دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تیرگی کشاله ران: ۱۳ درمان خانگی برای رفع تیرگی کشاله ران ها
32
زمان مطالعه: 13 دقیقه
تیرگی کشاله ران زیبایی شما را کاهش میدهد. رفع تیرگی کشاله ران روش های زیادی دارد. در ادامه این مقاله 13 روش درمان تیرگی کشاله ران را به شما آموزش میدهیم

مجله دلگرم | تیرگی کشاله ران میتواند اعتماد بنفس شما را کاهش دهد. تغییرات رنگ پوست در قسمت های مختلف بدن یک مسئله کاملا رایج است. مشکلاتی همچون تیرگی آرنج ها، گردن و همچنین تیرگی قسمت داخلی ران ها و باسن قسمت هایی هستند که هم آقایان و هم خانم ها نسبت به آن ها بسیار حساس میباشند.

دلایل بسیار زیادی برای تیرگی کشاله ران ها وجود دارد اما خوشبختانه راهکاری درمانی زیادی هم موجود است.

در ادامه 13 راهکار خانگی برای درمان تیرگی کشاله ران را به شما آموزش میدهیم.

علت تیرگی کشاله ران چیست؟

همانطور که اشاره کردیم دلایل زیادی برای تیرگی کشاله ران و باسن وجود دارد اما معمولا رایج ترین دلیل این امر اصطکاک میباشد. لباس های تنگ و یا جنس هایی که ممکن است به پوست آسیب برسانند نیز از عوامل مهم تیرگی کشاله ران هستند.

با تیغ اصلاح کردن ناحیه تناسلی (بخصوص اگر جوش های سر سیاه نیز در این قسمت وجود داشته باشد) نیز یکی دیگر از تیره شدن پوست میباشد.

افراد چاق بیشتر دچار تیرگی ران میشوند. چراکه اضافه باعث بزرگ شدن قسمت های مختلف بدن از جمله ران ها شده و همین مسئله باعث میگردد که ران ها بیشتر به یکدیگر تماس پیدا کنند. همچنین سن نیز یکی دیگر از فاکتور های مهم است. معمولا پوست افراد جوان تر، مقاومت بیشتری در برابر تیره شدن از خود نشان میدهد.

تیرگی پوستی که ناشی از وزن زیاد و یا پیری باشد معمولا علاوه بر ران ها و قسمت تناسلی، به دیگر بخش های بدن نیز راه پیدا میکند.

برخی افراد علاوه بر کشاله ران، در باسن خود نیز تیرگی مشاهده میکنند. این مسئله به دلیل عدم تنظیم بودن هورمون ها میباشد. معمولا خانم های باردار، شیرده و یا آن هایی که در دوران قاعدگی هستند بیشتر دچار این مشکل میشوند.

دیگر دلایل تیرگی پوست در نواحی تناسلی میتواند بیماری هایی همچون دیابت و سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.

اما روش های درمانی این مشکل کدامند؟

1. آلوئه ورا

ماسک آلوئه ورا یک راهکار درمانی بسیار محبوب میباشد چراکه این گیاه دارویی شگفت انگیز دارای انتی اکسیدان های بسیاری میباشد که میتواند به جوانسازی و زیبایی پوست کمک کرده و شما را از شر تیرگی پوست برهاند.

آلوئه ورا میتواند مشکلات پوستی شدید تری را نیز درمان کرده و هر گونه تیرگی را از بین ببرد.

اگر دنبال راهکاری هستید که خیلی سریع و موثر باشد، آلوئه ورا همان چیزی است که میخواهید.

یک برگ آلوئه ورا تهیه کرده و ژل آن را خارج کنید. با استفاده از این ژل به مدت 20 دقیقه ناحیه تیره رنگ پوست خود را ماساژ دهید. سپس با آب آن را بشویید. برای اثربخش بودن باید اینکار را روزی 2 مرتبه انجام دهید.

همچنین میتوانید 2 قطره روغن بادام را با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. ترکیب آلوئه ورا و روغن بادام را باید به مدت 15 دقیقه روی قسمت تیره ماساژ داده و اجازه دهید که جذب پوست شود. پس از 15 دقیقه نیز میتوانید با آب بشویید.

2. ماست

ماست بهترین کرم طبیعی درمان تیرگی کشاله ران میباشد. ماست دارای خواص زیادی میباشد اما یکی از مهم ترین آن های تاثیری است که بر روی پوست گذاشته و آن را درخشان میکند.

ماست دارای روی نیز میباشد. این ماده معدنی یکی از مهم ترین عوامل برای مقابله با مشکلات پوستی همچون آفتاب سوختگی میباشد.

کمی ماست برداشته و روی کشاله ران خود به مدت 15 دقیقه ماساژ دهید. اینکار را باید روزانه 2 مرتبه تکرار کنید.

همچنین میتوانید به اندازه نصف قاشق چایخوری زردچوبه و آرد گندم را با ماست خود مخلوط کنید. به این ترکیب نصف قاشق چایخوری آبلیمو نیز اضافه کنید. سپس خمیر بدست آمده را روی کشاله ران گذاشته و ماساژ دهید. این کار را باید 3 بار در هفته انجام دهید.

3. آبلیمو

اسید طبیعی موجود در آبلیمو یک عامل سفید کننده طبیعی میباشد که میتواند به رفع تیرگی ران کمک کند. آبلیمو سرشار از ویتامین سی نیز میباشد. ویتامین سی تاثیر زیادی در بازسازی سلول های پوستی دارد. مدت های زیادی است که از لیمو برای درمان مشکلات پوستی استفاده میشود.

ابتدا آب لیمو را گرفته (آبلیمو تازه) و با استفاده از یک تکه پنبه آن را روی کشاله ران خود بمالید. پس از 20 دقیقه ران خود را با آب بشویید. اینکار را باید هفته ای 2 مرتبه انجام دهید تا اثرگذار باشد.

همچنین میتوانید به اندازه یک قاشق غذاخوری گلیسیرین نیز به آبلیمو اضافه کنید. (به ازای هر قاشق آبلیمو باید 1 قاشق گلیسیرین اضافه شود) یک قاشق گلاب نیز به مخلوط اضافه کرده و هر شب قبل از خواب، از این ترکیب استفاده کنید.

لیمو میتواند باعث خشکی پوست شود، بنابراین حتما پس از استفاده از آن حتما از یک نرم کننده پوست نیز استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید و آبلیمو شما را اذیت میکند، میتوانید آن را با کمی آب رقیق کنید.

4. اوت میل

اگر میخواهید تیرگی پوست شما خوب شود، حتما باید پوست تان لایه برداری کند. یکی از مهم ترین فواید اوت میل، کمک به لایه برداری پوست میباشد.

2 قاشق غذاخوری اوت میل برداشته و کمی آب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید تا یک خمیر شکل بگیرد. خمیر بدست آمده را روی کشاله ران ماساژ داده و اجازه دهید که 15 دقیقه بماند. سپس با کمی آب به آرامی ران خود را بشویید.

همچنین میتوانید یک قاشق غذاخوری پودر اوت میل را با چند قطره آبلیمو و کمی زردچوبه مخلوط کنید و دقیقا به همان روشی که پیش تر اشاره کردیم استفاده کنید.

اگر میخواهید سریع به نتیجه برسید اینکار را هفته ای 3 مرتبه انجام دهید.

5. خیار

خیار بطور طبیعی دارای موادی است که به روشن شدن پوست کمک میکند چراکه میتواند سلول های مرده را پاک سازی کرده و پوست را بهبود بخشد. خیار برای درمان همه انواع پوست ها مناسب است.

یک خیار برداشته، آن را به چند اسلایس برش داده و به مدت 10 دقیقه روی کشاله ران خود ماساژ دهید. سپس اجازه دهید به مدت 5 دقیقه (بدون ماساژ دادن) روی پوست باقی بماند. اینکار را روزی 2 مرتبه انجام دهید.

یک روش دیگر نیز ترکیب آب خیار و آبلیمو به اندازه مساوی میباشد. کمی پودر چوب صندل و زردچوبه نیز به آن اضافه کرده و مخلوط را به کشاله ران خود بمالید.

باید اجازه دهید که به مدت 20 دقیقه روی پوست باقی بماند. سپس با کمی آب ولرم آن را بشویید. این فرایند را باید روزی یک مرتبه تکرار کنید.

اگر از این روش درمانی استفاده کنید و بدرستی نیز آن را انجام دهید، به هیچگونه داروی شیمیایی برای درمان تیرگی کشاله ران نیاز نخواهید داشت.

6. روغن نارگیل

یکی از معروف ترین خواص روغن نارگیل، تاثیری است که در شفاف سازی و روشن کردن رنگ پوست دارد. این روغن گیاهی فوق العاده موثر میتواند بخوبی به احیای پوست کمک کند.

روغن نارگیل یک آنتی اکسیدان قوی است که آبرسان نیز بوده و به شما کمک میکند که پوستی سفت تر، روشن تر، تازه تر و جوان تر داشته باشید.

روغن نارگیل یک کرم طبیعی فوق العاده برای رفع تیرگی کشاله ران میباشد.

روش استفاده از روغن نارگیل برای رفع تیرگی ران

1 قاشق غذاخوری آبلیمو را با 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت 15 دقیقه روی کشاله ران خود ماساژ دهید. سپس اجازه دهید به مدت 5 دقیقه روی پوست تان بماند و در نهایت آن را با آب بشویید. برای اینکه به سرعت بتوانید تیرگی پوست تان را برطرف کنید باید هر روز از روش درمانی استفاده کنید.

روغن نارگیل به حدی قدرتمند است که براحتی میتواند جایگزین روش های درمانی شیمایی شود.

تیرگی ران ، تیرگی داخل ران

7. زردچوبه

ملانین یک ماده شیمیایی است که باعث تیرگی پوست میشود. زردچوبه از ترشح ملانین پیشگیری میکند. به همین دلیل است که میتوان از آن برای درمان تیرگی کشاله ران استفاده کرد.

روش استفاده از زردچوبه برای درمان تیرگی کشاله ران

کمی زردچوبه را با یک قاشق چایخوری شیر مخلوط کنید. سپس آن را روی کشاله ران مالیده و اجازه دهید که خشک شود. در نهایت با آب ولرم شسته و روزی یک مرتبه اینکار را انجام دهید.

روش دیگر این است که دو قاشق چایخوری زردچوبه را با آب پرتقال مخلوط کنید. با ترکیب زردچوبه و آب پرتقال یک ترکیب خمیری شکل بدست میاید. این خمیر روی نواحی تیره شدن کشاله ران قرار داده و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بماند. سپس با آب ولرم بشویید. اینکار را باید روزانه 1 مرتبه انجام دهید.

8. جوش شیرین

جوش شیرین کاربرد های بسیار زیادی دارد اما یکی از مهم ترین آنها، خاصیت روشن کنندگی اش میباشد. جوش شیرین میتواند سلول های پوستی که بر اثر آفتاب سوختگی آسیب دیده اند را پاک کند. به همین دلیل است که استفاده از جوش شیرین یکی از بهترین درمان های خانگی تیرگی کشاله ران میباشد.

چگونه با استفاده از جوش شیرین خط بیکینی را از بین ببریم؟

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با همان اندازه شیر و یا آب مخلوط کنید تا یک خمیر بدست آید. مقداری عسل نیز به این مخلوط اضافه کنید. ترکیب بدست آمده را روی کشاله ران و یا دیگر قسمت های خطوط بیکینی قرار داده و ماساژ دهید. پس از کمی ماساژ دادن آن را با آب ولرم بشویید.

اگر میخواهید از این روش نتیجه بگیرید باید روزی یک بار آن را تکرار کنید.

9. بادام

خواصی که بادام برای زیبایی دارد به دلیل ویتامین ای موجود در آن میباشد. ویتامین ای از مهم ترین مواد مورد نیاز پوست میباشد. این ویتامین نقش موثری در روشن شدن رنگ پوست و از بین رفتن لکه های تیره پوستی دارد.

چگونه از بادام برای رفع تیرگی های پوستی استفاده کنیم؟

2 قاشق غذاخوری پودر بادام را با 1 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را بر روی تیرگی های کشاله های ران ها قرار داده و اجازه دهید که خشک شود.

کمی انگشت های خود را خیس کرده و خمیر خشک شده را بردارید، سپس باقیمانده ها را با آب سرد بشویید. اینکار را باید هر هفته 4 مرتبه انجام دهید.

همچنین به عنوان یک روش جایگزین میتوانید چند عدد بادام را به مدت 8 ساعت بخیسانید. اینکار را میتوانید آخر شب انجام دهید. صبح روز بعد بادام ها را رنده کنید تا یک خمیر شکل بگیرد. سپس کمی به آن عسل اضافه کرده و ترکیب نهایی را روی کشاله ران بمالید. پس از 15 دقیقه، ابتدا انگشت های خود را خیس کرده و مخلوط خشک شده را پاک کنید. سپس باقیمانده آن را با آب سرد بشویید. اینکار را باید 4 بار در هفته انجام دهید.

روش دیگر استفاده از روغن بادام است. اگر میخواهید از روغن بادام استفاده کنید، باید ابتدا آن را کمی حرارت داده و گرم کنید، سپس قسمت های تیره کشاله ران را با آن ماساژ دهید. اینکار را باید روزی 5 مرتبه انجام دهید تا نتیجه بخش باشد.

10. پوست پرتقال

پوست پرتقال سرشار از ویتامین سی میباشد. پیش تر نیز اشاره کردیم که پوست برای بازسازی نیاز به ویتامین سی دارد. ویتامین سی موجود در پوست پرتقال با پاک کردن سلول های مرده پوست، به روشن تر شدن آن کمک میکند.

یک فنجان پوست پرتقال تهیه کرده، در ظرفی ریخته و اجازه دهید به مدت چند روز زیر آفتاب خشک شود. سپس پوست پرتقال را آسیب کنید تا پودر شود. این پودر را با کمی گلاب ترکیب کنید تا یک خمیر ایجاد شود.

هر روز از این خمیر استفاده کرده و آن را روی کشاله ران خود بمالید و اجازه دهید که به مدت 20 دقیقه باقی بماند. ابتدا انگشت های خود را خیس کرده و مخلوط خشک شده را پاک کنید. سپس باقیمانده آن را با آب بشویید. اینکار را باید 3 بار در هفته انجام دهید.

11. شکر

شکر میتواند به روشن شدن و خلاص شدن از شر تیرگی کشاله ران کمک کند چراکه میتواند سلول های مرده پوست را بخوبی پاک کند. شکر یک روشن کننده قوی است و به همین دلیل میتوانید از آن بجای دارو های شیمیایی استفاده کنید.

یک قاشق چایخوری شکر را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید. این مخلوط را به کشاله ران مالیده و پس از 15 دقیقه آن را با آب بشویید.

هفته ای 3 مرتبه اینکار را انجام دهید.

12. سیب زمینی

سیب زمینی یکی از روش های درمانی رایج برای رفع مشکلات پوستی میباشد. تاثیرگذاری سیب زمینی در رفع تیرگی های پوستی از نظر علمی تایید شده است. سیب سرشار از کاتکولاز میباشد. کاتکولاز آنزیمی است که پوست را روشن و شفاف میسازد.

چگونه از سیب زمینی برای درمان تیرگی کشاله ران استفاده کنیم؟

یک عدد سیب زمینی برداشته و آن را به چند قسمت تقسیم کنید. یک تکه از سیب زمینی ها را برداشته و با آن قسمت های تیره ران خود را به مدت 20 دقیقه ماساژ داده و در نهایت با آب ولرم بشویید. اینکار را 3 بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه لازم برسید.

13. آرد نخودچی

آرد نخودچی یکی از قدیمی ترین روش های درمان تیرگی پوست میباشد. آرد نخودچی با پاک کردن سلول های مرده پوستی باعث سفید و درخشان شدن پوست شما میشود.

یک قاشق غذاخوری کشک ترش و آبلیمو را با 2 قاشق غذاخوری آرد نخودچی مخلوط کنید. خمیر بدست آمده را روی کشاله ران خود قرار داده و اجازه دهید که 30 دقیقه بماند. پس از گذشت نیم ساعت نیز با آب گرم آن را بشویید. اینکار را باید به مدت 2 هفته بصورت روزانه انجام دهید.

در ادامه باید و نباید هایی که برای رفع تیرگی کشاله ران رعایت شود را نوشته ایم.

برای رفع تیرگی کشاله ران چکار هایی را باید انجام داد؟

- از یک صابون بدون مواد شیمایی برای شستشوی کشاله ران خود استفاده کنید.

- حتما در برنامه غذاییتان به مقدار کافی میوه و سبزیجات وجود داشته باشد.

- هر روز به کشاله های ران هایتان نرم کننده بزنید.

- در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید.

از انجام چه کارهایی باید پرهیز کرد؟

- از اصلاح (با تیغ) بیش از حد ران ها (مخصوصا جاهایی که تیره هستند) بپرهیزید.

- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. نباید اجازه دهید که کشاله ران (و دیگر قسمت های تیره) با اشعه UV (که اغلب در نور آفتاب وجود دارد) تماس پیدا کند.

- از پوشیدن لباس های تنگ و یا لباس هایی که باعث حساسیت پوست میشود اجتناب کنید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (32 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits