دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ملاحظات مادران مبتلا به ام اس ؛ قبل از بارداری تا پس از زایمان

همه آنچه که مادران مبتلا به ام اس قبل و بعد از زایمان باید بدانند

ملاحظات مادران مبتلا به ام اس ؛ قبل از بارداری تا پس از زایمان
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
زنان مبتلا به ام اس و ملاحظات بارداری : به جز داروی کوپاکسون (copaxone)، مصرف دیگر داروهای ام‌اس که حمله‌های عصبی را کم می‌کنند، در دوران بارداری مجاز نیست. خوشبختانه، بارداری، به خودی‌خود باعث کاهش حمله‌های عصبی به ویژه در سه ماهه سوم می‌شود.

شرایط بارداری برای خانم‌های مبتلا به ام‌اس

اگر به بیماری MS دچار هستید اما می خواهید تشکیل خانواده دهید، نیاز نیست ناامید باشید. باید بدانید که ‌MS مانعی برای مادر شدن نیست و به دنیا نیامده ی شما را در خطر نمی اندازد. احتمال دارد بارداری یا وضع حمل مادران مبتلا به ام اس کاملا مانند فردی باشد که مبتلا به MS نیست.

هرچند مادرانی که به MS مبتلا هستند در بارداری خود با چالش های زیادی روبه رو می شوند. برنامه ی خود را بچینید و بدانید که قبل، در حین و بعد از بارداری چه کار هایی باید انجام دهید تا این ۹ ماه برایتان آسان تر سپری شود.

ملاحظات مادران مبتلا به ام اس ؛ قبل از بارداری تا پس از زایمان

قبل از بارداری

با پزشک خود صحبت کنید. به او بگویید که می خواهید صاحب فرزند شوید. اگر بیماری ام اس و بارداری شما تحت کنترل باشد، به احتمال زیاد می توانید تلاش کنید.

بعضی از دارو های مخصوص MS مانند Glatiramer acetate, teriflunomide و interferons در دوران بارداری بی خطر نیستند. شما می بایست یک ماه قبل از تلاش برای بارداری دارو های خود را قطع کنید.

زمان خود را درست تعیین کنید. امکان دارد مانند هر زن دیگری بلافاصله باردار نشوید. برای کاهش زمانی که دارو نمی خورید تا حد ممکن، سعی کنید زمان تخمک گذاری خود را بدانید.

زمانی که این پدیده رخ می دهد احتمال لقاح حداکثر است. شما می توانید یک بسته ی تعیین زمان تخمک گذاری از دارو خانه های تهیه کنید تا زمان آن را به طور دقیق بدانید. پزشک شما هم می تواند راه هایی برای تخمین این زمان به شما معرفی کند.

یک گروه حمایت کننده برای خود بسازید. باروری و بارداری در ام اس می تواند شما را به شدت خسته کند. بارداری به خودی خود هم بسیار فرآیند فرسایشی ایست.

از خانواده ی خود خجالت نکشید و از آن ها کمک بخواهید. آن ها می توانند گاهی وعده های غذایی شما را آماده کنند یا در کار های خانه به شما کمک کنند تا انرژی شما به طور کامل تخلیه نشود. مطمئن شوید تیم حمایت کننده ی شما بعد از زایمان هم آماده ی کمک است.

مادران مبتلا به ام اس

مادران مبتلا به ام اس و ملاحظات بارداری

یک راحتی شیرین در راه است. امکان دارد علائم بیماری شما برای مدتی از بین برود. چرا که بارداری بسیاری از زنان را در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند (مخصوصا بعد از سه ماهه ی اول). پس از آن لذت ببرید! بر روی خوردن غذای سالم و ورزش روزانه و میزان زیادی استراحت تمر کز کنید.

حواستان به عفونت های ادراری (UTIs) باشد. این عفونت ها در میان زنان باردار شایع تر هستند. آب فراوان بنوشید و اگر هنگامی که ادرار می کنید احساس سوزش دارید یا رنگ ادرار شما کدر است یا بو می دهد، به پزشک خود بگویید . امکان دارد نیاز به آزمایش های ماهانه باشد تا از این عفونت ها دور بمانید. همچنین امکان دارد از یبوست رنج ببرید و می توانید در این مواقع از یک ملین استفاده کنید.

خود را مجهز کنید. با بزرگ تر شدن شکم شما، امکان دارد تعادل شما بهم بخورد. در هنگام راه رفتن از یک عصا استفاده کنید تا نیافتید.

خود را برای زایمان مخصوصتان آماده کنید. احتمال دارد شما هم بتوانید مانند باقی زنان زایمان طبیعی داشته باشید.

اگر به دلیل خستگی یا ضعف عضلات نمی توانید هنگام زایمان زور بزنید، امکان دارد پزشکتان از ابزار های خاصی در زایمان طبیعی شما استفاده کند. یا امکان دارد که شما سزارین کنید.

امکان دارد اگر حس های خود را در ناحیه ی لگنی از دست داده اید متوجه زایمان نشوید. در این مورد، پزشکتان در ماه آخر توجه بیشتری به شما نشان خواهد داد. امکان دارد پزشکتان از دارو های خاصی استفاده کند تا زایمانتان اتفاق بیافتد.

دارو هایی که درد را کاهش می دهد از حمله دارو های تزریقی به نانم اپیدورال ها برای افرادی که به بیماری MS مبتلا هستند خطری ندارد. می توانید از پزشک خود بخواهید تا آن ها را برایتان تجویز کند.

ملاحظات مادران مبتلا به ام اس ؛ قبل از بارداری تا پس از زایمان

بعد از اینکه نوزادتان را به خانه آوردید
حواستان به حمله ها باشد
در ۹ ماه اول بعد از زایمان تا ۴۰% مادران مبتلا به ام اس بازگشت شدیدی به بیماری خواهند داشت. اما این حمله ها احتمال ابتلای شما به معلولیت بلند مدت را افزایش نمی دهند.

مراقبت مادران مبتلا به ام اس در زمان بارداری

اگر قبل از بارداری دچار حمله های زیادی می شدید، احتمال داشتن این حمله ها بعد از زایمان افزایش می یابد. بهتر است بلافاصله بعد از زایمان قرص های خود را بخورید تا از این حمله ها جلوگیری کنید.
ام اس و شیردهی هم مشکلی است که راه حل دارد. در مورد شیر دادن به شیوه ی طبیعی فکر کنید. اگر مصرف دوباره ی دارو هایتان را شروع کرده اید، نمی تواند به شیوه ی طبیعی به فرزندتان شیر دهید.

امکان دارد دارو ها از طریق شیری که به نوزادتان می دهید به او منتقل شود و برایش مشکلاتی ایجاد کند. اما اگر پزشکتان به شما گفت که می توانید برای مدت بیشتری دارو هایتان را مصرف نکنید، می توانید خودتان به او شیر بدهید. این کار کاملا برای شما و کوچولویتان بی خطر است.

شیر خود را بدوشید تا اگر نوزادتان در میانه ی شب گرسنه شد همسرتان بتواند به شما شیر دهد. شما بیش از هر زمان دیگری به استراحت نیاز دارید.

اگر استفاده از دارو ها را به شیر دادن به نوزادتان ترجیح دادید نباید احساس گناه کنید. به هر حال شما یک تازه مادر هستید که باید به فکر سلامتی خود باشید.

حواستان به حس و حالتان باشد. مادران مبتلا به ام اس ریسک بیشتری برای ابتلا به افسردگی در دوران بارداری دارند و مخصوصا بعد از زایمان باید بیشتر حواسشان به این موضوع باشد.

اگر عوارضی مانند احساس ناراحتی یا ناامیدی در خود احساس کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. امکان دارد پزشکتان بعد از زایمان شما را به طور منظم برای افسردگی چک کند. او می تواند به شما کمک کند تا علائم افسردگی خود را درمان کنید.

آیا فرزند شما در آینده به MS مبتلا خواهد شد؟

این یک نگرانی رایج میان والدینی است که به MS مبتلا هستند. MS لینک های ژنتیکی ای دارد. اما یک احتمال ۹۶% وجود دارد که هنگامی که فرزند والدینی که به MS مبتلا بودند بزرگ شود، به این بیماری مبتلا نخواهد شد.

همچنین بخوانید:

بررسی علائم و نشانه های بیماری ام اس (MS) در زنان

منشاء بیماری ام اس(ms)

مراقبت و توصیه ایمنی برای بیماران مبتلا به ام اس

آیا زنان مبتلا به ام اس میتوانند باردار شوند؟!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits