دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت خروج باد از واژن چیست و چگونه درمان میشود ؟
7
زمان مطالعه: 9 دقیقه
باد واژن ممکن است با صدا همراه باشد. خارج شدن باد از واژن بیشتر خانم ها در هنگام رابطه جنسی، پس از زایمان و حتی در دختران هم ممکن است رخ دهد. ایجاد باد واژن معمولا موضوعی طبیعی است و خارج شدن باد از واژن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه...

باد واژن نشانه چیست ؟

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با عارضه باد واژن آشنایی کامل پیدا کنید .

زمانی خروج باد از واژن اتفاق می افتد که هوا در واژن محبوس شود. این اتفاق معمولا طبیعی ست و خطری برای سلامتی ندارد.
با اینحال، این اتفاق در موارد نادری ممکن است نشانه‎ی بیماری جدیتری مانند فیستول واژنی باشد که به درمان نیاز دارد.

در این مقاله ما درباره علل خروج باد از واژن، هنگام رابطه جنسی، عوارض خروج باد از واژن، درمان باد واژن با ورزش، خروج باد از رحم بعد از زایمان و صدا دادن واژن بعد از زایمان صحبت می کنیم.

گاز واژن یا باد واژن چیست ؟

همیشه مقداری هوا در واژن وجود دارد، و معمولا خروج باد از واژن زمانی اتفاق می افتد که هوا به صورت حباب های بزرگ درآید که این حباب هوا ممکن است به آرامی بیرون بیاید یا به صورت ناگهانی خارج می‌شود.

گاز واژن در هنگام خروج معمولا صدا ایجاد می کند که دلیل آن ارتعاش هوای محبوس شده در کانال واژن است. این گاز ممکن است با صدایی شبیه باد روده از واژن خارج شود.

علل خروج باد از واژن چیست ؟

هر چیزی که وارد واژن شود می تواند هوا را در آنجا حبس کند. این عارضه در بیشتر موارد، خطری برای سلامتی ندارد.

برخی از علل طبیعی این عارضه عبارتند از:

1. محصولات بهداشتی بانوان

ممکن است وارد کردن وسایلی مانند تامپونها و فنجانهای قاعدگی به داخل واژن باعث حبس حبابهای هوا در داخل واژن شوند. این هوا با خارج کردن این وسایل یا در طی فعالیت بدنی یا کششی آزاد می شود.

2. تمرینات کششی

برخی از ورزش‎ها مانند یوگا که همراه با کشش در ناحیۀ لگن هستند، غالبا موجب باز یا شل شدن واژن و در نتیجه، ورود هوای بیشتر به داخل آن میشوند.

در طی تغییر حالت یا نحوه ایستادن یا نشستن در هنگام این ورزش ها، ممکن است هوای به دام افتاده به طور ناگهانی تخلیه گردد.

3. معاینه لگنی نزد پزشک زنان و زایمان

معاینات جسمی رحم و وارد کردن اسپکولوم که دستگاهی برای معاینه رحم و ودهانه است و اقداماتی از این دست می‎توانند هوا را در داخل واژن حبس نمایند.

خروج این هوا هنگامی رخ میدهد که دکتر، اسپکولوم را از واژن خارج کرده و معاینه فیزیکی خاتمه می یابد.

4. ضعف عضلات لگن

شایع ترین علت نفخ واژن در دختران و زنان، ضعف و شل شدگی عضلات ناحیه لگنی است. هوا بطور معمول وارد واژن میشود وارد شدن هوا بسته به قدرت عضلات لگن دارد و هرچقدر این عضلات قوی‌تر باشد اجازه ورود هوا را نمی دهد.

این مسئله میتواند در درجه اول ژنتیکی باشد ولی عواملی مثل نشستن های طولانی مدت بی حرکت، یا چاق و لاغر شدن های پی در پی و یبوست میتواند از دلایل زمینه ای و کمک کننده برای ایجاد باد در واژن باشد.

فعالیت جنسی یکی دیگر از علل عمده ی بروز باد از واژن میباشد . حرکت رو به جلو و عقب آلت تناسلی مردانه داخل واژن میتواند سبب وارد شدن هوا به داخل کانال واژن و تجمع گاز در آن شود.

زمانیکه عضلات داخل واژن شما در اثر ارگاسم انقباض یافته شوند یا زمانیکه آلت مردانه از داخل واژن به بیرون کشیده شود، گاز از داخل واژن ازاد و تخلیه میشود.

این تخلیه ی هوا میتواند همراه با صدا و حالت کف دار همراه باشد. روابط جنسی دهانی با واژن هم میتواند سبب محبوس شدن هوا در آن شود.

5. خارج شدن باد از واژن در زمان قائدگی

برخی از زنان در چند روز مانده به قائدگی دچار خارج شدن باد از واژن میشوند برای این که دهانه واژن باز شده و رحم کمی منقبض میشود.

6. فیستول رکتوم به واژن

دلایل پاتولوژیکی زیادی مانند فیستول رکتوم به واژن( وجود سوراخی که ایجاد ارتباط بین رکتوم و واژن را آماده میکند) نیز میتواند از دلایل باد رحم باشد. اما با علایم دیگری مثل خارج شدن خون قائدگی از رکتوم هم همراه است.

باد واژن نشانه چیست

پیشگیری از خروج گاز یا باد از واژن

  1. در بسیاری از موارد، نه تنها راه حلی برای جلوگیری از گاز واژن وجود ندارد، بلکه نیازی به این کار نیست. معمولا تنها نشانه های گاز واژن، سر و صدا و احساس خروج هوای محبوس شده است که معمولا بدون درد است.
  2. چمباتمه زدن، به خصوص هنگام ادرار کردن می‎تواند در صورت عدم تخلیه گاز واژن به صورت طبیعی، به خروج هوای محبوس شده کمک کند. برای این کار کف پا را بر زمین بگذارید و زانوها را در بغل بگیرید.
  3. اگر گرفتگی عضلات علت به وجود آمدن گاز واژن باشد، استراحت و تمرین تنفس عمیق برای رفع آن سودمند است.
  4. اگر گاز واژن مشکل ساز گردد، فرد می تواند از رابطه جنسی و تمرینات فیزیکی را که موجب باد واژن می شود را انجام ندهد. عدم استفاده از محصولات بهداشتی زنان، مانند تامپونها، نیز ممکن است به کاهش خروج باد از واژن کمک کنند.
  5. اگر چه هم زایمان سزارین و هم جراحی های ناحیه لگن موجب گیر افتادن هوای بیشتر در واژن می شوند. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که خروج گاز از واژن معمولا پس از زایمان طبیعی شروع می-شود.
  6. همچنین برخی مطالعات نشان داده اند استفاده از پیساری که دستگاه حلقه ای شکل است و برای درمان افتادگی رحم در داخل واژن قرار داده می‎شود، علایم گاز واژن را کاهش می‎دهد.
  7. تمرینات کِگِل که قدرت عضلات کف لگن را افزایش می دهند، نیز می توانند احتمال خروج گاز از واژن را کاهش دهند

درمان و پیشگیری از خروج باد از واژن

راه دقیق و قطعی برای درمان و پیش‌گیری از بروز باد واژن وجود ندارد چرا که بسته به شرایط و عوامل بیرونی است. ولی تقوت عضلات لگنی در کنترل آن موتواند مؤثر واقع شود.

با ورزش های مختلف که عضلات ناحیه لگنی را تقویت میکنند با افزایش توان عضلات لگنی و واژن میتوانید از وارد شدن هوا به واژن جلوگیری کنید.

حرکات و تمریناتی مانند: کگل. خانم های جوان با مداومت بر ورزش کگل، میتوانند به تقویت عضلات لگن کمک کنند. همچنین روزانه چند بار به جلو خم شده و روی ناحیه رحم با دست فشار بیاورید.

پیش از شروع روابط جنسی، به پشت خوابیده و با کف دست به شکم فشار بیاورید تا هوای موجود داخل واژن تخلیه شود».

در زمان روابط جنسی، از همسر خود بخواهید تا دخول و خروج را بصورت سطحی انجام داده و از حالاتی که در آن ها باسن در بالا قرار می گیرد خودداری کند.

فیستول واژن

فیستول واژن یک تارعصبی غیر طبیعی و توخالی بین واژن و اندام داخلی شکمی یا لگن است. این فیستول یک علت بالقوه برای باد واژن است که مستقیما به فعالیت جنسی مرتبط نیست.

انواع مختلف فیستول واژینال وجود دارد. نوع فیستول واژینال به جایی که سوراخ یا شیار در واژن است و اندام متصل به آن بستگی دارد. فیستول ها باید توسط یک متخصص پزشکی مورد درمان قرار گیرند.

سوراخ این نوع بین مثانه ادراری و واژن وجود دارد. در زیر لیستی از انواع دیگر فیستول ها و جایی که شیار در واژن رخ می دهد وجود دارد:

  1. فیستول اورئوراوواژینال بین واژن و مثانه رخ می دهد، که ادرار را از کلیه های شما به مثانه منتقل می کند.
  2. فیستول رکتوواژینال بین واژن و مقعد (در نزدیکی انتهای روده بزرگ) رخ می دهد. این رویداد ممکن است در طول زایمان اتفاق بیفتد، اما در درجه اول در کشورهای در حال توسعه بدون دسترسی آسان و یا مراقبت های زایمان رخ می دهد. همچنین می تواند به علت جراحی لگن، سرطان لگن، درمان تابش در اطراف لگن برای درمان سرطان لگن یا بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو باشد (هر دو نوع بیماری التهابی روده). این نوع فیستول اغلب باعث ایجاد باد واژن می شود، به ویژه هنگامی که پس از زایمان اتفاق می افتد.
  3. فیستول Enterovaginal بین روده کوچک و واژن رخ می دهد.
  4. فیستول کالوواژینال بین کولون و مهبل (واژن) رخ می دهد. این یک نوع نادر فیستول است و اغلب به علت بیماری دیورتیکولار اتفاق می افتد.
  5. فیستول اوراتروژینال بین واژن و مجرای ادراری اتفاق می افتد که لوله ای است که ادرار را از بدن به خارج می فرستد.

علائم فیستول چیست ؟

باد واژن یک علامت فیستول واژن است.

علائم دیگر به اندازه و نوع فیستول بستگی دارد، برخی از علائم عبارتند از:

  1. مدفوع شل به ادرار نشت می کند
  2. ترشحات واژن یا ادرار که دارای بوی ناخوشایندی است
  3. عفونت های دستگاه ادراری یا واژن که اغلب رخ می دهند
  4. بی اختیاری در مدفوع و ادرار
  5. اسهال
  6. ناراحتی یا درد در داخل و اطراف واژن و مقعد
  7. رابطه جنسی دردناک
  8. حالت تهوع
  9. درد شکم

بیشتر بخوانید :

آیا موهای اطراف واژن فایده ای هم دارند ؟

علت و درمان عفونت واژن در زنان

چرا واژن بوی بد میدهد؟ چگونه بوی بد واژن را درمان کنیم؟

علت سیاهی و تیرگی واژن یا لبه های واژن چیست ؟

در نتیجه :

چیزهای زیادی برای جلوگیری از باد واژن وجود ندارد. این معمولا نشانه ای از یک رخداد طبیعی در طول فعالیت جنسی است. با این حال، درمان و روش های جراحی وجود دارد که می تواند علت را اصلاح کند. اما ممکن است راه هایی برای توقف خارج شدن باد واژن وجود داشته باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits