دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و درمان عفونت سینه (پستان)در بانوان
10
زمان مطالعه: 10 دقیقه
علت و درمان عفونت سینه در بانوان:معمولا به علت عفونت باکتریایی است. مجرای شیر مسدود میشود معمولا در اطراف نوک پستان، رخ میدهد . ورم پستان به علت عفونت در خانم های شیرده، شایع است.

ورم پستان – عفونت پستان / باکتریایی و غیر باکتریایی – نشانه ها و درمان

راه درمان عفونت سینه در مادران شیرده چیست؟با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان عفونت

سینه آشنا شوید.

 خانم ها جدی بگیرند؛ عفونت پستان

التهاب پستان و عفونت سینه

معمولا به علت عفونت باکتریایی است. مجرای شیر مسدود میشود معمولا در اطراف نوک پستان، رخ میدهد . ورم پستان به علت عفونت در خانم های شیرده، شایع است. ورم پستان نیز ممکن است بعلت عفونت های ویروسی یا مزمن رخ دهد که توسط پزشک تشخیص داده میشوداز دیرباز عفونتهای پستان از مشکلات شایع این عضو در بین زنان بوده است. در طب قدیم ایرانی و سایر متون قدیمی پزشکی سایر کشورها، در مورد عفونتها و آبسه های پستان مطالبی یافت می شود.

در حال حاضر نیز عفونت پستان یکی از شکایات شایع بانوان مراجعه کننده به درمانگاههای جراحی و زنان است. تشخیص عفونتهای شایع پستان در مرحله حاد، کار سختی نیست و علائم عفونت و التهاب شامل درد، قرمزی، تب، تورم و گاه لمس توده در آنها دیده می شود. اهمیت عفونتهای ناشایع پستان در تشخیص افتراقی آنها با سرطانها بعلت بروز علائم شبیه سرطان است. به همین دلیل شناخت عفونتهای پستان از ابعاد مختلفی چون علائم، تشخیص و درمان اهمیت می یابند.

عفونت سینه+درمان

بطور کلی عفونتهای پستان را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

۱- عفونتهای پستان در دوران شیردهی

۲- عفونتهای پستان در دوران غیر شیردهی

عفونتهای پستان ممکن است محدود به پستان باشند یا به دنبال یک بیماری عمومی در بدن، ظاهر شوند.

عفونت سینه+درمان

علل احتمالی درد سینه ها

درد سینه ها معمولا قبل و یا حین دوره ی قاعدگی طبیعی می باشد و علت اصلی آن تغییرات هورمونی است که در این دوره در بدن خانم ها ایجاد می شود. در این صورت می توانید با استفاده از ژل های مخصوص و یا روغن گل پامچال یا روغن گیاه مریم گلی این نواحی را ماساژ دهید. این کار باعث تسکین درد می شود.
خارش سینه ها می تواند صرفا ناشی از لباس زیر تنگ یا با جنس الیاف مصنوعی باشد. در صورت ادامه ی این مشکل و همراه شدن آن با علائم دیگر به پزشک مراجعه کنید

علت دیگر درد و خارش در سینه ها می تواند ناشی از التهابی به نام ماستیت باشد که در دوره ی شیردهی مادران بروز می کند. این مشکل ناشی از التهاب بافت های پستانی می باشد و معمولا با علائم دیگری مانند تب یا خستگی همراه است. در این صورت از درمان های معمول مانند آنتی بیوتیک ها استفاده می شود. البته روش های خانگی و طبیعی مانند استفاده از دم کرده ی آویشن به صورت موضعی نیز کارساز است.

در نهایت باید بگوییم که یکی دیگر از علل احتمالی درد در ناحیه ی سینه ها می تواند ناشی از سرطان التهابی سینه ها باشد. این نوع سرطان رایج نیست، اما زمانی که بروز می کند معمولا باعث ایجاد خارش، التهاب و درد و همچنین قرمزی در ناحیه ی سینه ها می شود که پر از مایع لنف است. تشخیص چنین مشکلی برعهده ی پزشک متخصص است.

عفونت سینه+درمان

علل عفونت پستان

1- بسته شدن مجرای شیردر پستان: اگر در طی شیردهی، یک پستان به طور کامل از شیر خالی نشود، یکی از مجاری شیر در پستان می تواند بسته شود و شیر را برگرداند که باعث عفونت پستان می شود.

2- ورود باکتری به پستان: باکتری های موجود در سطح پوست مادر یا دهان نوزاد می توانند از طریق ترک (شکاف) پوست نوک سینه یا سوراخ مجرای شیر، وارد مجاری شیردر پستان مادر شوند و در آنجا رشد کرده و باعث عفونت گردند.این باکتری ها برای نوزاد ضرری ندارد و هر فردی آنها را دارد. این باکتری ها فقط در بافت پستان شما نیستند.


علل احتمالی خارش سینه ها

خارش در ناحیه ی سینه ها امر رایجی است و می تواند ناشی از واکنش های آلرژیک پوست نسبت به برخی از انواع محصولات شیمیایی مانند اسپری ها، دئودورانت ها و ترکیبات آلرژن موجود در آنها باشد. تماس این ترکیبات با پوست باعث ایجاد خارش در ناحیه ی سینه ها می شود.

بنابراین لازم است که در گام اول نسبت به محصولات بهداشتی که استفاده می کنید هوشیارتر باشید و از محصولات مرغوب تر و سالم تر استفاده کنید.از طرف دیگر خشکی پوست و عدم رطوبت کافی آن می تواند عاملی برای خارش پوست شود. برای مقابله با این مشکل کافی است که از لوسیون های بدن، روغن های گیاهی و کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. اگر پوست خیلی حساسی دارید بهتر است قبل از انتخاب محصول مورد نظر با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

خارش در ناحیه ی سینه ها همچنین می تواند اولین علامت بارداری باشد. در این صورت معمولا سینه ها با درد خفیفی شروع به خارش می کند. دلیل آن نیز افزایش جریان خون در این ناحیه از بدن است. خوشبختانه این مشکل به تدریج که بدن خود را با تغییرات ایجاد شده وقف بدهد برطرف می شود. در این فاصله می توان با قرار دادن کمپرس آغشته به دم کرده ی گیاه کالاندولا (گل همیشه بهار) خارش را تسکین داد.

اما باید توجه داشته باشید که اگر هر نوع علامت دیگری با خارش همراه شود مانند درد، تومور یا برآمدگی، تغییراتی در شکل سینه ها یا ترشح مایع از آنها باید مسئله را جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد. تمام این مشکلات می توانند نشان دهنده ی وجود عفونت، فیبروآدنوم (شایع ترین توده ی غیر سرطانی سینه)، کیست های خوش خیم و حتی تومور سینه باشد.

در نهایت اینکه خارش سینه ها می تواند صرفا ناشی از لباس زیر تنگ یا با جنس الیاف مصنوعی باشد. اگر مدتی است دچار خارش در ناحیه ی سینه ها شده اید بهتر است ابتدا با تعویض لباس زیر نامناسب عوامل دیگر را نیز در نظر داشته باشید. در صورت ادامه ی این مشکل و همراه شدن آن با علائم دیگر به پزشک مراجعه کنید.

عفونت سینه+درمان

درمان درد و خارش سینه ها

درمان درد و خارش سینه ها متناسب با علل و عوامل آن متفاوت است. اگر مشکل ناشی از واکنش حساسیتی پوست باشد، می توان با استفاده از کرم مرطوب کننده به مشکل پایان داد.در عوض اگر مشکل ناشی از وجود یک بیماری، عفونت یا مشکلات جدی تر باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. در این صورت پزشک با تشخیص علت اصلی مشکل، درمان های لازم را در پیش می گیرد.

عفونت سینه+درمان

عفونتهاي پستان در دوران شيردهي

التهاب و عفونت پستان در دوران شيردهي شايع است. البته در حال حاضر با مصرف آنتي بيوتيكها در هنگام زايمان، ميزان بروز اين عفونتها كاهش يافته است، ولي با اين حال هنوز هم بسياري از مادران شيرده دچار اين مشكل مي شوند. توجه و مراقبت كافي از پستان در دوران حاملگي و شيردهي مي تواند شانس ابتلا به اين عفونتها را كاهش دهد. اين مراقبتها شامل بهداشت مناسب، جلوگيري از پرشدن شير در پستان و جلوگيري از بروز خراش‌هاي نوك پستان هستند.

در دوران شيردهي، شستشوي پستان ها قبل و پس از شيردادن به كودك لازم است. نوك پستان بايستي خشك و تميز نگاه داشته شود و بايستي توجه كرد كه تمام قسمتهاي پستان نيز كاملاً تميز شود. رعايت اين نكات در پيشگيري از بروز عفونتهاي پستان بسيار مؤثر است.عامل ميكروبي شايع در بروز عفونتهاي پستان، نوعي باكتري بنام «استافيلوكوك اورئوس» است. كه معمولاً از طريق خراشهاي نوك پستان وارد بافت پستان مي شود.

وجود شير در پستان، محيط غذايي مناسبي براي رشد ميكروب فراهم مي كنند و به تدريج، تهاجم ميكروب به قسمتهاي اطراف باعث گسترش بيماري در پستان مي شود. در مراحل اوليه بيماري، عفونت محدود به قسمت كوچكي از پستان است ولي با پيشرفت بيماري، قسمتهاي ديگر پستان نيز درگير مي شوند، بنابراين حتي الامكان بايد از بروز خراشهاي نوك پستان جلوگيري كرد. شير دادن صحيح به نوزاد مي تواند از بروز اين خراشها جلوگيري كند. همچنين در صورت بروز اين خراشها، تخليه مكرر پستان از شير و رعايت بهداشت نوك پستان براي جلوگيري از عفونت پستان بايد انجام شود.رعايت بهداشت پستانها در دوران بارداري و شيردهي، شانس ابتلا به عفونتهاي پستان را در دوران شيردهي كاهش مي دهد.

مادران شيرده در دو مرحله از دوران شيردهي مستعد ابتلا به عفونت پستان هستند:

۱- در طي ماه اول شيردهي بعد از اولين حاملگي: در اين زمان به خاطر عدم آگاهي و تحربة كافي مادر نوك پستانها بيشتر در معرض صدمه هستند. بهداشت پستان ها كمتر رعايت مي شود و مراقبت كافي از پستانها به عمل نمي آيد. به اين ترتيب حدود ۷۵% از آبسه هاي پستان در دوران شيردهي، در ماه اول پس از زايمان اتفاق مي افتند.

عفونت سینه+درمان

به مادران جوان توصیه می شود:

هنگام شیردادن به نوزاد، قسمت هاله و نوک پستان را وارد دهان نوزاد کنید. در صورتی که فقط نوک پستان وارد دهان نوزاد شود، احتمال ایجاد خراشهای نوک پستان بیشتر است.
قبل و پس از شیردادن به نوزاد نوک پستان ها را با آب گرم بشوئید.
همواره نوک پستان و هاله اطراف آن را تمیز و خشک نگاهدارید.
هر گاه نوزاد شما گرسنه بود، به او شیر بدهید. با این کار نه تنها شیر شما زیاد می شود، بلکه بعلت تخلیه مکرر شیر احتمال عفونت های پستان کاهش می یابد.

در زمان گرفتن کودک از شیر:

در این دوران به خاطر تجمع بیشتر شیر در پستانها و همچنین به خاطر وجود دندان در دهان کودک و صدمه به نوک پستان، امکان بروز عفونت افزایش می یابد.در هر حال در صورت بروز بیماری، بیمار از قرمزی و تورم دردناک پستان شاکی است که اغلب با علائمی مثل تب همراه است. در مراحل اولیه تنها التهاب و قرمزی مختصری در پوست دیده می شود و در صورتی که درمان انجام نشود، با پیشرفت بیماری آبسه تشکیل شده و پوست روی آن ممکن است حالت زخمی پیدا کند. در بیمارانی که تحت درمان آنتی بیوتیکی قرار گرفته اند ممکن است علائم معمول بیماری وجود نداشته و تنها توده ای قابل لمس باشد، بنابراین بیماری می تواند از نظر بالینی در دو مرحله باشد

عفونت سینه+درمان

چه زماني بايد به پزشك مراجعه نمائيد؟

برونشيت (عفونت مسيرهاي بزرگ هوا در ريه ها (نايژه ها)) اغلب خود به خود بهتر ميشود و بنابراين نيازي به مراجعه به پزشك نيست. اگر علائم زير را داشتيد يعني بايد به پزشك مراجعه نمائيد:

  • اگر تب، خس خس سینه و سردردها بدتر شد.
  • اگر تند تند نفس مي كشيديد، تنگي نفس يا درد سینه داشتيد.
  • اگر خون سرفه مي كرديد يا اگر خلط تيره رنگ شده بود.
  • اگر گيج يا خواب آلود بوديد.
  • اگر سرفه بييش از 3 تا 4 هفته طول كشيد.
  • اگر برونشيت در شما چندين بار عود كرده باشد.
  • اگر هر گونه علائم ديگري به وجود آمد كه سبب نگراني شما شده است.

آيا نيازي به آزمايشهاي ديگر هست؟

اگر برونشيت داريد و علائمتان خفيف است (عفونت مسيرهاي بزرگ هوا در ريه ها (نايژه ها)) داريد اغلب نياز به هيچ آزمايشي نيست. اگر علائم شديدتر بوده و نياز داريد كه به بيمارستان برويد در اين صورت ممكن است نياز باشد كه آزمايشهاي زير را انجام دهيد:

  • ممكن است براي تاييد تشخيص و تعيين ميزان عفونت يك عكس با اشعه ايكس گرفته شود.
  • آزمايشهاي خون و خلط ممكن است براي يافتن نوع ميكروبي كه سبب عفونت شده است گرفته شود. با اين كار بهتر مي توان تصميم گيري كرد كه كدام آنتي بيوتيك براي استفاده بهتر است. گاهي باكتري اي كه عامل سینه پهلو (عفونت شديد ريه) ميشود ممكن است نسبت به اولين آْنتي بيوتيك مقاوم باشد. گاهي ممكن است نياز به تغيير آنتي بيوتيك باشد.

عفونت سینه+درمان

درمان عفونت سینه چيست؟

اگرچه اغلب عفونت هاي سینه خفيف بوده و خود به خود بهتر ميشوند، برخي موارد بسيار جدي شده و حتي تهديد كننده حيات است. در مورد برونشیت (عفونت مسيرهاي بزرگ هوا در ريه ها (نايژه ها)) اغلب در عرض 7 تا 10 روز بدون هيچ دارويي خوب ميشوند. اگر گمان كرديد كه سینه پهلو (عفونت شديد ريه) داريد به يك پزشك مراجعه نمائيد.شما میتوانید برای درمان گیاهی برونشیت به این لینک ( فواید ریحان ) مراجعه و اطلاعات مناسبی را جهت درمان برونشیت بدست آورید.

عفونت سینه+درمان

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (10 رای)  

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

khatere parandak | ۵ سال پیش
من ٢٤ سالمه مجرد هم هستم و از يكى از سينه هام عفونت بيرون مياد كمى هم درد داره لطفا راهنماييم كنيد
0
0
فهیمه | ۷ سال پیش
سلام من ۲۳ سالمه و مدتیه سینه هام میخاره و پوسته پوسته میشه نوک سینه هامم چندساله که ترشح داره دکتر هم رفتم که گفت طبیعیه وعلت خارش هم قارچه اما خوب نمیشه ولی وقتی پماد تربامیسونولن مبزنم اروم میشه مشکلم چیه؟
0
0
الهه | ۷ سال پیش
سلام من ۱۳ سالمه درد سینه هام طبیعیه میدونم ولی بد جور میخاره و ترشح داره خیلی میترسم لطفا راهنمایی
0
0
تینا | ۷ سال پیش
سلام
من 41 ساله و مجردم
چند روزه از پریدیم میگذره نوک سینه هام میخاره
ترشح نداره و التهاب نداره
سینه هام کوچیکه و پهنه تا بحال سکس نداشتم
0
0
میترا | ۷ سال پیش
سلام علت خارش و تیر کشیدن سینه دختر چیه مجردم‌
1
0
زهرا | ۷ سال پیش
سلام من دور سینه ام دون دون وقرمز شده میخواستم بدونم علتش چیه
0
0

hits