دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین مواد غذایی برای افزایش هوش جنین

۱۰ مواد غذایی مفید برای افزایش هوش جنین در بارداری

بهترین مواد غذایی برای افزایش هوش جنین
26
زمان مطالعه: 7 دقیقه
غذاهای تاثیرگذار بر هوش جنین - زنان باردار بهتر است برای حفظ سلامتی خود و جنین از لوبیای سویا استفاده کنند. لوبیای سویا سرشار از انواع مواد مغذی و ویتامین‌های b و b۲ است.شلغم نیز به علت داشتن کلسیم و فسفر برای رشد، نمو و استحکام استخوان‌های کودک...

موثر‌ترین مواد غذایی برای تقویت هوش جنین در زمان حاملگی

اگر فرزندی باهوش میخواهید باید بدانید که در طب سنتی راه هایی برای افزایش هوش جنین وجود دارد که واقعا تاثیرگذار است.با دلگرم همراه باشید تا با لیست مواد غذایی مفید برای افزایش هوش جنین آشنا شوید.

10 خوراکی مفید برای افزایش ضریب هوشی جنین

ماهی سالمون یا قزل آلا

این ماده غذایی بهترین منبع DHA ، اسید چرب مفید و امگا3 است که به رشد مغزی کودک و سیستم عصبی او کمک میکند. مطالعات نشان میدهد اگر در طول دوران حاملگی زیاد ماهی بخورید، میتوانید قدرت مغزی نوزادتان را افزایش دهید. با این که میزان جیوه سمی موجود در ماهی سالمون بسیار ناچیز و کم است، مصرف مقدار کم آن به طور روزانه میتواند تبدیل به خطر شود، بنابراین حداکثر میزان مصرف آن در هفته به صورت پخته حدود 400 گرم یا 12 اونس است. یعنی یک یا دو بار در هفته.

تخم مرغ

مقدار ذخیره کولین، نوعی از ویتامین B که رشد مغزی و ذهنی جنین را افزایش میدهد، در طول دوران بارداری کاهش پیدا میکند. از اینرو دریافت مقدار کافی از این ماده بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه نیمرو یکی از دسترسترین مواد خوراکی است که بسیار آسان آماده میشود و نیز مهمترین منبع کولین است. تخممرغ را کامل استفاده کنید نه اینکه فقط سفیده آن را بپزید که تنها 4 گرم پروتئین دارد زیرا کولین در زرده تخممرغ قرار دارد. همچنین آن را به صورت متعادل مصرف کنید. برای نمونه، روزی یک عدد تخممرغ آبپز یا املتی که با 3عدد سفیده و یک عدد زرده درست شده بخورید.

غذا مفید در بارداری

ماست

این محصول لبنی خامهای، منبعی عالی از زینک، ماده معدنی مفید برای رشد و ترمیم بافتهاست. زینک به ساخت بلوکهای دیاگرام ژنتیکی که DNA نام دارد، کمک میکند. ماست غنی از کلسیم است که به رشد استخوانهای جنین و استحکام او کمک میکند. همچنین حاوی باکتریهای پروبیوتیک خوب برای تسریع عمل هضم و افزایش ایمنی است. حتما به موارد ذکر شده روی برچسب آن که بیانگر «کشت زنده میکروب فعال» برای فواید بیشتر است، توجه کنید.

مرکبات

اگر در زمان بارداری سرما خوردید یا دچار آنفلوآنزا شدید، پنجبرابر بیشتر در معرض عوارض جدیای چون سینه پهلو و ذاتالریه یا برونشیت قرار میگیرید. مرکبات منبعی ایدهآل از ویتامین C هستند که ایمنی بدن را افزایش میدهند و مانع از گسترش بیماری می​شوند.

پنیر

پروتئین پایهگذار رشد نوزاد است و سلولهای شما را همینطور که بدنتان درحال تغییر است، بازسازی میکند. در طول دوران بارداری، پروتئین مصرفی روزانه شما باید از 46 گرم به 71 گرم برسد. پنیر سفید منبع عالی و سریع این ماده غذایی است و مقداری کلسیم اضافی نیز دارد.

سیر

با اینکه این ماده غذایی دهان را بدبو میکند اما ارزش غذایی بالا و فواید بسیاری دارد. سیر خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسیا (بیماری جدی که با فشارخون بالا در دوران بارداری شناخته میشود) را از بین میبرد. حدود یک چهارم از خانمهایی که در دوران بارداری فشارخون دارند، دچار پره اکلامپسیا میشوند و آنهایی که این بیماری را از قبل داشتهاند، بیش از دوبرابر در آینده استعداد ابتلا به بیماریهای قلبی را دارند.

بادام

این ماده غذایی گرانبها پر از منیزیم، دارای ویتامین E و همچنین حاوی میزان مناسبی از پروتئین است. پژوهشهای اخیر نشان میدهد که نوزادان مادرانی که در طول بارداری با رژیم غذایی مدیترانهای تغذیه کردهاند، که دارای مغزها و آجیلهاست، ریسک کمتری در ابتلا به بیماری آسم و آلرژیها دارند.

مصرف اسید فولیک

مکمل های دوران بارداری با ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک ضروری است. اسید فولیک مواد مغذی مهم در تشکیل سلول های مغز است. مجله انجمن پزشکی آمریکا به تازگی منتشرکرده که یک مطالعه نشان داد زنانی که اسید فولیک ۴ هفته قبل از بارداری و۸ هفته پس از بارداری مصرف کرده اند ۴۰ درصد کمتر احتمال تولد کودکان مبتلا به اوتیسم دارند.

منابع بسیار خوبی از اسید فولیک عبارتند از:

سبزیجات برگ سبز ماننداسفناج و غلات صبحانه غنی شده مانند عدسمصرف ویتامین های دوران بارداری روزمره کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که شما یک تعادل تغذیه خوبی از ویتامین B12 و اسید فولیک که کمک به توسعه سلول های قرمز خون و همچنین ویتامین C که به تولید کلاژن و ویتامین D که کمک در تشکیل استخوان ها میکند.

غذاهای غنی از امگا۳

اسیدهای چرب امگا ۳ ضروری است وکمک به تولید نرون های عصبی میکند. نورون اعصابی که به اندام های دیگر بدن پالس های الکتریکی مغز را منتقل میکند.شما می توانید امگا ۳ را از منابع غذایی مانند ماهی آزاد و انواع مختلفی از ماهی، تخم مرغ که غنی شده از پودر بذر کتان، گردو، گوشت قرمز، اسفناج، سویا، دانه ها و غلات و حبوبات است.

میوه ها وسبزیجات

آنتی اکسیدان ها کمک به مبارزه با رادیکال های آزاد که می تواند به بافت مغز کودک شما آسیب برساند. پاپایا، سبزیجات برگ سبز تیره، گوجه فرنگی و زغال اخته .

غذاهای غنی از آهن

شما همچنین نیاز به دو برابر مصرف آهن در دوران بارداری به دلیل کمک به حمل اکسیژن به نوزاد است. متاسفانه، بسیاری از ما در حال حاضر دچار کمبود آهن،که باعث تاثیر منفی بر ضریب هوشی و رشد کودک میشود. موادغذایی سرشار از آهن مانند مرغ، غلات غنی شده، حبوبات و گوشت گاو بدون چربی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مکمل های پروتئینی

هنگامی که باردار هستید، بدن شما نیاز به پروتئین بیشتری برای کمک به توسعه سلول های جدید و هورمون رشد کودک نیاز است.اضافه کردن میوه به غلات خود، وعده بادام زمینی و اضافه کردن نخود به سالاد خود جهت افزایش مواد مغذی برای کودک شما کمک می کند.

 تقویت هوش جنین در زمان حاملگی

پرهیز از جیوه

در حالی که ماهی منبع خوبی از امگا ۳ و دیگر مواد مغذی ست، سازمان غذا و دارو توصیه به اجتناب از مصرف ماهی هایی مانند اره ماهی، کاشیماهی، کوسه و شاه ماهی خال مخالی، چرا که آنها سطح جیوه بالایی دارند. سطح جیوه پایین تر، ماهی مانند تیلاپیا، میگو، ماهی آزاد و گربه ماهی نسبتا امن تر است. حتی با انتخاب ماهیان سالم، شما باید مصرف خود را تا ۱۲ اونس در هفته تا ۲ وعده غذا در هفته برابر است با محدود می کند.

پرهیز از الکل وکافئین

​نوشیدنی های الکلی فقط میتواندمنجر به مهارت های اجتماعی ضعیف، حافظه و مشکلاتی در زندگی کودک منجر شود. مصرف ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز خطر افزایش سقط جنین به همراه دارد.

وعده های غذایی خود را با خوراکیهای ساده پر کنید

گزینه های بسیار خوب عبارتند از کنسرو تن ماهی، کنسرو لوبیای کم سدیم، میوهها و سبزیجات یخزده بدون مواد افزودنی، برنج قهوهای و جوی دو سر زودپز، ترتیلای ذرت کامل، ماست بدون چربی، پنیر سفید، آجیلها و روغن زیتون مخصوص سالاد. در طول دوران بارداری، حجم خون شما تا حدود 50 درصد بیشتر میشود و کلیههای شما به اندازه کافی کار نمیکنند.

ضعف کلیهها از بین بردن آب اضافی را برای بدن مشکل میسازد، تا جایی که به صورت غیرقابل اجتنابی منجر به پف کردن و ورم پاها میشود. اما نوشیدن آب کافی میتواند به شما کمک کند تا ماندن آب در بدن، رساندن رطوبت و جلوگیری از یبوست برطرف شود. با نوشیدن 3/2 لیتر یا حدود 10 فنجان آب در روز میتوانید برخی مشکلات ایجاد شده را از بین ببرید.به محض اینکه از خواب بیدار شدید و با هر وعده غذایی خود یک لیوان آب بنوشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (26 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits