بنابراین هیچ روش علمی برای تأیید یا بی اعتبار کردن ادعاها وجود ندارد. پس از لانه گزینی، شما می توانید به طور رسمی بگویید که باردار هستید.


علائم لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی

خونریزی یکی از دقیق ترین علائم بارداری است. اما فقط ۱ زن از هر ۳ زن باردار آن را تجربه می کنند. در حقیقت بسیاری از خانم ها حتی متوجه نمی شوند که لکه بینی شان مربوط به خونریزی لانه گزینی است.
خونریزی صورتی رنگ و یا حتی قهوه ای رنگ ممکن است هنگام لانه گزینی مشاهده شود. این خونریزی در بیشتر موارد به اندازه خونریزی قاعدگی نیست.یادتان نرود که فقط برخی از خانم ها خونریزی لانه گزینی را تجربه می کنند. ساده ترین روش برای تمایز بین خونریزی لانه گزینی و خونریزی قاعدگی، قوام آن است. خونی که بر اثر لانه گزینی از بدن خارج می شود لخته نمی شود و معمولا شفاف است.

گرفتگی عضلات و درد لانه گزینی

یکی از شایع ترین علائم لانه گزینی احساس گرفتگی در عضلات شکم است. این گرفتگی ها اغلب خفیف تر از گرفتگی های قاعدگی هستند و نباید آنقدر شدید باشند که به خاطر آنها مسکن استفاده کنید.
این درد از نظر ماهیت خفیف است و تنها مدت کوتاهی به طول می انجامد و بسیاری از خانم ها فقط ۵ دقیقه آن را تجربه می کنند.اگر احساس درد شدید کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چگونه بفهمیم تخمک بارور شده است؟

حساسیت پستان ها

بلافاصله پس از لانه گزینی، بدن شروع به تغییر می کند. این تغییرات به سرعت اتفاق می افتند و به تدریج همانطور که زنان انتظار دارند افزایش می یابند. درد پستان به لمس علامتی است که ناشی از تغییر سریع هورمون ها در بدن می باشد.

هورمون ها افزایش یافته و منجر به ایجاد علائم زیر می شوند:

  • ورم
  • درد
  • حساسیت

فقط چند روز پس از لانه گزینی، سینه ها شروع به درد می کنند. بیشتر خانم ها در طی ۷ روز پس از دوره تخمک گذاری، درد سینه ها را تجربه می کنند. حساسیت سینه یکی از شایع ترین و دقیق ترین نشانه های بارداری است.اگر سینه هایتان حساس هستند و خونریزی تان عقب افتاده، می توانید از تست حاملگی برای تعیین احتمال بارداری استفاده کنید.

افزایش دمای پایه بدن

افزایش درجه حرارت پایه بدن (BBT) راهی است که از آن برای تعیین بارداری استفاده می شود. در طول دوره لقاء و لانه گزینی، با توجه به افزایش پروژسترون در بدن، BBT بالا می رود و تا زمانی که سطح پروژسترون کاهش پیدا نکند بالا باقی می ماند.BBT ممکن است در دوران بارداری به ۳۷٫۴ الی ۳۷٫۵ درجه سانتی گراد نیز ​​برسد.

تغییر مخاط دهانه رحم

تغییر ترشحات دهانه رحم یکی از علائم لانه گزینی است. در هنگام بارداری، قوام، رنگ و جریان ترشحات رحم تغییر خواهد کرد. در این دوران ترشحات ویژگی های زیر را خواهند داشت:

  • سفید هستند.
  • غلیظ تر از قبل می شوند.
  • بسیار لغزنده هستند.

با وقوع بارداری، به دلیل افزایش جریان خون در واژن، ترشح مخاط افزایش می یابد. ترشحات در بدن زنان باردار تا حدی افزایش می یابد که لباس زیر آنها خیس می شود.

نشانه بارداری

قطع خونریزی قاعدگی

یکی از دقیق ترین علائمی که نشان دهنده وقوع تغییرات عمده در بدن است، قطع شدن دوره قاعدگی است. دلایل مختلفی هم برای این اتفاق وجود دارد.
وقتی دیگر پریود نمی شوید یعنی باردار هستید. دقت داشته باشید که این دوران، دوران طلایی رشد جنین است. بنابراین به محض قطع شدن پریودتان، به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.

تکرر ادرار

در طی هفته های اول تا یک ماه اول بارداری، تکرر ادرار اتفاق می افتد. با وقوع حاملگی بدن در معرض تغییرات گسترده داخلی قرار می گیرد. این تغییرات باعث می شود که کودک بتواند در داخل بدن رشد کند.
همانطور که کودک شکل می گیرد، حتی وقتی به اندازه یک عدد نخود فرنگی است، به مثانه مادر فشار می آورد. این فشار باعث می شود که بیشتر از قبل نیاز به تخلیه مثانه داشته باشید.
هنگامی که کودک بیشتر رشد می کند، مایعات با سرعت بیشتری از بدن خارج می شوند و در نتیجه تکرر ادرار رخ می دهد. از طرفی مثانه فضای کمتری برای گسترده شدن در بدن خواهد داشت. این موضوع باعث می شود نیاز به دفع ادرار سریع تر اتفاق بیفتد. زیرا مثانه سریعتر پر می شود.

هوس یا بیزاری از غذا

یکی از علائم لانه گزینی بیزاری از غذاست. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که بدن هنگام لانه گزینی، هورمون اضافی تولید می کند.این هورمون ها جوانه های چشایی را تغییر می دهند و اغلب باعث می شوند غذاهایی که قبلاً دوست داشتید را دیگر دوست نداشته باشید.

سردرد یکی از علائم لانه گزینی

سردرد اغلب نشانه وجود مشکلی جدی در بدن است. البته گاهی می تواند یکی از علائم لانه گزینی یا حاملگی نیز باشد. تغییرات هورمونی دلیل افزایش سردرد در اوایل بارداری است.
این علامت اغلب در هفته های اول بارداری شروع می شود. با این حال بستگی به بدن نیز دارد. اگر واقعاً باردار هستید و سردردهای مکرر دارید، باید مطمئن شوید که مواد غذایی کافی در رژیم غذایی تان وجود دارد. همچنین می توانید از کمپرس سرد یا گرم روی سر استفاده کنید و سردرد را کاهش دهید.

علائم حاملگی

نفخ

هنگامی که بدن شروع به تغییر می کند، به خصوص در ناحیه شکم، نفخ رخ می دهد. با لانه گزینی قطعاً می توانید انتظار داشته باشید که دیر یا زود دچار نفخ شوید. در حقیقت زنان باردار اغلب قبل از پریود احساس نفخ می کنند.
بسیاری از خانم ها این احساس نفخ را با نفخ قبل از قاعدگی اشتباه می گیرند. اما تفاوت اصلی این دو نفخ این است که بعد از نفخ مربوط به لانه گزینی دیگر خونریزی قاعدگی رخ نمی دهد.

خستگی از علائم لانه گزینی

پس از لانه گزینی، احساس می کنید که بیش از حد خسته هستید. مانند بسیاری از علائم دیگر، تغییر در سطح هورمون ها به بدن شما صدمه می زند و این موضوع باعث می شود خسته تر از آنچه که معمولاً احساس می کنید باشد.این علامت خیلی سریع یعنی در عرض یک هفته پس از عقب افتادن پریود ظاهر می شود.

از علائم لانه گزینی درد پایین کمر است

یکی دیگر از علائم لانه گزینی ممکن است درد کمر باشد. استفاده از کمپرس گرم یا سرد و یا دوش گرفتن با آب گرم می تواند این درد را تسکین دهد.
البته تمرینات ورزشی خاصی نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای تسکین درد زیر کمر استفاده کنید.
این تمرینات نه تنها درد را تسکین می دهند بلکه به شما در تقویت عضلات کمر نیز کمک می کنند. انجام این فعالیت ها حمل کودک تازه وارد و در حال رشد شما را آسانتر می کند.

احساس تنگی در قفسه سینه

اگر در ناحیه قفسه سینه احساس سفتی و تنگی می کنید ممکن است باردار باشید. بدن برای آماده سازی خود، تغییرات هورمونی زیادی را به ویژه در سینه ها ایجاد می کند.
این تغییرات می توانند احساس سفتی در قفسه سینه ایجاد کنند. درد و حسی که در سینه هایتان دارید باید کمی متفاوت تر از دردی باشد که در طی چرخه قاعدگی آن را تجربه می کنید.

نوسانات خلقی از علائم لانه گزینی

معمولاً در طول دوره قاعدگی کج خلقی به سراغتان می آید. با این حال اگر باردار باشید ممکن است قبل از شروع خونریزی نوسانات خلقی را تجربه کنید.
این نوسانات خلقی نیز نتیجه نوسانات هورمونی در بدن است. اگر زیاد احساس کج خلقی و بی حوصلگی می کنید سعی کنید از مواد غذایی مغذی که تمام ویتامین ها و مواد معدنی را به بدنتان می رسانند استفاده کنید. این مواد می توانند روحیه شما را تقویت کرده و اگر باردار باشید؛ به رشد کودکتان کمک کنند.

علائم لانه گزینی تخمک

احساس سبکی سر

مانند بسیاری از علائم ذکر شده در بالا، سرگیجه یکی دیگر از علائم لانه گزینی است که در اثر نوسان هورمونی ناشی از بارداری ایجاد می شود.
در دوران بارداری، تغییراتی در گردش خون رخ می دهد و این تغییرات میزان اکسیژن ارسالی به مغز را محدود می کنند. این امر در نهایت باعث سرگیجه می شود. این علامت معمولاً در اوایل بارداری شروع می شود اما می تواند تا سه ماهه دوم و حتی سوم نیز ادامه یابد.

چه مدت بعد از لانه گزینی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از علائم لانه گزینی و حاملگی طبیعی هستند. این علائم عبارتند از:

  • لکه بینی
  • گرفتگی عضلات شکم
  • تغییر در پستان

با این حال، اگر مطمئن هستید که باردارید و یا با تست خانگی، بارداری را تأیید کرده اید؛ باید به پزشک خود مراجعه کنید. متخصصان انجمن بارداری آمریکا توصیه می کنند که حدود هشت هفته پس از آخرین دوره قاعدگی، باید به پزشک معالج مراجعه کنید.

حتماً بخوانید:
قبل از تست بارداری این علایم را در خود بیابید

قبل از تست بارداری این علایم را در خود بیابید

آیا من باردارم؟ شما به یک تست خانگی یا آزمایش خون احتیاج دارید تا از این مسئله اطمینان یابید، اما قبل از همه آنها به این نشانه‌ها دقت کنید. علایم…

چه مدت بعد از لانه گزینی می توانیم تست بارداری انجام دهیم؟

اگر می خواهید بررسی کنید که باردار هستید یا خیر؟ دو گزینه برایتان وجود دارد. شما می توانید آزمایش خون یا تست حاملگی خانگی انجام دهید.
آزمایش خون فقط در آزمایشگاه انجام می شود. این آزمایش با تشخیص هورمون HCG در خون می تواند بارداری را تعیین کند. به طور مشابه، تست های خانگی نیز هورمون HCG را اندازه گیری می کنند. اما نه از طریق خون بلکه از طریق ادرار.
تفاوت این دو روش در این است که روش های خانگی دیرتر باید انجام شوند. زیرا هورمون HCG اول به خون وارد شده و سپس به ادرار می رسد. پس از لانه گزینی، سطح هورمون HCG افزایش می یابد.
به این ترتیب هر ۴۸ ساعت یک بار سطح هورمون HCG دو برابر می شود. برای انجام تست خون و تست خانگی، هورمون HCG باید قبل از شناسایی در خون یا ادرار، به مقدار مشخصی برسد.
در حقیقت ، مقدار دقیق آن باید ۲۵ mIU / ml باشد. اگر سطح این هورمون پایین تر از حد استاندارد باشد، ممکن است نتیجه آزمایش منفی شود. حتی اگر باردار باشید.
به طور معمول هورمون HCG حدود ۴ یا ۵ روز پس از خونریزی لانه گزینی برای آزمایش خون، و ۶ تا ۷ روز پس از خونریزی لانه گزینی برای تست های خانگی به حدی می رسد که قابل تشخیص باشد. یادتان نرود که هنگام خرید تست های خانگی باید تستی را انتخاب کنید که دارای حساسیت ۲۰ mIU / ml باشد.از طرفی مطالعات نشان داده اند که ۶۵٪ تست هایی که ۶ روز پس از لانه گزینی انجام می شوند، اغلب منفی هستند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits