دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سلامت در دوران کهنسالی
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سلامت در دوران کهنسالی

سلامت در دوران کهنسالی

طبق آمار افراد امروزه طولانی تر از هر زمان دیگری زندگی می كنند. در حال حاضر سن امید به زندگی در ایالات متحده 67/7 سال است. این رقم در صورتی مفهوم واقعی خود را نشان می دهد كه بدانید كودكی كه در سال 1900 به دنیا می آمد به طور میانگین تنها 34/7 سال می توانست زندگی كند اما تا سال 1950 سن امید به زندگی افزایش یافته بود.


این عمر طولانی تر بدون شك نتیجه پیشرفت های دارویی و درمانی است. امروزه پزشكان قادرند با بیماری هایی كه پیش از این مرگبار به شمار می آمدند مبارزه كنند و با شیوه های گوناگونی از جمله واكسیناسیون و تشخیص زود هنگام بیماری تا درمان های طولانی مدت سلامت مردم را حفظ كنند. در روزگار ما به نسبت گذشته تعداد كمتری از مردم از بیماری های قلبی و سرطان جان می سپارند. اما آیا این آمارها به این معنی هستند كه امروزه مردم سالم تر از پیش زندگی می كنند؟


براساس آمار انجمن ملی تغذیه، در هر روز نیمی از جمعیت امریكا در رژیم غذایی به سر می برند. فرآورده های ضد پیری به صنایع چند میلیون دلاری تبدیل شده اند. تعداد افرادی كه در مورد بدن خود و شرایط آن آگاه هستند روز به روز بیشتر می شود. پیتر مور سردبیر مجله سلامت معتقد است با گذشت هر دهه از عمر باید با دقت ارقام مربوط به شرایط بدن از جمله فشار خون و میزان كلسترول و ... را چك كرد و تحت نظر داشت زیرا با تغییر و افزایش سن تغییرات آشكاری در بدن ایجاد می شود و چنان كه واضح است بدن یك فرد 30 ساله تفاوت فاحشی با بدن یك فرد 60 ساله دارد. به عنوان نمونه هیچ دقت كرده اید كه افرادی با سن بالا برای دیدن نیاز به نور بیشتری دارند؟ دلیل این است كه در سن 60 سالگی اندازه عدسی چشم به حدود یك سوم اندازه آن در سن 20 سالگی می رسد. میزان دید تنها نمونه ای از این تغییرات عمده است.


مور می گوید؛«30 تا 40 سالگی سنی است كه در آن افراد با اولین نشانه های پیری مواجه می شوند. در این زمان افراد ناگهان نگاه عمیق تری به زندگی خود می اندازند. متناسب با نحوه گذران زندگی در دهه چهارم و دهه های قبل از آن، در دهه پنجم ممكن است دوره بسیار بدی از زوال و ناتوانی باشد.» با این وجود ممكن است به نظر عجیب بیاید، اما واقعیت این است كه افراد می توانند در هر دوره از زندگی خود با انجام كارهایی بسیار ساده و پیش پا افتاده از مشكلات اصلی و عمده در زمینه سلامت پیشگیری كنند، به عنوان مثال همین كه افراد بدانند چه موقع باید به پزشك مراجعه كنند و یا از پزشك چه سوالاتی بپرسند- برای بیشتر افراد ویزیت پزشكان مختلف می تواند كمی گیج كننده باشد- دنبال كردن تمام تست ها و دستورالعمل هایی كه مدام در حال تغییرند كار آسانی نیست.

سلامت در دوران کهنسالی


براساس گزارش انجمن قلب امریكا (AHA) بیشتر زنان فكر می كنند كه بزرگ ترین تهدید برای سلامت آنها سرطان سینه است در حالی كه براساس آمار AHA بیماری های قلبی قاتل درجه یك مردان و زنان در این كشور است و در هر سال به تعداد زنانی كه بر اثر این بیماری كشته می شوند افزوده می شود. از میان 14 عامل گردآوری شده كه بیشترین میزان مرگ و میر در میان زنان را موجب می شوند، سرطان سینه دومین عامل و سكته سومین عامل است.


برای اطمینان از سلامت و تشخیص زود هنگام انواع گوناگونی از تست های SCREENING تجویز می شوند كه به عنوان نمونه تست سرطان برای زنان و مردانی كه به سن 50 سالگی می رسند یك الزام است. اغلب مردم می دانند كه بارداری در سنین بالا خطرساز است اما شاید از میزان این خطر اطلاع درستی نداشته باشند. انجمن داروهای باروری امریكا می گوید زنان در 40 سالگی كمتر از 8 درصد شانس بچه دار شدن دارند و در بالاتر از 50 سالگی این شانس به كمتر از یك درصد تقلیل می یابد. اما با معمول شدن داروهای باروری و انواع گوناگون روش هایی كه به افراد اجازه بچه دار شدن می دهد، در عناوین خبری با نام مادرانی مواجه می شویم كه در 60 سالگی صاحب فرزند شده اند و البته از عوارض گوناگون این اقدام حرفی به میان نمی آید.


با افزایش سن، فرآیند به خاطر سپردن نیز دشوار می شود. البته بنا به گفته پزشكان با انجام یك سری كارها در سنین 0 تا 40 سالگی و از 40 تا 50 سالگی، می توان از ضعیف شدن حافظه جلوگیری كرد. غذاهایی شامل آنتی اكسیدان و اسیدهای چرب امگا 3 مانند زغال اخته، ماهی آزاد، میوه جات و خشكبار می توانند به حفظ سلامت مغز و در نتیجه تقویت حافظه كمك كنند. نرمش منظم نیز می تواند با تنظیم و تقویت تپش قلب در سنین بالاتر مانع از تحلیل رفتن حافظه شود.
با رعایت موارد این چنینی می توان دوران پیری آرام و بدون مشكلات جسمی را تجربه كرد.


منبع:روزنامه کیهان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits