دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه مدت پس از زایمان میتوان رابطه جنسی داشت؟
8
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رابطه زناشویی بعد از زایمان دغدغه بسیاری از زوج ها است. در این مقاله همه آنچه باید درباره نزدیکی بعد از زایمان بدانید را به شما خواهیم گفت
توجه: این مطلب آموزشی ویژه خانم ها و آقایان متاهل است و برای کودکان یا افراد زیر 18 سال مناسب نمی باشد.

رابطه جنسی بعد از زایمان به فاکتور های مختلفی بستگی دارد. روش زایمان مهم ترین مسئله در تعیین زمانی است که میتوانید رابطه جنسی داشته باشید.

در روز ها و هفته های پس از زایمان علاوه بر دغدغه های بسیار زیادی که دارید قطعا دل تنگ کار هایی که قبلا میتوانستید انجام دهید و الان بخاطر شرایط پس از زایمان و نگهداری از بچه نمیتوانید خواهید شد.

پس از گذشت مدتی از زمان زایمان و عادت کردن به انجام وظایف مادرانه خود قطعا یکی از چیز هایی که دوست دارید داشته باشید، رابطه جنسی است.

قطعا والدین سوالات زیادی در این مورد دارند. بطور کلی باید گفت که جواب ها برای همه یکسان نیست اما برخی نکات وجود دارند که همه باید بدانند. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

چه زمانی پس از زایمان میتوان رابطه جنسی داشت؟

divider

1. اولین رابطه جنسی پس از زایمان شاید خیلی لذت بخش نباشد.

حتی اگر در زمان زایمان آسیب زیادی به واژن شما وارد نشده باشد، هورمون های پس از زایمان اجازه نمیدهد که رابطه جنسی همان لذت همیشگی را برای شما داشته باشد.

اغلب تصور این است که درد در رابطه جنسی پس از زایمان به دلیل آسیب دیدن واژن است – که البته میتواند چنین هم باشد – اما اتفاق دیگری که میافتد کاهش سطح هورمون استروژن است که باعث کاهش قابلیت ارتجاعی بافت واژن میشود.

در واقع کاهش هورمون استروژن و افزایش هورمون پرولاکتین و اکسی توسین باعث یائسگی غیر واقعی در دو یا سه ماه اول پس از زایمان میشود.

2. زایمان طبیعی

زمان مناسب برای رابطه جنسی پس از بارداری ارتباط مستقیمی با شیوه زایمان دارد. واقعیت آن است که زمان دقیق بستگی به هر فرد، یعنی اینکه چه زمانی احساس آمادگی داشته باشد اما توصیه این است که تا 6 هفته پس از زایمان صبر کنید، سپس به یک پزشک برای معاینات عمومی مراجعه کنید تا از وضعیت سلامت خود مطمئن شوید و بعد میتوانید رابطه جنسی داشته باشید. (اما باز هم ممکن است که پزشک به شما اعلام کرده باشد که مشکلی برای رابطه جنسی ندارید اما شخصا احساس آمادگی نداشته باشید)

روش دیگر آن است که تا زمانی که خونریزی های پس از زایمان متوقف میشود، صبر کنید (، معمولا حدود 10 تا 14 روز طول میکشد اما ممکن است تا هفته ها ادامه داشته باشد.) دلیل این خونریزی ها این است که واژن شما همچنان در حال ریکاوری است و امکان عفونت در این دوره وجود دارد.

برای مدتی پس از زایمان همچنان محتاط باشید و اگر میخواهید رابطه جنسی داشته باشید از پوزیشن های رابطه جنسی مخصوص بارداری استفاده کنید چراکه در برخی از این پوزیشن ها دخول در کمترین میزان است که این امر موجب کاهش درد و مشکلات احتمالی میشود.

رابطه جنسی پس از زایمان ، رابطه جنسی بعد از زایمان ، رابطه جنسی بعد زایمان

3. زایمان سزارین یا اپیزیوتومی

مادر هایی که زایمان سزارین یا اپیزیوتومی داشته اند، زمانی که بخیه هایشان را دکتر میکشد، زخم ها نیز خوب شده اند اما هنگام رابطه جنسی باید از پوزیشن هایی استفاده کنند که بر روی جای بخیه ها فشار وارد نشود.

برخی از پوزیشن های رابطه جنسی را در این مقالات بخوانید:

15 مدل پوزیشن 69

21 مدل پوزیشن رابطه جنسی دهانی

28 مدل پوزیشن سگی

4 مدل پوزیشن قاشق

حتی پس از گذشت 6 هفته ممکن است همچنان هنگام رابطه جنسی احساس ناراحتی داشته باشید که در اینصورت میتوانید از ژل روان کننده جنسی استفاده کنید. (باز هم تاکید میشود که تا زمانی که کاملا آماده نیستید باید صبر کنید.)

4. اگر 6 هفته پس از زایمان همچنان آماده رابطه جنسی نیستید میتواند دلایل مختلفی داشته باشد.

توصیه کلی این است که برای داشتن رابطه جنسی 6 هفته پس از بارداری صبر کنید. اما وضعیت هورمون ها در بدن شما تا 12 هفته پس از بارداری (یعنی زمانی که عادت ماهانه شما دوباره شروع میشود) به حالت عادی باز نمیگردد. همین موضوع میتواند در حال عمومی شما تاثیر گذار باشد.

به علاوه خستگی زیادی که مراقبت کردن از یک بچه تازه بدنیا آمده را هم باید در نظر بگیرید. (برخی ها هم میگویند از بس که بچه را بغل کرده اند، دیگر حوصله رابطه جنسی را ندارند)

5. ژل روان کننده

از ژل روان کننده جنسی استفاده کنید. چند خط بالا تر هم به این مسئله اشاره کردیم اما باید بدانید که استفاده کردن از ژل روان کننده هیچ اشکالی ندارد و تنها موجب آرامش شما میشود. شیر دادن به کودک میتواند منجر به کاهش هورمون استروژن و خشکی واژن شود. اگر میخواهید اطلاعات کاملی درباره ژل روان کننده جنسی داشته باشید مقاله لینک شده را بخوانید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits