دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ساک حاملگی چیست و چه زمانی در سونوگرافی دیده میشود ؟
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ساک حاملگی محفظه‌ای است که در ابتدای بارداری تشکیل می‌شود و پس از آن جنین تا زمان تشکیل شدن جفت در آن رشد می‌کند. این کیسه در سونوگرافی قابل مشاهده است.

ساک حاملگی چیست ؟

ساک حاملگی تقریبا از هفته چهارم بارداری (یعنی گذشت چهار هفته از اولین روز آخرین قاعدگی) شروع به رشد می کند و تا هفته نهم بارداری تقریبا روزی 1 میلی متر رشد می کند. معمولا ساک حاملگی در هفته پنجم بارداری از طریق سونوگرافی قابل مشاهده می باشد.

اگر سطح هورمون بتا hCG بیشتر از 1800 mUI/ml شود باید ساک بارداری قابل مشاهده گردد و اگر سطح هورمون hCG (هورمون بارداری) به بیش از 2000 رسید ولی ساک حاملگی دیده نشد می تواند نشان دهنده بارداری خارج از رحم باشد.

یکی از اولین نشانه‌های حاملگی این است که سونوگرافی وجود ساک حاملگی را تایید کند. ساک حاملگی، کیسه ای است که کودک در حال رشد را در برمی‌گیرد و دارای مایع آمنیوتیک است. ساک حاملگی در رحم و توسط سونوگرافی تشخیص داده می‌شود، در تصاویر، این ساک به صورت یک لبه سفید در اطراف یک مرکز شفاف و روشن نمایش داده می‌شود

سونوگرافی ترانس واژینال دارای حساسیت بالاتری است و تصاویر واضح‌تری نسبت به سونوگرافی ترانس بطنی ارائه می‌کند. ساک بارداری معمولا هنگامی که سطح hCG شما بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ است دیده می‌شود. ساک حاملگی در حدود ۵ تا ۷ هفته پس از آخرین دوره قاعدگی در چرخه طبیعی شکل می‌گیرد؛ بنابراین بین ۳ تا ۵ هفته از سن بارداری و از طریق سونوگرافی واژینال قابل مشاهده است.

زمانی که ساک حاملگی مشاهده شود

اگر ساک حاملگی در سونوگرافی مشاهده شود، آیا تضمینی برای بارداری است ؟ کیسه بارداری قطعا به معنای بارداری است، اما تضمینی نیست که بارداری شما سالم باشد و به طور طبیعی ادامه پیدا کند.

برای مثال بعد از اینکه کیسه مشاهده شد، نشانه مثبت بعدی این است که یک کیسه زرده در داخل آن ایجاد شود. این کیسه مواد مغذی را برای جنین در حال رشد مهیا می‌کند تا زمانی که جفت جایگزین شود و بنابراین یک شاخص مهم برای تشخیص بارداری سالم است.

در برخی موارد، ساک حاملگی در سونوگرافی دیده می‌شود، اما بعد از آن کیسه زرده دیده نمی‌شود. این کیسه معمولا در هفته‌ی ۵ تا ۶ بارداری و از طریق سونوگرافی ترانس واژینال قابل مشاهده است

خالی بودن ساک حاملگی نشانه چیست ؟

اگر در ساک بارداری جنین مشاهده نشود می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

  1. بارداری مولار
  2. کم بودن سن بارداری: اگر سن بارداری 5.5 هفته باشد یک کیسه زرده توسط سونوگرافی واژینال قابل شناسایی است.
  3. بارداری خارج از رحم
  4. بیماری تروفوبلاستیک بارداری

ساک حاملگی چیست

زمانی که ساک حاملگی مشاهده نشود

اگر ساک حاملگی در سونوگرافی مشخص نشود، به چه معناست ؟ چندین دلیل برای عدم حضور کیسه حاملگی وجود دارد:

  1. تاریخ‌های شما اشتباه است. این یک دلیل رایج است و به این معناست که دوباره بعدا به یک سونوگرافی دیگر نیاز دارید. این نتیجه در مقایسه با سطح hCG حائز اهمیت است، به این معنا که در این صورت این مقدار کمتر از ۱۵۰۰ خواهد بود اگر درباره سن بارداریتان در اشتباه باشید.
  2. شما دچار سقط جنین شده اید. ممکن است شما یک سقط زودرس (بارداری شیمیایی) داشته باشید و یا به زودی دچار سقط شوید. پایین بودن سطح hCG نیز دلیل دیگری برای سقط جنین است.
  3. شما بارداری خارج از رحم دارید. اگر سطح hCG بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ باشد، اما کیسه حاملگی مشاهده نشود، احتمالا به این معناست که شما بارداری خارج رحمی دارید.

ساک بارداری خالی به چه معناست ؟

جنین معمولا در هفته‌ی ۶ بارداری، درون ساک حاملگی دیده می‌شود. یکی از دلایل رایج سقط جنین، که به عنوان بارداری پوچ شناخته می‌شود زمانی است که کیسه حاملگی شامل جنین نیست. به عبارت دیگر، جنین نتوانسته رشد کند. این نوع از سقط در اوایل سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد و اغلب حتی قبل از آنکه زن بفهمد باردار است. بارداری پوچ می‌تواند در نتیجه تقسیم سلول غیر عادی، اسپرم و یا تخمک ضعیف اتفاق بیافتد.

در بیشتر موارد، سقط‌هایی که به دلایل کروموزومی اتفاق می‌افتند، به صورت طبیعی و بدون مداخله از بدن خارج می‌شوند. با این حال، مواردی هستند که زنان می‌توانند برای دفع محتویات رحم انتخاب کنند مانند کورتاژ. این روش برای زنانی که می‌خواهند متخصص پاتولوژیست علت سقط جنین را پیدا کند، برای کسانی که دانستن دلیل سقط به بهبودی حس آن‌ها نسبت به از دست دادن جنین کمک می‌کند و یا برای مراقبت‌های فیزیکی و یا روانی که بعد از سقط نیاز است، توصیه می‌شود.

اگر پزشک شما کیسه حاملگی خالی را در سونوگرافی تشخیص دهد، ممکن است تایید کند که بارداری شما پوچ است، به این معنا که بارداری شما به تولد کودک منجر نخواهد شد، چون جنینی به طور طبیعی در حال رشد نیست. اما گاهی اوقات (بسته به اندازه ساک حاملگی)، ممکن است کمی زود باشد که تشخیص داده شود کیسه خالی است. برای مثال ممکن است پزشک بخواهد دوباره برای سونوگرافی بازگردید. این زمان ممکن است با اضطراب سپری شود، اما برای اطمینان ۱۰۰ درصد ضروری است.

تخمین سن بارداری بر اساس اندازه ساک حاملگی

سن بارداری را می توان از راه های مختلف تخمین زد. یکی از روش های محاسبه سن بارداری بررسی اندازه یا قطر ساک حاملگی می باشد. یک راه ساده آن است که به اندازه ساک بارداری به میلی متر، 28 روز (4 هفته) اضافه کنید

اندازه ساک حاملگی (میلی متر)سن بارداری (روز)سن بارداری (هفته)
1294 هفته و 1 روز
2304 هفته و 2 روز
3314 هفته و 3 روز
4324 هفته و 4 روز
5334 هفته و 5 روز
6344 هفته و 6 روز
7355 هفته
8365 هفته و 1 روز
9375 هفته و 2 روز
10385 هفته و 3 روز
11395 هفته و 4 روز
12405 هفته و 5 روز
13415 هفته و 6 روز
14426 هفته
15436 هفته و 1 روز

سونوگرافی اولیه یک روش نسبتا آسان برای پیگیری بارداری است و نتایج آن همراه با نتیجه آزمایش خون می‌تواند برای شما و پزشکتان روند پیشروی بارداری را مشخص کند. کیسه بارداری اولین ساختاری است که پزشکان در سونوگرافی اولیه به دنبال آن می‌گردند. زمانی که (در هفته بین ۳ تا ۵ بارداری) کیسه مشاهده شود، می‌تواند نشانه مثبتی باشد. گفته می‌شود که گاهی کیسه تا هفته ششم بارداری هیچ نشانی از جنین ندارد.

از طرف دیگر، گاهی کیسه بارداری مشاهده نمی‌شود. معمول‌ترین دلیل برای این، تاریخ نادرست است یعنی، زود مراجعه کرده اید. اما اگر کیسه حاملگی دیده نشود، یا اگر آزمایش خون نشان دهد که باید کیسه‌ای وجود داشته باشد، احتمالا سقط یا بارداری خارج از رحم است.

بارداری می‌تواند یک اتفاق شادی بخش باشد، اما گاهی هم با اضطراب همراه است، زمانی که همه چیز آنطور که می‌خواهید پیش نمی‌رود.

به دوستان و اعضای خانواده خود تکیه کنید. اگر فکر می‌کنید سقط جنین کرده اید و یا دچار بارداری ناخواسته شده اید، ممکن است ضربه عاطفی بزرگی بخورید. به هر صورت به یاد داشته باشید که همیشه می‌توانید یک بار دیگر امتحان کنید. به احساسات خود احترام بگذارید و اجازه دهید زمان همه چیز را حل کند


بیشتر بخوانید :

تشکیل نشدن ساک حاملگی به چه علت است؟

حاملگی پوچ چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits