دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر باور نکردنی موسیقی کلاسیک بر رشد و تکامل جنین
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مزایای آهنگ گوش دادن در بارداری و تاثیر آن بر جنین : مطالعه صورت گرفته توسط محققان اسپانیایی نشان می دهد، جنین در رحم مادر، موسیقی کلاسیک را به ترانه و آهنگ های معاصر ترجیح می دهد.

موسیقی کلاسیک و تأثیر آن بر جنین

جنین انسان پس از گذشت 20 هفته از تشکیل نطفه می‌تواند صداهای خارج و موسیقی را بشنود. تحقیقات به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد آن‌ها می‌توانند آنچه را که در محیط رحم مادرشان می‌شنوند، پس از 12 ماه از تولد به خاطر آورند و در برابر آن واکنش نشان دهند.

دکرت الکساندر لامونت در سخنرانی خود دربارۀ روانشناسی موسیقی در دانشگاه کله، می‌گوید: همیشه فکر می‌کردم رحم مادر جای بسیار شلوغ و پرتلاطمی است ولی در حقیقت محیطی بسیار ساکت است. بنابراین کودک باید قادر به شنیدن و احساس کردن صدای اطراف خود در خارج از رحم باشد. البته قابل‌ذکر است که منظور از شنیدن، واکنش و تأثیری است که صداها و فرکانس بر روی جنین می‌گذارد.

چه نوع موسیقی برای کودکان بهتر است؟

فواید موسیقی برای جنین

هر نوع موسیقی که خودتان دوست دارید، قابل‌اجراست و می‌توانید از آن نیز برای جنین و یا کودک خود استفاده کنید ولی ترجیحاً آرامش‌بخش باشد. لازم به ذکر است فرکانس‌های بم بهتر می‌توانند در مایع درون رحم به حرکت درآیند و برای جنین قابل‌شنیدن باشند.

موسیقی چه تأثیری بر جنین می‌گذارد؟

در آزمایش‌های انجام‌شده روی یک خوانندۀ اپرا به نام کاترین سنگلتن، مشخص شد اپرا، ضربان قلب کودک را تغییر می‌دهد و این امر زمانی که تنالیته و ریتم موسیقی عوض می‌شود، کاملاً محسوس است. لذا استفاده از موسیقی‌های کلاسیک به‌خصوص موسیقی موتسارت تأثیر بسزایی بر کودک و جنین دارد.
یک خواننده پاپ اعتقاد دارد موسیقی را که در زمان بارداری همسرش برای پسرشان اجرا کرده است، ماه‌ها بعد از فراغت همسر از زایمان، بر فرزندشان تأثیر گذارده است. او می‌گوید: قبل از آنکه پسرمان متولد شود، بارها از یک موسیقی مشخص استفاده کردم. بعدها زمانی که کودکمان 4 ماهه شد، هنگامی‌که گریه می‌کرد، با گوش دادن و شنیدن این آهنگ لبخند می‌زد و ساکت می‌شد

دکتر لامونت عقیده دارد؛ اگر در سه ماه آخر بارداری از یک موسیقی مشخص ترجیحاً کلاسیک برای جنین استفاده شود، او در یک‌سالگی با شنیدن آن واکنش نشان می‌دهد و موسیقی را درک می‌کند. به عقیدۀ کاترین سنگلتن تأثیر موسیقی که کودک در رحم مادر خود بارها گوش می‌دهد حتی بیش از 12 ماه است. او می‌گوید:
زمانی که در ماه پنجم بارداری خود بودم در حال اجرای قطعه موسیقی‌ای بودم و فرزندم در تمام این مدت این قطعه را می‌شنیده است. هنگامی‌که کودکم 5 سال داشت بار دیگر این قطعه را اجرا کردم و او به مدت 3 ساعت بدون آنکه کوچک‌ترین حرکتی از خود نشان دهد یا خسته شود به این اجرا گوش می‌داد.

تاثیر موسیقی بر جنین

موسیقی حتی پس از تولد کودک و به‌خصوص تا قبل از سن هفت‌سالگی نیز تأثیر بسیار زیادی در پرورش هوش و حافظه کودکان دارد. در سال 1993 دو فیزیکدان متخصص در امر پرورش و حافظه بهنام‌های گوردون شاو و فرانسیس رایچر، ده دقیقه از ابتدای سونات نابغۀ بزرگ موسیقی کلاسیک ولفگانگ آمادئوس موتسارت را برای گروهی از دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا اجرا کردند و نتیجه‌ای که یافتند، افزایش موقتی حافظه آن‌ها بود.

حتماً بخوانید:
فواید حرف زدن مادر با جنین در دوران بارداری

فواید حرف زدن مادر با جنین در دوران بارداری

اهمیت حرف زدن با جنین در دوران بارداری : شاید فکر کنید حرف زدن با جنین کاری بیهوده و بی تاثیر است اما بچه ها عاشق شنیدن صدای مادرشان هستند صدای شما…

در رابطه با این تأثیر باید بگوییم والدین آمریکایی بر این باورند که برای افزایش هوش و حافظه فرزندان از موسیقی‌های کلاسیک استفاده شود.
دلیل آنکه تأکید بسیار زیادی بر موسیقی موتسارت به‌خصوص برای جنین شده است آن است که ریتم موسیقی او 60 بار در یک دقیقه است که ضربان قلب کودک نیز با این ریتم برابری می‌کند و بسیار شبیه و همگون است و به همین جهت موسیقی موتسارت تأثیر بسیار زیادی بر جنین و کودک می‌گذارد.
بنابراین آرامش و موسیقی کلاسیک در روحیۀ کودک و جنین تأثیر مثبت بیشتری دارد، تا یک موسیقی پرتلاطم و خشن.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits