دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل خونریزی غیر طبیعی رحم چیست؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دلایل خونریزی غیر طبیعی رحم چیست؟:علل خونریزی های غیر طبیعی زنان/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و راه های مناسب برای درمان خونریزی رحمی آشنا شوید.

علل خونریزی های غیر طبیعی زنان

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و راه های مناسب برای درمان خونریزی رحمی آشنا شوید.

علل خونریزی های غیر طبیعی زنان

خونریزی رحم به صورت غیر طبیعی

بیماری‌های خونریزی رحم یا خونریزی غیرطبیعی رحم (به انگلیسی: Abnormal uterine bleeding) به هرگونه خونریزی غیرعادی از رحم گفته می‌شود. این مشکل در سنین مختلف و به علل مختلف بروز می‌کندخونریزی غیرطبیعی با خونریزی در زمان های غیرقابل پیش بینی یا خونریزی زیاد در زمان پریود از جمله موارد خونریزی های غیر طبیعی رحمی است.خونریزی غیر مرتبط با الگوی قاعدگی طبیعی یک زن و بدون همراهی با تومور، التهاب یا بارداری . بیشتر در زنان بالای 45 سال یا نوجوانان رخ می دهد.خونریزی بین دوره های قاعدگی . جریان خون ممکن است نامنظم ، طولانی و گاهی شدید باشد و ممکن است حاوی لخته باشد.خونریزی رحم

علل خونریزی رحم

معمولاً ناشی از رشد بیش از حد آندومتر (پوشش داخلی رحم ) در اثر تحریک استروژن است . در خونریزی رحم در اثر اختلال کارکرد،تخمک گذاری (تشکیل و رها سازی یک تخمک از تخمدان ) به طور متناوب رخ می دهد.

خانم هایی را که دچار خونریزی رحمی می شوند به چهار گروه دسته بندی می کنند:

1- دخترها از بدو تولد تا قبل از سن بلوغ.

2- دخترهایی که در سنین بلوغ قرار دارند.

3- خانم‌ هایی که در سنین بارداری قرار دارند.

4- خانم‌هایی که در سنین یائسگی قرار دارند.

خانم‌ هایی که در سنین بارداری قرار دارند، بیشتر از بقیه به دلیل خونریزی رحمی به پزشک مراجعه می کنند.در این مطلب علل شایع خونریزی غیرطبیعی رحم را می گوییم.

انواع خونریزی غیرطبیعی قاعدگی بسیار متنوع‌اند مانند:

  • پلی منوره که دوره قاعدگی کمتر از بیست و یک روز است.
  • اولیگومنوره (به انگلیسی: Oligomenorrhea) که دوره قاعدگی بیشتر از سی و پنج روز است.
  • هایپرمنوره (به انگلیسی: Hypermenorrhea) که میزان خونریزی بیش از هفت روز است.
  • [[متروراژی]] (به انگلیسی: metrorrhagia) که خونریزی نامنظم است. (از نظر دفعات)
  • منوراژی (به انگلیسی: Menorrhagia) که حجم خونریزی بیش از هشتاد میلی لیتر است.

1- اختلالات هورمونی

استروژن و پروژسترون دو هورمون مهم و تأثیرگذاری هستند که تعادل بین آن‌ها سبب تنظیم عادت ماهانه می‌شود و به تبع آن چرخه تخمک گذاری و سپس بارداری انجام می‌گردد.

حال اگر کوچک ترین اختلالی در تعادل این دو هورمون ایجاد شود، چرخه قاعدگی فرد نامنظم می‌ شود و با خونریزی های نامنظم و غیر طبیعی مواجه می‌ شود.

2- قرص‌های ضد بارداری

مصرف قرص‌های ضد بارداری یکی از عوامل شایع خونریزی غیر طبیعی رحم می باشد. مصرف این قرص‌ها تعادل هورمونی را در بدن تغییر می‌دهد و بر چرخه تخمک گذاری تأثیر می گذارد.بنابراین عادت ماهیانه فرد تحت تأثیر قرار گرفته و خونریزی غیر طبیعی در او ایجاد می‌شود.
مصرف قرص‌های ضدبارداری و اورژانسی باید تحت نظر پزشک متخصص زنان باشد تا او با در نظر گرفتن شرایط بدنی شما، بهترین روش را به شما معرفی کند

لکه بینی در بین عادت ماهانه نیز از دیگر عوارض مصرف قرص‌های ضد بارداری می باشد.مصرف قرص‌های ضد بارداری اورژانسی نیز از دیگر علل خونریزی غیر طبیعی رحم می باشد. قرص‌های ضد بارداری اورژانسی، باید سریعا تأثیر خود را بر عدم تخمک گذاری فرد بگذارند. بنابراین در مدت زمان کوتاهی، تعادل هورمونی بدن را تحت تأثیر قرار می‌ دهند.

مصرف این نوع قرص‌ها با فاصله طولانی مشکلات کمتری ایجاد می کند. اما گاهی دیده شده که فردی در طی چند ماه، چند بار از این روش جهت جلوگیری از بارداری استفاده می کند که بسیار خطرناک است.به همین دلیل توصیه می‌شود که مصرف قرص‌های ضدبارداری و اورژانسی باید تحت نظر پزشک متخصص زنان باشد تا او با در نظر گرفتن شرایط بدنی شما، بهترین روش را به شما معرفی کند.

3- بیماری‌های رحم

در بعضی موارد رحم به علت نقص عملکردی، باعث خونریزی می شود. مثل پولیپ (که به دلیل افزایش ضخامت مخاط داخل رحم ایجاد می‌شود)، فیبروم (تومور خوش‌خیم عضله رحم)، بزرگی رحم (که در اثر زایمان‌های متعدد ایجاد می ‌شود) و یا بروز سرطان رحم که بیشتر در خانم‌های بالای 50 سال و بعد از یائسگی بروز می‌ کند.

4- حاملگی و سقط جنین

بعضی از بانوان ممکن است از خونریزی رحمی در بین عادت‌های ماهانه خود شکایت کنند.

همه روش‌های جلوگیری از بارداری درصدی خطا دارند و می‌ توانند باعث بارداری شوند. حال اگر بارداری به سقط بیانجامد (سقط جنین در هفته‌های اول بارداری بسیار شایع است) می‌تواند منجر به خونریزی های غیر طبیعی شود.

حتی حاملگی خارج رحمی را می‌توان با خونریزی غیر طبیعی رحم تشخیص داد. حاملگی‌های خارج رحمی بسیار خطرناک می باشند. به جایگزینی سلول تخم در جایی غیر از رحم مانند لوله رحمی، حاملگی خارج رحمی گفته می‌ شود.

5- نزدیک شدن به سن یائسگی

در طی یائسگی، مقدار هورمون استروژن در بدن فرد تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. با کم شدن سطح استروژن، چرخه قاعدگی رو به خاموشی می‌گذارد و دیواره رحم شروع به نازک شدن می ‌کند.نازک شدن دیواره داخلی رحم سبب شکننده شدن و تضعیف رگ‌های خونی این قسمت می‌شود و همین امر سبب خونریزی های گاه و بی گاه از ناحیه واژن می گردد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

درمان خونریزی رحم

درمان با هدف توقف خونریزی بیش از حد، تصحیح کم خونی در صورت وجود و پیگیری پاسخ به درمان صورت می گیرد. در صورت شدید بودن خونریزی ممکن است بستری شدن در بیمارستان برای تحت کنترل درآوردن آن لازم باشد.برای تسکین درد از گرما استفاده کنید. یک پوشش گرم کننده یا بطری آب داغ روی شکم یا پشت خود بگذارید. هر وقت لازم باشد، به مدت 15-10 دقیقه حمام آب داغ بگیرید.

اگر هورمون درمانی ، خونریزی را کنترل نکند، ممکن است جهت بررسی از لحاظ سایر مشکلات ، اتساع و کورتاژ (اتساع گردن رحم و خراش دادن بایک کورت ) انجام گیرد.
ممکن است برای برخی بیماران وقتی که تمام درمان های محافظه کارانه با شکست مواجه شده باشد، عمل جراحی جهت برداشتن رحم لازم باشد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

داروها

  • هورمون ها برای تصحیح عدم تعادل هورمونی
  • مسکن ها در صورت نیاز
  • آرام بخش ها برای کاهش اظطراب (به ندرت لازم هستند).
  • از آسپرین پرهیز کنید به ویژه اگر کم خون هستید.

فعالیت

بسته به بیماری زمینه ای در حد امکان فعالیت کنید.
از گرما برای تسکین درد استفاده کنید:یک پوشش گرم کننده یا بطری آب داغ روی شکم یا پشت خود بگذارید. هر وقت لازم باشد، به مدت 15-10 دقیقه حمام آب داغ بگیرید.

رژیم غذایی

  • رژیم غذایی خاصی ندارد.
  • در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید
  • اگر شما یا عضوی از خانواده تان دچار خونریزی غیرطبیعی از رحم باشید.

اگر در طول درمان موارد زیر رخ دهند:

  • خونریزی بیش از حد شود (نوار بهداشتی یا تامپون را بیش از یک بار در ساعت پرکند).
  • نشانه های عفونت مثل تب ، احساس ناخوشی کلی ، سردرد، گیجی یا درد عضلانی ایجاد گردند.
  • اگر شما دچار علایم جدید و غیر قابل توجیه شده اید.
  • داروهای مورد استفاده در درمان ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits